ITX Behuizingtype?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat valt onder een ITX behuizingstype?

http://tweakers.net/categ...puVJsrY6SkTmSqKG5JVCwthYA

ITX is (IMO) geen behuizingstype. SFF wel, maar of het nuttig is weet ik niet.

Wat valt onder een HTPC behuizingstype?

pricewatch: Aerocool DS Cube Black Edition Windowed ?

Filteren en sorteren op volume zou trouwens een leuke toevoeging zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Olaf van der Spek op 16-02-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:35

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Ik vind zelf ITX eerlijk gezegd ook een beetje vaag begrip, dat hoort wat mij betreft juist bij de Form Factor (waar het al staat). Ik ga eens kijken wat ik hiermee ga doen.

HTPC is een beetje nattevingerwerk, als het lijkt op iets wat je bij je tv kan plaatsen, is het een HTPC. Dat zijn vaak de compacte behuizingen, desktop-achtig. Het is destijds toegevoegd op verzoek, omdat gebruikers aangaven een filtermogelijkheid op HTPC wel prettig te vinden. Maar omdat nooit ergens is vastgelegd dat een HTPC moet voldoen aan minimaal x, y en z, kunnen we dat moeilijk toepassen in de praktijk en zul je twijfelgevallen tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik zie ook een boel towers met breedte > hoogte, dat lijkt me ook niet helemaal juist.
Is er geen PSU form factor filter?

http://tweakers.net/tag/Joystick/ heeft geen content en geen image.

[ Voor 39% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-02-2014 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hoe filter ik kasten die wel mITX maar geen mATX ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Ik heb maandag in de planning staan om de behuizingtypes goed na te lopen.

De tag Joystick heeft wel degelijk content, klik maar op het forumtab. Dat er alleen forumtopics mee zijn gekoppeld, is ook de reden waarom er geen plaatje bij staat. Waarom dit niet in het overzichtstab staat is mij onbekend, ik ga dit navragen.

Waarom zou je wel op mITX en niet op mATX willen filteren? Je hebt/wilt toch een moederbord die een van de twee formaten heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 08:22:
Waarom zou je wel op mITX en niet op mATX willen filteren? Je hebt/wilt toch een moederbord die een van de twee formaten heeft?
Volgens mij past een mITX plank in alle mATX, ATX en grotere kasten. Als een kast dus zowel mITX als mATX ondersteund is ie groter dan ik zou willen, ik zoek juist de kasten die alleen mITX ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Kan je dan niet beter op de afmetingen van de kast filteren, in combinatie met met mITX filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Filteren op volume is onmogelijk en filteren op afmetingen is lastig omdat breedte, hoogte en diepte nogal eens omgedraaid zijn.
Een volume filter lijkt me wel handig. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-03-2014 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

ITX kun je het beste opsplitsen in de vier standaarden:

Mini-ITX
Nano-ITX
Pico-ITX
Mobile-ITX

Wikipedia: Mini-ITX
Wikipedia: Computer form factor

Zowel bij de behuizingen als de moederborden en alle andere categorieën waar je deze formfactor gebruikt. Zodat je de moederborden aan de kasten kunt koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Ik denk dat je in de war bent met het filter Form Factor, we hadden het hier over Behuizingtype, waar ITX niet heel erg op zijn plaats is. Deze optie zal met verloop van tijd dan ook verdwijnen.

Wat betreft de form factor, daar hebben we al een ondersplitsing in de verschillende ITX varianten. Ik ben alleen nog geen moederborden (of behuizingen) tegengekomen die een andere ITX afmeting dan mini-ITX en Thin min-ITX hebben. Mocht dat veranderen, zullen we uiteraard de optie toevoegen en aanvinken bij dat moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 08:22:
Ik heb maandag in de planning staan om de behuizingtypes goed na te lopen.
Hoi Glaanie,

Mooi! Wat is het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Ik ben zo blij dat ik geen "aanstaande maandag" heb gezegd ofzo O-) :+

Maar het resultaat is dat we ITX weg gaan halen bij Behuizingtype. Daar hebben we de hand van een devver nodig, dus waarschijnlijk zal dit pas met de volgende iteratie worden opgepakt.

