[Windows 8] Probleem met installatie op nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:
  • 11.382 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Awel, ik draai dus al vrij lang heel fijn Windows8 op mijn SSD "Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB".

De tijd is aangebroken voor een nieuwe SSD en dat is de Samsung 840 EVO 250GB geworden. Maar ik krijg het niet voor elkaar Windows8 te installeren op de nieuwe SSD, want ik krijg deze melding:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MC34ZpS8jw2Ng96Kb3Yd75cq/full.jpg
Ofwel: We kunnen geen nieuwe systeempartitie maken of een bestaande systeempartitie vinden."

Nou heb ik me natuurlijk al de kolere gezocht en echt van alles geprobeerd. Hier is wat ik heb gedaan en inmiddels weet en heb gecheckt:

A) Ik heb geen enkele USB device aangesloten... heb het zelfs zonder mijn muis (en met alleen toetsenbord) geprobeerd. Ik heb ook geen enkele HDD aangesloten; heb alles losgekoppeld.

B ) Ik installeer Windows8 altijd vanaf USB stick. Ik gebruik die stick al enige tijd en weet zeker dat die goed werkt. Gisteren nog bij iemand gebruikt zelfs.

C) Nieuwe SSD zit op eerste slot. Is ook logisch want heb de stekkertjes van de oude SSD in de nieuwe SSD geplugd.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1sBjBM367jKGS4qshcTpy6CC/full.jpg

D) Mode is correct AHCI. Moet ook wel, want de oude SSD werkt gewoon.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HAHP4piMJOveqr7xY81lBXcp/full.jpg

E) Heb nu beide SSD's maar even aangesloten om in Windows te komen... en heb gecheckt of de schrijf MBR is... en ja de schijf is correct MBR:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/92WNq6AnTXICJhHDQjbpPKu9/full.jpg

F) Ik had eerst de ruimte toegewezen en toen geinstalleerd... dat werkte niet. Maar wat nou als ik de ruimte geheel niet toewijs en gewoon "volgende" klik, helaas werkt ook niet:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pJS2KKwKiCoirMqQbl7IGaWU/full.jpg

G) Ik heb geprobeerd een schijf van 100MB toe te voegen... misschien dat dat gekke ding deze dan als systeempartitie zou pakken, maar helaas hij moet die systeempartitie dus toch echt zelf aanmaken:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WMpnQytJIstSrqmAem3KT039/full.jpg

H) Ik heb op dit moment allebei SSD's dus maar aangesloten om in Windows te komen... en ik heb de nieuwe SSD volledig geformatteerd. Alle andere HD's heb ik (nog steeds) losgekoppeld evenals alle USB devices (behalve muis en toetsenbord) Maar helaas.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4C1OoxqrtN1ClyWveMe3C0qh/full.jpg

Hij wil dus in de Windows setup geen systeempartitie aanmaken op de nieuwe SSD. Althans ik denk dat dat het probleem is. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik ziet staan dat je volume een RAW is. Dus al veranderd naar NTFS??

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 06:01
Had dit probleem ook. Bij mij lag het aan dat UEFI aanstond. Eenmaal uit en zelf de hele schijf naar ntfs formatteren en mijn probleem was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Windows wil zelf idd z'n 'systeem' partitie maken, oftewel de ruimte voor z'n bootloader. Als je alle partities weg laat, dus een raw disk over houdt, dan die selecteren tijdens installatie, Nieuw of gewoon volgende klikken en je bent klaar.

@polopolo150:
Voor jou was de oplossing om een ESP te laten maken, een EFI boot partitie met de informatie die EFI gebruikt om je OS te kunnen starten, of iig de bootloader voor het OS. Daarnaast moet je indeling natuurlijk ook GPT zijn, ipv MBR ;).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Nivida_intel schreef op zondag 23 februari 2014 @ 15:07:
Ik ziet staan dat je volume een RAW is. Dus al veranderd naar NTFS??
Op het moment van de screenshot was het formatteren bezig. Maar inderdaad ik heb het geprobeerd als NTFS ja.
polopolo150 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 15:11:
Had dit probleem ook. Bij mij lag het aan dat UEFI aanstond. Eenmaal uit en zelf de hele schijf naar ntfs formatteren en mijn probleem was opgelost.
Ik zie nergens in mijn BIOS uberhaupt de mogelijkheid tot het aan/uitzetten van UEFI.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VnRpWX1u32Tu391JY0jodAur/full.jpg
Hero of Time schreef op zondag 23 februari 2014 @ 15:58:
Windows wil zelf idd z'n 'systeem' partitie maken, oftewel de ruimte voor z'n bootloader. Als je alle partities weg laat, dus een raw disk over houdt, dan die selecteren tijdens installatie, Nieuw of gewoon volgende klikken en je bent klaar.
Was het maar zo. Wat ik ook doe... het werkt niet.

