SSD inbouwen in Dell XPS15

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Omdat ik, op de snelheid van de harde schijf na, nog dik tevreden ben over m'n inmiddels ietwat belegen Dell XPS15 (L502x) wilde ik 'm upgraden met een SSD in plaats van mijn eerdere plan om een nieuwe laptop te kopen.

Nu heb ik geen verstand van waar ik rekening mee moet houden als ik een HDD met een SSD wil vervangen, en al helemaal niet in een laptop.

Openen van de XPS is in ieder geval gelukt, hoewel het wel duidelijk is dat het niet Dell's bedoeling was om de HDD upgradable te laten zijn. Het hele, met plastic clips bevestigde, aluminium frontpanel moest eraf gefrunnikt worden, redelijk zenuwslopend ivm het niet willen breken van de clips of het verbuigen van de alu plaat.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3779/12420593584_eb78175dbc_z.jpg

Binnenin zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7371/12420592654_8e91736f31_z.jpg

De drivebay met daarin de HDD ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7347/12420591674_f7533fb2f2_z.jpg

De HDD na het verwijderen uit de bay en het bracket.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2885/12420248593_9ffea4c10f_z.jpg

En de bay zelf:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3783/12420101625_a29227608b_z.jpg

Van wat ik ervan heb begrepen moet er dus een 2,5" SSD in, waarbij ik deze Intel 335 SSD met 180Gb op het oog had.

Op de laptop zal ik waarschijnlijk alleen Windows 7 installeren, naast misschien WoW en Eve Online. Op de HD heb ik 150GB in gebruik, ik heb dus niet veel meer ruimte nodig denk ik.

Het lijkt allemaal vrij straightforward, maar gezien het feit dat dit allemaal nieuw is voor me, zijn er nog zaken waar ik zeker op moet letten bij de aanschaf en installatie van deze SDD in deze XPS15, en/of heeft iemand nog tips.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Wil je de schijf klonen of alles opnieuw installeren?
Om het gemakkelijk te maken zijn er ook SSD's als 'laptop upgrade kit' leverbaar, compleet met USB adapter en kloon software. Hier betaal je vaak extra voor, maar met een freeware kloon applicatie en een pc waar je ze tijdelijk in kan installeren, of een USB harddisk case die je nog hebt liggen, lukt het ook wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Ploink op 10-02-2014 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:56

D4NG3R

kiwi

:)

Ploink schreef op maandag 10 februari 2014 @ 00:25:
Wil je de schijf klonen of alles opnieuw installeren?
Om het gemakkelijk te maken zijn er ook SSD's als 'laptop upgrade kit' leverbaar, compleet met USB adapter en kloon software. Dit maakt het makkelijk, maar met freeware software en een pc waar je ze tijdelijk in kan installeren, of een USB harddisk case/adapter lukt het ook wel.
Persoonlijk zou ik voor een verse installatie gaan. Gloednieuwe SSD + Verse OS installatie is nog veel prettiger als enkel een SSD.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Oh nou dan is het gewoon een kwestie van nieuwe disk erin, windows installatie dvd in je drive en alles opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel te dure SSD, wat is er mis met deze?: pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB
Als het goed is kun je ook de SSD in de DVD drive ruimte plaatsen. Kun je je HDD nog gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:07
Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 00:44:
Veel te dure SSD, wat is er mis met deze?: pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB
Als het goed is kun je ook de SSD in de DVD drive ruimte plaatsen. Kun je je HDD nog gebruiken.
De sata interface van de DVD drive is ook bij nieuwe laptops vaak nog sata 150MB/s, de HDD kan er m.b.v. een caddy wel in, maar de SSD wil je daar niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
De Intel 335 was bij Paradigit voor 138 euro te krijgen, een behoorlijk stuk onder de prijs in de pricewatch waar de goedkoopste shop 'm voor 184 euro heeft. De Crucial is te krijgen voor 110 euro in de goedkoopste shop.

Scheelt dan nog steeds 28 euro tussen de Intel en de Crucial, maar er is ook bij de meeste benchmarks ook wel een snelheidsverschil, plus dat ik de Intel hier zowat om de hoek kon kopen, en bij problemen dus minder gedoe heb (wat bij mij ook altijd wel meetelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Weemism schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:55:
[...]

Scheelt dan nog steeds 28 euro tussen de Intel en de Crucial, maar er is ook bij de meeste benchmarks ook wel een snelheidsverschil, plus dat ik de Intel hier zowat om de hoek kon kopen, en bij problemen dus minder gedoe heb (wat bij mij ook altijd wel meetelt).
De intel snelheid lezen is 42.000 iops, de crucial snelheid lezen is 72.000 iops. Ik vind dat toch wel een erg groot verschil, zeker als je bedenkt dat de crucial ook nog eens ruim 30% groter is.

Maar goed, als jij Intel graag sponsort, moet je natuurlijk zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Ik zal dit maar even linken dan, daarin zie je dat die hogere snelheid zeker niet over de hele linie is.

Crucial M500 240GB SSD review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou sowieso alles opnieuw installeren. Windows 7 ISO is gemakkelijk van internet te downloaden. Zie bijvoorbeeld dit topic: windows 7 home premium ISO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Reepje schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:33:
[...]
Ik vind dat toch wel een erg groot verschil, zeker als je bedenkt dat de crucial ook nog eens ruim 30% groter is.
Overigens, voor de volledigheid, de prijs van 138 euro was voor de Intel 335 van 240GB. Verschil in omvang met de Crucial is dus minimaal.

In eerste instantie wilde ik inderdaad voor de 180GB versie gaan, maar heb dus eindelijk voor de 240GB variant gekozen vanwege de gunstige prijs, en zodat ik ook wat extra marge heb qua schijfruimte t.o.v. 180 GB i.r.t. m'n verwachte schijfgebruik van 150GB.

Thanks ChicaneBT voor de tip over de ISO, wel eens eerder naar gezocht, nooit echt een goede download gevonden, dus goed om te hebben. Ik was het inmiddels al aan het proberen met de herstel DVD van Dell zelf, maar is afwachten of dat helemaal goed gaat. Een kale ISO is altijd gunstiger inderdaad, geen troepsoftware van de fabrikant die onvrijwillig wordt mee-geïnstalleerd.

[update] Installatie van de SSD in de XPS ging als een zonnetje, alles paste er perfect in. Alles weer in elkaar geschroefd, installatie van de restore Dvd's van Dell gaven gelukkig ook geen enkel probleem, hoewel ik daarna wel de nodige bloatware moest deinstalleren.

Het is m'n eerste ervaring met een SSD, maar wat een verschil zeg, echt hemels ten opzichte van het langdurige geratel van een HDD tijdens het opstarten, de duur van het opstarten an sich, en de lag in de eerste minuten nadat de desktop is geladen.

[ Voor 45% gewijzigd door Weemism op 10-02-2014 22:38 ]

Pagina: 1