Hoge, irritante piep uit...Moederbord (Gigabyte F2A88XM-D3H)

Pagina: 1
Acties:

• Dogaer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-01 15:18
Mensen,

Ik heb de volgende samenstelling vorig jaar december in elkaar geschroefd (htpc dienend):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 84,94€ 84,94
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 57,-€ 57,-
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,95€ 70,95
1Silverstone Milo ML04€ 67,-€ 67,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,-€ 31,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 32,95€ 32,95
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 68,40€ 68,40
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,-€ 32,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,14

Nu heb ik het volgende probleem.

Als ik de op de pc een film of programma start komt er een hoge piep uit de pc (dit is niet de piep van het moederbord voor bijv dat de temp te hoog is).
Na veel geklooi ben ik erachter dat dit geluid bij de cpu gedeelte van het mobo vandaan komt.
Als de pc idle loopt is er niks raars te horen, maar zodra ik een programma of films start wel, dus onder een load. Het gekke is als ik de cpu/gpu/voeding dan weer op max 100% laat draaien door een overklok programma OCCT dan gaat de piep weg, maar als ik heb dan weer normaal draai en een film start is de piep weer te horen het lijkt wel alsof hij bij een bepaalde voltage of Mhz begint te piepen.

Wat heb ik allemaal al gedaan?

- Heb Voeding al om laten ruilen voor een nieuwe
- Heb mobo al om laten ruilen voor een nieuwe
- Andere Cpu cooler
- Ander geheugen

Nou heb ik van het weekeind de snelheid eens aangepast van de CPU naar een lagere snelheid van 2.9Mhz naar 1.6Mhz gedaan en toen veranderde het geluid van een constante piep naar een soort snelle interval piep.

Ik heb internet al afgestruind om te kijken of meerdere mensen problemen hadden met een zelfde soort issue maar heb hellaas niks kunnen vinden, de meeste hebben last bij piep met iddle of een overgeklockt systeem.

Kan iemand mij hierbij helpen, heeft iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik dit kan oplossen (de shop waar ik het systeem heb gekocht wil het bord niet meer omruilen dus die optie is er niet meer)

Alvast bedankt!

• Takkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06-2025
Ik gok het op een condensator, ze gaan dan meestal bol staan en fluiten.

*Joh, wist niet dat het een naam heeft, thanks ChojinZ.

[ Voor 29% gewijzigd door Takkie op 17-02-2014 14:17 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:31

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Dogaer
Maar waarom alleen bij bepaalde prog's of frequenties?
Nee geen condensator bord is gloedje nieuw en geen condensator staat bol.
En hoe zou ik dit kunnen oplossen

[ Voor 53% gewijzigd door Dogaer op 17-02-2014 14:52 ]

Verwijderd

Klinkt mischien raar maar wat je kan doen is een A4tje tot een buis te rollen en deze bij het oor te houden om zo de exacte locatie van het component vast te stellen.

Als het van een coil (koperen spoeltje) afkomt zou je kunnen proberen deze te fixeren met een druppel superlijm.

Ooit ik heb het zo eens opgelost , was welliswaar in het stenen tijdperk maar toch :p

Edit zie net dat ik weer eens niet gelezen heb en het van de CPU af lijkt te komen en niet het bord 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2014 14:59 ]

• Dogaer
Als je naar het mobo krijkt kan ik nergens een druppel lijm op een spoeltje droppen.

En dat verklaart ook niet waarom het mobo alleen begint te piepem als ik bijv een film zit te kijken.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:31
Dan zou ik de tip van Low Flyer proberen. Je zal eerst het probleem moeten localiseren.
Overigens kan je voor de truc ook een wc of keukenrol gebruiken.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Dogaer
Dan kan ik nog niks met een spoeltje doen, die zijn namelijk niet te bereiken........
Dus jij bent van mening dat dit puur aan de hardware ligt en daardoor ook alleen op zo een manier op te lossen is?
Ik weet zeker dat het geluid iig uit de buurt van de cpu komt.

Iemand die eenzelfde probleem heeft of heeft gehad?

[ Voor 28% gewijzigd door Dogaer op 17-02-2014 15:17 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Zoek de verschillen met dit topic....

Ik dacht al, naam en topic onderwerp komen me bekend voor :)
Maar je hebt in de tussentijd dus nog geen oplossing voor je probleem gevonden.

