Hoi,
Ik ben op zoek naar een HTPC. In het forum over de [BBG] HTPC november 2013
schreef ( kroegtijger ) hierover het volgende:
pricewatch: Panasonic Viera TX-P42ST60E Zilver
Ik heb (en ik wil) thuis geen TV signaal. Wel heb ik internet. Ik ben nu op zoek naar een apparaat om content mee te downloaden en af te spelen. Daarnaast wil ik content kunnen streamen vanaf het internet.
- Opslag van media (>100GB)
- Afspelen van opgeslagen media (ook in 3D)
- Streamen van media (vanaf internet, ik heb geen NAS)
Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Groet,
Erik
Ik ben op zoek naar een HTPC. In het forum over de [BBG] HTPC november 2013
schreef ( kroegtijger ) hierover het volgende:
Ik weet niet zeker of de HTPC uit de BBG het best aansluit bij mijn gebruik. Daarom wil ik bovenstaande stappen (gebruiker-->uit te voeren taken-->software-->hardware) hieronder even doorlopen. Hopelijk kunnen jullie vervolgens aangeven welke hardware het beste aanluit bij mijn gebruik.Een BBG gaat in dat opzicht imho ook nooit ideaal worden; er wordt namelijk uit gegaan van hardware, wat eigenlijk als laatste aan bod zou moeten komen. De normale weg om te volgen is gebruiker-->uit te voeren taken-->software-->hardware; de gebruiker dient centraal te staan, omdat een systeem dat niet geaccepteerd wordt door de gebruiker waardeloos is. Vervolgens ga je kijken naar welke taken die gebruiker gedaan wilt hebben, welke software daarvoor nodig is, en tot slot welke hardware daarvoor dan geschikt is.
Als we nu in 1x alle voorgaande stappen gaan overslaan, dan is het eind-station, namelijk de hardware, automatisch hooguit niet meer dan een indicatie van de hardware die er geschikt voor zou kunnen zijn. Het lijkt me zinvol om even duidelijk te vermelden dat het absoluut niet meer dan een indicatie is uitgaande van een aanname van manier van gebruiken, voordat er mensen blind op de BBG af gaan en vervolgens ofwel veel te veel in huis halen (en dus meer uitgeven dan nodig), of die met te weinig zitten en ongelukkig worden van hun HTPC-beleving.
Gebruiker
Na 12 jaar zonder TV heb ik vorige week een plasma scherm gekocht:pricewatch: Panasonic Viera TX-P42ST60E Zilver
Ik heb (en ik wil) thuis geen TV signaal. Wel heb ik internet. Ik ben nu op zoek naar een apparaat om content mee te downloaden en af te spelen. Daarnaast wil ik content kunnen streamen vanaf het internet.
Uit te voeren taken
- Downloaden van media (24/7)- Opslag van media (>100GB)
- Afspelen van opgeslagen media (ook in 3D)
- Streamen van media (vanaf internet, ik heb geen NAS)
Software
Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar Windows 8.1. Eventueel i.c.m. met XMBC.Hardware
Vooralsnog neig ik naar de samenstelling zoals deze is in de reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2013. En dit later eventueel uit te breiden met meer opslag. Het enige verschil met het gebruik wat voor ogen was bij het samen stellen van deze BBG en mijn gebruik is dat ik de HTPC ook als NAS wil gebruiken, en dus 24/7 aan wil laten staan. Is deze opzet hier geschikt voor of kan ik in dat geval beter voor iets anders gaan?Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Groet,
Erik