Wat betreft het volumefilter, dat gaan we niet doen. De fabrikanten vermelden dit niet (of zeer sporadisch) in hun specs. Eventueel zouden we het zelf kunnen berekenen met de afmetingen van de behuizing, die we wel weten. Maar het probleem daar is, dat we dan uitgaan van de buitenmaten en er dus altijd een paar liter naast zullen zitten. Dan gaan we zelf iets verzinnen, wat eigenlijk helemaal niets zegt en waar de meeste fabrikanten ook niets mee doen, met als gevolg een filter die niemand gebruikt omdat het nutteloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:13:
Wat betreft het volumefilter, dat gaan we niet doen. De fabrikanten vermelden dit niet (of zeer sporadisch) in hun specs. Eventueel zouden we het zelf kunnen berekenen met de afmetingen van de behuizing, die we wel weten. Maar het probleem daar is, dat we dan uitgaan van de buitenmaten en er dus altijd een paar liter naast zullen zitten. Dan gaan we zelf iets verzinnen, wat eigenlijk helemaal niets zegt en waar de meeste fabrikanten ook niets mee doen, met als gevolg een filter die niemand gebruikt omdat het nutteloos is.
IMO gaat het juist om de buitenmaten, dus ik begrijp niet waarom het nutteloos zou zijn.
Komt er wel een PSU form factor eigenschap (voor behuizingen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Maar als je het volume wilt weten, gaat het toch juist om wat je er aan de binnenkant in kan stoppen? Daarnaast zegt het niks over de verhoudingen, het kan hier een hele brede kast zijn of juist een hele hoge en dus alsnog niet zijn wat je zoekt. Wat dat betreft zeggen de maten veel meer, als je toch het volume wilt weten, kan je het prima zelf berekenen.

Je vraag over PSU form factor had ik gemist, maar die staat er inmiddels bij. De specificatie heet "Voeding form factor" en heeft de volgende opties: ATX, BTX, Extern, flexATX, mATX, SFX, SSI, TFX, WTX en XPC. Volgens mij hebben we dan wel het gros van de typen te pakken, zo niet dan hoor ik het wel. Probleem is wel dat we deze specificatie voornamelijk handmatig moeten invullen. Icecat (waarmee wij een koppeling hebben) heeft een vergelijkbare specificatie, maar die is slechts sporadisch ingevuld. Om die reden heb ik het bijbehorend filter voorlopig uitgeschakeld en kijk ik over een maand of ik 'm alsnog kan inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:33:
Maar als je het volume wilt weten, gaat het toch juist om wat je er aan de binnenkant in kan stoppen?
Nope. Inhoud is toch niet vloeibaar dus volume zegt daar weinig over, daarvoor kijk je naar moederbord support en aantal bays enzo.
Daarnaast zegt het niks over de verhoudingen, het kan hier een hele brede kast zijn of juist een hele hoge en dus alsnog niet zijn wat je zoekt.
Klopt, maar het lijkt me aardig handig om een groot aantal kasten uit te sluiten (te groot).
Bovendien hebben veel tower kasten toch ongeveer dezelfde verhoudingen.
Wat dat betreft zeggen de maten veel meer, als je toch het volume wilt weten, kan je het prima zelf berekenen.
Tuurlijk, ik kan alles zelf, maar handig is anders. ;)

Is mATX een PSU form factor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Toch moet ik helaas bij ons standpunt blijven: het is een te vaag begrip, fabrikanten hoor je er nooit over, dus ik vraag me af of naast jou, andere gebruikers het wel begrijpen ;)

Of mATX een form factor is, geen idee, ik heb de lijst direct overgenomen van de specificatie Voedingtype @ http://tweakers.net/categorie/664/voedingen/producten/ :p Ik was even lui en had verder niet gecheckt. Mocht het fout zijn, kan ik het altijd nog verwijderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:03:
Toch moet ik helaas bij ons standpunt blijven: het is een te vaag begrip, fabrikanten hoor je er nooit over, dus ik vraag me af of naast jou, andere gebruikers het wel begrijpen ;)

Of mATX een form factor is, geen idee, ik heb de lijst direct overgenomen van de specificatie Voedingtype @ http://tweakers.net/categorie/664/voedingen/producten/ :p Ik was even lui en had verder niet gecheckt. Mocht het fout zijn, kan ik het altijd nog verwijderen ;)
Volgens mij kun je AMD Ges, BTX, mATX en XPC uit beide lijsten verwijderen.

Hier een andere site die volume gebruikt: http://www.silentpcreview.com/NCASE_M1
Dimensions 240 * 160 * 328mm, 12.6L (250 * 160 * 338mm overall)
Als bezoekers het niet begrijpen is het toch tijd voor wat uitleg? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 12:19:
Volgens mij kun je AMD Ges, BTX, mATX en XPC uit beide lijsten verwijderen.
Bump ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Bij Voeding Form Factor @ Behuizingen zijn deze specs weg. Bij voedingen heb ik dezelfde specs onder Voedingstype wel laten staan, aangezien ze al staan aangevinkt bij een aantal voedingen. Een aantal hele oude voedingen, dat wel, helaas blijkt bij deze specs niet altijd even duidelijk welk type voeding het betreft (als deze specs al uberhaupt gevonden kunnen worden voor deze oude voedingen).

