Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-02-2024
Beste mede tweakers,

Ik zit met een probleem. Mijn CPU vormt vrijwel zeker de bottleneck tijdens het gamen (Battlefield 4 om precies te zijn). Mijn CPU is een, jawel, een AMD Phenom II X4 965 (momenteel @ 3.7 Ghz, OC via multiplier). Verder heb ik ook een aparte cooler (welke er stom genoeg nog niet op zit): de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B. Heb van alles geprobeerd, van Core parking tot van alles en nog wat. In single player gaat het prima, multiplayer met veel spelers.. drops tot onder de 10 fps in sommige gevallen. In de shooting range haal ik nog prima 60FPS op Ultra @ 1080p. Lijkt me vrij duidelijk dus..

Verdere specs:
Moederbord: MSI 760GA-P43 (FX)
Geheugen: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 (2 x 4GB)
GPU: AMD Sapphire Radeon HD 7870 (OC: GPU Clock @ 1,1Ghz & Memory Clock @ 1,35 Ghz)
PSU: 600 watt
Monitor: Samsung 24" 1080p

Ik ben geen diehard gamer, en ik speel dan ook maar één game: Battlefield 4. Het hoeft dus allemaal niet perfect te zijn, goed is goed genoeg.

Ik heb aardig wat reviews etc doorgelezen, en AMD lijkt aardig achter de feiten aan te lopen t.o.v. Intel. Desalniettemin denk ik dat ik toch voor AMD wil gaan, de FX serie. Dit omdat ik wél wil kunnen gamen en verder "vlot" wil werken (niet erg zware programma's zoals browser, office, soms Photoshop etc), maar niet een compleet nieuwe PC wil aanschaffen (nieuwe socket etc). Mijn werkgeheugen is prima, nu twijfel ik een beetje over mijn moederbord. Dit is namelijk slechts een basic bordje met basic features en een vrij oude chipset (760G). Is dit een probleem? Zal mijn eventuele nieuwe AMD FX-processor hier moeite mee hebben? Andere dingen die ik over het hoofd zie? De processor waar ik aan dacht wordt wel volledige ondersteund.

Ik dacht zelf aan de AMD FX 8350 BE. Heb nog even getwijfeld over de 6-core versie met lagere clocks, maar dan heb ik het gevoel dat ik binnen de kortste keren weer tegen de lamp loop.

Denken jullie dat dit wijs is? Hoor graag jullie mening hier over!

Groet,
Tsolodimos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je bij AMD wil blijven (wat ook het goedkoopste gaat zijn voor jou), is een 8350 FX (al dan niet een black edition) de populairste CPU van het moment.

Ik weet niet of AMD iets heeft, vergelijkbaar met Intel ARK, maar als je de CPU's vergelijkt (en vergeet de reviews / comparisons niet), dan denk ik dat je daarmee ook wel een antwoord kan vormen.

Ik ben bijvoorbeeld gaan [google=AMD Phenom X4 965 vs FX8350] en kwam gelijk uit op CPUBoss.com - AMD Phenom X4 965 vs AMD FX 8350. En zo is er wel meer te vinden.

[ Voor 79% gewijzigd door CH4OS op 02-03-2014 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-09 17:02
Ik zelf heb een FX 8320 overclocked op 4.3Ghz.
Met de laatste beta drivers van AMD ben ik niet onder de 60 fps uitgekomen met alle settings op ultra.
Ik zou gaan voor de 8320, met een simpele overclock zit je zo op de snelheid van een 8350 and het scheelt je weer 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Bedankt voor je reactie CptChaos.

Ik was enigszins ook onzeker over mijn moederbord. Maar dat is geen probleem denk je/jullie? Ik heb namelijk toentertijd zo'n beetje alle adviezen over moederborden genegeerd en voor een simpel en goedkoop bordje gekozen i.p.v. een met een nieuwere chipset en meer features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tsolodimos schreef op zondag 02 maart 2014 @ 13:04:
Bedankt voor je reactie CptChaos.

Ik was enigszins ook onzeker over mijn moederbord. Maar dat is geen probleem denk je/jullie? Ik heb namelijk toentertijd zo'n beetje alle adviezen over moederborden genegeerd en voor een simpel en goedkoop bordje gekozen i.p.v. een met een nieuwere chipset en meer features.
Pin me er niet op vast, maar volgens mij is de socket hetzelfde, dan volstaat wellicht een BIOS-update, maar dat zou ik pas doen als blijkt dat de CPU niet herkend wordt, volgens CPU-upgrade.com heeft de chipset (760G) in ieder geval ondersteuning voor de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riecardow93
CPU past wel op het moederbord, kan idd zijn dat er wel eerst een bios update nodig is om het te laten werken.
Veel overclock ruimte heb je niet met dit bord, als je een beetje normaal wilt overclocken heb je volgens mij minimaal dit nodig pricewatch: ASRock 990FX Extreme3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
riecardow93 schreef op zondag 02 maart 2014 @ 13:19:
CPU past wel op het moederbord, kan idd zijn dat er wel eerst een bios update nodig is om het te laten werken.
Veel overclock ruimte heb je niet met dit bord, als je een beetje normaal wilt overclocken heb je volgens mij minimaal dit nodig pricewatch: ASRock 990FX Extreme3
Bedankt voor je antwoord!

