Zit met een 7-8 TB aan data op mijn thuisserver (films/series, vhd's, studiemateriaal, etc.). Nu is dit 1 groot spanned volume van 9 TB waarvan ik alles kwijt ben als 1 schijf het begeeft. Nu was mijn plan om over te stappen naar RAID 5, wat mij maar 1 extra schijf kost. Nu blijkt dus dat met de URE's die mijn schijven gaan krijgen tijdens het rebuilden, RAID5 niet langer een optie is.
Nu is dan ook mijn vraag; Is er een mogelijkheid om via software een vorm van RAID op te zetten of iets vergelijkbaars wat me niet het dubbele aantal schijven kost.
Ik stap liever niet over op Linux als host aangezien ik hier momenteel gewoon nog kennis over tekort kom en al mijn virtuele machines heb draaien in Hyper-V.
Server specs;
- Windows Server 2012R2
- C2750 atom CPU
- C2750d4i ASrock mobo
- 32 GB RAM
- OS op Crucial M4 64 GB SSD
- 2x 3TB Western Digital Red
1x 4TB Western Digital Red
Het liefst stap ik niet over op hardware raid controllers of RAID1, omdat me dit simpelweg meer dan 350 euro gaat kosten. Bij RAID6 zou ik alsnog 2 extra schijven moeten nemen en verlies ik ook nog meer performance.
Nu is dan ook mijn vraag; Is er een mogelijkheid om via software een vorm van RAID op te zetten of iets vergelijkbaars wat me niet het dubbele aantal schijven kost.
Ik stap liever niet over op Linux als host aangezien ik hier momenteel gewoon nog kennis over tekort kom en al mijn virtuele machines heb draaien in Hyper-V.
Server specs;
- Windows Server 2012R2
- C2750 atom CPU
- C2750d4i ASrock mobo
- 32 GB RAM
- OS op Crucial M4 64 GB SSD
- 2x 3TB Western Digital Red
1x 4TB Western Digital Red
Het liefst stap ik niet over op hardware raid controllers of RAID1, omdat me dit simpelweg meer dan 350 euro gaat kosten. Bij RAID6 zou ik alsnog 2 extra schijven moeten nemen en verlies ik ook nog meer performance.
[ Voor 4% gewijzigd door secretdk op 19-02-2014 10:16 ]