• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-01 20:22
Hallo,

Als ik mijn nieuwe GPU in mijn mobo doe, start hij voor 1 seconde op en valt daarmee weer uit en dat blijft maar steeds doorgaan. Met de oude GPU/geen GPU wilt hij wel opstarten.
Edit: Voeding op advies vervangen voor een Seasonic G serie 550W. Probleem is hierdoor niet opgelost.

i7 860
MSI P55-GD65 moederbord
Oude GPU 5700 series
Nieuwe GPU: MSI 280X
Voeding: Seasonic G serie 550W

[ Voor 32% gewijzigd door tweegroenethee op 11-03-2014 16:50 ]

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 08:34
Zo te zien is het een MS-Tech voeding, en die wil je niet in je pc hebben. Er staat hartstikke leuk op dat hij 750 watt kan leveren, maar daarvan zijn er 280 op de (bijna niet gebruikte) 3.3v en 5 v lijnen, en maar 450 w op 2(!) 12 v lijnen, waarop je videokaart zit. Bij je vorige gpu was dit geen probleem, want die trok 75-100 watt, en wss via het slot, of desnoods 1 6-pin. IIRC is een 280 een 7950 in een nieuw jasje die ook nog eens geoc't is, vanwaar de X. De 7950 gebruikt 2x een 6-pin, en dus wss zal hij een 6 en een 8-pin nodig hebben, wat ik niet graag op deze voeding zou doen. Als ik je gelijk een nieuwe voeding mag aanbevelen: pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt ja, hij is duur, maar wel van goede kwaliteit. Waar deze voeding bij alles boven de 450 het moeilijk krijgt, zit de seasonic daar juist in zijn element, en ipv minder dan op het label staat, kan zo'n voeding rond de 600 watt leveren, mocht het echt nodig zijn.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Met hierboven :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• tweegroenethee
Bedankt voor het antwoord! Is 550 watt genoeg voor dit systeem?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Zou moeten lukken :) Maar als je later nog wil uitbreiden naar heftigere videokaarten etcetera, dan kan het lastig worden.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Daan87423 schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 16:42:
Bedankt voor het antwoord! Is 550 watt genoeg voor dit systeem?
Een goede 550W is meer dan voldoende. Zelfs een goede 400W zou voldoende zijn.

• tweegroenethee
Jejking schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 16:46:
Zou moeten lukken :) Maar als je later nog wil uitbreiden naar heftigere videokaarten etcetera, dan kan het lastig worden.
Denk dat ik met deze kaart weer 4-5 jaar vooruit kan ;).
Thanks voor de hulp iedereen

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:03
Het zou zo maar ook mainboard compatibility kunnen zijn (bios update?), of power connectors niet juist aangesloten.

Maat van me had een Asrock board met een sandy-bridge i3 (dus P67 / H67 geloof ik), en hij verving een HD5770 door een HD7950, maar die deed het niet (jouw verhaal, PC boot even maar na een seconde toch weer uit). Na een bios update deed hij het uitstekend. Misschien iets met PCI-E 3.0 compatibility.

Mijn MSI (P55, nog ouder) heeft ondertussen HD5850, HD6950, GTX560-ti, GTX660, GTX760 gehad en nooit een bios upgrade nodig gehad, dus je weet het nooit :).

Dit alles neemt niet weg dat je dat ding (iets wat op een voeding moet lijken :P) best kan vervangen door een _goede_ van rond de 550 watt :).

• tweegroenethee
Met een nieuwe PSU had hij het nog steeds niet gedaan. Het lag inderdaad aan de BIOS versie, na een flash startte hij opeens op. Maar alsnog misschien tijd om een nieuwe PSU te kopen, voordat ie tijdens een game uitvalt.

Bedankt voor de hulp!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 08:34
Daan87423 schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 18:09:
Maar alsnog misschien tijd om een nieuwe PSU te kopen, voordat ie tijdens een game uitvalt.

Bedankt voor de hulp!
Ook is het slim om een nieuwe psu te kopen omdat ms-tech niet bekend staat als netjes gestabilseerd, en de spikes die eruit komen niet echt goed zijn voor de vrm's, en in een erger geval de gpu zelf.

• tweegroenethee
Gisteren kunnen genieten van BF4 op ultra settings, en nu weigert mijn pc weer om te booten. Mobo defect of toch de voeding?

