• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:18

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Mijn dochter is binnenkort jarig en heeft op haar verlanglijstje een camera. Die wil ik wel geven, maar dan graag een die goed voor haar is. Aangezien ik geen hol verstand van camera's heb (en mijn dochter net zoveel), kan ik wel een paar goede tips gebruiken :)

Even een paar handvaten: ze wordt 19 en maakt nu meestal foto's met haar iPhone. Dat wil op zich prima, maar het duurt te lang na het maken van een foto voordat ze een nieuwe kan maken. Ik heb het zelf niet getest, maar afgaand op haar verhalen een seconde of vier. Dat moet dus vlot kunnen. Het moet een simpel te bedienen toestel zijn, dus compactcamera. Het budget is max € 100.

Als ik in de PW kijk dan zie ik alleen maar toestellen met resoluties die hoog genoeg zijn. Daar maak ik me geen zorgen over. Optische zoom lijkt me handig, stabilisatie lijkt me handig, memorysticks lijken met niet handig (dus uitgevinkt). Ik heb het gewicht (arbitrair) gezet op max 300 gram, maar dan heb ik nog steeds dik 40, check maar.

Heb ik hier verkeerd gefilterd? Zijn er dingen waar ik op moet letten? Wat voor merken wel en niet?

... en gaat over tot de orde van de dag

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Even een set vragen die handig zijn om te weten:

1: Filmt ze ook graag?
2: Fotografeert ze overdag of s'avonds? (indien beiden, waar ligt de nadruk)
3: Is het een gebruikstool, of wil ze ook leren fotograferen en ze zich erin verdiepen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Nomad schreef op maandag 17 februari 2014 @ 22:58:
Even een set vragen die handig zijn om te weten:

1: Filmt ze ook graag?
2: Fotografeert ze overdag of s'avonds? (indien beiden, waar ligt de nadruk)
3: Is het een gebruikstool, of wil ze ook leren fotograferen en ze zich erin verdiepen.
1) Niet persé, maar een filmpje maken zou wel leuk zijn
2) Beide. Ik gok meer overdag.
3) Duidelijk een gebruikstool; ze wil niet leren fotograferen

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:08
Ik zou opteren voor een canon ixus. Dingen starten snel (onder een seconde) en zijn voor zover wel rond de 100 euro te vinden.
Zelf eigenlijk altijd tevreden over Canon.
Mijn vrouw heeft een ixus 110 gehad en nu een powershot.
Beide starten net zo snel als mijn spiegelreflexcamera. Mede ook vanwege dezelfde processor die er in zit.

http://tweakers.net/categ...AAcosyk1N9EytQuJl5SlYGtQA

alle Canon camera's onder de 100 euro.
Kijk ook even naar optische zoom. Digitale zoom heb je weinig aan.

[ Voor 26% gewijzigd door Arunia op 18-02-2014 08:26 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:19

Cheezus

Luiaard

Als ze veel binnen fotografeert zou ik letten op de maximale groothoek. Als ik die instel op 25mm bij jouw lijstje blijven er nog 12 camera's over, op 24mm zelfs nog maar 2.
Op memory stick e.d. hoef je niet te filteren, alle camera's gebruiken tegenwoordig gewoon SD.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Dank voor de updates. Ik ontdek net ook het topic [Aankoopadvies] Compactcamera met nuttige info.
@Nomad: is het handig dat topic te pinnen?

@Cheezus: dank voor de extra info

Ik heb nu mbv Cheezus 3 cameras, waarvan 2 met een optische zoom van minimaal 10x. Het zijn de
Samsung WB32F en de Fujifilm FinePix T500 (vergelijk hier)

Is er iets over deze toestellen te zeggen? Ik neig een beetje naar de Samsung vanwege de extra wifi en lager gewicht / afmetingen.

[ Voor 111% gewijzigd door P_Tingen op 18-02-2014 08:55 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Als er iets over die toestellen te zeggen is, dan is dat meestal heel persoonlijk. De bediening van beide camera's is anders (de knoppen zitten op andere plaatsen en de menu-structuur is verschillend) en de 1 vindt dan Samsung fijner, de ander Fuji.

Extra WiFi is leuk, maar gebruik je in de praktijk meestal niet zo vaak (tenminste ik niet), maar vreet wel extra batterij. Ik zou niet goed kunnen kiezen tussen deze twee. In de regel vind ik persoonlijk de beeldkwaliteit van Fuji mooier/beter/scherper dan die van Samsung, maar dat is heel persoonlijk en de verschillen zijn subtiel. Maar aan de andere kant lijkt de Samsung wat lichtgevoeliger te zijn, waardoor je wat minder snel hoeft te flitsen. En dat is ook best een groot voordeel. De Fuji heeft weer iets meer zoom.

Ja, ik denk dat ik voor de Fuji zou gaan. Maar dat is grotendeels gebaseerd op persoonlijke voorkeuren en geenszins een direct advies.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• jeltevm
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11-2025
Een simpele camera zal zeker wel voldoen, zoals hierboven beschreven. Maar wat dacht je van deze camera: zou ik veel leuker vinden om te krijgen als ik 19 zou worden :).

http://www.fujifilm.com/p...o/cameras/instax_mini_90/
http://petapixel.com/2014...-fujifilm-instax-mini-90/

• FireFly3k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 11:55
Deelt ze d'r foto's ook via haar smartphone? Dan zou wifi namelijk wel een leuke extra kunnen zijn als je direct de foto's vanaf je camera kan over halen en delen. Anders ga je voor sommige foto's toch weer de smartphone gebruiken.

PSN - 500px - Flickr

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Je hebt nu je eigen topic, dus het algemene compact camera topic mag je links laten liggen :).

Ik deel de mening van Arunia dat een Canon Ixus een mooie tool voor haar kan zijn die alles doet wat ze verwacht en gewoon netjes presteert.

Ik vind Samsung geen fijn merk voor compacts. Persoonlijk zou ik kijken naar Canon, Panasonic en Fujifilm voor een camera onder de 100 euro.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1