Lichtnetgekoppelde rookmelders vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik kwam er door deze post achter dat mijn lichtnetgekoppelde rookmelders flinke energieslurpers zijn. Daarom ben ik aan het kijken hoe ik ze kan vervangen door rookmelders op batterijvoeding die 10jr mee gaan, bijv de Hager TG500A. Ik snap alleen niet hoe ik ze moet koppelen.

In mijn woning (bj 2005) heb ik 3 rookmelders, waarvan ik trouwens het merk en type niet weet. Ze zijn alle 3 aangesloten zoals in de foto, dwz met een bruine, blauwe en witte draad en een oranje draad in een lus.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/51770614/rookmelders/2014-02-24%2009.28.57%20small.jpg

Ik lees overal dat netgekoppelde rookmelder met een rode/oranje draad aan elkaar gekoppeld worden zoals in dit plaatje
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/51770614/rookmelders/Clipboard01.jpg

Hoe zou ik nu in mijn situatie rookmelders met batterijvoeding moeten aansluiten? Ik heb nl geen rode/oranje draad. Moet ik de blauwe draad en de witte draad gebruiken?

Ik las dat een rookmelder kapot kan gaan als je hem verkeerd aansluit dus voordat ik maar wat probeer ben ik op zoek naar goed advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
Bruin en blauw zijn 230 V (L en N) de witte draad is de koppeldraad (S).
De oranje lusdraad heeft verder niks met de installatie te maken maar hoort bij de rookmelder zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 19:47
Weet je zeker dat jouw melders zo veel energie verbruiken? Worden ze warm? Heb je het nagemeten? Ik zou voorzichtig zijn met het overnemen van dit soort informatie.

[ Voor 38% gewijzigd door blissard op 25-02-2014 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-05 20:54
blissard schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 20:51:
Weet je zeker dat jou melders zo veel energie verbruiken? Worden ze warm?
Er staat 9W op de foto. Wat denk je dat ze volgens de fabrikant verbruiken? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Op de foto zie ik "9W" staan, ik denk en vrees dat ze daar 9 Watt mee bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Nee, dat is het maximale verbruik (waarschijnlijk tijdens een brandalarm :-) . Het is geen gloeilamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
Ja, ze gebruiken echt zo veel energie.

Hager heeft echt goed z'n best gedaan om het opgenomen vermogen te verbergen.
Probeer het maar eens op te zoeken, het is bijna niet te vinden en staat ook niet vermeld op hun product datasheet.

Hier staat het wel vermeld:

(Helemaal achterin hun technische brochure: 'Rook en hittemelders', zie het onderste PDF bestand).

http://www.hager.nl/produ...en-230-v/tg501a/47368.htm

Om het nog lastiger te maken word de opgenomen stroom vermeld ipv opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verbazingwekkend genoeg kan ik netgekoppelde rookmelders met een thermografische camera zien zitten. Gezien in verschillende huizen (nieuwbouw en renovatie), alleen geen idee welk type het waren. Ze produceren inderdaad geen zichtbaar licht als een gloeilamp, maar in het infrarode spectrum wel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Heeft topicstarter melders van Hager? Ik zou ze zo niet herkennen.
Maar ik heb ook op dit forum gelezen dat het stroomverbruik van brandmelders schromelijk overschat werd. Vandaar de vraag. Weten we iets of hebben we ergens iets horen luiden? Ik zou op basis van verhalen geen rookmelder gaan vervangen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
Lees mijn laatste post nog eens en neem dan ook de moeite om op site van Hager te kijken.
Daar staat op pagina 23 van het genoemde PDF document de netstroomopname gewoon vermeld: 30 mA.
P=U x I als je het wil narekenen, is echt geen rocketscience...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Pagina 22 heeft het over 0,6 watt. Als standby gebruik. De 30 mA is blijkbaar maximaal. En dan nog weten we niet of hij dit type heeft.
Edit
Ik zie net dat op pagina 23 ook gewoon 0,6 watt staat. Geloof je dat niet. Denk je dat Hager bewust aan het liegen is in zijn specs?

[ Voor 49% gewijzigd door blissard op 25-02-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
blissard schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 21:20:
Heeft topicstarter melders van Hager? Ik zou ze zo niet herkennen.
Ook dat staat op de foto: http://www.brkdicon.eu/nl...ptische-rookmelder/650mrl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Dan zijn we er dus uit. 0,6 watt continue gebruik. Te weinig om te vervangen door een melder op batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
Het ging mij ook niet om het type wat jurk738 heeft uit 2005.
Het gaat mij om het type wat Hager anno 2014 in de markt zet.

Standby verbruik: dat is nu juist waarmee de fabrikant je op het verkeerde been zet.
Dat is het verbruik dat uit de backup batterij word opgenomen.
Waarom is anders deze batterij na anderhalf a 2 jaar leeg...(uit eigen ervaring)

edit:

het is toch niet logisch om het opgenomen vermogen van de rookmelder uit de backup batterij te halen als je netstroom ter beschikking hebt ...

