Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe CV-ketel waarom is vergelijken zo moeilijk?

Pagina: 1
Acties:

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:17
Waarom kan ik niet eenvoudig zien wat het stand-by verbruik is, of de pomp continue draait en wel/niet moduleert? Hoe zuinig hij is bij minimum vermogen?
En waarom wordt ik als kleinverbruiker zo enorm benadeeld? hel lijkt wel alsof alle ketels voor joekels van huizen zijn met label E. Kom ik aan met mijn label A woning met LTV... en warmtepompen zijn ook gewoon veel te prijzig als oplossing.
Als goede volger van de trias-energetica wordt je gediscriminieerd!

diskeltische lurker

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je noemt een CV ketel, maar de populaire, overgedimensioneerde ketels zijn zo zwaar wegens de tapwaterbereiding.
Als je warm water anders doet zijn er wel kleinere ketels te vinden, maar het aanbod blijft mager wegens weinig vraag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Klopt
Ik wilde in eerste instantie ook een cw3 vanwege het kleinere vermogen van de cv maar de installateur wilde hem mij niet eens verkopen. " doen we niet, je krijgt een cw4"
En ik kocht hem alleen maar, installatie zelf gedaan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Niet om reclame te maken, maar hier kan je van veel cvketels het nominale vermogen (min/max) enz. zien.
Helaas kan je ze niet vergelijken in een tabel maar je hebt wel snel een idee van de specs (en prijzen).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Sowieso zorgen dat je een ketel met modulerende pomp koopt, dat scheelt behoorlijk in je stroomverbruik.

En qua gasverbruik, volgens mij hebben alle ketels het HR107 keurmerk, dus qua efficiëntie zal er niet erg veel verschil in zitten lijkt me?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie eigenlijk alleen bij Intergas HReco ketels dat het max vermogen beperkt blijft als de CW toeneemt.
Andere merken hebben wel een lager minimum vermogen dan de Intergas.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 20:16
Op de site van warmteservice kun je precies uitrekenen welke cv bij je huis en verbruik past.
Waar je op kunt letten is o.a.
1. zuinige waterpomp
2. modulerende cv (bereik) en modulerende thermostaat
Eigenlijk is het door ons niet te bepalen welke cv de beste keus is.
vragen als,
1. is een aluminium of rvs warmtewisselaar nu het beste?
2. is een t-base gestuurde cv pomp een meerwaarde?
3. welke cv heeft het beste tap rendement

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Misschien dat het door ons niet echt goed te bepalen is, maar blind vertrouwen op het advies van de installateur zou ik ook zeker niet doen. Er zitten natuurlijk serieuze gasten tussen, maar bij de meesten hebben ze er of niet echt verstand van wat echt zuinig is, en in de meeste gevallen hebben ze ook andere belangen (marge op de merken, zo min mogelijk gezeur na oplevering, etc).

Dus ik denk dat het onderaan de streep voor de meeste mensen handiger is om zelf een beslissing te nemen in wat in hun situatie een goede koop is.

• technopeuter
Mijn vragen blijven dus gewoon staan, mensen nemen een ketel (en zo worden ze ook verkocht) op de hoeveelhied af te nemen tapwater, welke ik met bespaardouche en bad niet interessant vind (of het nu 5 of 10 min. duurt voor hij vol is....)
en alternatieven zijn er bijkant niet

diskeltische lurker

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Waarom geen lucht/lucht warmtepomp, bijvoorbeeld LG Prestige Inverter V voor het verwarmen van het huis.
H09AK (model 2013): COP 5.6, SCOP 5.3
H12AK (model 2013): COP 5.4, SCOP 5.1

En voor minder dan 1500 euro aanschafprijs.

En dan nog een geiser voor het warm water.

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 20:16
het grote prijsverschil natuurlijk de installatiekosten.
Bi me pa moest er na 15 jaar een verbeterd rendement te hebben gehad een nieuwe cv komen.
Pomp deed het nog wel maar kon elk moment de geest geven.
De cv-onderhouds man (zzp-er) kon een mooie offerte maken voor het afvoeren van de oude en plaatsen van de nieuwe. Onder de streep stond er 2100 euro.
Ik schrok me rot. Desalniettemin gun ik iedereen zijn boterham maar 600 euro schoon overhouden in 4 uur werken vind ik erg overdreven
Ben samen met me pa naar warmteservice gereden.
Valliant Eco Tec Plus, met combipijp, a 1215 euro. Nog 100 euro voor losse koppelingen en wat koper pijpwerk. Montage heb ik zelf gedaan, en heb de oude man meer dan 700 euro laten besparen.

