Toon posts:

Met mijn moederbord het uiterste uit mijn HD 7970 halen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond heren,

ik heb even jullie hulp nodig, zelf ben ik niet uitgekomen ook niet na Googlen ect,
ik heb volgende systeem gekocht aantal dagen geleden.

systeem:
kast Haf 912
processor: amd phenom ii x6 1055t (standaart 2.8 ghz)
moederbord: Asus M5A78L-M/USB3
Ram: Geil black edition 12 gb (3x 4gb)
Videokaart: XFX HD 7970 3gb
voeding: MS-tech 950w
scherm: 1920/1080 hp 2310ei
games: Call of Duty Ghost + BT4

mijn vraag is: kan ik met deze moederbord en processor (AM3 processor op een AM3+ moederbord) uiterst vermogen van hd 7970 halen? zeg maar alles op ultra zetten zonder stotteren of blemmering en hoe zit het met mijn voeding red die wel?

Want ik heb deze kast zoals ik al zei enkele dagen geleden gekocht en heb nog niet getest, geen tijd gehad ivm werk. dus als ik via jullie achter kom dat ik beter iets kan vervangen, dan doe ik het graag nu dan later.

Alvast bedankt voor jullie moeite en hulp. nogmaals van googlen werd ik niet wijzer.

mvg
Tawhied

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 21:26 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

De voeding zou ik nomineren voor vervanging. De rest van het systeem ziet er goed uit. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Topicstarter
Okeej ondanks 950w? En ik dacht nog aan fx processor im zetten eentje met 8 cores.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

die levert never nooit niet 900W op de 12V lijn, dat kan je vergeten. Daarbij is MS-TECH een merk wat hier niet bekend staat haar degelijkheid.

edit : En een processor met 8 cores? Doe je aan zware videobewerking, anders heeft dat heel weinig zin. Daarbij moet ik nog het eerste spel tegen komen wat een quadcore goed aan het werk kan zetten.

[ Voor 42% gewijzigd door Lip op 04-03-2014 21:43 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 500 euro voor betaald voor deze kast. 2e hands met windows 8 pro er bij met key. Heb ik niet te veel betaald? Want als ik nu een aander voeding er in zet gaat dat mij ook 80 eurotjes kosten

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Hier kan je lezen, hoe wild we van die MS-TECH voedingen zijn.
PC start niet op met nieuwe GPU

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:22

Thomg

Aww yiss

Dat ze nog steeds die troep kunnen verkopen hier en er weg mee kunnen komen. Schande :(

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik zo doen. Trouwens ik doe idd videobewerking.
Maar ik heb beetje lopen onderzoeken naar de processor en het schijnt geen processor te zijn om mee te gamen. Vergeleken met 8 cores van fx is deze niets. Klopt het? Als ik een fx er in doe zzalik het merken tijdens gamen?

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dan zou ik niet durven zeggen, in AMD heb ik mezelf niet zo verdiept. Ik ben meer thuis bij Intel. Misschien dat iemand anders je daarin zou kunnen adviseren.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een 1055 is een leuke midend CPU nu, een FX-8320 zal idd sneller zijn, maar hiermee kun je nog vrij leuk gamen hoor, weet niet zeker of je een 1055T kan overklokken, maar met een overklok zijn de x6 cpu's zeker nog leuke dingetjes.

Voeding idd eigenlijk morgen nog vervangen, en nee, 80 euro is teveel, je hebt al genoeg aan 50 euro: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W hiermee kun je prima een HD7970 + FX-8320 draaien. En die voeding gaat mwah, 10 jaar mee?

En 500 is denk ik een spot-on prijs.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Okeej bedankt voor de tips. Maar hoe zit het met mijn moederbord red die het wel en is hij wel snel genoeg? Voot 7970?

Trouwens spot on prijs bedoel je dat ik goedkoop heb gekocht of duur? Ik snap hem niet.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

moederbordje is wat minder dan ik dacht, pricewatch: Asus M5A78L-M/USB3 zou 'm moeten zijn, hij zal geen snelheidsbeperking zijn, immers, de tijd dat moederborden echt grote snelheidsverschillen hadden zijn al tijden over.