Vraagje: waarom heb ik niet veel 'ruimte'? Wat precies houdt mij tegen? Waar had ik van tevoren op moeten letten?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riecardow93
De chipset is niet geheel onbelangrijk bij het overclocken.
Ook heeft het moederbord dat je nu hebt weinig heatsinks, waardoor onderdelen van het moederbord veel sneller warm worden als eentje die dat wel heeft.
Het is ook handig om te kijken hoeveel phases je moederbord heeft. Een mobo met meer phases kan vaak hoger overclocken met minder voltage en word over het algemeen daarom ook minder snel te heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Op de site van het moederbord staat welke CPU het mobo ondersteund.

Een FX 8320 is absoluut overskill omdat BF niet alle 8 de cores gebruikt. Een AMD FX-4300 Boxed Heeft een mooie klok. AMD FX-4350 kan ook maar is wat duurder. Misschien zelfs onnodig duur maar haalt wel hoge kloksnelheden. Misschien hoef je zelfs niet te overklokken met die CPU.

De FX8320 zal BF wel goed trekken maar als je geen diehard PCer bent die niet aan videoencording enzo doet is 8 core onzin. FX quad zal het zeker halen. En als je echt meer wilt gamen enzo moet je toch ooit een keer upgraden, dan is de overstap naar Intel al snel gemaakt.

Een 6 core kan ook. een FX6xxx of misschien zelfs een Penom 2 6 core. hoewel ik niet zeker weet of de Phenom 6 core wel 60 FPS haalt.

Ik weet niet of de MSI de CPU wel haalt, want ik heb nog niet de CPU support lijst gezien. kijk deze goed na

[ Voor 4% gewijzigd door rickboy333 op 02-03-2014 16:37 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:17

fynrd1

Fooled by Randomness

Wat zijn je resultaten met mantle dan?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:23
Dit ;

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 96,95€ 96,95
1MSI 760GMA-P34 (FX)€ 47,66€ 47,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 144,61

Of nog goedkoper ;

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4300 Boxed€ 87,-€ 87,-
1ASRock 960GM-VGS3 FX€ 33,49€ 33,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 120,49

[ Voor 33% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 02-03-2014 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riecardow93
Met de nieuwe 14.2 beta driver haalde ik 60fps constant, dus geen drops. Zonder vsync heb ik het nog niet geprobeerd.
Ben nu eerst weer terug naar de oude drivers, had erg veel vastlopers en crashes met de beta drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Bedankt voor alle adviezen. Ik heb zojuist de FX 8350 besteld.

Groet,
Tsolodimos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Tsolodimos schreef op zondag 02 maart 2014 @ 19:21:
Bedankt voor alle adviezen. Ik heb zojuist de FX 8350 besteld.

Groet,
Tsolodimos
Ga je die op dit mobo zetten ? --> http://www.msi.com/produc..._FX.html#/?div=CPUSupport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet gewoon je grafische kaart? Zie deze benchmark op 1080p waar de X4 955 OC iets van 94 FPS zou halen en dat is precies hetzelfde als de FX-8350. Dit alles hebben ze getest met een R9 290X.

http://www.techspot.com/r...d-4-benchmarks/page6.html

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2014 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Dat is inderdaad mijn mobo.. heb ik iets verkeerd gedaan? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2014 @ 20:27:
Is het niet gewoon je grafische kaart? Zie deze benchmark op 1080p waar de X4 955 OC iets van 94 FPS zou halen en dat is precies hetzelfde als de FX-8350. Dit alles hebben ze getest met een R9 290X.

http://www.techspot.com/r...d-4-benchmarks/page6.html
Hmm.. ik heb een hoop onderzoek gedaan en ik dacht toch echt dat het aan mijn CPU zou liggen. Mijn GPU is niet bepaald high end, maar zou toch zeker goed genoeg moeten zijn om speelbare framerates neer te kunnen zetten in 1080p en matige tot hoge instellingen (veelal een mix hiervan).

Ik hoop dat ik voor het juiste heb gekozen. Zo niet, dan kan ik geloof ik de processor nog altijd terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Tsolodimos schreef op zondag 02 maart 2014 @ 20:30:
[...]