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ik zou gaan voor een andere voeding, een MS-Tech is echt rotzooi.
Bezuinig niet op een voeding, het is het "hart" van je pc en als die gaat kan deze heel wat meer slopen dan alleen zichzelf, denk aan mobo, geheugen en/of cpu.
Enkele goede kwaliteits voedingen zijn o.a. Corsair, Seasonic, enkele Coolermasters, Lepa, etc.
Lees hier voor goede reviews over voedingen:
http://www.jonnyguru.com/index.php

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
MS-tech is rotzooi. Capxon condensatoren klappen er zo uit als ze te heet worden. Een slechte voeding kan je hele systeem naar de knoppen helpen. Zo'n MS tech is fijn voor HTPC's en voor servers die geen 24/7 dienst hebben maar een boel HDD's hebben Maar voor een game systeem is het no go.

Tegenwoordig een systeem wat op load staat verbruikt ongeveer d 330 W (zonder overklok en met Nvidia kaart en intel processor) Een 350 W zou in theorie al voldoende zijn. Maar A je kan niet upgraden B de voeding gaat op zijn teentje lopen en C je heb met Elco veroudering te maken. Dus dat is een no go.
400 W is voldoende maar gaat ook op zijn teentje lopen. 450 zou ik als voldoende bestempelen. Bij 520/550 W zit je veilig. Ik denk niet dat het wattage verder omhoog loops omdat veel dingen zuiniger worden. Alleen videokaarten hebben meestal honger.

Dus 12 volt lijnen zijn belangrijker dan het totaal vermogen. totaalvermogen is leuk maar 12 volt doet er toe. Je moet ook niet kijken naar het voeding merk maar naar de OEM. Corsair heeft ook rotvoedingen omdat de OEM slecht is of omdat er Capxon elco's opzitten. Goede OEM's zijn oa Hipro Seasonic (die ook hun eigen vodingen maken) en nog wat meer. Reviews lezen is ook belangrijk bij een voeding. Van een Intel i5K weet je wat je kan verwachten. Van een voeding hangt het af van de OEM.

Seasonic maakt zijn voedingen zelf. En weet je wat je kan verwachten, van de andere merken niet.

TIME TO UPGRADE !!!

Verwijderd

Zoals hierboven al vermeld wil je geen MS-tech in je pc hebben. Over het algemeen erg onbetrouwbare voedingen.

• tweegroenethee
Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2014 @ 19:44:
Zoals hierboven al vermeld wil je geen MS-tech in je pc hebben. Over het algemeen erg onbetrouwbare voedingen.
Oké bedankt voor de toegevoegde waarde.

• tweegroenethee
De kans is volgens jullie dus groot dat het probleem komt door de MS-Tech voeding? Of is er nog een grote kans dat bijvoorbeeld het moederbord defect is?
Als het hoogstwaarschijnlijk aan de voeding ligt, wordt het denk ik deze: pricewatch: Cooler Master VS V550S (een uitzonderlijke gold award op Hardware.info)
http://nl.hardware.info/r...een-prima-basis-conclusie

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heb je die voeding er nog steeds niet uitgegooid?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• tweegroenethee
Lip schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 18:56:
Heb je die voeding er nog steeds niet uitgegooid?
PC is sinds afgelopen zondag niet meer aangeraakt :P.
Heb volgende week pas weer tijd om naar mijn PC te kijken, maar kan ondertussen wel een nieuwe voeding bestellen.

[ Voor 16% gewijzigd door tweegroenethee op 04-03-2014 19:10 ]

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Neem de SeaSonic die gelinkt werd in de eerste reactie.

SeaSonic is het beste wat je kan hebben als Voeding.

• tweegroenethee
Vandaag de Seasonic G 550W binnen gekregen, en hij doet 't perfect. Tevens ook gelijk de nieuwe CPU koeler en casefans erop gezet. Thanks voor alle hulp iedereen, had bijna een nieuw moederbord gekocht.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Daan87423 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 17:54:
Vandaag de Seasonic G 550W binnen gekregen, en hij doet 't perfect. Tevens ook gelijk de nieuwe CPU koeler en casefans erop gezet. Thanks voor alle hulp iedereen, had bijna een nieuw moederbord gekocht.
Gelukkig dat je je oude voeding hebt vervangen voor een Seasonic. Wanneer je je computer zat bent moet je bij wijze van spreken een MS-tech voeding in je PC gaan gebruiken. Dan zal het niet lang duren voordat je je complete desktop het graf inneemt ;).

