Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is heel simple.

ik heb een dell l502x die 2 jaar oud is; specs: intel i7 2670QM; 8GB ram 750 gb harde schijf 7200 rpm.

Nu is mijn vraag of het de moeite is om een SSD in deze laptop te steken of ik beter een nieuwe laptop koop met een verse processor (i7 4700) en daar een SSD insteek.

Ik had een performance test gedownload en algemeen lijkt mijn processor nog steeds goed te scoren t.o.v. de nieuwe.

btw mijn oog was gevallen op de hp envy 15 : Intel Core i7 4700MQ, 12 GB en dan daar ook de gewone hdd vervangen door een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Ik denk dat een SSD in je Dell zetten een betere optie is dan een nieuwe laptop kopen en daar een SSD in zetten. Een i7 2670QM kan nog prima mee met deze tijd!

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 19:05:
Mijn vraag is heel simple.

ik heb een dell l502x die 2 jaar oud is; specs: intel i7 2670QM; 8GB ram 750 gb harde schijf 7200 rpm.

Nu is mijn vraag of het de moeite is om een SSD in deze laptop te steken of ik beter een nieuwe laptop koop met een verse processor (i7 4700) en daar een SSD insteek.

Ik had een performance test gedownload en algemeen lijkt mijn processor nog steeds goed te scoren t.o.v. de nieuwe.

btw mijn oog was gevallen op de hp envy 15 : Intel Core i7 4700MQ, 12 GB en dan daar ook de gewone hdd vervangen door een SSD.
De eeuwige vraag: waarom moet er een SSD in komen iets specifieks of gewoon voor een sneller systeem?, natuurlijk is een nieuwe laptop sneller dan deze maar als je snelle opstart wilt (OS als programma's) is een SSD the way to go. Het verschil tussen een 4700 en 2670 is niet wereld schokkend

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat denk ik ook. SSD erin en gaan met die banaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 23:07
SSD is in mijn optiek de beste manier om tegenwoordig je pc/laptop een boost in performance te geven. Bij games is het helaas meestal alleen van invloed van de laadtijden maar niet voor de FPS rate in het spel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zelfs mijn Core 2 Duo based Dell doet t nog prima met een SSD :-)

diehard gamen doe ik er toch niet op, maar voor de algemene "feel" is die met een SSD veel sneller dan de gelijkwaardige Thinkpad, met 7200 RPM disk er in..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad enkel om mijn systeem wat sneller te maken, bestandsoverdracht etc... Ik game niet en kijk vooral films en werk voor school op de pc. Daarom dat ik ook bij deze laptop wou blijven vanwege het sound systeem dat me sterk bevalt ! thanks voor de input. SSD zal het worden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 16:08

DrDrax

Bacdafucup

zit gen3 sata in dus dat gaat hard lopen.

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 23:07
SMSfreakie schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 08:51:
zelfs mijn Core 2 Duo based Dell doet t nog prima met een SSD :-)

diehard gamen doe ik er toch niet op, maar voor de algemene "feel" is die met een SSD veel sneller dan de gelijkwaardige Thinkpad, met 7200 RPM disk er in..
Ik draai nog steeds probleemloos met een E6600 @ 2,4ghz en in combinatie met een SSD gaat dat vlot zat.

@ TS: Ik zou inderdaad voor een SSD upgrade gaan, ik heb dat 2 jaar geleden ook gedaan. Toen deed mijn pc er bijna een kwartier over om op te starten en kon ik bij wijze van spreken een bakkie gaan doen voordat ie helemaal opgestart was. Met een SSD is het gewoon gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb dezelfde laptop en heb er direct een SSD ingeplaatst samen met een harddisk. (in de dvd-drive bay) Geen spijt van en het ding is nu nog steeds een machine welke de komende jaren nog wel op hoog niveau mee kan gaan.

Kijk in het vorige XPS15 topic voor een handleiding en meer informatie over het inbouwen van een SSD. Als je deze samen met een hdd wil inbouwen zijn er wat puntjes waar je aan moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 16:45:
[...]

Ik draai nog steeds probleemloos met een E6600 @ 2,4ghz en in combinatie met een SSD gaat dat vlot zat.

@ TS: Ik zou inderdaad voor een SSD upgrade gaan, ik heb dat 2 jaar geleden ook gedaan. Toen deed mijn pc er bijna een kwartier over om op te starten en kon ik bij wijze van spreken een bakkie gaan doen voordat ie helemaal opgestart was. Met een SSD is het gewoon gaan met die banaan.
Precies mijn T9400 draait dan iets harder.. maar tov een andere C2D op 2.53 ghz zonder SSD issie toch echt de baas :')

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Ik heb een tijdje geleden hetzelfde gedaan, check dit topic.

Mijn conclusie in ieder geval dat het de beste beslissing die ik had kunnen nemen. De snelheidswinst is met de upgrade naar een SSD met geen enkele andere upgrade van je laptop, of een veel duurdere optie om je laptop in z'n geheel te vervangen, te vergelijken.

De rest van de components van je L502X zijn ondanks hun leeftijd nog behoorlijk bij de tijd qua prestaties inderdaad, behalve de accu dan misschien, die zou je dan voor ca 75 euro ook nog kunnen vervangen als je dat nodig acht. In ieder geval zonde om weg te doen die XPS.

[ Voor 34% gewijzigd door Weemism op 18-02-2014 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep dat is een goede verbetering. Check anders eens: CiPHER's Storageblog: SSD performance

Zelf zou ik eerder kiezen voor de Crucial M500 240GB versie omdat deze een hogere betrouwbaarheid moet hebben. De prijs is tegenwoordig ook nog eens erg leuk. Zie daarvoor ook: CiPHER's Storageblog: SSD best buy guide

Goede quote:
Maar, laat ik jullie een relativering geven van performanceverschillen tussen SSDs en hardeschijven. Dat maakt het in één klap duidelijk:

Performanceverschil met grote bestanden: factor 3 ofwel 300% sneller dan een moderne schijf.
Performanceverschil met kleine bestanden: factor 100 tot 1000 ofwel tienduizend tot honderdduizend procent sneller dan een moderne schijf.
Pagina: 1