Dat is inderdaad mijn mobo.. heb ik iets verkeerd gedaan? |:(
Die FX-8350 staat wel op de CPU support list....maar of dat bord dat echt trekt...?

[ Voor 7% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 02-03-2014 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsolodimos schreef op zondag 02 maart 2014 @ 20:33:
[...]

Hmm.. ik heb een hoop onderzoek gedaan en ik dacht toch echt dat het aan mijn CPU zou liggen. Mijn GPU is niet bepaald high end, maar zou toch zeker goed genoeg moeten zijn om speelbare framerates neer te kunnen zetten in 1080p en matige tot hoge instellingen (veelal een mix hiervan).

Ik hoop dat ik voor het juiste heb gekozen. Zo niet, dan kan ik geloof ik de processor nog altijd terugsturen.
Het zou ook deels aan de processor kunnen liggen natuurlijk want die benchmark gaat over single player en jij merkt vooral dat het bij multiplayer minder lekker loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
WiLLoW_TieN schreef op zondag 02 maart 2014 @ 20:34:
[...]

Die FX-8350 staat wel op de CPU support list....maar of dat bord dat echt trekt...?
Waardeer het meedenken. Jammer dat ik de processor al heb besteld.

Ken je dat "trekt" definiëren? Hoe zou ik dat moeten testen? Soort benchmark wellicht? En dan kijken naar de gangbare scores: zit ik er meer dan 10% onder dan is dat het mogelijk?

Mocht het echt niet goed gaan koop ik een nieuw moederbordje. Wellicht stuur ik de processor dan wel terug en bestel ik de Core i5 4670K met een nieuw bijpassend moederbord. Als je dan toch bezig bent.. ik doe het of goed of goedkoop :)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:35
vergeet je geen DDR3-1600? of heb je die al?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riecardow93
Tsolodimos schreef op maandag 03 maart 2014 @ 08:46:
[...]

Waardeer het meedenken. Jammer dat ik de processor al heb besteld.

Ken je dat "trekt" definiëren? Hoe zou ik dat moeten testen? Soort benchmark wellicht? En dan kijken naar de gangbare scores: zit ik er meer dan 10% onder dan is dat het mogelijk?

Mocht het echt niet goed gaan koop ik een nieuw moederbordje. Wellicht stuur ik de processor dan wel terug en bestel ik de Core i5 4670K met een nieuw bijpassend moederbord. Als je dan toch bezig bent.. ik doe het of goed of goedkoop :)

Thanks!
De cpu gaat het waarschijnlijk gewoon doen op je mobo maar verwacht geen dikke overclocks. Ik zou de cpu gewoon in gebruik nemen en later een nieuwe moederbord kopen en je huidige mobo op v&a verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
utbone schreef op maandag 03 maart 2014 @ 08:55:
vergeet je geen DDR3-1600? of heb je die al?
Heb ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
riecardow93 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 09:02:
[...]

De cpu gaat het waarschijnlijk gewoon doen op je mobo maar verwacht geen dikke overclocks. Ik zou de cpu gewoon in gebruik nemen en later een nieuwe moederbord kopen en je huidige mobo op v&a verkopen.
"Gewoon doen" is precies wat ik wil :)

Een processor die stabiel loopt op 4 - 4,3 Ghz (turbo) en 8 threads tegelijk aan kan is volgens mij zelfs aan de ruime kant voor mijn eisen. OC'en hoeft dus niet.

Off-topic: Wel grappig hoe dat alweer gaat met je PC upgraden.. nu zit ik ook te kijken naar een 21:9 ratio monitor. Maarja, daar hoort ook een nieuwe videokaart bij.. en daarvoor heb ik waarschijnlijk ook een nieuwe voeding nodig :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
FX-8350 is een slechte keuzen voor gamen, 4 van de 4 cores worden gewoon niet gebruikt en kunnen elkaar tegenwerken. Ik heb hier ook last van met mijn fx 8150. En je hebt het gewoon niet nodig. Ik zou cancelen en voor een FX 6300 of 4350 gaan.

Met een FX8350 ga je qua gamen denk ik achteruit omdat niet alle treads worden gebruikt. Sommige oudere gamens zullen ook crashen.

Ik adviseer je om Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen? door te kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door rickboy333 op 03-03-2014 11:33 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FX-4 is zonde van het geld kun je net zo goed de X4 955 OC houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Bedankt voor alle comments. De adviezen lijken alleen wel alle kanten op te gaan.

Ik heb de CPU dus al besteld. Ik zal zien wat het doet en mogelijk terugsturen en inruilen voor een i5. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik goed zit (vraag me nu al af waarom ik dit niet eerder zo bedacht kreeg..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:11
rickboy333 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 11:32:
FX-8350 is een slechte keuzen voor gamen, 4 van de 4 cores worden gewoon niet gebruikt en kunnen elkaar tegenwerken. Ik heb hier ook last van met mijn fx 8150. En je hebt het gewoon niet nodig. Ik zou cancelen en voor een FX 6300 of 4350 gaan.