Maar, dit mobo heeft maar een 4 pins aansluiting, daardoor kunnen energieslurpende cpu's, zoals de 1055T en FX-8320 er beter niet opgezet worden: het moederbord wordt zwaar belast, zwaarder dan eigenlijk hoort.

Met spot-on bedoelde ik: het is gemiddeld. wat goedkoper kon zeker [gezien de voeding en het moederbord] maar het is ook niet echt te duur.

Zelf zou ik een nieuwe voeding kopen, die Seasonic. En kijken voor een goed tweedehands moederbordje, zoals deze: V&A aangeboden: Asus M5A97 of V&A aangeboden: Asus M5A97 EVO R2.0 [niet mijn ads, slechts voorbeelden] Deze bordjes zijn interessant vanwege hun goede prijs [zeker de eerste] en de goede kwaliteit.

Dus, ja, je bent al met al een honderdje meer kwijt dan eigenlijk je bedoeling was, maar dan heb je wel onderdelen waar je de komende jaren wat aan hebt.

Verwijderd

In het vervolg is het verstandig om eerst te onderzoeken en dan pas te kopen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor de tips allemaal en ik zal even naar de moederbord kijken welke ik ga nemen. Ik wordt beetje kwaad op degene van wie ik heb gekocht. Ik zal hem morgen bellen. Allemaal bedankt. Groetjes

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 17:12
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 22:19:
Super bedankt voor de tips allemaal en ik zal even naar de moederbord kijken welke ik ga nemen. Ik wordt beetje kwaad op degene van wie ik heb gekocht. Ik zal hem morgen bellen. Allemaal bedankt. Groetjes
als je niet weet wat je aanschaft moet je het voor dit soort prijzen ook niet gokken.

die processor werk overigens wel op dat moederbord. maar er zijn betere combi's mogelijk. zo'n voeding is eigenlijk not done. in het ergste geval sloopt het een hdd als die een keer overbelast is geweest. heb dit zelf in een heel ver verleden ook gehad met de qtec voedingen. maar dat is t zelfde laken een pak met die ms-tech.

goede voedingen zijn over het algemeen van bequiet, seasonic, corsair, enermax en zalman. er zijn er nog wel een aantal maar die zijn vaak ingekocht bij een grote voeding bouwer zoals fsp group. welke onder de naam fsp ook wel eens voedingen verkopen via winkels. zij maken zeer goede tot mindere voedingen en zo weet je nooit precies wat je in huis hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd die man van wie ik deze kast heb gekocht om hem terug te nemen. Helaas heeft hij het geld al opgemaakt :(
Dus er blijft niets meer over dan dat ik meer geld moet gaan insteken. Dus voeding sowieso vervangen en om nog betere prestatie uit te halen moederbord en processor vervangen. Want ik begreep dat deze moederbord erg belast wordt? Is wel vreemd. Want op de moederbord staat dat hij am3+ 8cores aankan en wat ik nu er op heb is maar simpel 6 core uit am3 gerenatie.?!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:43
De 1055t kan even snel/sneller zijn als de gelijkwaardige 8 cores ivm 6 echte cores vs 4 modules van 2.
Heb de mijne draaien op 6 x 3.64Ghz en mijn processor is niet de bottleneck eerder mijn 6950. Belastingen van boven de 60% is vrij zeldzaam. Zelf BF4 krijgt hem niet hoger dan 70-72%.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:47
Nu is 3,6GHz natuurlijk ook 30% sneller dan 2,8GHz en is de 7970 bijna 2x zo snel als de 6950.
Los van dat denk ik ook dat de phenom x6 nog wel even mee kan, zeker als je hem kunt overklokken.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Mja ik zou het wel weten met deze aankoop.

Gewoon lekker stapsgewijs aan het gamen gaan met dat ding en kijken hoeveel 'gaming' je uit die 500 euro kan persen. Het enige onderdeel dat future proof is, is het belangrijkste onderdeel en gelijk ook het duurste namelijk de 7970. De voeding direct vervangen door een genoemde Seasonic bijvoorbeeld, zodat je geen schade gaat toebrengen aan je systeem bij zwaarder gebruik. Dan gewoon lekker gaan gamen. Je merkt vanzelf wel of je tegen limieten aan loopt maar ik voorspel dat je met die 1055t nog best aardig uit de voeten kan.