[ Voor 17% gewijzigd door Limojo op 25-02-2014 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Wordt jouw redenatie over het standby gebruik ook door metingen ondersteund?
0,6 watt uit een batterij is belachelijk. Dan mag je blij zijn als die een dag mee gaat.
Hager is niet een of andere anoniem pruts bedrijfje dat maar wat aanklooit in zijn specs. Daar moet je wel echte data tegenover zetten en niet dit soort onzinnige redenaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kan iemand met een fatsoenlijke meter (plugwise, DIN-rail meter of nog iets hippers) deze discussie beslechten met feiten? Volgens het doosje van mijn computerboxjes heb ik een krachtstroomaansluiting nodig, in de praktijk valt dat nogal mee :)

P=UxI gaat niet op bij wisselspanning.
Er zou heel goed een trafoloze voeding in kunnen zitten met een capacitieve spanningsdeler die vooral blindstroom trekt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Limojo schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 22:12:
Het ging mij ook niet om het type wat jurk738 heeft uit 2005.
Het gaat mij om het type wat Hager anno 2014 in de markt zet.

Standby verbruik: dat is nu juist waarmee de fabrikant je op het verkeerde been zet.
Dat is het verbruik dat uit de backup batterij word opgenomen.
Waarom is anders deze batterij na anderhalf a 2 jaar leeg...(uit eigen ervaring)

edit:

het is toch niet logisch om het opgenomen vermogen van de rookmelder uit de backup batterij te halen als je netstroom ter beschikking hebt ...
Het zou nog logischer zijn hem automatisch bij te laden, maar zelfs als dat niet gebeurd, 0.6W kan je echt niet 1.5 tot 2 jaar uit een batterij halen. Ik begrijp ook niet wat je klaagt dat het er in stroom staat, het is heel simpel, hij heeft een standby vermogen van 0.6W. En ga er maar vanuit dat dat uit je lichtnet komt.

Even snel random 9V blok als voorbeeld: 550mAh. Gaan we heel positief doen dat het met 100% efficientie wordt gebruikt, en dat de spanning constant is op 9V, dan hebben we daar dus 5Wh. Oftewel na 8 uur heb je je batterijtje leeggetrokken met 0.6W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Bedankt allemaal.

Ik zie in de instructies dat idd voor de koppeling een witte draad gebruikt wordt.

Ik ga nog even doormeten wat mijn rookmelders nu verbuiken. (Ze worden niet warm.) Maar mijn multimeter heeft helaas de geest gegeven, dus eerst nog even een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Als je de multimeter wilt gebruiken om daarmee het vermogen van de rookmelder gaan meten, lees dan eerst even het een en ander over schijn vermogen. Vac != watt

[ Voor 14% gewijzigd door blissard op 26-02-2014 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 22:07

thaMini

Tool !!

Zou het werkelijk goedkoper zijn om drie batterij-gevoede rookmelders aan te schaffen, dan die paar watt te verbruiken? Lijkt me een flinke tvt.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als het inderdaad om 9 watt gaat is het zeker zinvol met een korte tvt. Bij 0.6 watt al minder, maar kan nog steeds interessant zijn. Al zou ik 'm dan openschroeven om te kijken of er met wat tweaking niets vanaf kan ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 14:44:
Als je de multimeter wilt gebruiken om daarmee het vermogen van de rookmelder gaan meten, lees dan eerst even het een en ander over schijn vermogen. Vac != watt
Het geeft iig een worst case vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Is het nodig om je rookmelders met batterijvoeding aan te sluiten aan het lichtnet? Kun je ze niet gewoon aan het plafond plakken en kabels die uit het plafond komen negeren?

Ik ga er vanuit dat je een rookmelder overal in huis wel kunt horen.

Even een losse opmerking: ik mag ook graag dingen vervangen voor zuinigere apparaten, maar houd je ook rekening met het feit dat je nu batterijen nodig hebt? Beetje zonde als je er dan elke paar jaar alkaline batterijen in gaat gooien.
Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor oplaadbare, maar misschien heb je dat al wel besloten.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Sissors schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:20:
[...]

Het geeft iig een worst case vermogen.
Wat bedoel je met worstcase? Volgens mij is het gewoon een foutieve manier van meten. Meten moet je goed doen of heel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Rav schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:43:
Is het nodig om je rookmelders met batterijvoeding aan te sluiten aan het lichtnet? Kun je ze niet gewoon aan het plafond plakken en kabels die uit het plafond komen negeren?

Ik ga er vanuit dat je een rookmelder overal in huis wel kunt horen.

Even een losse opmerking: ik mag ook graag dingen vervangen voor zuinigere apparaten, maar houd je ook rekening met het feit dat je nu batterijen nodig hebt? Beetje zonde als je er dan elke paar jaar alkaline batterijen in gaat gooien.
Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor oplaadbare, maar misschien heb je dat al wel besloten.
Ongekoppelde rookmelders installeren zou ook kunnen, maar ik vind het koppelen toch wel de moeite waard.

