Schijf geformatteerd...

Pagina: 1
Acties:

• KingFox
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:06
... per ongeluk, in Linux.

Ik was een tutorial aan het volgen waar ik df -h moest doen. Dat toonde perfect mijn aangesloten USB-externe schijf, geformatteerd in exFat. Ik deed commando :

mkfs.ext4 /dev/sda1 -L SYNC

Aangezien ik een tutorial volgde, en ik eigenlijk een bloedhekel heb aan CMD, typ ik klakkeloos over wat er staat. Nu, dit zal me leren om in het vervolg na te gaan wat elke functie doet, maar ik voer dat uit en zie vanalles gebeuren ivm ext4. Ik wel al in lichte paniek, want ik gebruik exFat...

Ik heb gelezen dat hij het filesysteem aanpast. Ik dacht dit terug te zetten via commando

mkfs.exfat /dev/sda1

Maar dat doet ie niet. Schijf is wel terug leesbaar in Windows als in Mac, maar er staat niets op. Via
Recuva krijg ik mijn bestanden terug, maar ze kunnen geen van allemaal geopend worden. Mijn php-bestanden zien er ook maar vrij raar uit.

Iemand enige tips hierbij? Op zich is het dataverlies niet zo groot, enkel wat familiefilmpjes die ik graag terug zou willen, de rest, daar kan ik nog wel mee leven :)

Oh ja, op m'n Macbook kan ik zien dat de grote partitie nog steeds exFat is. Op zich is er nog niets om zeep denk ik?

[ Voor 5% gewijzigd door KingFox op 15-02-2014 21:41 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je had een filesysteem (exFAT), toen veranderde je het FS in ext4, en toen weer terug naar exFAT. Da's twee keer je filesystem layout aangepast. Reken er maar op dat het dermate verhaspeld is dat je er niks meer van terugziet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• coreoverload
  • Laatst online: 16-01 13:27
Ik zou als snel mogelijk photorec proberen te gebruiken om je files terug te kijken.

Maar sinds het geen makkelijke "plotseling een file verwijdert" is er weinig kans dat jij jouw files terug zou kunnen krijgen. Ook al zou je een file terug krijgen(zoals je zeg), een paar verloren bits maken zo een file waardeloos.

Maar nu weet je voor de volgende keer, altijd backups doen voordat je met iets ga spelen. Ook goed kijken wat je gaat formatteren met "fdisk -l".

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

GetDataBack werkt ook voor FAT, dus wellicht kun je daar iets mee.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Lees dit even door voordat je wellicht meer schade aanricht.

• KingFox
  • Laatst online: 21:06
coreoverload schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 23:33:
Ik zou als snel mogelijk photorec proberen te gebruiken om je files terug te kijken.
Eventjes geen activiteit, maar hierbij roep ik u uit tot held van de week _/-\o_

Mijn schijf op zich is niet geformatteerd, mijn partitie bleek nog exFat te zijn. Volgens mij is er een soort tabel op de HDD helemaal verkeerd gegaan, maar ik heb echt bijna al mijn belangrijke bestanden (familiefilmpjes) kunnen terughalen met dit programma.

Dit leert me toch vooral dat een programma zonder deftige interface toch vrij vaak het beste resultaat kan leveren. Ikzelf ben in ieder geval blij, films en series e.d. is geen drama om te verliezen, maar de echte dingen (zoals familiefilmpjes) zijn onvervangbaar (ik heb er geen kopie van)... Verder ga ik zo snel mogelijk zorgen voor een 2e backup :)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Een 2e backup? Dat is ideeal, dan kan zelfs je eerste backup rot zijn en heb je toch al je bestanden nog. Tenzij je natuurlijk een backup van je backup maakt... :)

Ik denk dat jij eerder een backup in het algemeen van je filmpjes bedoelde? Lees hier verder op GoT, staan een hoop tips en ideeën over hoe je goed kunt backups kan maken.
Pagina: 1