Met een FX8350 ga je qua gamen denk ik achteruit omdat niet alle treads worden gebruikt. Sommige oudere gamens zullen ook crashen.

Ik adviseer je om Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen? door te kijken.
Onzin, 8 cores worden wel degelijk gebruikt, bekijk de benchmarks van de 2012-2013-2014 AAA games maar.
Specifiek BF4: http://gamegpu.ru/images/...eld_4-test-bf4_proz_2.jpg
(inderdaad wel pas zichtbaar bij een veel sterkere gpu)

Wederom onzin, de FX8350 is per core al iets sneller dan de phenom en verder zie hierboven.
Oudere games crashen vanwege teveel cores??? Waarom? Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
mitsumark schreef op maandag 03 maart 2014 @ 13:32:
[...]

Onzin, 8 cores worden wel degelijk gebruikt, bekijk de benchmarks van de 2012-2013-2014 AAA games maar.
Specifiek BF4: http://gamegpu.ru/images/...eld_4-test-bf4_proz_2.jpg
(inderdaad wel pas zichtbaar bij een veel sterkere gpu)

Wederom onzin, de FX8350 is per core al iets sneller dan de phenom en verder zie hierboven.
Oudere games crashen vanwege teveel cores??? Waarom? Bron?
Oke bij BF worden dus wel de meeste cores gebruikt. Ik dacht dat de 8350 onder de 6300 zat. Danog is het onzin om een 8350 te kopen als je geen die hard bent. Ikzelf dacht aan een FX4 en dan overklokken naar de 4,5/4.7 Maar een 6300 is dan een betere keus.

Over de oudere games bronnen zo gevonden. Maar ik weet niet wat jij onder ''oud'' ziet. Dit zijn wat voorbeelden van single core problemen maar bijvoorbeeld Simcity 4 gaat goed op dual en quad core maar hoger gaat hij crashen.

http://www.gamespot.com/f...ge-on-old-games-26424986/
http://techpaul.wordpress...mputers-and-old-programs/

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
rickboy333 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 14:40:
[...]

Oke bij BF worden dus wel de meeste cores gebruikt. Ik dacht dat de 8350 onder de 6300 zat. Danog is het onzin om een 8350 te kopen als je geen die hard bent. Ikzelf dacht aan een FX4 en dan overklokken naar de 4,5/4.7 Maar een 6300 is dan een betere keus.

Over de oudere games bronnen zo gevonden. Maar ik weet niet wat jij onder ''oud'' ziet. Dit zijn wat voorbeelden van single core problemen maar bijvoorbeeld Simcity 4 gaat goed op dual en quad core maar hoger gaat hij crashen.

http://www.gamespot.com/f...ge-on-old-games-26424986/
http://techpaul.wordpress...mputers-and-old-programs/
Ik waarder het meedenken/discussieren, maar dan zul je echt met andere bronnen moet komen (die zijn namelijk zo'n 5 tot 7 jaar oud...) die in de praktijk tot problemen kunnen leiden (als we nu spreken over oude games gaat het denk ik eerder over games als GTA IV (2008). Maar volgens mij kunnen dit soort games prima met meerdere cores overweg.

Nog een reden waarom ik bewust niet ga voor een FX 4xxx of FX 6xxx: ik heb begrepen dat er in feite geen 4/6/8 cores zijn, maar dat dit duid op het maximum aantal threads. Zo zou de FX 8xxx in feite een quad core processor zijn. Bij dat idee blijf ik liever van de FX 4xxx af.

Het blijft toch gewoon afwachten zometeen. Nieuwe cooler er eindelijk op, kijken of hoe cool de CPU blijft. Nu is mijn CPU met stock fan @3.7 Ghz rond de 45 graden in idle en rond de 55 in load. Mocht het zaak het goed doen, dan vind ik het voor de komende 18 maanden wel even prima zo qua mobo/cpu/geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:11
De FX 8-core heeft gewoon 8 integer cores, echter slechts 4 floating point units.
Als een game dus flink gebruik maakt van die laatste (in plaats van floating points door de gpu laten berekenen, die daar namelijk veul sneller in) dan zou je kunnen spreken van een 4-core.
Als je kijkt naar benchmarks van de nieuwere games doet de FX 8 core het echter beter dan een intel 4-core (zonder HT), welke per core 50% sneller is...
Je zou dus kunnen stellen dat de FPU's in de CPU eigenlijk heel zo belangrijk niet zijn voor gaming.
Pagina: 1