• Dogaer
Klopt en ik denk ik gooi hem hier neer omdat ik misschieen een breder publiek aan kan spreken.
Nee en de shop heeft gezegd dat de werking hierdoor niet minder word dus kan ik niks meer met hun.

Ik snaai gewoon niet hoe hij bij een bepaalde werking gewoon een piep krijgt, en de piep is gewoon hard en hoog genoeg dat je hem door een film heen hoort.................

Verwijderd

Wel grappig dat iedereen met exact dezelfde dingen aankomt :p

• Jolke
  • Nu online
Snaai? Autocorrect? :)

Enige wat ik me nog kan bedenken is dat het de GPU is die in de buurt van je CPU zit - weet niet precies waar die zit bij de AMD.
Als je de oorzaak niet kunt oplossen, dan je kast zo goed als mogelijk isoleren, dat je het niet meer hoort. Niet echt een oplossing, maar wellicht beter dan een irritante piep tijdens een film.

Verwijderd

Heb even wat gezocht op het wijde internet, en wat er vaak aangeraden word is de CPU ietwat te overclocken of underclocken (vaker word overclocken aangeraden), wat vaak tot gevolg heeft dat hij niet meer whined.

Ben je eventueel in staat om dat uit te proberen?

Edit:

Ook deze tip gevonden:

You might try this solution. It seems to help sometimes, but has the disadvantage of not letting your CPU idle, thus driving up your temps a few degrees.
1. Execute: "regedit"
2 .Locate: HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Power \ PowerSettings \ 54533251-82be-4824-96c1-47b60b¬740d00 \ 5d76a2ca-e8c0-402f-a133-215849¬2d58ad
3. Change Attributes from 1 to 0.
4. Then, through the control panel - power - in the settings mode select power management processor. There will be an option disabling idle processor and high pitched noise immediately disappears.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2014 16:16 ]

• Dogaer
@jolke Snaai bedoel ik mee "snap" :P

@Chimerae Ik ga de opties maar eens proberen thanks alvast

Verwijderd

Laat maar weten of 't werkt, benieuwd me wel. Heb zelf ook last gehad van coil whine op een 7990, en die heb ik weggedaan vanwege de ondraagelijke piep. Gelukkig kon ik die nog wel inruilen, want het was echt niet om aan te horen! Snap je iritatie ermee :)

• Jolke
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:14:
Heb even wat gezocht op het wijde internet, en wat er vaak aangeraden word is de CPU ietwat te overclocken of underclocken (vaker word overclocken aangeraden), wat vaak tot gevolg heeft dat hij niet meer whined.

Ben je eventueel in staat om dat uit te proberen?

Edit:

Ook deze tip gevonden:

You might try this solution. It seems to help sometimes, but has the disadvantage of not letting your CPU idle, thus driving up your temps a few degrees.
1. Execute: "regedit"
2 .Locate: HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Power \ PowerSettings \ 54533251-82be-4824-96c1-47b60b¬740d00 \ 5d76a2ca-e8c0-402f-a133-215849¬2d58ad
3. Change Attributes from 1 to 0.
4. Then, through the control panel - power - in the settings mode select power management processor. There will be an option disabling idle processor and high pitched noise immediately disappears.
Disabling idle processor? Dat is wellicht een oplossing voor de pieptoon, maar echt een oplossing is het ook niet, omdat je daarmee geen zuinige PC hebt, als deze in idle stand is. :?

• Dogaer
Momenteel nog niet kunnen doen, maar ik vraag mij dan ook af of het met idle te maken heeft de piep dan.
Aangezien hij juist begint te piepen als ik een bepaald proces start.

Die oplossingen ongeacht ga ik ze testen maar ik zit met de theorie vast want hij piept als ik bepaalde processen start, bijv een film dan piept hij maar ga ik op internet explorer bijv dan is er geen piep te horen.

• Jolke
  • Nu online
Als het GPU gerelateerd zou zijn, kan je een GPU torture test doen.

• Dogaer
@Jolke,

Heb ik ook al gedaan, uitleg: Ik start media speler classic, zet hem aan met een film, piep begint, start overclock test programma zet test voor 100% gpu gebruik aan, piep stopt, film loopt nog op achtergrond, zet test programma uit piep begint weer omdat de film nog draaid op de achtergrond. Daarom vind ik het zo vaag.