Als ik het probeer met volledig NTFS geformatteerde actieve partitie werkt het niet:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4DK7PEx8Xlgyo6qfADLZDQJ5/full.jpg

En als ik het probeer zonder uberhaupt een partitie, werkt het ook niet:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Gb55E31ZcYmyYGMyNnGlmT5c/full.jpg

Nah ik heb mijn BIOS nu maar geupdate:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YFxtYtt5dEfrtNm0uNagloXv/full.jpg

En ongelofelijk maar ik kreeg een andere errormelding!!!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NVdWHVqxOBcm57gX2F0KG287/full.jpg

Dus ik weer terug naar de BIOS, maar AHCI staat gewoon al aan:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5GzIZEYu8sEmULkeCW1DgLmB/full.jpg

Doch ik zag onder "Onboard SATA/IDE Ctrl Mode" IDE staan... en die kon ik nog wijzigen naar AHCI:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Us26EPNNKn38aJqTOeVbi8e3/full.jpg

Maar HELAAS, nog steeds werkt het niet en ik krijg weer de oude errormelding :(

[ Voor 18% gewijzigd door Barca op 23-02-2014 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klik eens op Stationopties. Of nog beter, vlak voordat je de schijf moet selecteren (kan ook tijdens, dan moet je daarna even terug en weer verder), druk je op Shift+F10. Even uitgaande dat je SSD de enige schijf in het systeem is, aangezien de volgende stappen nogal destructief zijn. Een command prompt opent, typ dan de volgende commando's:
diskpart
select disk 0
clean
exit

Dat is even uit 't hoofd. De reden dat een clean wordt uitgevoerd, is dat je dan helemaal geen partitietabel meer hebt. Die moet weer gemaakt worden, iets wat de installatie automatisch doet. Ik vermoed namelijk dat je partitietabel een verkeerde indeling heeft. De installer is niet erg duidelijk met z'n melding, wat normaal gesproken wel zou moeten zijn. Met een hele lege indeling, alsof de schijf net uit de fabriek komt, MOET de installatie wel lukken. Wil het nog niet, dan is er wat anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Nou het is gelukt. Ik had mijn gewone HD aangesloten en ineens pakte hij de install! Kortom ik denk dat een combinatie van A) eerst de BIOS update doen en B ) daarna installeren terwijl zowel de nieuwe SSD als wel een gewone harde schijf zijn aangesloten... de truc deed.

Vraag me niet om een logische verklaring want die heb ik niet :D Maar het werkt, godzijdank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:13
Wil hij nu ook starten van enkel je SSD? Dan weet je pas of de bootsector op de SSD staat en je opzet gelukt is.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
beascob schreef op zondag 23 februari 2014 @ 23:23:
Wil hij nu ook starten van enkel je SSD? Dan weet je pas of de bootsector op de SSD staat en je opzet gelukt is.
Verrekt goed punt! Heb dit nu even getest en jawel dat werkt, woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vaag hoor. Had je nog een Windows installatie op de HDD of was 't enkel data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:10:
Vaag hoor. Had je nog een Windows installatie op de HDD of was 't enkel data?
Op de HDD stond echt alleen data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mausbos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-11-2015
Hero of Time schreef op zondag 23 februari 2014 @ 20:26:
Klik eens op Stationopties. Of nog beter, vlak voordat je de schijf moet selecteren (kan ook tijdens, dan moet je daarna even terug en weer verder), druk je op Shift+F10. Even uitgaande dat je SSD de enige schijf in het systeem is, aangezien de volgende stappen nogal destructief zijn. Een command prompt opent, typ dan de volgende commando's:
diskpart
select disk 0
clean
exit

