I5 3570K overclocken van GPU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moglie38
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-10-2024
Beste tweakers,

Ik heb 1 vraag.

Ik heb een Asrock Z77 Extreme 4 mobo met 12 GB DDR 3 1333 Mhz geheugen Corair en I5 3570K.
Zit allemaal in een Coolermaster kast Air gekoeld.

Nu draaied mijn CPU op 4 GHz stabiel. CPU wordt onder belasting Cirqa 66 Graden.
Nu wil ik ook mijn GPU opschroeven. Nou is mijn vraag wat zijn de risico's als ik dit doe.
Overclocken doe ik niet dagelijks en wil gewoon eens weten wat er kan gebeuren.
Dit voordat ik het uit eindelijk ga proberen. Heb een Cooler Master Hyper TX3 Evo voor mijn processor.
Heb door het form gebladerd en kan zo een twee drie niks vinden. De overclocking gaat via het bios gebeuren zonder enige spanningen aan te passen staan allemaal op Auto.

Hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast heel erg bedankt tweakers _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:13

TTLCrazy

Listen to Frankie

1e vraag: welke gpu heb je ?
En dan een opmerking, precies onder dit topic vind je het grote GPU overclock topic, misschien dat je beter dat eens door kan lezen en dan wat gerichte vragen kunt stellen :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Moglie38 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:10:
Beste tweakers,

Ik heb 1 vraag.

Ik heb een Asrock Z77 Extreme 4 mobo met 12 GB DDR 3 1333 Mhz geheugen Corair en I5 3570K.
Zit allemaal in een Coolermaster kast Air gekoeld.

Nu draaied mijn CPU op 4 GHz stabiel. CPU wordt onder belasting Cirqa 66 Graden.
Nu wil ik ook mijn GPU opschroeven. Nou is mijn vraag wat zijn de risico's als ik dit doe.
Overclocken doe ik niet dagelijks en wil gewoon eens weten wat er kan gebeuren.
Dit voordat ik het uit eindelijk ga proberen. Heb een Cooler Master Hyper TX3 Evo voor mijn processor.
Heb door het form gebladerd en kan zo een twee drie niks vinden. De overclocking gaat via het bios gebeuren zonder enige spanningen aan te passen staan allemaal op Auto.

Hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast heel erg bedankt tweakers _/-\o_
Wat voor voeding heb je?
Er zitten verder niet echt risico's aan het overclocken van een gpu (zolang je er maar niet een té hoog voltage of een te hoge temperatuur op zet).

Ook heb ik geen flauw idee wat voor gpu je hebt.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:37
Praten we hier over de igpu(hd4000) of een dedicated AMD of Nvidia model?
Indien het tweede >>> Algemeen GPU Overclock Topic #1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Moglie38 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:10:
De risico's bepaal je grotendeels zelf door in kleine stapjes over te klokken en niet meteen de hoogste instellingen te gebruiken. Tussentijds draai je een 3D-benchmark om te kijken of alles naar behoren functioneert en dan ga je weer een stapje verder. Bij artifacts of andere errors een stapje terug.

Zoals al aangegeven zal je voeding zwaarder belast worden omdat de videokaart meer nodig heeft. Verder wordt de boel iets warmer dus een goede airflow is belangrijk. Afgezien daarvan stelt het weinig voor. Zie voor meer bruikbare tips en ervaringen het Algemeen GPU Overclock Topic #1. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 18-02-2014 15:08 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moglie38
Beste heren,

Het gaat om Mijn GPU van de I5 3570K ( Intel HD Graphics 4000 ).
Deze wil ik verhogen. Niet die van me 2x Evga GTX 760 OC die draaien al op standaard 1250 Mhz.
Me voeding is een Cooler Master Silent Pro M2 850W.

Daarom ook mijn vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Maar, je gebruikt nu de IGP toch helemaal niet? Of..

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moglie38
Het gaat om Mijn GPU van de I5 3570K ( Intel HD Graphics 4000 ).

Deze wordt in Benchmarks gebruikt. Of je IGP wordt gebruikt dat weet ik niet want deze zit op het MOBO en niet in de CPU!!

( Stands for "Integrated Graphics Processor." An IGP is a graphics chip that is integrated into a computer's motherboard. )

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Nope. IGP zit al sinds Sandy Bridge in de CPU, niet het bord.

Ik denk dat je je iets beter moet inlezen voor je hieraan begint aangezien je met een dedicated GPU je IGP niet gebruikt tenzij je hem in Lucid Virtu mode hebt draaien voor een tweede / derde / vierde scherm.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Moglie38 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:51:

Of je IGP wordt gebruikt dat weet ik niet want deze zit op het MOBO en niet in de CPU!!
Nee, op je moederbord zit geen IGP. Die is geïntegreerd in de CPU. De Intel HD 4000 zit dus in je processor.

"Intel HD Graphics is a series of Intel's integrated graphics processors introduced in 2010 that are manufactured on the same die as the central processor."
Dus wat is nu precies je vraag? Wat het risico is als je de IGP overklokt? Het ligt er maar net aan in hoeverre die gebruikt wordt. Voor zover ik weet heb je Lucidlogix Virtu MVP nodig om daar enig profijt van te hebben in combinatie met dedicated videokaarten. In dat geval zal een IGP-overklok misschien wel een tikkeltje meer performance op kunnen leveren, maar dat is een kwestie van uitproberen.

Maar goed, het verhaal is me nog steeds niet duidelijk.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moglie38
Rone schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:47:
[...]

Nee, op je moederbord zit geen IGP. Die is geïntegreerd in de CPU. De Intel HD 4000 zit dus in je processor.

[...]

Dus wat is nu precies je vraag? Wat het risico is als je de IGP overklokt? Het ligt er maar net aan in hoeverre die gebruikt wordt. Voor zover ik weet heb je Lucidlogix Virtu MVP nodig om daar enig profijt van te hebben in combinatie met dedicated videokaarten. In dat geval zal een IGP-overklok misschien wel een tikkeltje meer performance op kunnen leveren, maar dat is een kwestie van uitproberen.

Maar goed, het verhaal is me nog steeds niet duidelijk.
Mijn idee was om de GPU van de CPU te overclocken om net even wat meer performens eruit te persen.
De vraag was puur wat zijn de risico's van wege het de GPU (IGP) van de CPU was. Niet dat ik straks mij CPU verpest.

Wist niet dat Lucidlogix Virtu MVP nodig was om dit te combineren. Dacht zelf dat het overclocken voldoende was. Maar thanks voor je antwoord _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:37
Maar waarom zou je hier extra performance uit willen persen?
Als je de dedicated Gpu's gebruikt merk je het niet omdat de HD4000 dan niet gebruikt wordt. Ook met lucidlogix is het verschil erg beperkt, als het er al is

[ Voor 17% gewijzigd door !mark op 19-02-2014 22:09 ]

• Moglie38
!mark schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:09:
Maar waarom zou je hier extra performance uit willen persen?
Als je de dedicated Gpu's gebruikt merk je het niet omdat de HD4000 dan niet gebruikt wordt. Ook met lucidlogix is het verschil erg beperkt, als het er al is
Omdat ik gewoon wou weten of dit verschil zou gaan opleveren in het gamen. Wou gewoon eens wat nieuws proberen. En daarom ook de vraag wat zijn de risico's. Eerst weten dan pas doen.
Maar thanks voor je antwoord mark :)
Pagina: 1