• Dogaer
Update dan maar, Ik heb al je suggesties geprobeerd chimerae en ze helpen allemaal wel maar idd zoals jolke ook al zei word de processor een graad of 5 tot 10 warmer afhankelijk van het proces. Ik heb uiteindelijk CE6 uitgezet (clock lager om temp naar beneden te brengen) in plaats van de reg edit oplossing. Je kan ook cool en quiet uitzetten helpt ook maar dan gaat de cpu fan dus een stuk hoger in de rpm's omdat hij daar ook te warm word plus dat de andere componenten ook meer stroom trekken voor zover ik gelezen heb.

Ik heb momenteel een ticket staan bij gigabyte kijken wat dat me brengt.

• Jolke
  • Nu online
Vaag probleem, ik hoop dat GB het oppakt. Het is anders een irritant verschijnsel zo'n piep.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-01 22:41
je kan met bepaalde programma's de cool&quiet instellingen aanpassen zodat hij op een andere frequentie en/of v-core idle'ed.

http://www.tomshardware.c...er-management,2453-2.html

(programmas; RMClock, CrystalCPUID, K10Stat, and PhenomMSRTweaker)

zo zou je bijvoorbeeld je v-core bij idle (of de semi-idle, afhankelijk van waar de whine optreed) wat hoger of lager kunnen zetten. misschien helpt dat al om de piep te stoppen. en als dat niet help kan je nog proberen de frequentie aan kunnen passen, of allebei. als je binnen de 5% naar boven of beneden kan het niet fout gaan eigenlijk (geen aantasting van de stabiliteit)

zo hoef je niet onnodig stroom te verstoken, heb je geen extra fan lawaai en kan je toch (hopelijk) je probleem oplossen.

[ Voor 7% gewijzigd door Countess op 24-02-2014 18:02 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 17:27
Ik heb hetzelfde probleem. Ik hoor het wanneer ik scroll op een website, wanneer ik veel netwerkverkeer genereer, wanneer ik een programma opstart, wanneer ik van venster wissel en windows opstart/afsluit.
Ik dacht eerst dat het de harde schijf was, maar ik heb er afgelopen week een ssd ingezet en zonder harde schijf hoor ik het gepiep nog steeds.
De precieze plek op het moederbord waar het geluid vandaan komt is moeilijk te lokaliseren.

Dit is mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 102,-€ 102,-
1Asus F2A85-M LE€ 64,72€ 64,72
1Western Digital Green WD10EZRX, 1TB€ 46,98€ 46,98
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,04€ 30,04
1Coolink Swif 921 HDB Bearing 1500RPM, 92mm€ 6,50€ 6,50
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0€ 66,90€ 66,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,14

De bedoeling was dat het een stil systeem zou zijn, maar deze piep gooit roet in het eten. Ik ben benieuwd of je een oplossing weet te vinden.

Hmm, we gebruiken hetzelfde geheugen...

• Jolke
  • Nu online
Met een lege keuken/WC-rol aan je oor kun je wellicht de piep beter localizeren.

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 17:27
Ik heb de tip van chimerae geprobeerd (had ik natuurlijk al moeten doen voordat ik wat postte :P) en dat helpt in elk geval aanzienlijk! De piep is dan bijna helemaal verdwenen. De CPU frequentie staat dan alleen wel continu op max.

• Jolke
  • Nu online
Sphandor schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:47:

[...]

De CPU frequentie staat dan alleen wel continu op max.
Dat is dan wel jammer natuurlijk, daarvan gaat je verbruik ook omhoog. En wellicht extra lawaai voor koeling.

• Dogaer
Hey sphandor,

Mijn piep is er helemaal mee weg alleen inderdaad word het systeem warmer en verbruik je meer dat is natuurlijk niet zoals het hoort, je gaat ervanuit dat een moederbord vannuit de fabriek perfect loopt.
Ik heb contact met de fabrikant van het moederbord en die gaan nu zorgen voor een betere oplossing ( ik hoop of op een nieuw bord of op een alternatief bord)

• hollanda15
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-06-2025
Ik reageer wel laat,maar wie weet heeft iemand er ooit wat aan. Ik had hetzelfde probleem met mijn Gigabyte GA-78LMT-USB3 moederbord. weken bezig geweest met zoeken. Ik vond de oplossing in de bios. Ik heb Load Optimized Defaults gedaan en toen was de piep weg.. :)
Pagina: 1