Wie luistert 2ch muziek in audyssey mode?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 16:58
Tweakers, de aanleiding van dit topic is mijn switch van een Marantz Pear Lite amp naar een Denon 4520 receiver. Ik koos automatisch voor 'Direct' om muziek in 2.1 weer te geven, alleen ... klonk de midrange vrij saai en kreeg ik mijn sub niet mooi geïntegreerd. Ik luisterde voor de lol even met Audyssey enabled en ik had precies nieuwe speakers :o Het is niet perfect, je voelt dat alles wat processed wordt uitgevoerd, maar de integratie met de sub is fantastisch en de midrange uit de fronts ook.

Komt dit nu doordat de Denon in stereo zodanig tekort komt dat ik moet compenseren via Audyssey of heb ik misschien superslechte akoestiek waardoor die XT metingen de boel sterk verbeteren? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze materie, lijkt mij interessant om settings te delen met elkaar. Dynamic EQ / Multi EQ / crossovers / ... maar dan specifiek voor 2ch muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:23
Als ik Audyssey aanzet ervaar ik een beetje hetzelfde, De bas word strakker en midrange springt eruit. Maar ik krijg ook vrij snel vervormd geluid in de midrange op hard volume. Op lager volume klinkt het best lekker.
Maar het is niet echt een natuurlijk geluid. En aangezien Audyssey de crossover voor mn main speakers op 40Hz zet terwijl ze dat helemaal niet kunnen twijfel ik wel aan Audyssey.
Ik heb het dus gewoon uitstaan.

Het klinkt idd wel of je ineens een heel andere speaker hebt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga
[b][message=41778894,noline] En aangezien Audyssey de crossover voor mn main speakers op 40Hz zet terwijl ze dat helemaal niet kunnen twijfel ik wel aan Audyssey.
Hier stelt hij ook Large in de fronts voor & x-over 40Hz + niveau sub -3db nog eens! Dat ziet er idd niet logisch uit maar het klinkt wel OK voorlopig. Kan je vrij zaken aanpassen of verlies je dan automatisch Audyssey settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
Je kan geloof ik wel dingen aanpassen, Maar dan klopt het helemaal niet meer denk ik. Want stel dat Audyssey 50Hz een boost geeft en je past je crossover aan van 40 naar 60 of 80 dan krijgt je sub ineens een geboost 50hz signaal binnen. Tenzij je Audyssey opnieuw kan laten berekenen met je nieuwe instellingen wat volgens mij niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:01
Of je past het naar eigen smaak aan...
Ik vind Audyssey vrij veel fase problemen geven, tenzij je voor links en rechts precies hetzelfde instelt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleNANdO
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 14:42
Ik heb de setup procedure van audyssey niet van denon gevolgd maar via de site van audyssey zelf, vond de denon handleiding niet echt duidelijk kwa posities.
Heb zelf een 2.0 systeem, na het volgen van de posities van audyssey zelf was bij mij het geluid netjes afgeregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benga
AppleNANdO schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 17:42:
vond de denon handleiding niet echt duidelijk kwa posities.
Understatement :*) of ze het nou drukken of op CD meegeven, het is TE veel info en gelukkig is niet alles relevant wat erin staat.

Zijn er mensen die met de db-instelling spelen van Dynamic EQ? 0-5-10-15 hebben een enorme invloed op het geluid. Na mijn audyssey meting stond dit op 0 ... zou niet ideaal zijn voor muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:17
Benga schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 18:00:
[...]

Understatement :*) of ze het nou drukken of op CD meegeven, het is TE veel info en gelukkig is niet alles relevant wat erin staat.

Zijn er mensen die met de db-instelling spelen van Dynamic EQ? 0-5-10-15 hebben een enorme invloed op het geluid. Na mijn audyssey meting stond dit op 0 ... zou niet ideaal zijn voor muziek.
Audyssey zet hem bij mij ook op 0db.. Waarom is dat niet ideaal voor muziek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Met mijn oude denon 4311 klonk muziek met audyssey aan beter. Met mijn marantz av8801 en mm8077 wordt het muziek met audyssey saai momenteel staat hij met muziek op direct mode.