Is de 1055T het 'net niet' dan zou ik tegelijk met de cpu ook een degelijk moederbord pakken. Op dat moment heb je voor een 150 euro meerprijs (700-710 eur totaal als je voeding meerekent) een zeer degelijke game PC die nog helemaal niet zo bizar hoog is geprijsd (ga het systeem nieuw bouwen en je komt ong op hetzelfde uit). Zoals gezegd: je 'core component' is meer dan goed, de 7970 is nog steeds een high end kaartje.

Aan de andere kant; als je toch mobo vervangt kun je ook een gelijk geprijsde Intel overwegen, voor gaming is de FX niet de beste keus; voor zware multithreaded taken weer wel. Om de FX echt te benutten moet je toch wel redelijk specifieke eisen en applicaties hebben.

Je moet het zo zien: Je hebt nu 500 euro betaald voor een HD 7970, drie reepjes van 4GB en leuke kast. De rest is bijvangst en ga je vroeg of laat vervangen, is het niet vanwege performance dan wel vanwege defect.

[ Voor 12% gewijzigd door Vayra op 05-03-2014 14:12 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Ik snap alleen niet dat er 3 reepjes van 4GB in zitten, zo maak je toch geen gebruik van DDR?
Is het niet beter om 2x4GB te gebruiken? Of zou het 2x4GB en 2x2GB zijn?

• Vayra
Ik snap eerlijk gezegd wel meer niet van dit systeem, eigenlijk snap ik alleen de 1055T icm een 7970 voor de tijd dat eea op de markt kwam, nog enigszins.

De rest is volledig uit balans en een wazige mix van hoge en bizar lage kwaliteit componenten :D Een beetje alsof je een Ferrari hebt die op de velgen rijdt en maar drie versnellingen kent.

[ Voor 15% gewijzigd door Vayra op 05-03-2014 14:23 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Verwijderd

Topicstarter
Oorspronkelijk waren ze 4x4 maar ik denk dat die jongen 1x4gb voor zich zelf gehouden heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Want op alternate heb je precies de zelfde Geil Black edition 4x4gb voor rond 137 euro of zo iets. Trouwens mijn hd 7970 is ook Black edition versie

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Lip schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 21:32:
De voeding zou ik nomineren voor vervanging. De rest van het systeem ziet er goed uit. :)
Niet alleen nomineren, gewoon z.s.m. weg doen.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:45
Dat mstech nog nooit voor de rechter is gesleept voor hun 950w label.
Onmiddelijk vervangen voor iets fatsoenlijks dat ding

Verwijderd

Topicstarter
De vorige eeigenaar heeft deze kast sinds 1 jaar of iets minder. En volgens mij heeft hij alleen met deze voeding gedaan. Dat het niet mis gelopen is is opzich een wonder.

• Joenino
mitsumark schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 12:59:
Nu is 3,6GHz natuurlijk ook 30% sneller dan 2,8GHz en is de 7970 bijna 2x zo snel als de 6950.
Los van dat denk ik ook dat de phenom x6 nog wel even mee kan, zeker als je hem kunt overklokken.
Bedoelde meer van dat als hij hem nog eens lekker overklokt die processor nog wel mee kan zoals jij ook al aangeeft :P Ging de turbo btw niet al tot 3,3 op 1 core?

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens kan het ook aan de voeding liggen dat als ik pc uitschakel alles gaat uit zoals het hoort behalve mijn razer muis. Die blijft nog aan ondanks dat alles uitstaat. De muis is op een 3.0 usb aangesloten misschien dat de reden is?

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 23:57
Er wordt wellicht wat te hard gezegd dat je direct die voeding moet vervangen: het is meer dat ik en de meesten hier dat direct zouden doen, en, deze voeding nooit zelf zouden kopen/aanraden. Het is niet dat je met deze voeding niet best een paar jaar uit kan met het huidige systeem hoor.

Over de cpu, helemaal eens met wat er eerder gezegd is: een echt 6 core kan best meekomen met een 4 module fx 8320 enzo, vooral als je hem wat kan overclocken. Daarvoor is een goeie cpu cooler en idd een fijne seasonic bronze voeding ofzo misschien wel weer handig (beiden kan je waarschijnlijk ook blijven gebruiken mocht je een keer je mobo + cpu willen upgraden).

