Laptop met displayport, hoe moeilijk kan het zijn?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 426269

Topicstarter
Wat me opvalt is dat er nog steeds nauwelijks betaalbare laptops uitkomen met een displayport-aansluiting.

Dit is een vereiste voor me, omdat ik de laptop ook wil kunnen aansluiten op een 2560x1440 schem @ 60Hz.

Alleen de Asus N550 en N750 hebben zo'n aansluiting, voor de rest is alles boven de 1000 euro. Nu heb ik de N550 toevallig geprobeerd, maar was niet tevreden over het geluid van de fan en de ondersteuning onder Windows 8.1, ik kreeg hem niet lekker werkend dus heb hem maar weer retour gedaan.

Maar kijk bijvoorbeeld naar een Haswell laptop die vandaag uitkomt pricewatch: Lenovo IdeaPad Z Series Z710-00449 die heeft gewoon FullHD (weliswaar glans, grrr) maar dan alleen weer een HDMI en een VGA aansluiting. Geen displayport helaas. Erg jammer.

Heeft iemand een idee wanneer dit een beetje beter wordt? Je zou zeggen met het ook op 4k zou dit toch een beetje moet gaan lopen nu. En dan misschien geen displayport maar dan natuurlijk wel HDMI 2.0 (maar die standaard is volgens mij nog niet eens klaar op dit moment?) zodat je wel 4k @60Hz kan kijken. Dus waarom nou altijd nog die gare VGA plug erop, maar geen displayport? De dure tablets hebben het wel soms, maar ik zou gewoon het liefst een 17"matte FullHD laptop willen, want dan hoef ik niet te scalen (da's een verhaal apart, zo merkte ik ook met mijn N550) in Windows om alles nog een beetje te kunnen zien, die ik dan goed kan aansluiten op mijn externe 2560x1440 scherm (en in de toekomst wellicht een 4k scherm).

Ben ik nou te vroeg? Zo ja, een idee hoe lang? Want eigenlijk wacht ik nu al ruim een jaar hierop... :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:19
Overige eisen? Er staan namelijk 409 laptops met DP in de pricewatch...

Misschien kun je wat minder ruig doen met de eisen voor de laptop zelf, buiten de DP om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals ik al zei, de eis is slechts een 17"matte FullHD laptop. Daar is niets ruigs aan lijkt me. Goedkoopste begint bij 973 euro en dat is een MSI, de 2e is een Asus van 993 euro maar daarvan maakt de fan onwijze herrie (veel te veel voor mij in elk geval).

Ze hebben het elke keer wel over dat de laptopmarkt (en desktopmarkt) instort maar ze bouwen gewoon niet wat de consument wil. Ik hoef slechts een FullHD scherm. We zitten inmiddels in 2014 en telefoons hebben al meer beeldpunten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 548538

Bouwen niet wat de consument wil? Dat zie je volgens mij verkeerd. Ze bouwen het wel, alleen het sluit niet aan op JOUW eisen, dat is iets anders. Als ze iedereen 100% gelukkig willen maken kunnen ze beter stoppen met het produceren van standaard laptops en alles op specifieke orders gaan doen (iets wat natuurlijk niet gaat werken).

In jouw prijscategorie zijn er inderdaad maar weinig laptops aanwezig die op papier aan je eisen voldoen, daarboven een stuk meer. Dus mocht je het echt willen zou ik m'n budget oprekken. Anders wachten op de HDMI 2.0 standaard of wachten op meer laptops die aan je eisen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 16:48

AzzKickah

06-CENSORED

En een HDMI-->DP adaptertje is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-06 14:14

Sebazzz

3dp

Neem een laptop met docking station. Op het docking station zit vaak wel een DisplayPort plug.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je eis is vrij specifiek, dus dat de laptop die jij zoekt niet bestaat is vrij goed mogelijk. Dat DP alleen op duurdere modellen voorkomt wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de prijs. De meeste mensen gebruiken hun VGA of HDMI poort al nauwelijks, dus waarom zou je kosten maken om DP op te nemen in een goedkope laptop. Dat is een premium feature die je dus alleen op duurdere laptops terugvindt. Zie het zo: duur scherm vereist duur systeem om aan te sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-03 09:10
Waarom geen HDMI?

Monitor met HDMI pakken, genoeg laptops welke HDMI hebben.

Displaypoort biedt momenteel enkel als voordeel dat je hogere resolutions kan hebben. Dit is iets wat de gemiddeld comsument met een low-end laptop vaak niet wil, en om die reden onnodige kosten mee brengt om te implementeren. Consumenten willen echter wel de laptop aan een TV hangen, vandaar dat er wel vaak HDMI aan zit.

Je ziet displaypoorten denk ik om die reden enkel op de high-end notebooks (zakelijk gebruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Bigs schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 12:44:
De meeste mensen gebruiken hun VGA of HDMI poort al nauwelijks
???
De meeste mensen die ik ken sluiten hun laptop altijd met HDMI aan op hun tv of externe scherm hoor.
Als ze nou die superverouderde VGA-plug nou eens vervingen door een DP plug... :)

[ Voor 107% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 14-02-2014 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Schnoop schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 12:44:
Waarom geen HDMI?