[ Voor 5% gewijzigd door Masterkale1 op 16-02-2014 03:39 ]

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb mijn AVR2311 met Klipsch 5.1 set met de audissey ingeregeld. Vervolgens de frequentiecurve nar de EQ gekopieerd en van daar af met de hand verder afgesteld. Stereo luister ik nu of met alleen audissey aan, of in direct, of met EQ op manual. Die laatste klinkt verreweg het beste, maar niet voor alle muziek.
Ik luister nogal veel 90's spul en de afmixing daar an is dramatisch, dus die gaat bijvoorbeeld echt niet in direct modus :P

Edit: dynamic EQ staat per definitie uit voor muziek. Die gebruik ik alleen bij films. Breekt bij muziek meer af dan het goed doet, tenIj je echt op hele lage volumes draait.

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 16-02-2014 11:40 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banballa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:32

Banballa

(>'_')>

Ik heb een denon 4311 en ik vind het ook beter klinken wanneer ik Audyssey XT32 aan heb staan. Ik heb (nog) geen subwoofer. Muziek luister ik in stereo 2.0 en films / series met 5.0. Beide met Auddyssey aan, curve op flat en dynamic EQ uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 18:37
Even een kickje.

Ik heb vandaag weer eens een poging gedaan om met mijn Denon 1911 een fatsoenlijke 2.0 weergave te krijgen. Ik verzand in alle instellingen, restorer, dynamic EX en Volume, Audyssey, restorer, etc.

Ik word er een beetje gek van. Heb ik eenmaal een nummer lekker / natuurlijk aan het klinken, switch ik naar ander nummer dreun ik van de bank of switch ik naar een andere bron, same. Dan is het hoog weer overdreven, dan klinkt het weer nergens naar.

Ik heb Audyssey wel laten inmeten, maar daarbij verbaas ik mij weer over de lage crossover voor de sub van 40hz die automatisch gekozen wordt. Of en hoe deze nu waarde ook in stereo geldt, weet ik niet. Elders heb ik deze op 90hz ingesteld, hetgeen meer lijkt te passen bij de specs van mijn setup. Het hele idee van het geluid is dat het kunstmatig geprocessed lijkt, gewoon niet kloppend. Als ik echter kies voor "direct" (zonder enige bewerking/instelling?) dan klinkt het nergens naar.....?

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/6nrgqrun7/foto_8.jpg

Fronts: Martin Logan Motion 4, sub: XTZ 99W10.16.

Bij films is de geluidskwaliteit overigens TOP. Heel goed verstaanbaar, effecten / LFE zijn prima, het klinkt gewoon heel uitgebalanceerd en natuurlijk. Bij stereo gaat het echter mis, en dat vind ik jammer, want ik gebruik deze setup bijna nooit voor muziek omdat ik het niet aan het klinken krijg..... Toch een beetje zonde.

Wat ik niet begrijp, of niet kan vinden, is een manuele instelling van bijv. de EQ. Is er ergens een menu pagina waarbij ik een equalizer kan instellen? Is het mogelijk om de automatisch gekozen crossover van 40hz te veranderen?

Ik heb het punt bereikt dat er anders maar een andere receiver moet komen met een begrijpelijke interface. Welk merk loopt hierin voorop?

[ Voor 3% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 09-08-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 21:10

Audione0

Strijdt der titanen

Ik vind het audyssey gebeuren maar raar. Het komt bij mij over van: We halen kwaliteit hardware uit de receiver en stoppen er software in met een leuke naampje om de receiver vervolgens beter te laten klinken en te verkopen. Vroegah klonken de receivers toch ook allemaal lekker zonder audissey?? En dan heb ik het niet alleen over de oudere Marantz en Denons.

Al die instellingen maken het er sowieso niet makkelijker op. Voor film moet je dit inschakelen, en voor muziek weer dat. Voor dance klinkt optie 1 lekker, ga je vervolgens lekkere rock/pop luisteren klink het helemaal nergens meer naar.

Ik vraag me de laatste tijd indd af waarom 5.1 receivers zo slecht in stereo presteren? De duurdere receivers kunnen het wel, waarom de midrange niet terwijl de 5 kanalen wel genoeg power hebben om de filmbeleving goed weer te kunnen geven. Dit moet in stereo toch helemaal een eitje zijn???
Halen ze de stereo kwaliteit expres naar beneden zodat we ons bijna genoodzaakt voelen ook nog een stereo receiver/versterker aan te schaffen?

[ Voor 16% gewijzigd door Audione0 op 09-08-2014 12:05 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Is dit bij alle merken zo? Je beschrijft precies hoe ik het ook ervaar. Het is eerder dat er kunstmatig of onderwater toch sterke processing plaatsvindt; ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het versterker gedeelte slecht is, of in ieder geval zo slecht om dit soort effecten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
Tja als je Audissey uitzet is het ook gewoon een versterker? Ik heb standaard al die rommel uitstaan Geen EQ, Geen tone control, Geen Audissey, Geen HT-EQ. Zodra er bij mij iets niet lekker klinkt is het de opname.