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Nou ja ik heb ooit een MS tech 900 W gekocht voor wat expirimentjes, mijn Tagan voeding was destijds halfdood (was eigelijk niks erg en hij deed het weer :() maar ik heb hem gelijk opengeschroefd en er andere Elco's, een temperatuur regelaar schokbeveiliging ect ingezet, toen had ik wel een redelijk betrouwbare voeding.

Persoonlijk voelt die MS tech als een half afgemaakte voeding. Alleen de belangrijkste dingen erin en de rest basta. De slechste codensatoren die er op de wereld zwerven zitten erin, het leek wel of ze 2e hands condensatoren gebruikte. Er zat 1 panasonic en 1 Xapcon in als filter elco. Ook een van de hoofd condensatoren was half dood.

Toch heb ik voor een paar centen een leuk 900 W voedingkje gekocht, na hem zelf half omgebouwd te hebben :)

TIME TO UPGRADE !!!

• tweegroenethee
PC deed het gisteren weer perfect met de nieuwe voeding, maar na een nacht/dag koud te staan heb ik weer precies hetzelfde probleem. Dit gebeurde tevens ook nadat de pc het eenmalig deed na een bios flash, en de volgende dag niet op wilde starten.

Wat kan het probleem in god zijn naam zijn?

Alvast bedankt.

Edit:
Oké na 5 minuten wat proberen startte hij opeens weer op. Ik heb geprobeerd de stekker rechtstreeks op het stopcontact aan te sluiten (i.p.v. via een stekkerdoos), weer niks. Hij bleef steeds in een 1 seconden loop booten. Terwijl hij in de loop zat haalde ik de stekker uit de stekkerdoos en deed hem vervolgens weer snel erin, toen startte hij op. Wie o wie heeft ooit van dit probleem gehoord en weet eventueel de oorzaak? Kan ik beter een topic openen in het elektronica gedeelte of heeft het toch met mijn PC te maken?

PS: Ik kan me nog herinneren dat ik een paar jaar geleden hetzelfde probleem had. Dit heb ik destijds verholpen door eerst mijn Xbox aan te zetten en vervolgens mijn PC. Toen wilde mijn PC wel opstarten, misschien dat dit helpt mijn probleem te omschrijven..

[ Voor 58% gewijzigd door tweegroenethee op 07-03-2014 18:42 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:31
Let even op dat er legio "goede" voedingen zijn. Uitspraken als "SeaSonic is het beste wat je kan hebben als Voeding." zijn natuurlijk onzinnig.

Overigens laat XFX de voedingen gewoon door Seasonic bouwen. Even "goed", maar een stuk goedkoper:
pricewatch: XFX Pro 550W

Het kan zijn dat de voeding niet goed is, echter 450W is meer dan genoeg om de kaart op te starten. Indien je echt te weinig power hebt dan krijg je vaak een foutbericht in windows. In de bios gaat hij geen 347W (peak van deze kaart) trekken.

Mbt de bestelde seasonic

Ik zou deze aankoop annuleren.

Een 550W voeding is krap voor deze zware kaart. Je kunt namelijk beter 2x de capaciteit die je nodig hebt aanschaffen. Dat is namelijk het punt waarop de voeding koel en dus stil en duurzaam blijft. Daarnaast is het bijkomend voordeel dat de stroomrekening lager omdat je voeding efficiënter is op 50% load dan op hoge loads. De Seasonic is wel degelijk dus hij blijft het "doen" tot 700 watt.

Uitleg over de certificering en de efficiëntie bij diverse loads: Zo werkt de voeding

Met een peak power van 347W+150W voor je system moet je onderhand aan een 950W gaan denken.

Voor het kosten verschil: PcInside PSU stroomkosten tool

Uit persoonlijke ervaring (en op basis van hardware sercrets die het ding helemaal uit elkaar trekken) kan ik de Corsair HX aanraden zoals: http://www.corsair.com/en...old-certified-modular-psu . Die laatste is 750W maar laat in loadtests zien dat hij zelfs 912W makkelijk trekt (en dan heb je nog 83%).Op de verwachte 500W load is hij 89% efficiënt dus dat lijkt me prima!

