[Filezilla] Wachtwoorden en veiligheidsissues

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09

Hydra

Deze topicstart is om de discussie uit het Firefox-topic deel 14 correct voort te zetten in een apart topic.
Het genoemde probleem is:
Filezilla slaat wachtwoorden plaintekst op. Wat voor protocol het stuk software ook gebruikt, plaintekst opslaan van wachtwoorden is not done.

Hieronder hoe het oorspronkelijk begon. En nou niet meer zo offtopic gaan: zo leuk is het mergen van topics niet in de react-admin. :'(
nero355 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:31:
Of dat andere "Zilla project" proggie dat niks met Mozilla te maken heeft : meuk: FileZilla 3.7.4 RC1 ;)

Maar echte Tweakers doen dat via de cmd/console, toch ?! :+
Firesphere schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:37:
FileZilla is echt de slechtste FTP-client die er is.
Ik gebruik liever FireFTP (plugin voor Firefox) o.i.d.

[ Voor 36% gewijzigd door Lustucru op 12-02-2014 21:10 ]

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

...
Oh? Ik gebruik het al jaren naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:43:
[...]

Oh? Ik gebruik het al jaren naar volle tevredenheid.
Het slaat je server/username/wachtwoord in plaintext op in een XML bestand.

Er zijn al redelijk wat malwares, en zelfs imitators van FileZilla, opgedoken, die het betreffende XML bestand even naar de C&C mailen.

Ik heb daar, hier op t.net, melding van gemaakt bij release 3.7.0.2, meuk: Filezilla 3.7.0.2

Sindsdien staat het ook in de intro-tekst van Tweakers.

[ Voor 22% gewijzigd door Firesphere op 04-02-2014 20:48 ]

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ow ik gebruik het ook niet hoor, maar een heleboel mensen vinden Total Commander eng en gebruiken dan liever Filezilla of FXP of zo :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firesphere schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:47:
[...]
...

Er zijn al redelijk wat malwares, en zelfs imitators van FileZilla, opgedoken, die het betreffende XML bestand even naar de C&C mailen....
Tja download dan ook via de officiële website ipv één of andere schimmige site :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 00:07
[...]

Want? :o Vroeger jaren FlashFXP gebruikt en ook nog een tijdje SmartFTP. FileZilla was echter de 1e client waar ik meerdere connecties/transfers binnen één client kon hebben, is toch wel een genot wanneer je ftp client standaard met 10 connecties upload/download i.p.v. telkens handmatig 10 clients te openen. Zeker als je het over bijv. Magento servers hebt met een kleine 15000 files.

Heeft FireFTP ook de optie tot meerdere connecties?

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
quintox schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:17:
[...]

Want? :o Vroeger jaren FlashFXP gebruikt en ook nog een tijdje SmartFTP. FileZilla was echter de 1e client waar ik meerdere connecties/transfers binnen één client kon hebben, is toch wel een genot wanneer je ftp client standaard met 10 connecties upload/download i.p.v. telkens handmatig 10 clients te openen. Zeker als je het over bijv. Magento servers hebt met een kleine 15000 files.

Heeft FireFTP ook de optie tot meerdere connecties?
Dat vertel ik er toch bij? Server/Username/Wachtwoord in gewoon plaintext in een xml proppen die publiek leesbaar is. Daarom is FZ slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Net even gecontroleerd, maar Filezilla slaat inderdaad de wachtwoorden in plain tekst op. ongelofelijk, wanneer ik dat eerder geweten had dan had ik het nooit gebruikt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Firesphere schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:47:
Het slaat je server/username/wachtwoord in plaintext op in een XML bestand.
Dat zegt meer over jou dan over Filezilla. Jij hebt je huiswerk gewoon niet gedaan en brult maar wat raak. Als je nou wel eventjes je huiswerk had gedaan dan had je je deze megablunder bespaart: FTP is een plaintext protocol. Wat betekent dat? Nou dat je gebruikersnaam en wachtwoord zonder enige versleuteling plaintext over de lijn gaat. Sniffertje aan en hoppa. Doet het zeer leuk op wifi netwerken kan ik je vertellen.