Dat is even uit 't hoofd. De reden dat een clean wordt uitgevoerd, is dat je dan helemaal geen partitietabel meer hebt. Die moet weer gemaakt worden, iets wat de installatie automatisch doet. Ik vermoed namelijk dat je partitietabel een verkeerde indeling heeft. De installer is niet erg duidelijk met z'n melding, wat normaal gesproken wel zou moeten zijn. Met een hele lege indeling, alsof de schijf net uit de fabriek komt, MOET de installatie wel lukken. Wil het nog niet, dan is er wat anders aan de hand.
Wow HERO je bent mijn held! Zit nu al mijn hele zaterdag te verprutsen met instal van OS win 8 pro op mijn nieuwe SSD. Talloze keren geformat en van MBR naar GPT verandert en bleef maar fout meldingen zien en/of windows die zelf ging nadenken en dan ook meteen dualboot ging maken!!! Nu eindelijk een clean install zonder gezeik. Ik kan rustig slapen vanavond:) DANK DANK DANK!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevin3ssen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Ik heb hetzelfde probleem met dezelfde melding, maar dan in windows 10.

Ik heb van alles geprobeerd, waaronder het bovenstaande, maar niets hielp voor mij. Bij zoeken op gerelateerde problemen kwam ik uit op het volgende Topic:
Windows 7 installeren geeft: Er kan geen nieuwe systeempart.

Hierin vond ik als oplossing om tussendoor de USB-stick eruit te halen, te refreshen en er vervolgens weer in te doen:
Truong Bui:
unplug USB -> click refresh -> plugin USB again -> click refresh -> click next.
Dank aan WhiteRaver voor het plaatsen van de reactie!

Ik plaats dit maar even bij dit Topic, mocht iemand net als ik op dit topic stuiten en hiermee gebaat zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door kevin3ssen op 16-09-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliet399
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 15:16
Na veel zoeken en allerlei extra handelingen uit te voeren was het volgende simpele truukje de oplossing. Voer onderstaande stappen uit wanneer je de melding krijgt met dat geen systeempartitie gemaakt kan worden met een installatie van usb stisck:

Verwijder de partities van het station waarop je Windows wilt installeren, indien dit niet al gedaan is.
Haal de USB-stick eruit .
Druk op Vernieuwen.
Doe de USB-stick er weer in.
Druk weer op Vernieuwen.
Druk op Volgende.
Ik had hetzelfde probleem dat hierboven beschreven staat, maar dan met Windows 10. Simpele oplossing die voor mij werkte zonder teveel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkadam61
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-09 21:09
Ik ontdekte nog het volgende als in je BIOS: Enable Execute Disable Bit in System BIOS functie aanstaat (intel only) dan krijg je ook de bovenstaande melding. Als je dit uitzet dan werkt het weer. Dit is een stukje beveiliging tegen virussen etc., maar goed het verpest dus ook je installatie:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op zondag 23 februari 2014 @ 20:26:
diskpart
select disk 0
clean
exit

2016... nog steeds een held! 8)
Zelfde probleem & oplossing, top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Zelfde probleem met win 10 install . Andere USB poort loste het op (???). Ook even diskpart gedaan, maar op de eerste poort hielp dat niks.

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:27
OP: zondag 23 februari 2014 14:37
Het zal inmiddels vast wel gelukt zijn...

Anyway, meestal is een USB-3 stickje in een USB-3 poort de boosdoener... USB-2 stickje of USB-2 poort gebruiken lost het meestal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-09 16:16
2017... en nog steeds een held _/-\o_

Zocht hiernaar en hier gevonden!

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Wie wat bewaart (topic start..).... zondag 23 februari 2014 14:37 heeft wat...
Als iedereen dat doet die wat vindt op het forum..... komt er meer spek op het forum... 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door route99 op 07-10-2017 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

TheVMaster

Moderator WOS
Om eerlijk te zijn snapte ik al niet waarom de TS Windows 8 aan het installeren was, maar nu snap ik het...het was toen 2014 ;w ;w

Maar eh...nergens voor nodig om zo'n oud topic omhoog te schoppen toch?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.