Tussentijds batterijen vervangen is niet nodig met 'ultra longlife' batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
thaMini schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:43:
Zou het werkelijk goedkoper zijn om drie batterij-gevoede rookmelders aan te schaffen, dan die paar watt te verbruiken? Lijkt me een flinke tvt.
De (nagenoeg) nieuwe Hager melders heb ik verkocht op marktplaats voor € 23,50 per stuk.
Deze kosten nieuw ergens rond de € 30, -.

De koppelbare EI melders met 10 jaars litiumbatterij heb ik bij een duitse schoorsteenveger met webshop gekocht voor ca. 23,50 per stuk.

Zie ook Amazon:

http://www.amazon.de/Ei-E...terie-Ei650/dp/B007IGQ5SK

In nederland heb ik deze melders met prijzen ergens rond de € 43, - :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:32
Kijk eens op de website van de fabrikant http://www.brkdicon.eu/ daar staat hoe je hem aan moet sluiten en misschien iets over het stroomverbruik.
Mijn uit 2009 stammende ei rookmelders verbruiken 0,9W per stuk op het lichtnet kan mij niet voorstellen dat dat heel anders is voor dit merk.
Ps. EI zegt 6w als het akoestisch alarm gaat.

[ Voor 39% gewijzigd door leonbong op 26-02-2014 22:03 ]

• Sissors
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 20:11:
[...]

Wat bedoel je met worstcase? Volgens mij is het gewoon een foutieve manier van meten. Meten moet je goed doen of heel niet.
Het kan nooit slechter zijn dan wat je meet door enkel de stroom te meten, enkel beter. Je kan er dus niet uit concluderen dat hij heel veel verbruikt, maar wel dat hij weinig verbruikt (of dat je het simpelweg niet weet met die metingen).

Zolang je maar weet wat je aan het meten bent en je dat meeneemt met de conclusies die je eraan verbindt is er helemaal niks fout aan de meting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Ik heb mijn (simpele Paget 9149) energiemeter er eens tussen gehangen. Die geeft aan: 220V, 0.03A en de power factor varieert tussen 0.07 en 0.14 en is meestal onder de 0.1.
Ik weet niet hoe nauwkeurig mijn meter is maar als ik uitga van deze waarden, en als ik het power factor-verhaal goed begrijp, dan verbruiken mijn rookmelders per stuk dus niet meer dan 220 x 0.03 x 0.1 = 0.66W.
Dus ik laat ze lekker tot het eind van hun levensduur hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:32
Leuk dat je terugkoppeling geeft en daarop ook je plan hebt aangepast.
Ik heb 9 dingen in mijn huis dus het is goed om te weten wat die dingen verbruiken.

Voor mij dus:
0,9 W mijn EI rookmelders
9 Rookmelders
8760 uur/jaar in bedrijf
1kWh = €0,25

0,9 Wh /1000 X 8760uur X 9stuks = 71 kWh/jaar

71kWh X 0,25€ = 18 € / Jaar

[ Voor 46% gewijzigd door leonbong op 28-02-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Die powerfactor is wel heel erg laag (let wel: 1 is ideaal = geen blindvermogen). Als die zo laag is, is de voeding van dat apparaat wel heel erg slecht qua load. De meting is dan 220 x 0,03 / 0,1 = 66W! Of je meting is verkeerd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Probeer eens 230x0,03x0,1 voor het reëele vermogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:26

JoeZuCK

_Fonz > all.

Als ik hier op mag inhaken.. ik heb mijn lichtnetgekoppelde rookmelders (denk ik dat ze gekoppeld zijn, want ze schenen wel met elkaar te kunnen 'spreken' volgens de specs als ik me niet vergis) vervangen door exemplaren van Nest. Dat wil zeggen; op een plek waar geen rookmelder zat heb ik een geplaatst op een bestaande centraaldoos/inbouwdoos, op een plek waar wel een rookmelder zat hangt nu niets en een vervangen in de hal.

Ik heb dus nu een centraaldoos/inbouwdoos over en vraag me af wat ik daar mee kan (ik ga er geen andere rookmelder plaatsen en ook geen lamp). Het is onmogelijk zeker om daar iets van een accesspoint te plaatsen (Ubiquiti PoE)? Je zou dan een utp kabel langs elektra moeten trekken en dat is uit den boze. En als ik de elektra verwijder heb ik zeker nog altijd het probleem dat ik op een gegeven moment op een centraaldoos uitkomt waar sowieso elektra getrokken is naar de meterkast..

Dat plekje is een ideale plek voor een op het plafond gemonteerde access point. Maar hoe krijg ik dat voor elkaar .. als ik dat überhaupt voor elkaar krijg..

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Pagina: 1