[ Voor 66% gewijzigd door sdk1985 op 07-03-2014 21:35 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• tweegroenethee
sdk1985 schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 21:22:
Let even op dat er legio "goede" voedingen zijn. Uitspraken als "SeaSonic is het beste wat je kan hebben als Voeding." zijn natuurlijk onzinnig.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Alleen vraag ik mij af waarom 550W te weinig zou zijn in mijn systeem. Hij heeft gisteren keurig een uur lang Battlefield 4 op ultra gespeeld (dus ook opgestart). Als ik de volgende dag terug kom start hij weer niet. Tevens, als ik de GPU eruit haal boot de PC wel gewoon. Maar als ik alleen de 6 en 8 pin connectors eruit haal, dan krijg ik hetzelfde opstart probleem.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Mbt de bestelde seasonic

Ik zou deze aankoop annuleren.

Een 550W voeding is krap voor deze zware kaart. Je kunt namelijk beter 2x de capaciteit die je nodig hebt aanschaffen. Dat is namelijk het punt waarop de voeding koel en dus stil en duurzaam blijft. Daarnaast is het bijkomend voordeel dat de stroomrekening lager omdat je voeding efficiënter is op 50% load dan op hoge loads. De Seasonic is wel degelijk dus hij blijft het "doen" tot 700 watt.
Ik zou de TS met klem aanraden niet in te gaan op dit advies. De aangeschafte voeding is in staat om zichzelf afdoende te koelen bij de belasting die te verwachten valt met de pc van de ts. Zelf heb ik een videokaart die ongeveer hetzelfde is (een HD7970 met overclock) en een CPU die waarschijnlijk minder zuinig is, en dat trekt zelden meer dan 500W uit het stopcontact (wat met 80% efficiëntie 400W voor de onderdelen zou zijn). Voor energiebesparing tijdens gamen heeft een voeding met hogere capaciteit dan de huidige nauwelijks voordeel, en in idle zit die ineens in het gebied met minste efficiëntie waar de huidige nog wel redelijk mee kan.

• tweegroenethee
dcm360 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 10:45:
[...]
Ik zou de TS met klem aanraden niet in te gaan op dit advies.
Ik vond het ook al raar dat 550W te weinig zou zijn, overal werd gezegd dat 450W genoeg is voor 1 GPU.

Ter aansluiting van het probleem: ben momenteel de kaart aan het testen bij een vriend en daar functioneert hij prima zonder problemen.

-PC start niet op met videokaart erin en 6/8pin erin
-PC start niet op met videokaart erin en 6/8pin eruit
-PC start wel op met oude/geen videokaart
-Videokaart doet het bij een andere PC met hetzelfde aantal wattage voeding wel

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019

Een 550W voeding is krap voor deze zware kaart. Je kunt namelijk beter 2x de capaciteit die je nodig hebt aanschaffen.
Je komt uit op 950W voor een single GPU setup? Dat is wel heel erg veel en dat komt omdat je toch een beetje raar rekent.
Wat je zegt over de efficiëntie bij 50% belasting klopt maar het is natuurlijk niet zinvol met een maximaal verbruik te rekenen, tenzij je 8 uur per dag aan het gamen bent of 24/7 gaat coinminen. Je moet het gemiddelde nemen als het gaat om overall stroomverbruik.
Het peakverbruik wat je gebruikt is gebaseerd op een Furmark run en dat is niet realistisch. Op dezelfde pagina die je aanhaalt kun je zien dat het maximale gebruik tijdens een potje gamen 100W lager is. Dan kom je met CPU en MB uit op maximaal 500W. En dat is echt maximaal.

Je kunt wel met 2x capaciteit rekenen maar dan moet je uitgaan van een realistisch verbruik. Echter dat had je ook al heel ruim berekent en dan kom je uiteindelijk op bijna het dubbele uit van wat echt nodig is.

• tweegroenethee
Probleem is nog steeds niet opgelost, iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

Dit is het probleem: YouTube: YouTube (Ook met de PCIe voeding kabels erin doet hij het niet)

Even ter samenvatting: Met oude/geen GPU heb ik dit probleem niet, met nieuwe MSI R9 280X wel.
Voeding al vervangen voor een Seasonic 550W G serie.

[ Voor 15% gewijzigd door tweegroenethee op 11-03-2014 16:53 ]

Pagina: 1