Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zit al een tijd te denken of het mogelijk is om onze gashaard om te bouwen naar een open haard waar we met hout kunnen werken om het huis te verwarmen. Vooral de besparing op energiekosten en de geur zijn relevant voor deze keuze, de warmte en de sfeer hebben we immers al met de gashaard.

Onze gashaard is ingebouwd in een schouw. De schouw willen we graag hergebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/47487061/schouw.jpg

Ik vermoed dat we de gashaard zelf niet kunnen hergebruiken dus die zal uit de schouw gehaald moeten worden en vervangen moeten worden voor een 'stookgedeelte'. Waar ik het meest benieuwd naar ben is hoe we dit 'stookgedeelte' kunnen plaatsen en zorgen dat de rook niet de woonkamer in komt. De schouw is namelijk geplaatst tegen een 'nepmuurtje' wat met spaanplaten en stucwerk gemaakt is. Dat is voor een gashaard prima, maar voor een echte haard moet in elk geval de rook afgevoerd kunnen worden. Aan de buitenkant van de woning zit op de plek van de open haard een rookkanaal lijkt het.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/47487061/kanaal.jpg

Ik heb er zelf weinig tot geen verstand van, maar ik ben erg benieuwd of je dit rookkanaal kunt gebruiken om een pijp op aan te sluiten die vanaf de open haard naar dit kanaal alle rook afvoert. Misschien is het overigens helemaal niet mogelijk met zo'n constructie omdat we geen schoorsteen hebben maar dat hoor ik dan vanzelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat ding zit nu ook al op je haard aangesloten en zorgt voor zowel het aanzuigen van verse lucht (nodig voor de verbranding) als de afvoer van de gassen die vrijkomen bij de verbranding.

Maar voor zover ik weet mag je voor een normale houthaard niet zo'n laaggeplaatste 'uitlaat' gebruiken en moet dat echt via een schoorsteen. Maar ik zou zeggen: zoek in de buurt eens een winkel op die haarden verkoopt en win daar wat advies in.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:59
Met die afvoer mag je geen hout gestookte kachel/open haard neerzetten, daar zijn regels voor.

zie bvb stokertje.nl.
De top van de schoorsteen moet uitsteken boven alle binnen 15 meter aanwezige obstakels. De minimum-hoogte van het rookkanaal boven het dak moet wel ongeveer 1 meter zijn, in elk geval 50 cm boven de borstwering om de valwinden tegen te gaan.

Deze tekst is te bekijken op: http://www.stokertje.nl/i...okkanaal-schoorsteenbrand en eigendom van ´t Stokertje lees ook de http://www.stokertje.nl/disclaimer

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een ander interessant topic betreffende de houtstook:
Houtstook in steden verbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:46
Wel grappig dat er 2x geboord is voor dat kanaal. :+

Maar goed, die afvoer is niet voor een brander van vaste stoffen, die kan je sowieso niet hergebruiken. Bij het maken van een schoorsteen praat je over een vrij grondige verbouwing. Je moet een kanaal aanbrengen door je 1e vd vloer, 2e vd vloer en het dak. Dan nog de boel afwerken en je bent wel een paar duizend euro verder dunkt me.

Correct me if I'm wrong, maar als je niet naast een bos woont, dan is hout niet erg goedkoop om te stoken.

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 02-03-2014 20:39 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie ook wel eens een joekel van een pijp zitten aan een huis. Die komt op neushoogte uit een huis en gaat dan een meter of tien de lucht in.
Volgens mij is dat wel een openhaardafvoer maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Wij hebben ook onze gashaard(in een schouw) omgebouwd tot een open haard. En ik kan je vertellen dat de eisen aan een open haard veel strenger zijn dan die van een gashaard.

Een gashaard geeft namelijk geen rook en roet waar een open haard dat wel doet. Reken maar op een behoorlijk dikke buis die behoorlijk recht omhoog moet gaan. En in een gashaard kun je zeker geen hout stoken, daarvoor moet je een open haard kopen. Door de grote warmte die een open haard afgeeft kan het ook zijn dat de schouw aangepast moet worden. Je kunt in ieder geval rekenen op enkele duizenden euro's aan kosten.

Overigens hoeft het stoken zelf niet heel duur te zijn als je zelf je hout hakt en droogt.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:27

WouterG

Dit is geen ondertitel

Beter kun je voor een houtkachel gaan, met een open haard gaat bijna alle warmte door de pijp naar buiten. Of een pelletkachel maar daar kun je geen echt hout in gebruiken. Misschien kun je dan wel je bestaande rookkanaal gebruiken maar dat zou je uit moeten laten zoeken.

http://www.praktischduurzaam.nl/houtkachel-of-open-haard/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:41
Even een tip, Met een open haard ga je je arm stoken aan hout. Ik heb nu een open haard staan in m'n bakkerijte, en ik ben van plan om dit te veranderen naar een houtstoof. Elke keer als ik het kot nu moet verwarmen kan ik een halve kuub hout erdoor jagen op een dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een grote pijp langs het huis tot net boven het dak mag. Wat al meerdere keren gezegd raad ik ook aan, neem een goede houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29
Of een houthaard met een liftdeur. Rendement meer dan 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als besparen op energie de hoofdreden is heeft Tomcat een heel goed punt.
En heb je de investering al eens tegen de besparing weggezet? Duizenden euro's terugverdienen door hout ipv gas te stoken duurt best lang volgens mij ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je zoekt is een houtkachel. En het liefst een moderne, met flink wat rendement. Eentje die niet van binnenshuis aanzuigt.

Een open haard heeft een belachelijk laag rendement, en je stookt je helemaal suf om het verlies aan warmte (veroorzaakt door diezelfde open haard) te compenseren.

Kijk anders eens naar een barbas energa inbouwhaard. Die kan in je bestaande schouw geplaatst worden zodat de looks hetzelfde blijven. Vanaf die haard kan je met een dubbelwandige pijp naar buiten en naar boven.

Overigens; een pelletkachel mag wel op een "lage" uitvoer, net als een gashaard.

[ Voor 36% gewijzigd door teacher op 09-03-2014 09:24 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Laten we dit maar eens in Duurzame Energie zetten :)

SG >> DED

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1