We hebben een (research)ticket lopen om oude, niet meer relevante specs te kunnen verbergen in de overzichten bij het aanmaken (of verbeteren) van nieuwe uitvoeringen, maar wel in de database en de filters te houden. Als dat zover is, gaan we dit soort oude specs verbergen, zodat je er geen 'last' meer van hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:05:
Bij Voeding Form Factor @ Behuizingen zijn deze specs weg. Bij voedingen heb ik dezelfde specs onder Voedingstype wel laten staan, aangezien ze al staan aangevinkt bij een aantal voedingen. Een aantal hele oude voedingen, dat wel, helaas blijkt bij deze specs niet altijd even duidelijk welk type voeding het betreft (als deze specs al uberhaupt gevonden kunnen worden voor deze oude voedingen).
De specs zijn foutief, dan kun je ze toch beter verwijderen dan laten staan?

Wat houdt EU gecertificeerd in?
Kunnen Voeding certificering, Modulair en Voedingtype misschien wat hoger in de filter lijst?

Wat is een "Passieve fan"? Moet dat niet semi-actief zijn?

Er zijn een aantal voedingen met breedte > 15cm. Aangezien een ATX voeding 15cm breed is lijkt me dit niet te kloppen. Zelfde met hoogte > 86mm.

Waarom is het niet mogelijk bij kolommen hoogte en breedte enzo te tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:56:
[...]

De specs zijn foutief, dan kun je ze toch beter verwijderen dan laten staan?
In het geval van AMD GES, dit bestaat wel degelijk (of heeft in ieder geval bestaan), dit is namelijk gemaakt voor Dual CPU AMD serversystemen. BTX is ook een tijdje op de markt geweest, maar zeer beperkt toegepast, dateert ook alweer van jaren geleden. Over de andere twee voedingstypes kon ik niet veel vinden, dus of die echt (hebben) bestaan kon ik ook niet 1-2-3 vinden.
Wat houdt EU gecertificeerd in?
80Plus certificaten kunnen ook speciaal voor 230V (dus EU) voedingen worden uitgegeven, zie http://www.plugloadsolutions.com/80PlusPowerSupplies.aspx, tabblad 230V EU Internal.
Kunnen Voeding certificering, Modulair en Voedingtype misschien wat hoger in de filter lijst?
Wellicht, ik zal dit meenemen wanneer we de rest van de filters gaan nalopen.
Wat is een "Passieve fan"? Moet dat niet semi-actief zijn?
Er is veel discussie over deze naam geweest (ook intern) en dit bleek de meest duidelijke benaming, ook omdat dit filter in meerdere categorieën wordt gebruikt.
Er zijn een aantal voedingen met breedte > 15cm. Aangezien een ATX voeding 15cm breed is lijkt me dit niet te kloppen. Zelfde met hoogte > 86mm.
Ik ga dit volgende week even nalopen.
Ook dit neem ik volgende week even mee. Heeft ermee te maken dat het voor deze categorie vrij nieuwe specs zijn, die in het begin niet goed zijn ingevuld. Maar inmiddels is de situatie verbeterd, dus kunnen ze aan. Ik kom er nog op terug :)

As always, bedankt voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:07:
In het geval van AMD GES, dit bestaat wel degelijk (of heeft in ieder geval bestaan), dit is namelijk gemaakt voor Dual CPU AMD serversystemen.
Maar anno 2015 dus totaal irrelevant? ;)
BTX is ook een tijdje op de markt geweest, maar zeer beperkt toegepast, dateert ook alweer van jaren geleden.
Als PSU type? Ik ken het alleen als moederbord type.
80Plus certificaten kunnen ook speciaal voor 230V (dus EU) voedingen worden uitgegeven, zie http://www.plugloadsolutions.com/80PlusPowerSupplies.aspx, tabblad 230V EU Internal.
Is dat relevant en zo ja, moet het dan niet bij 80+ certs staan i.p.v. als apart filter?
Er is veel discussie over deze naam geweest (ook intern) en dit bleek de meest duidelijke benaming, ook omdat dit filter in meerdere categorieën wordt gebruikt.
Een fan is per definitie niet passief, dus waarom dat het meest duidelijk is begrijp ik echt niet.

Nog een klein puntje: ik zie de minst prijzige producten graag bovenaan, een optie om dit als default te hebben zou erg handig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 02-01-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:13:
[...]