Ik zou persoonlijk met 2x4 gb ram gaan draaien en de derde als reserve achterhouden, ik heb het gevoel dat je nu geen dual channel meer draait, wat een beetje zonde is.

• mitsumark
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 15:31:
Trouwens kan het ook aan de voeding liggen dat als ik pc uitschakel alles gaat uit zoals het hoort behalve mijn razer muis. Die blijft nog aan ondanks dat alles uitstaat. De muis is op een 3.0 usb aangesloten misschien dat de reden is?
Je kunt als het goed is in de bios uitschakelen dat de usb nog power geeft als de pc uit staat.
(verschilt per moederbord)

Heeft verder niks me de voeding te maken.

Ik ben het wel oneens met bradking, deze voeding is eigenlijk al helemaal niet geschikt om een pc te voeden, en zeker niet met een high-end videokaart en (destijds) high-end processor.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
MS tech kan wel degelijk 900 W halen, maar dat is net als die brandstof verbruik testen met autos (die op een band worden gezet wat totaal niet de echte situatie met de weg is), de testen zijn niet gebaseerd op echt PC verbruik. Op alle kabels meten ze en halen ze er het max uit kan. en dat komt op het plaatje te staan. Betere merken zoals seasonic, Hipro ect meten het max voordat er problemen komen.

MS tech maakt daar slim gebruik van om zo hun producten te verkopen. Maar het is in een woord rotzooi. MS tech kasten zijn oke, maar die voedingen... nee dank je! Zelf mijn Pentium 2 durf ik er niet op aan te sluiten. Een goede voeding is minstens 80+, ik raad eigenlijk 80 + bronze aan, hoger voor een goede prijs is beter. De Seasonic S12II-Bronze 520W goed, betrouwbaar en de beste prijs/kwaliteit als je hem wilt houden voor een volgend systeem dat wat meer high end word. De Corsair Builder CX430 Bronze is de beste p/k voeding, maar die kan op zijn teentjes lopen las je ooit Crossfire wilt.

Die MS tech zou ik gebruiken voor een systeem wat niet al te veel verbruikt. Hij kan best nuttig zijn, misschien ooit een een HTPC als je de fan vervangt (op MS tech support hoef je niet te rekenen dus die garantie boeit niet zo) Of in het systeem van je vriendin zetten. Als hij dan kapot gaat kan je zeggen ''ik maak hem voor je in ruil voor een leuk avondje'' :P (als die voeding dan niet de rest van haar PC sloopt)

[ Voor 8% gewijzigd door rickboy333 op 05-03-2014 20:11 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha lol. Ik dank jullie allemaal voor alle tips en adviezen echt ben veel wijzer van geworden. Top allemaal. Groetjes

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mijn pc helemaal schoongemaakt stofvrij en opnieuw geïnstalleerd windows 7 ultimate 64 bitt
en updates geïnstalleerd. en wat mij opviel was zeg maar de ram geheugen. er zat 2x 4gb Geil black edition en 1x 4g hp 2Rx8 PC3-12800u-11-11-B1, dus heb ik deze hp er uit gehaald en wat mij vooral opvalt is dat hij niet stottert tijdens gamen en ik heb alles op ultra setting gezet en vloeiend alles zoals het hoort. zou het echt aan deze ram geheugen liggen?

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 00:57:
Ik heb nu mijn pc helemaal schoongemaakt stofvrij en opnieuw geïnstalleerd windows 7 ultimate 64 bitt
en updates geïnstalleerd. en wat mij opviel was zeg maar de ram geheugen. er zat 2x 4gb Geil black edition en 1x 4g hp 2Rx8 PC3-12800u-11-11-B1, dus heb ik deze hp er uit gehaald en wat mij vooral opvalt is dat hij niet stottert tijdens gamen en ik heb alles op ultra setting gezet en vloeiend alles zoals het hoort. zou het echt aan deze ram geheugen liggen?
Blijkbaar :)

In ieder geval blijf ik erop hameren dat, in het geval dat je je pc een fijn leven gunt, je beter een andere voeding kan halen.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Lol ga ik morgen halen. Trouwens mijn hd 7970 3gb staat 925 mhz. Ik heb via zo speciaal driver van amd zeg maar als je double klikt op mijn rechtsonder scherm op videokaart driver logo via dat driver heb ik op 1000 mhz gezet. Dat kan geen kwaad toch ik bedoel is het wel betrouwbaar? Tevens in bios heb in mijn cpu 10 procent overgeclockt. Rond 3.0 ghz of oz iets. Is het weinig of? Alles draait wel soepel. Ook gamen.