@JAHRASTAFARI Je kan de crossover voor LFE en voor de main speakers zelf aanpassen,
Ik denk dat je de eerste hebt aangepast. Dat werkt alleen met films of media met LFE content.
En je moet bij het subwoofermenu LFE+main selecteren. Waar het in je menu zit geen id, Verschilt allemaal per merk/model. (evt moet je eerst je speakers op small zetten voordat het crossovermenu tevoorschijn komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
h4ze schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 13:06:
@JAHRASTAFARI Je kan de crossover voor LFE en voor de main speakers zelf aanpassen,
Ik denk dat je de eerste hebt aangepast. Dat werkt alleen met films of media met LFE content.
En je moet bij het subwoofermenu LFE+main selecteren. Waar het in je menu zit geen id, Verschilt allemaal per merk/model. (evt moet je eerst je speakers op small zetten voordat het crossovermenu tevoorschijn komt)
Ik heb het op LFE+main staan, small speakers. Maar de situatie is dat audyssey zelf na een calibratie de crossover voor het 5.1 gedeelte (denk ik dan) op 40 hz heeft gezet. Dit is erg laag voor mijn andere speakers die relatief klein zijn. Ik kan dus de audyssey settings checken (maar niet wijzigen) en dan zie ik 40hz staan. En bij de eigen settings ergens in het menu staat het op 90. Onbegrijpelijke toestanden, laat staat voor de gemiddelde consument.

Met alles op uit/flat/direct, klinkt het geluid voor geen meter. :'( Terwijl ik op de normale stereo, nooit iets aan het geluid heb hoeven doen qua instellingen, geen bass/treble/loudness whatever.

[ Voor 5% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 09-08-2014 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Audione0 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 11:48:
Ik vind het audyssey gebeuren maar raar. Het komt bij mij over van: We halen kwaliteit hardware uit de receiver en stoppen er software in met een leuke naampje om de receiver vervolgens beter te laten klinken en te verkopen. Vroegah klonken de receivers toch ook allemaal lekker zonder audissey?? En dan heb ik het niet alleen over de oudere Marantz en Denons.
Die "software met een leuk naampje' kan niet compenseren voor slechte versterking. Hij kan alleen compenseren voor problemen die zijn veroorzaakt door (complexe) speakers(etup) en door de akoestiek.
Al die instellingen maken het er sowieso niet makkelijker op. Voor film moet je dit inschakelen, en voor muziek weer dat. Voor dance klinkt optie 1 lekker, ga je vervolgens lekkere rock/pop luisteren klink het helemaal nergens meer naar.
Dan is het niet goed ingesteld. Maar volgens mij vergist / verlees je je. Een goed klinkende set, laat slechte opnames extra slecht lijken omdat het meer opvalt. En bij films kan wat meer laagweergave gewenst zijn. Of (als je s'avonds laat kijkt, voor de buren) een beperking van het dynamische bereik. Dat staat beide los van de kwaliteit.
Ik vraag me de laatste tijd indd af waarom 5.1 receivers zo slecht in stereo presteren? De duurdere receivers kunnen het wel, waarom de midrange niet terwijl de 5 kanalen wel genoeg power hebben om de filmbeleving goed weer te kunnen geven. Dit moet in stereo toch helemaal een eitje zijn???
Halen ze de stereo kwaliteit expres naar beneden zodat we ons bijna genoodzaakt voelen ook nog een stereo receiver/versterker aan te schaffen?
Nee hoor, die goedkope receivers klinken ook prima. Daar zit echt het verschil niet in. Wel zitten bij de goedkope receievers relatief vaker speakers die gewoon wat minder strak presteren. Of waarbij een sub echt nodig is om fullrange te klinken. Integratie is lastig. Die kan je wonderbaarlijk beter laten klinken door audyssy de problemen te laten meten en weg te laten filteren.

Overigens lost audyssy dus alleen meetbare problemen op. Verschil tussen een goedkope en en dure versterker zijn niet meetbaar met een microfoon in 20Hz-20KHz.

En met een subwoofer heeft ook een dure set met een dure versterker theoretisch veel profijt van correctie. Een kamer heeft namelijk altijd invloed op het geluid. Dat kan je prima compenseren met een DSP (audyssy). Het grote nadeel vind ik dat je er weinig invloed op kan (kon) uitoefenen. Niet alles doet-ie automatisch goed.