Als je gebruikersnaam en wachtwoord je lief is moet je vooral GEEN gebruik maken van FTP. Dan pak je SFTP of FTPS omdat deze wel in staat is om gebruikersnaam/wachtwoord combinaties versleuteld over de lijn te sturen. Dit is al sinds jaar en dag bekend...
Er zijn al redelijk wat malwares, en zelfs imitators van FileZilla, opgedoken, die het betreffende XML bestand even naar de C&C mailen.
Zoals uitgelegd hebben ze die file niet eens nodig. De imitators is simpel: download software alleen van de officiële sites zoals die van de maker en de door hun goedgekeurde mirrors (die staan vaak als lijst op hun site).
Wim-Bart schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 20:07:
Net even gecontroleerd, maar Filezilla slaat inderdaad de wachtwoorden in plain tekst op. ongelofelijk, wanneer ik dat eerder geweten had dan had ik het nooit gebruikt.
Zoals gezegd: dit is niet een probleem van Filezilla, dit is inherent aan het gebruikte protocol (FTP). Als je dit niet wilt zul je geen gebruik moeten maken van dit protocol en voor een alternatief moeten kiezen die wel versleuteling toepast (SFTP of FTPS). Het gebruik van een andere FTP client brengt je dus geen enkele additionele beveiliging (die bestaat gewoon niet bij FTP).

Voor jullie beide leuk leesvoer: Wikipedia: File Transfer Protocol

Conclusie: FZ is niet slecht, mensen zijn dom of onwetend (daarom belangrijk om ze erop te wijzen dat FTP niet veilig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

ppl schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 21:42:
[...]

Dat zegt meer over jou dan over Filezilla. Jij hebt je huiswerk gewoon niet gedaan en brult maar wat raak. Als je nou wel eventjes je huiswerk had gedaan dan had je je deze megablunder bespaart: FTP is een plaintext protocol. Wat betekent dat? Nou dat je gebruikersnaam en wachtwoord zonder enige versleuteling plaintext over de lijn gaat. Sniffertje aan en hoppa. Doet het zeer leuk op wifi netwerken kan ik je vertellen.

Als je gebruikersnaam en wachtwoord je lief is moet je vooral GEEN gebruik maken van FTP. Dan pak je SFTP of FTPS omdat deze wel in staat is om gebruikersnaam/wachtwoord combinaties versleuteld over de lijn te sturen. Dit is al sinds jaar en dag bekend...

[...]

Zoals uitgelegd hebben ze die file niet eens nodig. De imitators is simpel: download software alleen van de officiële sites zoals die van de maker en de door hun goedgekeurde mirrors (die staan vaak als lijst op hun site).

[...]

Zoals gezegd: dit is niet een probleem van Filezilla, dit is inherent aan het gebruikte protocol (FTP). Als je dit niet wilt zul je geen gebruik moeten maken van dit protocol en voor een alternatief moeten kiezen die wel versleuteling toepast (SFTP of FTPS). Het gebruik van een andere FTP client brengt je dus geen enkele additionele beveiliging (die bestaat gewoon niet bij FTP).

Voor jullie beide leuk leesvoer: Wikipedia: File Transfer Protocol

Conclusie: FZ is niet slecht, mensen zijn dom of onwetend (daarom belangrijk om ze erop te wijzen dat FTP niet veilig is).
FileZilla kan toch ook SFTP connecties maken? Als die credentials ook in clear text in een XML worden gezet lijkt mij dat wel degelijk een probleem, want die kunnen niet opgepikt worden door te sniffen.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ppl schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:01:
Jammer joh maar het gebruikte protocol is net zo belangrijk als het programma dat het protocol gebruikt. Het opslaan van wachtwoorden in beveiligde vorm terwijl het protocol alles plaintext doet is simpelweg verspilde moeite. Overengineering heet zoiets. Iemand die dat doet in het bedrJeven wordt ter plekke ontslagen omdat ie z'n prioriteiten niet op orde heeft en ook geen idee heeft waar hij het over heeft.
Tot hier was het grappig, maar hier moet ik toch ff op reageren. Als iemand die al zo'n 12 jaar professioneel in de IT werkzaam is, eerst als Dev en nu als project-lead, wil ik je er toch ff fijntjes op wijzen dat dit gewoon complete kolder is. Elke fatsoenlijke dev zal snappen dat plain text opslaan van passwords, ongeacht welk protocol gebruikt wordt, gewoon een enorme no-go is.

Ja, FTP stuurt passwords plain text over de lijn. HTTP ook. Maar ook bij het gebruik van HTTP is het al lang tegen elke best practices om passwords plain text op te slaan (in cookies of wat dan ook). En terecht ook; een man-in-the-middle attack is misschien relatief simpel; maar je moet wel op dat moment aan het sniffen zijn. Simpelweg een file van disk plukken is in de meeste gevallen een stuk simpeler te organiseren. En zelfs als dit niet simpeler is; better safe than sorry.

Als een dev bij mij zou komen met de melding dat we een set passwords onveilig opslaan en we dat zouden moeten verbeteren, is dat gewoon een groot pluspunt. Met passwords kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Niks overengineering dus; een dergelijke dev zou een goede indruk maken.