• Joenino
Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 03:35:
Lol ga ik morgen halen. Trouwens mijn hd 7970 3gb staat 925 mhz. Ik heb via zo speciaal driver van amd zeg maar als je double klikt op mijn rechtsonder scherm op videokaart driver logo via dat driver heb ik op 1000 mhz gezet. Dat kan geen kwaad toch ik bedoel is het wel betrouwbaar? Tevens in bios heb in mijn cpu 10 procent overgeclockt. Rond 3.0 ghz of oz iets. Is het weinig of? Alles draait wel soepel. Ook gamen.
Bij een 1055T moet je een aantal dingen uit schakelen als je gaat overklokken. Cool & quiet, turbocore moeten zo wie zo uit staan. Anders ga je grote problemen krijgen want je klokt nu je turbocore ook over en dat vinden ze over het algemeen niet zo fijn.

Die 1000 mhz is op zich netjes. Hou wel goed de koeling in de gaten en zodra je artifacts (google dat maar) moet je hem iets terug gaan klokken.

Verwijderd

Topicstarter
Ok top bedankt ga ik doen en

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-02 11:47
Ik snap niet waarom iedereen hier zo hamert op die voeding vervangen hoor. Als een voeding het doet, dan doet ie t, gaat echt je systeem niet kapot maken ofzo.

• Joenino
Timba- schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:49:
Ik snap niet waarom iedereen hier zo hamert op die voeding vervangen hoor. Als een voeding het doet, dan doet ie t, gaat echt je systeem niet kapot maken ofzo.
Tot je voeding continu belast gaat worden (of hij wat ouder wordt) hij kapot gaat vanwege slechte kwaliteit onderdelen en vervolgens je moederbord processor videokaart hardeschijf etc mee trekt. Zal niet de eerste keer zijn dat een slechte kwaliteit voeding dit bij iemand doet. Daarom raden wij van de Tweakers gemeenschap voedingen aan die kwalitatief beter zijn en waarvan de betrouwbaarheid bekend is.

Bovendien een voeding die het "doet" wil niet zeggen dat hij ook goed genoeg is voor belasting op langere termijn. Een B of zelfs C kwaliteit voeding van bv 300 watt kan het ook prima doen op idle maar bij belasting stopt hij ermee want hij kan dan niet genoeg leveren. Er van uit gaande dat een systeem 300 of meer trekt bij belasting (mits de voeding dit ook echt kan leveren).

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-02 11:47
Joenino schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 14:13:
[...]

Tot je voeding continu belast gaat worden (of hij wat ouder wordt) hij kapot gaat vanwege slechte kwaliteit onderdelen en vervolgens je moederbord processor videokaart hardeschijf etc mee trekt. Zal niet de eerste keer zijn dat een slechte kwaliteit voeding dit bij iemand doet. Daarom raden wij van de Tweakers gemeenschap voedingen aan die kwalitatief beter zijn en waarvan de betrouwbaarheid bekend is.

Bovendien een voeding die het "doet" wil niet zeggen dat hij ook goed genoeg is voor belasting op langere termijn. Een B of zelfs C kwaliteit voeding van bv 300 watt kan het ook prima doen op idle maar bij belasting stopt hij ermee want hij kan dan niet genoeg leveren. Er van uit gaande dat een systeem 300 of meer trekt bij belasting (mits de voeding dit ook echt kan leveren).
Mja ten eerste is dat "meetrekken" van onderdelen meer uitzondering dan regel volgens mij. En ten tweede ga je er nu vanuit dat de voeding overbelast wordt, maar dat denk ik niet.

Ik zou de "gok" gewoon nemen, de kans is hartstikke klein dat die voeding én over ze toeren loopt, én andere onderdelen gaat meetrekken als ie er misschien toevallig mee stopt.