Maar anno 2015 dus totaal irrelevant? ;)
Anno 2012 geloof ik al :p Ooit waren deze specs dus wel relevant en zijn ook ingevuld bij enkele producten. Ik ga niet geschiedvervalsing plegen om een mooier lijstje te maken. Dan kan ik hetzelfde doen bij CPU's en alles =< Intel Core 2 Duo verwijderen. Nee, liever wacht ik op de feature die het mogelijk maakt om oude entries te verbergen, zonder ze daadwerkelijk te verwijderen.
[...]

Als PSU type? Ik ken het alleen als moederbord type.
Als ik bijvoorbeeld hier lees, lijken ATX en BTX electronisch hetzelfde te zijn, zelfde spanningen, kabels etc. Enkel de layout van de kabels is anders, om het passend/logisch te maken voor BTX. Enkele (OEM) fabrikanten hebben wel BTX-voedingen op de markt gebracht, maar vaak specifiek voor hun eigen cases. Deze voeding van Super Flower is volgens deze datasheet ook BTX-compliant. Ook hier geldt, is tegenwoordig niet meer relevant en zal verborgen worden zodra we de mogelijkheid hebben.
[...]

Is dat relevant en zo ja, moet het dan niet bij 80+ certs staan i.p.v. als apart filter?
Relevant weet ik niet, er is vraag naar geweest en aan de hand daarvan is het toegevoegd. Omdat het bij niet iedereen bekend bleek te zijn, is ervoor gekozen om het apart filter te tonen, om te voorkomen dat het verwarring zou opleveren. Door de filters bij elkaar te zetten, hopen we dat mensen die wel kennis hebben van de 80Plus EU certs. dit wel snappen.
[...]

Een fan is per definitie niet passief, dus waarom dat het meest duidelijk is begrijp ik echt niet.
Nee, maar een fan kan zich wel passief gedragen, ofwel uit. Semi-actief bekt niet lekker, bleek na een smaaktest :9 Nee, serieus, dat was puur gevoel. Het kan allebei en (voorlopig) is er voor Passieve fan gekozen. Er is ooit een idee geweest, dat ook deels is uitgewerkt, om een soort van info-button per filter te tonen, die uitlegt wat er met de opties bedoeld wordt.
Nog een klein puntje: ik zie de minst prijzige producten graag bovenaan, een optie om dit als default te hebben zou erg handig zijn.
Zet deze featurerequest aub in Mooie Features :)
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:56:
[...]

Beiden nagelopen en gefixt :) (voor wat betreft de afmetingen alleen de producten met prijs gecheckt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:30:
Als ik bijvoorbeeld hier lees, lijken ATX en BTX electronisch hetzelfde te zijn, zelfde spanningen, kabels etc. Enkel de layout van de kabels is anders, om het passend/logisch te maken voor BTX. Enkele (OEM) fabrikanten hebben wel BTX-voedingen op de markt gebracht, maar vaak specifiek voor hun eigen cases. Deze voeding van Super Flower is volgens deze datasheet ook BTX-compliant. Ook hier geldt, is tegenwoordig niet meer relevant en zal verborgen worden zodra we de mogelijkheid hebben.
Juist, ik wist ook niet dat voedingstype multiple-choice was.
Maar SFX voedingen filteren die aan een van de 12 ATX12V specs voldoen is momenteel bijvoorbeeld niet mogelijk. Is aparte filters voor form factor en elektro specs misschien een idee?

Bedankt voor de andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Olaf van der Spek schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:50:
[...]

Juist, ik wist ook niet dat voedingstype multiple-choice was.
Maar SFX voedingen filteren die aan een van de 12 ATX12V specs voldoen is momenteel bijvoorbeeld niet mogelijk. Is aparte filters voor form factor en elektro specs misschien een idee?
Misschien wel een idee ja, staat nu een beetje door elkaar. Ik zet dit op de langere termijn-agenda om eens te onderzoeken :)
Bedankt voor de andere dingen.
Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
PSU form factor is niet te tonen als kolom bij Behuizingen. De spec lijkt ook te missen in 95% van de cases..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Olaf van der Spek schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:18:
PSU form factor is niet te tonen als kolom bij Behuizingen. De spec lijkt ook te missen in 95% van de cases..
^^ En dat is ook gelijk de reden waarom deze nog niet als kolom te selecteren is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Plannen om dat te verbeteren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Net als met alle specs die nieuw zijn toegevoegd en niet via andere (automatische) bronnen gevuld kunnen worden: wachten tot het moment dat het wel gevuld is :p Voor nieuwe producten letten we op dat we dit wel invullen en voor de rest is het afwachten.
Pagina: 1