Ik snap echt niet waarom je zo bot reageert; je zit jezelf enorm in te graven in een discussie die je niet gaat winnen. Iedereen die serieus met IT bezig is, snapt hoe fout het PT opslaan van passwords is.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Firesphere schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:11:
Doe je huiswerk alsjeblieft even en hou op onzin te verkondigen. Het gaat om hoe het programma omgaat met wachtwoorden, onafhankelijk van waar het programma voor bedoeld is.
Fijn dat je zelf ook constateert dat je je huiswerk moet doen. Het gaat niet om hoe het programma omgaat met wachtwoorden, het gaat om de hele keten.
Ow, en zelfs basic beveiliging is al beter dan geen beveiliging. In case you didn't know.
Jouw definitie van basic beveiliging:

Afbeeldingslocatie: http://twisternederland.com/wp-content/uploads/2012/01/gate-fail.jpeg
Hydra schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:33:
Tot hier was het grappig, maar hier moet ik toch ff op reageren. Als iemand die al zo'n 12 jaar professioneel in de IT werkzaam is, eerst als Dev en nu als project-lead, wil ik je er toch ff fijntjes op wijzen dat dit gewoon complete kolder is. Elke fatsoenlijke dev zal snappen dat plain text opslaan van passwords, ongeacht welk protocol gebruikt wordt, gewoon een enorme no-go is.
Dan behoor jij ook te weten dat je nu het bovenstaande creëert. Zoals ik al zei: er zijn hier 3 dingen: het programma, het gebruikte protocol en de gebruiker zelf. Waar het hier in deze keten nu misgaat is op alle 3 de plekken. Als je 1 plek oplost houdt je er nog 2 over. Zie het plaatje hierboven.
Ja, FTP stuurt passwords plain text over de lijn. HTTP ook. Maar ook bij het gebruik van HTTP is het al lang tegen elke best practices om passwords plain text op te slaan (in cookies of wat dan ook).
Net als dat het tegen iedere best practices is om überhaupt dit soort data over HTTP te sturen. Met de afgelopen onthullingen is het alleen nog maar duidelijker geworden hoe belangrijk encryptie is en hoe belangrijk het is dat de gehele schakel beveiligd wordt.
En terecht ook; een man-in-the-middle attack is misschien relatief simpel; maar je moet wel op dat moment aan het sniffen zijn. Simpelweg een file van disk plukken is in de meeste gevallen een stuk simpeler te organiseren. En zelfs als dit niet simpeler is; better safe than sorry.
Niet per definitie. Het ligt er maar net aan hoe goed de computer van iemand beveiligd is. Als je op wifi netwerken gaat sniffen schakel je die hele computer uit. Je ziet ook dat dit veel actiever gebruikt wordt dan gerichte aanvallen. Met een sleepnet vang je nou eenmaal makkelijker een hoop vis dan met 1 hengeltje. Het enige punt wat je dus overhoudt is het "better safe than sorry".
Als een dev bij mij zou komen met de melding dat we een set passwords onveilig opslaan en we dat zouden moeten verbeteren, is dat gewoon een groot pluspunt. Met passwords kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Niks overengineering dus; een dergelijke dev zou een goede indruk maken.
Je spreekt jezelf hier tegen en dat komt omdat je de materie niet goed begrijpt. Je zegt het hier goed: "Met passwords kun je niet voorzichtig genoeg zijn.". Dus sla je geen passwords op. Punt.

Op moment dat je passwords opslaat in wat voor file dan ook dan kan deze gejat worden. Menig website die dat al heeft mogen meemaken. Een klein aantal had het onbeveiligd opgeslagen, een aantal met simpele beveiligingen en in beide gevallen is het een eitje om aan de wachtwoorden te komen. Een klein aantal had het redelijk goed beveiligd.
Ik snap echt niet waarom je zo bot reageert; je zit jezelf enorm in te graven in een discussie die je niet gaat winnen. Iedereen die serieus met IT bezig is, snapt hoe fout het PT opslaan van passwords is.
Nee, iemand die serieus met IT en security bezig is weet gewoon dat het opslaan van passwords problemen met zich meebrengt ongeacht of je dat beveiligd of niet. Die weet dat je ze niet moet opslaan. Idem voor het gebruik van FTP. Iemand die daadwerkelijk serieus IT en security bezig is ziet direct dat hier sprake is van valse veiligheid en dat mensen een discussie starten die ver boven hun hoofd zit. Overigens reageer ik niet anders als dat de eerste persoon dat deed. Als dat als bot wordt ervaren moet men z'n eigen manier van reageren maar eens heel erg goed gaan heroverwegen...

Dit is een discussie die nergens over gaat omdat de kritiek nergens over gaat en nergens op slaat. Als je een beetje weet waar je mee bezig bent had je dit al lang en breed ingezien en er ook nooit zo'n punt van gemaakt.