Bovendien heb je nu gewoon een werkende voeding, problemen met een voeding treden eigenlijk altijd óf de eerste weken op, óf na 20 jaar wanneer ie te oud wordt. Als je er een nieuwe voeding in zet heb je eigenlijk gewoon een grotere kans dat er iets kapot gaat :p

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:21

auto660

1991 240 GL Brick

Tsja,

Goedkope voedingen kunnen schade aan je pc aanbrengen. Maar de kans dat dat gebeurd is tegenwoordig nihil.

In mijn broertjes pc zit nu een Huntkey cp-400 van €25 welke nu een jaar lang een 9800gt heeft gevoed, nu stelt de rest van zijn pc ook niet veel voor (pentium g860, 1hdd enz...) maar het scheelt al enorm tegenover de cx430 welke toen de goedkoopste "goede" voeding was. En die Huntkey doet het nu nog steeds prima, alleen voed hij nu zelfs een 4870.

Ik heb me zelf enorm verdiept in ATX voedingen dus ik weet hoe ze werken en wat goedkoop en duur is. En de tijd dat goedkope voedingen tikkende tijdbommen zijn komt nog uit het tijdperk dat iedereen een Pentium 4 had en dat gouden 650Watt voedingen van €20 nog helemaal hip waren. De goedkope voedingen van tegenwoordig kunnen nog steeds niet hun vermogen leveren maar ze ontploffen écht niet zomaar :)

Als die voeding het nu gewoon allemaal trekt dan is alles gewoon koek en ei. De ripple van de voeding zal geen topscores halen maar je hardware gaat er echt niet zomaar eerder kapot aan. In de meest extreme gevallen dan zal dat wel kunnen maar dat is hier niet aan de orde. (aan extreme gevallen denk ik al snel aan deer/allied)

Wat ik altijd als test doe om te kijken of een voeding het red is om de computer helemaal te belasten (gamen of benchmarken) en dan vervolgens mijn hand op de voeding te leggen.

Koud -> goed, de voeding kan het prima aan
Handwarm -> de voeding moet zijn vingers uit zijn neus halen maar hij kan het prima aan
Warmer dan handwarm -> de voeding loopt waarschijnlijk op zijn teentjes en moet eens vervangen worden als je een financiële meevaller hebt of een upgrade gaat doen
Heet -> Vervang de voeding meteen, hij loopt op zijn uitersten en kan hierdoor kapot gaan (bij a-merken hoef je hem niet meteen te vervangen maar je moet er wel alvast voor gaan sparen O-) )

Zelf heb ik een ocz corexstream 550w van €33 ik mijn mining rig zitten, dit houdt in dat hij 2 5870's 24/7 moet voeden die een kleine overvolt hebben en de hele tijd op 100% draaien. Daar komt ook nog een Pentium 4 bij en een hdd. Maar de voeding vind het allemaal prima, de tijd zal het leren.

TL;DR

Als je een voeding van een slecht merk hebt dan hoef je hem niet meteen te vervangen, je moet hem wel extra in de gaten houden of hij niet te heet wordt en vaak moet je ze doordat ze slechte condensatoren hebben na 3 jaar vervangen. Maar het gevaar dat ze exploderen, je pc mollen en je huis in de fik steken zijn allemaal heel extreem. Niet dat het niet mogelijk is maar dit soort dingen gebeuren alleen als je hem niet tijdig vervangt, hem niet goed koelt of hem overbelast, maar zelfs dan is de kans vrij klein dat het kan gebeuren.

Maarreehh, correct me if i'm wrong :X

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• mitsumark
Het is ook niet dat ie morgen gelijk ontploft, de vraag is eerder: wil je het risico lopen dat de voeding je pc sloopt omdat je geen 5 tientjes wilt uitgeven?

Een voeding is als de olie in je auto, als het vervuild is blijft je auto misschien nog wel heel lang prima draaien, maar er komt geheid een moment dat ie in de soep loopt, wil je die 50 euro besparen en het risico lopen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op (terechte) verzoek taalpuristen titel wat opgefrist:

"Kan ik met mijn moederbord uiters vermogen halen van HD 7970" > "Met mijn moederbord het uiterste uit mijn HD 7970 halen?"

