Subwoofer met alleen Line in op LFE aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:14

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Mijn vader heeft een nieuwe versterker in huis gehaald op aanraden van mij. Het betreft een Marantz NR1604.

Deze keuze omdat hij relatief eenvoudige speakers heeft om aan te sturen kwa vermogen en de ruimte in het meubel beperkt is maar hij toch de laatste features als Spotify wil hebben en goede geluidskwaliteit.

Nou heeft hij een Mordaunt Short ms309w subwoofer aangeschaft met de volgende aansluit mogelijkheden:

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/5fdlu2f4b/DSC00198.jpg
(btw dit is niet zijn sub dit is gewoon een plaatje van internet.. deze is wel ernstig misbruikt haha)

Zoals op de foto te zien is, beschikt de sub slechts over line in aansluitingen en geen apparte LFE zoals die op de Marantz aanwezig is. Nu heb ik al een beetje gegoogeld en het aansluiten met een Y splitter zou een optie zijn met de Crossover van de sub op max en dan de receiver de rest laten doen. Zo heb ik mijn eigen sub ook aangesloten en dit geeft helemaal met Audyssey het beste resultaat.

Mocht dit niet de beste optie dan hoor ik graag de alternatieven.

Als dit wel de beste manier is om deze sub aan te sluiten ben ik er nog niet over uit wat voor kabel het beste resultaat gaat geven. 1 optie is om een enkele RCA kabel te pakken en met een Y splitter naar 2x RCA te gaan. Andere optie is Y splitter op LFE poort en dan 2x RCA naar sub. Deze laatste optie is uiteraard duurder. Bestaan er ook kant en klare kabels hiervoor zonder losse splitters? Elke extra verbinding is verlies, is mij altijd geleerd hehe.

Graag hoor ik wat de experts er hier van denken.

[ Voor 3% gewijzigd door Cidious op 01-03-2014 00:28 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

:?
beide opties zijn hetzelfde ...

Maat je geen zorgen over de extra kabel, je hebt 0 verlies.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
0 verlies? het gaat toch over een analoog voorversterkt signaal? zijn al die dure interlinks flauwekul?

Heb zelf een zilverkabel van 280 euro naar mn sub liggen (don't worry.. kreeg em bij mn REL Storm..) Maar als je zegt dat je 0 verlies hebt lijkt me die prijs voor een sub kabeltje een beetje overbodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Het verlies zul je echt niet horen,een zilverkabel van 280 euro lijkt me zeker overdreven maar goed das een andere discussie.
Ik schat zowiso dat als je alleen rechts of links aansluit op de LFE dat het resultaat hetzelfde zal zijn als dat je links en rechts via een Y splitter aansluit daar er maar 1 woofer inzit en het signaal naar de woofer mono zal zijn.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja alle dure interlinks zijn idd flauwekul.

"Goedkoop" betekend niet slecht .. kabels van 280 euro zijn pure bullshit (nofi)
Maar als je die kant op wil gaan een dubbele kabel die kant op is lagere weerstand dus heb je minder spanningsverlies over de kabel. Wat ook ongeveer te compenseren is met tegen de goeie kant tegen de volumeknop van je sub aan te blazen.

Met mij moet je geen discussies aangaan over zilvere zuurstofarme gevlochten kabels met demagnetisserende stenen door een eikenhouten doosje van minimaal 200 jaar oud uit een vochtige champinonrijke omgeving

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

[edit]

[ Voor 98% gewijzigd door Read op 01-03-2014 00:53 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57
Een y-splitter is niet nodig, is ook niet beter, gewoon op links aansluiten met een enkele fatsoenlijk afgeschermde kabel.
De L/R inputs zijn er zodat je een stereo kanaal kunt doorlussen, maar daar is in deze opstelling geen sprake van.

[ Voor 32% gewijzigd door ShittyOldMan op 01-03-2014 01:15 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
@ Fish. Ik ben ook helemaal niet te paaien voor die uberdure kabels. Deze zilverkabel kreeg ik erbij toen ik mijn REL Storm van een doorgeklapte audiofiel overnam haha. Hij had hem gekocht om zijn Electrostaten te ondersteunen maar kon er niet aan wennen. Ding ging naar zolder.. voor een prikkie overgekocht en hij gaf me de kabel erbij.. toen ik ging googelen op het merk van de kabel kwam ik er achter dat de kabel per meter 28 euro kost.. en ik er 10 van bij heb gekregen.. Nooit geen klachten gehad over de kabel. Ook nog nooit een andere kabel gebruikt.. dus kan maar zo zijn dat een goedekopere kabel van 20 euro net zo presteert..

Voor mijn speakers gebruik ik ook gewoon no brand 4mm koper.. heb dure audiofiele speakerkabels van een familielid eraan gehangen en ik hoorde geen verschil..

@ShittyOldMan
You sure? ik las in een paar guides dat een splitter gewenst zou zijn.. maar dit is dus helemaal niet het geval met de Line in? Wat voor signaal komt er eigenlijk van de LFE poort van de versterker af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hij zal de kanalen bij elkaar optellen. dus zonder splitter moet je volumeknop 3db harder oid

Je lfe(subwoofer) poort is een gewoon line singaal waar alleen de lage frequenties over uitgestuurt worden. waar het kantelpunt ligt is ingestelt in je versterker

als je de auto power gebruikt heb je kans dat deze detectie maar op op alleen links of rechts zit. daar moet je even rekening mee houden als je voor 1 kabel gaat

[ Voor 35% gewijzigd door Fish op 01-03-2014 09:51 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Thnx voor de info! Keuze is voor een enkele RCA-RCA kabel van profigold (17 eu en dubbel afgeschermd) En dan neem ik er voor 5 eu nog een splitter bij om zelf te luisteren wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Zeker met een subwoofer zal je niet snel verschil horen in kabels. Zolang je geen brom hebt dan gaat het goed :-)

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Pagina: 1