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:51
ZuinigeRijder schreef op zondag 16 februari 2014 @ 08:25:
Waarom geen lucht/lucht warmtepomp, bijvoorbeeld LG Prestige Inverter V voor het verwarmen van het huis.
H09AK (model 2013): COP 5.6, SCOP 5.3
H12AK (model 2013): COP 5.4, SCOP 5.1

En voor minder dan 1500 euro aanschafprijs.

En dan nog een geiser voor het warm water.
Daikin heeft hier een mooie oplossing voor, lucht-water warmtepomp aan een gasketel vast. Is o.a. op de vervangings markt gericht, afgifte systeem kan 100% behouden worden. Bijkomend voordeel is dat als je een fancoil unit in je slaapkamer plaatst, je ook zomers kan koelen.

http://www.daikin.nl/prod...EHYHBX-AV3%20/%20EVLQ-CV3

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@mark184:
Die 4u werk aan huis zal niet het enige zijn wat telt, die man moet ook onderdelen uitzoeken en bestellen.
Een cvketel afvoeren kost tijd en zo zijn er wel meer onzichtbare dingen die in de prijs zitten.
Voor die prijs had een groter bedrijf het ook kunnen doen btw.

• technopeuter
Zelf doen vind ik nogal tricky nadat wat er in Zeewolde is gebeurd, (2 mensen overleden door verkeerd aangesloten ketel) CV-monteurs gaan 2 jaar achter de tralies!
Aircounit lijkt me prima, maar ik heb net vloerverwarming laten aanleggen...

diskeltische lurker

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
Die hebben ook wel echt moeite gedaan om achter de tralies te belanden:
- Handleiding niet gelezen
- Defecte meter gebruikt
- Rookafvoer onjuist gemonteerd
- Ketel niet ingesteld op propaan
Als bovenstaande verhaal uit de pers klopt zitten ze wat mij betreft terecht in de bak.

Een airco heeft geen last van je vloerverwarming, dus dat kan best goed werken ;)

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:51
technopeuter schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:15:
Zelf doen vind ik nogal tricky nadat wat er in Zeewolde is gebeurd, (2 mensen overleden door verkeerd aangesloten ketel) CV-monteurs gaan 2 jaar achter de tralies!
met vloer verwarming kun je ook koelen

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
mark184 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 14:17:
Valliant Eco Tec Plus, met combipijp, a 1215 euro. Nog 100 euro voor losse koppelingen en wat koper pijpwerk. Montage heb ik zelf gedaan, en heb de oude man meer dan 700 euro laten besparen.
Nou ja, zo kan ik ook tellen, hoeveel uur heb je er zelf ingestoken? Was de offerte hetzelfde als de CV die je uiteindelijk gekocht hebt? Die moet je er ook gewoon nog ff bijtellen... dan is het plaatje waarschijnlijk wat anders, natuurlijk altijd nog voordeliger...

[ Voor 6% gewijzigd door harrytasker op 16-02-2014 20:51 ]

Verwijderd

Wij hebben onlangs een Remeha Tzerra 28C CW4 laten installeren. In totaal waren we €1269,- kwijt voor ketel + installatie met iSense thermostaat. Viel reuze mee en de ketel werkt erg goed, ook al adviseerde een grote CV-boer een CW5 ketel met 2x zoveel vermogen als minimaal omdat het anders wel eens lastig zou kunnen werken. Gewoon zakkenvullen vind ik dat.

Verwijderd

de integreerbaarheid en de modulatie graad tonen of je een mooi of een dom star produkt koopt,
wat niet duurzaam kan worden gebruikt.
noem het tweakbaarheid.