Oslik blyat! Oslik!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik ben het geheel eens met Mitsumark: ja, het hoeft idd niet verkeerd te gaan, maar, de kans is gewoon een heel stuk groter dat er iets misgaat. Met een beetje geluk knalt er een elco uit elkaar en stopt de voeding direct, met een beetje pech klapt er iets uit waardoor er eventjes 100v over de 12v rail gaat, waardoor je GPU en CPU nogmaals gebakken worden.

Een goede, nieuwe voeding waar je weer jaren mee kan doen kost je nog geen 5 tientjes, dus, waarom bezuinigen?

Verwijderd

Topicstarter
Heren ik heb jullie echt te veel moeite bezorgt, ik heb lopen kijken op maktplaats en op internet, ik zal morgen eentje moeten kiezen aangezien er zoveel keuzes er zijn, maar ik denk aan een a merk 750w
ik wil geen tweede videokaart bij prikken. misschien heb ik ook genoeg aan een a merk 600w?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

gewoon die Seasonic S12 520w nemen, krachtig genoeg voor wat jij hebt, 600 en al helemaal 700w is gewoon veels te veel voor jouw pc.

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W dus

Verwijderd

Topicstarter
Een vraagje, ik heb zoals ik hierboven had vermeld mijn videokaart via AMD Catalyst Control Center: GPU-Klokinstelling van 925 naar 1000 Mhz gezet, nu is mijn vraag ik zag op zo een video op youtube van iemand die ook dat deed maar hij ging ook de Geheugenklokinstelling wat hoger zetten en ook (Energiebeheerinstelling) moet ik dat ook allemaal doen nu ik op GPU-klokinstelling van 925 naar 1000 heb gezet? en nog laatste vraag moet ik ook de Graphics OverDrive wel of niet inschaken dus aan vinken of niet?
alvast bedankt.

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-02 16:07
Ik zou inderdaad de voeding vervangen en kijken wat het systeem kan.

Ik zelf heb momenteel ook een X6 draaien van AMD (wel op 3,5ghz)
I.c.m. een R9 280X (wat eigenlijk een 7970 is)
En battlefield 4 lukt prima op ultra ;)

Dus het zou moeten kunnen, maar ik zou gewoon gaan proberen.

Verwijderd

Topicstarter
welke mobo heb je dan? en welke dingen kan je beter uitschakelen en welke weer aanlaten?
bij mij is het zo als ik bijv op 3.0 zet en als laatste op F10 wijziging opslaan en exit dan blijft de pc kast aan en scherm valt in slaapstand? iemand enige idee? ik heb ook turbo core uitgezet maar helpt niet,

om mijn pc weer aan te krijgen moet ik aan/uit knopje ingedrukt houden en tot dat ie uit valt en dan weer aanzetten direct naar bios om wijziging terug te zetten

wat ook kan bij deze mobo is bijv overclock profile aanzetten en dan kan je kiezen auto tot 10 procent overclocken en bij deze manier gaat het wel weer goed. hij gaat gewoon aan maar als ik naar spec kijk dan zie ik nog steeds 6x 2.8 ghz? vreemd of niet?

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2014 16:06 ]

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-02 16:07
Ik heb een Asrock 890GX i.c.m. scythe muggen II. Bij overklokken is een fatsoenlijke CPU koeler wel een must have. Ik heb verder niets aangepast op de kloksnelheid en de turbofrequentie (uit) na. En draait zonder problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe precies hetzelfde. En als ik bios verlaat dan wil hij niet restarten. Pc kast staat nog wel aan
En scherm gaat naar slaapstand. Misschien ligt het aan me voeding ook. Ik heb geprobeerd vandaag eentje te halen maar is mij weer niet gelukt Door de drukte.