Monitor met HDMI pakken, genoeg laptops welke HDMI hebben.

Displaypoort biedt momenteel enkel als voordeel dat je hogere resolutions kan hebben. Dit is iets wat de gemiddeld comsument met een low-end laptop vaak niet wil, en om die reden onnodige kosten mee brengt om te implementeren. Consumenten willen echter wel de laptop aan een TV hangen, vandaar dat er wel vaak HDMI aan zit.

Je ziet displaypoorten denk ik om die reden enkel op de high-end notebooks (zakelijk gebruik).
Nee helaas, dat gaat toch niet lukken. Ook al lijkt het van wel, via HDMI krijg je alleen 1920x1200 normaal doorgestuurd. Wil je hoger, dan moet het echt via DP of Dual link DVI.
Zie ook Krijg de resolutie niet op max van de Dell U2713HM

Maar goed, ik heb het deze maand tevergeefs geprobeerd en de Asus laptop is weer retour. Nu las ik even een pauze voor mezelf in van minstens 6 maanden. Na de zomervakantie maar weer eens kijken of er dan wel een fabrikant is die een betaalbare laptop met videoaansluitingen naar huidige maatstaven levert (oftewel de VGA-plug heeft vervangen voor een DP) en anders wachten we gewoon weer een half jaar extra, elke keer weer totdat het wel mogelijk is. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 14-02-2014 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarShadow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-05 09:40
Is USB 3.0 naar Displayport geen optie?

Via google even gezocht: Klik!

Zo kun je wel je gewenste resolutie naar je monitor krijgen & heb je wat meer keuze in laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:05
Macbook? Er is een Air te koop van rond de 1000 euro. Dan heb je thunderbolt, en die omvat DP. Indien je Windows georiënteerd bent, kun je daar ook prima Windows op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 426269 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 12:59:
[...]

???
De meeste mensen die ik ken sluiten hun laptop altijd met HDMI aan op hun tv of externe scherm hoor.
Als ze nou die superverouderde VGA-plug nou eens vervingen door een DP plug... :)
Low-end laptops zijn gericht op thuisgebruik of studenten die hem af en toe op een beamer aansluiten Dan is VGA/HDMI voldoende en zelfs handiger dan DisplayPort waarvoor je weer allerlei adapters op aan moet sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Anoniem: 426269 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:18:
[...]

Nee helaas, dat gaat toch niet lukken. Ook al lijkt het van wel, via HDMI krijg je alleen 1920x1200 normaal doorgestuurd. Wil je hoger, dan moet het echt via DP of Dual link DVI.
Of niet:
http://superuser.com/ques...tion-2560-x-1440-possible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, die lijstjes zijn theoretisch erg mooi. Maar ik heb nog niet 1 HDMI port gezien die het daadwerkelijk doorgeeft. Meestal is toch echt zowel die van de laptop als die van de monitor gelimiteerd op 1920x1080 of 1920x1200. Dat is ook vaak in de specs van de monitor te lezen: "indien u van de maximale resolutie gebruik wilt maken, gebruik dan de displayport ingang".

@ berties: Nee helaas, ik wil geen Mac. Die hebben ook geen 17".

@ WarShadow: Thanks, dat zou inderdaad voor nu een oplossing kunnen zijn. Wel een beetje prijzig, maar goed, de mogelijkheid is er dus. :)

Toch ga ik nog maar even afwachten. Ik schat/hoop dat het over 6 maanden wel beter zal zijn (misschien met de Nvidia 800 series al?). En dan hoop ik ook dat de 2560x1440 monitoren nu eindelijk eens wat gaan dalen, met de 4k monitoren op komst. Er zal toch het een en ander moeten gaan veranderen als die 4k monitoren wat meer op de markt komen, je wilt ze natuurlijk wel normaal kunnen aansturen qua resolutie. Daar hoop ik dan met een (dan inmiddels ietwat) QHD scherm ook mee van te kunnen gaan profiteren.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 14-02-2014 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 713263

daar ben ik het helemaal mee eens DP=power _/-\o_
ik heb zelf ook een laptop
HP Probook 6550b
met DP-poort en daar heb ik op aangesloten,
HP LE2001w 1600x900 @60hz +
Samsung LE46 C550 1920x1080p @60hz
en het scherm van mn laptop staat uit
netjes vind ik zelf
super strak beeld bij @60hz :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:19
Anoniem: 713263 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:39:
daar ben ik het helemaal mee eens DP=power _/-\o_
ik heb zelf ook een laptop
HP Probook 6550b
met DP-poort en daar heb ik op aangesloten,
HP LE2001w 1600x900 @60hz +
Samsung LE46 C550 1920x1080p @60hz
en het scherm van mn laptop staat uit
netjes vind ik zelf
super strak beeld bij @60hz :) ;)
Hoe ben je bij dit 1 jaar oude topic terechtgekomen? Waar zocht je op?

Ook de waarschuwing niet gezien?
"Dit topic is meer dan 2 weken oud, de quickreply is daarom verborgen."

[ Voor 108% gewijzigd door mitsumark op 06-01-2016 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 713263

wou er alleen mee zeggen dat dp beter is als hdmi
Pagina: 1