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:16
Ik heb getwijfeld om de nieuwe cv zelf te installeren, volgens mij kon het nooit zo moeilijk zijn want alle leidingen etc. lagen er al. Wat mij ervan heeft weerhouden om het zelf te doen was het feit dat alle ketelbouwers voor de garantie eisen dat de ketel door een erkend installatiebedrijf is aangesloten. Bij warmteservice kostte de ketel iets meer dan 1100 euro, nu toch maar laten doen en was 1495 all in kwijt voor de zelfde ketel. Voor dit prijsverschil had ik geen zin om zelf te gaan klussen met het risico later gezeur te krijgen met garantie.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 15:16

Cheese_man

Waarom kiezen?

Bij een combi-ketel maakt het in de praktijk niet veel uit of je een CW3 of 4 neemt. Het CV gedeelte kan niet "lager" dan ongeveer 5kW. Er zijn wel kleinere "Solo" ketels met een max van 12kW welke richting de 4kW kunnen moduleren.

Het is inderdaad jammer dat lang niet alle installateurs echt verstand hebben van de verschillende systemen en het liefst "bulkwerk" willen leveren van standaard keteltjes welke gewoon op "comfort" ingesteld staan (lees fabriekinstellingen).

Uiteindelijk zal je zelf de boel goed moeten (laten) instellen om zo zuinig mogelijk te stoken. Denk daarbij aan de instellingen van de ketel zoveel mogelijk aanpassen aan jouw situatie en natuurlijk het waterzijdig (laten) inregelen van je radiatoren.

reserveringshouder Tesla Model 3

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2014 @ 21:05:
Wij hebben onlangs een Remeha Tzerra 28C CW4 laten installeren. In totaal waren we €1269,- kwijt voor ketel + installatie met iSense thermostaat. Viel reuze mee en de ketel werkt erg goed, ook al adviseerde een grote CV-boer een CW5 ketel met 2x zoveel vermogen als minimaal omdat het anders wel eens lastig zou kunnen werken. Gewoon zakkenvullen vind ik dat.
Bij mij was het andersom. de installateur adviseerde een CW4 en ik wilde een CW5. Na overleg is het toch een CW5 geworden.

Zoek een goede installateur dus :) In mijn ervaring zijn dat over het algemeen de kleindere bedrijven. Die hechten meer een aan goede relatie dan aan snelle omzet.

iRacing Profiel

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:33
Die HRe ketels, welke ook electriciteit opleveren, zijn die ook zelf te installeren? Moet dat op een aparte groep of is de opbrengst zo laag dat het er gewoon bij kan.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
Kan er gewoon bij, de HRe ketelfabrikanten hebben voor zichzelf een uitzondering bedongen. Normaal zou 500W invoer het maximum zijn, bij die ketel mag iets meer ook.

Een ketel die 5x zo duur is als een gewone zou ik persoonlijk niet zelf ophangen. Garantie is dan meestal een probleem, en met een ketel uit die prijsklasse wil je daarover geen gezeur hebben. Zeker omdat de ketel complexer is, en met de testen van bijv. Nuon er meer problemen optraden dan gewenst.

Verwijderd

garantie word geleverd door de installatiebranche, mijn vertrouwen daarin is zo diep weggezakt dat garantie voor mij niet meer is dan fabrieksgarantie.(produktgarantie)
de meeste installateurs snappen mijn installatie niet en richten schade aan.
ik verkeer gelukkig wel in de positie dat ik nu voor mijn qsolar en elga direkt mag bellen met de producent en daar mijn kontakt heb.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
technopeuter schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:15:
Als je je gewoon aan de regels houdt bij het installeren is er niks aan de hand. Genoeg installateurs die de regels aan hun laars lappen en maar wat doen. Heh shit, de alu buis is op, nou we gebruiken wel een stukje PP buis, dan zijn we klaar en kunnen we naar huis, het is toch maar een vakantiewoning...

Overigens niet alleen Zeewolde, onderhoudsinstallateurs en woningcorporaties kunnen er ook wat van. Schoonzus woont in een huurhuis, ik zou daar even naar andere thermostaat voor ketel kijken. Loop naar ketelhok, zie ik een gat in de rookgasafvoer zitten. Hoort een rubber dopje in, maar zat er niet op. Ze had er wel een keer naar gevraagd bij een onderhoudsbeurt, maar "is niet nodig". Als het niet nodig is, waarom staat het dan beschreven in de handleiding? Ook de verhuurder vond het geen probleem dat er een gat in de rookgasafvoer zat.
Pagina: 1