Verwijderd

Topicstarter
Een vraagje, ik heb zoals ik hierboven had vermeld mijn videokaart via AMD Catalyst Control Center: GPU-Klokinstelling van 925 naar 1000 Mhz gezet, nu is mijn vraag ik zag op zo een video op youtube van iemand die ook dat deed maar hij ging ook de Geheugenklokinstelling wat hoger zetten van1375 naar 1425. en dat heb ik ook gedaan.

hoeveel procent energiebeheerinstelling moet ik er bij doen. want ik kan max 20 procent meer energie toelaten.
in mijn situatie dacht ik aan zo 10 procent meer energie toe te laten krijgen. wat denken jullie er van? op internet zeggen ze dat ik 20 procent dus de max energie wat een hd 7970 mag hebben mag geven. maar ik vind het een beetje te veel 20 procent. daarom wat denken jullie van 10 procent meer bij mijn normale overclocking?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2014 23:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens hoe zet ik de muis uit als me pc uitstaat. Want die blijf aan. In bios heb ik gekeken maar wist niet precies welke het was.

Verwijderd

Je kan beter een A merk voeding kopen met een "lagere" voltage Bv een CM Silent pro 700 watt

deze is meer dan voldoende voor je setup

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:22

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:49:
Je kan beter een A merk voeding kopen met een "lagere" voltage Bv een CM Silent pro 700 watt

deze is meer dan voldoende voor je setup
"A merk"

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

hij is idd meer dan voldoende, meer dan 200w meer dan voldoende....

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Tawhied, ik heb een PM gestuurd met de vraag of je voeding kan lenen. Heb je die ontvangen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb ontvangen en heb er op gereageerd. Weet jij trouwens hoe ik mijn muis kan uitzetten in bios als pc uitstaat? Want die blijft aan na uitzetten. Gr Tawhied

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2014 22:06 ]

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Volgens mij blijft je muis altijd branden, tenzij je de schakelaar omhaalt naast de stroomstekker.

Verwijderd

Topicstarter
Ow dat is dan wel vreemd. heb nog nooit eerder meegemaakt. ik heb wel eerder Razer gehad en die bleef nooit aan. En ook niet het razer logotje. Maar bij deze razer muis blijft het aan. Iemand anders enige idee?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die het weet?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:00

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

eventueel een leuke feature die je moederboard heeft om bv smartphones te laden terwijl de pc uitstaat, en dus de usb ports powered laat?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Topicstarter
Whahah

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

dat was een serieuze suggestie van Sain onez.

• mitsumark
Zoals ik vorige week ook al zei:
mitsumark schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 18:56:
[...]

Je kunt als het goed is in de bios uitschakelen dat de usb nog power geeft als de pc uit staat.
(verschilt per moederbord)

Heeft verder niks me de voeding te maken.
Heb je al in de bios gekeken of daar iets staat met bijvoorbeeld usb en power in 1 zin?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al gekeken na jouw tip vorige keer, ik ga vanavond nog even kijken. Naar usb power.

Bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekeken bij usb instellingen. Maar echt niets gevonden met usb power. En ik moet ieder keer de knopje bij de voeding gebruiken om het volledig uit te schakelen.

• mitsumark
Dan weet ik het ook niet.
Je kunt de muis in een front usb steken en hem er telkens uit trekken.
Of natuurlijk gewoon het ledje laten branden, zo heel veel verbruikt het ook niet.

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-02 10:56

D33F

Tweelingtemmer

Is wel redelijk normaal dat je muis idd aanblijft, heb die ook met externe harde schijven, deze gaan ook pas volledig uit zodra ik de stroomschakelaar uitzet. Niks om je druk over te maken iig :P

Lies are obvious to read because the truth is already written

• Vayra
Je kan ook eens kijken naar de verschillende USB poorten.

Bij mijn Gigabyte Z77x is het zo dat de front USB powered blijven na uitzetten, maar de achterkant niet. Dus mijn randapp. zit achterop aangesloten, en vooraan hangt een kabeltje voor dingen die moeten laden.

Het kan ook zo zijn dat een applicatie van de driver CD bij het mobo ervoor zorgt dat deze functie aan staat.

Verbruik blijft hoe dan ook erg laag, Sowieso blijft een voeding zolang je die niet echt uitzet een miniem beetje stroom trekken, een paar watt maximaal. USB ports hebben vaak ook maar een 1-2w nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door Vayra op 14-03-2014 14:06 ]

• mitsumark
"USB 2.0 levert maximaal 500 mA (bij 5 V)", zal dus maximaal 2,5W zijn.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

En USB3 maximaal 900 mA eveneens bij 5V = 4,5W

[ Voor 4% gewijzigd door Lip op 14-03-2014 16:11 ]

Pagina: 1