Ik had eerst een Pioneer met MCACC, daar kon je achteraf alles aanpassen. Dat werkte prima. Equalizer vlak en staandegolven correctie aan (met vrij dure. net klinkende speakers) had ik het mooiste geluid ooit met die speakers.

Nu heb ik actieve speakers met ingebouwde DSP. Dat is helemaal heerlijk, dan kan je gewoon zelf meten (REW) en luisteren (anders corrigeer je het dood :P) en ik heb nu perfect geluid met hoge kwaliteit zelfbouw speakers. overigens 1 setting voor alles.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 13:26:
[...]
Ik heb het op LFE+main staan, small speakers. Maar de situatie is dat audyssey zelf na een calibratie de crossover voor het 5.1 gedeelte (denk ik dan) op 40 hz heeft gezet. Dit is erg laag voor mijn andere speakers die relatief klein zijn. Ik kan dus de audyssey settings checken (maar niet wijzigen) en dan zie ik 40hz staan. En bij de eigen settings ergens in het menu staat het op 90. Onbegrijpelijke toestanden, laat staat voor de gemiddelde consument.

Met alles op uit/flat/direct, klinkt het geluid voor geen meter. :'( Terwijl ik op de normale stereo, nooit iets aan het geluid heb hoeven doen qua instellingen, geen bass/treble/loudness whatever.
Als Audyssey aanstaat kan het menu grijs zijn idd, Audyssey uitzetten en dan komt het menu denk ik.
Maarja dan heb je dus geen Audyssee. (wat een irritant woord trouwens haha) Maar als je alles goed instelt daarna zal dat wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
ik gebruik het enkel in stereo modus met front by-pass zodat de sub speelt bij 2.0 input. voor de rest gaat die rommel op mijn sr7007 gewoon zo uit als het maar kan. dan nog liever de normale bas/treble ietsje bij regelen. ik ben nogal allergisch voor zulke geluidsverkrachtingen. Een stel goede speakers moeten het doen zonder die meuk.

[ Voor 0% gewijzigd door Cleyman op 10-08-2014 09:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:39

Bestla

M/M -> V/F

Juist, gewoon net als vroeger de bass en treble afstellen. Dat heb ik ook gedaan met mijn Denon AVR-1713.

2.1 systeem. En dan zit ik nog het meest te rommelen als ik Lp's draai. Dan stel ik alles bij via een Behringer VMX 100 USB mengpaneel waar 2 Technics draaitafels ( SL-1210mk2 en SL-1810 ), en soms mijn linuxlaptoppie aan vast zitten. :)

[ Voor 55% gewijzigd door Bestla op 10-08-2014 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

In direct/pure direct moet ik mjn x2000 redelijk open gooien om er een goed geluid uit krijgen. Verder een prima stereogeluid hoor. Pure direct heeft hier zelfs de voorkeur. Audyssey heeft bijna altijd dynamic EQ aan staan en dat vernagelt je muziek. Dus eerst dynamic range uitzetten en dan met je EQ gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Duik hier maar eens in beste lezers. Een hele uitgebreide en leerzame uitleg van Audyssey. Ook de kunst van het inmeten wordt hier heel mooi uit de doeken gedaan.

http://www.hometheatersha...lteq-faq-setup-guide.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
EdGnoj schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 23:51:
Duik hier maar eens in beste lezers. Een hele uitgebreide en leerzame uitleg van Audyssey. Ook de kunst van het inmeten wordt hier heel mooi uit de doeken gedaan.

http://www.hometheatersha...lteq-faq-setup-guide.html
Wat een lap tekst, maar wel interessant om te lezen, is nu een beetje laat ervoor.

Ik luister trouwens alle Muziek in de pure direct stand.
Met Films verschilt het, ben nog wat aan het stoeien met de instellingen voor het beste resultaat.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:47

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 31491 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 12:27:
Pure direct heeft hier zelfs de voorkeur.
En zelfs die term is veneukeratief. Zie hier een screenshot van de SR7008 van Marantz over Pure Direct.
Pure Direct - Plays back unmodified sound from source with only minimal digital treatment.
Oftewel, er is altijd wel iets van DSP dat meeloopt...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
En wat is nu de conclusie? Dat er toch altijd wel wat met het geluid gedaan wordt, hetgeen onvoorspelbare en ongewenste effecten heeft op met name de stereo muziek weergave?

