• .Kaas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-11-2025
Goedenacht tweakers :)

Ik heb net iets heel lomps gedaan 8)7 ik wilde even mijn videokaart uit de pc halen, deze stond nog gewoon op zijn plek naast mijn bureau. Dus de kast even opengedraaid en wilde mijn videokaart eruit halen omdat de fan nogal stoffig was en de gpu erg warm werd. Toen ik de videokaart eruit haalde, raakte het kabeltje van de windowfan verstrikt achter een condensator en heb ik deze er per ongeluk afgetrokken!

Het gaat om deze condensator:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads7/530fd0ce77fbc/530fd0ce5aac8-p5qgebroken.thumb.jpg Klik voor grotere afbeelding

Nu steken er alleen nog 2 pinnetjes uit het moederbord, deze zijn gelukkig niet afgebroken. Echter krijg ik de condensator er niet zomaar meer op, het lijkt wel alsof het er niet zomaar meer in past. Onderop de condensator zitten 2 ronde gaatjes, echter de pinnetjes die uitsteken uit het moederbord zijn dun en plat.

Op hoop van zege heb ik de pc opgestart met zo weinig mogelijk onderdelen erin.. en wonder boven wonder startte de pc gelukkig nog wel op. Zou het een ontkoppelcondensator kunnen zijn? Ik had eigenlijk gedacht dat mijn pc niet meer op zou starten.

Nu is de grote vraag, kan dit mijn pc beschadigen (lijkt me niet dat dit zo hoort te werken..)?
En is er een mogelijkheid de condensator zelf te vervangen? Waar zou ik een reserve onderdeel kunnen scoren. Zou Asus mij deze op kunnen sturen zodat ik deze erop kan solderen? De 2 pinnetjes die uitsteken zijn namelijk heel zwak, ik ben bang dat ze snel af zullen breken.

Foto condensator:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads7/530fd33fcdb17/530fd33fb835c-condensator.png

Bij voorbaat dank,

Erik

[ Voor 3% gewijzigd door .Kaas op 28-02-2014 01:14 ]

• Dannyyy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-01 11:28
Hier een recent overeenkomstig topic pin gebroken, kan het kwaad?

Als het bijvoorbeeld van een onboard geluidskaart is, en je gebruikt die niet, dan zal het geen kwaad kunnen.

Maar deze condensator lijkt wel van de PCI-E aansluiting of de Southbridge.
En dat zijn toch wel belangrijke onderdelen, aangezien je de Southbridge gebruik voor je SSD/HDD en je PCI-E voor je videokaart.

Mijn advies, zelf solderen of door iemand anders laten solderen, als het onderdeel te bestellen is.
En anders voor een 2e hands moederbord kijken in de Pricewatch.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Je kunt hem er hoe dan ook niet terug op duwen. Mocht je problemen krijgen moet je echt een nieuwe op solderen. Soms valt het binnen de marge zonder condensator een gaat het goed.

Ik zou dan de pinnetjes desolderen en de nieuwe door de gaatjes laten zakken. Dan solderen en uitstekende pootjes afknippen. Aantal maal gedaan en werkt prima, beter dan aan de bestaande pinnetjes proberen te solderen dat lukt niet.

Mocht je dit zelf niet durven moet je iemand vinden om het voor je te doen want het is redelijk secuur werk waarbij je potentieel je bord helemaal sloopt.

O, bovendien zijn ze polariteit gevoelig. Plus en min mag je dus niet omwisselen.

Zie de reactie hieronder, zelf zou ik hem ook per definitie vervangen maar de vraag was of het kwaad kon.

[ Voor 13% gewijzigd door Pakjebakmeel op 01-03-2014 07:19 . Reden: toevoegingen ]

Verwijderd

Electroboer. Zo'n ding zit er niet voor niets. Ik zou een nieuwe erin solderen. Gezien de pinnen kan je dat vrij makkelijk. Onthou wel HOE je de condensator erin zit (Niet dat je polariteit omzet).

Zo'n condensator kost nog geen 50 cent.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Ik heb er nog een liggen van een oud pentium 2 moederbord die het niet meer doet van 6.3 volt

Maar ik zou wel ff googelen om welke elco het gaat. Wat is de ontladingstijd wat is de laadtijd ect. Gewoon het type nummer invullen en je hebt denk ik wel resultaat.

Maar het repareren is vrij simpel. Je moet wel even kijken waar de plus en de min zit op het bord. Wat Jism al zegt als je de polariteit omdraait kan je je hele bord om zeep helpen (die kans zit er in hoeft idd niet altijd zo te zijn). Vaak staat dit er wel op anders moet je het even meten.

Asus zou jouw die ook kunnen sturen. Maar dan heb je denk ik meer verzend kosten dan de prijs van zo'n Elco. Je moet ze dan een mailtje sturen. Als je zelf aan de slag gaat moet je bij een elektroboer dat ding laten zien en vragen of ze een reserve hebben.

TIME TO UPGRADE !!!