Zijn er merken / receivers die dit niet hebben? Die wel gewoon én 5.1 goed kunnen doen én stereo / 2.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 21:10

Audione0

Strijdt der titanen

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 07:52:
En wat is nu de conclusie? Dat er toch altijd wel wat met het geluid gedaan wordt, hetgeen onvoorspelbare en ongewenste effecten heeft op met name de stereo muziek weergave?

Zijn er merken / receivers die dit niet hebben? Die wel gewoon én 5.1 goed kunnen doen én stereo / 2.1?
Pure direct werkt bij mij alleen als ik de boel analoog aansluit op mijn cambridge audio 651r (of het kan ook via HDMI, maar dit weet ik niet). Even een knipsel uit de cambridge audio beschrijving:

Met Pure Analogue Stereo Direct kun je ook alle overbodige digitale schakelingen uitzetten, bijvoorbeelt als je luistert naar muziek van een hoge kwaliteit CD-speler via de analoge audio-ingang. Al deze dingen helpen om ervoor te zorgen dat je een volledig luistergenot krijgt op elk gewenst volume en bij elke audiobron.

Ik weet niet of dit een antwoord op je vraag is. Gezien het alleen via de analoge weg werkt zou ik zeggen dat het dan onbewerkt is. Ook dit kan ik niet met zekerheid zeggen :)

Merken die het zowel in 5.1 en 2.0(1) goed doen zijn er genoeg.

Rotel
NAD
Cambridge Audio
Arcam
En genoeg andere merken.

Maar wat vind jij goed genoeg?

[ Voor 17% gewijzigd door Audione0 op 12-08-2014 12:27 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 07:52:
De conclusie zou wat mij betreft zijn:

Aannemende dat:
- Geluid wordt altijd aangetast door speakers (dat is nooit een ideale bron, zeker wat simpelere sub/sat setjes niet) en de ruimte (akoestiek). Een DSP kan dit heel effectief tegengaan, mits met beleid toegepast
- Met een audyssy heb je eigenlijk geen controle over hoe 'met beleid' die DSP wordt toegepast en ook de meting kan per plek heel erg verschillen
- Onder audiofielen wordt elke geluidsbewerking gezien als een verslechtering (hier ben ik het niet mee eens)

Is de conclusie:
- Een audyssy systeem kan de negatieve effecten van een kamer en/of een speakerset bijzonder goed tegen gaan. Maar omdat het niet goed fijn af te stellen is, kan het ongewenste bijeffecten hebben.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Cleyman schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 00:31:
dan nog liever de normale bas/treble ietsje bij regelen. ik ben nogal allergisch voor zulke geluidsverkrachtingen. Een stel goede speakers moeten het doen zonder die meuk.
Bass en treble regeling is ergens anders voor bedoeld. Het idee dat je neutraal weergeeft als je electronisch vlak weergeeft vind ik wat naief. Niet dat ik een groot voorstander ben van Audyssey (weinig controle over wat er gebeurt). Maar als je je een beetje verdiept in ruimte akoestiek dan weet je dat er veel gebeurt tussen luidspreker en ruimte wat de neutraliteit over het algemeen ook redelijk teniet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

FeaR schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 06:02:
[...]
Oftewel, er is altijd wel iets van DSP dat meeloopt...
Pure Direct - Plays back unmodified sound from source with only minimal digital treatment.
Unmodified sound with minimal digital treatment klinkt als een contradictio in terminis. Hebben ze het hier dan alleen over dat het signaal nog door een DAC moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:01
Anoniem: 31491 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:36:

Unmodified sound with minimal digital treatment klinkt als een contradictio in terminis. Hebben ze het hier dan alleen over dat het signaal nog door een DAC moet?
Bij een analoge bron door een ADC, door de eigen DSP en weer door de DAC. AV Receivers van vandaag de dag zijn gewoon helemaal niks zonder de DSP, met of zonder bewerking overigens, maar iedere instelling en aanpassing wordt gewoon daar gedaan. Denk aan speaker levels, balans, etc.

De conclusie van JvS zou ik dus willen overnemen. Ik haal persoonlijk ook een beter resultaat met een simpele 9 bands EQ (met mate toegepast) en verdere handmatige afregeling dan met de Audyssey.
En aan die conclusie zou ik nog willen voegen dat ook bij Pure Direct we kunnen stoppen met het gejammer over de externe DAC :Y . Als het toch al door de eigen DAC moet heeft een externe geen toegevoegde waarde als je een zo puur mogelijk signaal nastreeft.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Niet dat ik denk dat adcs/dacs hoorbare vervorming geven, maar gewoon rechtdoor aanzetten zonder eq, delay en level control kan natuurlijk wel :)
Pagina: 1