@sjah: wellicht handiger om het dan even vooraf te bespreken. De nieuwe lijn die met Fx5 is ingezet is inmiddels ook al weer een paar jaar oud. Kudos voor de TS trouwens, ik snap waarom het je 3 uur heeft gekost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ppl schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:50:
Dan behoor jij ook te weten dat je nu het bovenstaande creëert. Zoals ik al zei: er zijn hier 3 dingen: het programma, het gebruikte protocol en de gebruiker zelf. Waar het hier in deze keten nu misgaat is op alle 3 de plekken. Als je 1 plek oplost houdt je er nog 2 over. Zie het plaatje hierboven.
Dat maakt het nog geen excuus om het "op die andere plekken" niet op te lossen.
Net als dat het tegen iedere best practices is om überhaupt dit soort data over HTTP te sturen. Met de afgelopen onthullingen is het alleen nog maar duidelijker geworden hoe belangrijk encryptie is en hoe belangrijk het is dat de gehele schakel beveiligd wordt.
En niemand hier zegt dat het niet OOK daar gefixt moet worden. Maar wat jij zegt, dat OMDAT FTP plaintext is, het prima is dat de password PT opgeslagen worden, is pertinente onzin.
Niet per definitie. Het ligt er maar net aan hoe goed de computer van iemand beveiligd is. Als je op wifi netwerken gaat sniffen schakel je die hele computer uit. Je ziet ook dat dit veel actiever gebruikt wordt dan gerichte aanvallen. Met een sleepnet vang je nou eenmaal makkelijker een hoop vis dan met 1 hengeltje. Het enige punt wat je dus overhoudt is het "better safe than sorry".
Nogmaals; het doet er niet toe. Je weet van te voren niet waar het gevaar vandaan komt. Password niet in plaintext opslaan is een simpele fix en gewoon een must; het gaat tegen alle best-practices in om passwords plaintext op te slaan.
Je spreekt jezelf hier tegen en dat komt omdat je de materie niet goed begrijpt. Je zegt het hier goed: "Met passwords kun je niet voorzichtig genoeg zijn.". Dus sla je geen passwords op. Punt.
Dat is nog beter: alleen is het een wens van gebruikers om passwords op te slaan. Tegen je gebruikers zeggen "dat doen we niet" is geen optie.
Op moment dat je passwords opslaat in wat voor file dan ook dan kan deze gejat worden.
Dat weerlegt niemand. Maar als je deze file met bijvoorbeeld een master password encrypt of integreerd met iets als KeePass dan maak je het iemand al een stuk moeilijker dan door ze domweg in PT op te slaan.
Nee, iemand die serieus met IT en security bezig is weet gewoon dat het opslaan van passwords problemen met zich meebrengt ongeacht of je dat beveiligd of niet. Die weet dat je ze niet moet opslaan. Idem voor het gebruik van FTP. Iemand die daadwerkelijk serieus IT en security bezig is ziet direct dat hier sprake is van valse veiligheid en dat mensen een discussie starten die ver boven hun hoofd zit. Overigens reageer ik niet anders als dat de eerste persoon dat deed. Als dat als bot wordt ervaren moet men z'n eigen manier van reageren maar eens heel erg goed gaan heroverwegen...
Niemand beweert dat het opslaan van passwords sowieso issues met zich meebrengt. Alleen zijn hiervoor VEEL betere oplossingen te bedenken dan dan maar te denken "Fuck it!" en ze maar gewoon plaintext op te slaan. Juist als je een FTP client maakt zou je als dev je gebruikers daarin zo goed mogelijk willen helpen, door uit te leggen dat het opslaan van passwords inherent onveilig is en dat als ze dat perse willen tenminste nog zo goed mogelijk versleuteld willen doen.
Dit is een discussie die nergens over gaat omdat de kritiek nergens over gaat en nergens op slaat. Als je een beetje weet waar je mee bezig bent had je dit al lang en breed ingezien en er ook nooit zo'n punt van gemaakt.
Jij verdraait nu de discussie van het opslaan van plaintext naar het uberhaupt opslaan van passwords. Ja, je wil liever geen passwords opslaan. Ja, passwords encrypted opslaan met een publiek bekende sleutel lost niks op. Maar dat is de discussie uberhaupt niet; het ging erom dat FileZille passwords in PT opslaat, en dat is gewoon hoe dan ook een slecht idee.

Daarbij mag je je "als je een beetje weet waar je mee bezig weet" achterwege laten, je stelt hier practisch gezien expliciet dat ik niet weet waar ik mee bezig ben. Ik heb aan genoeg enterprise projecten waarbij beveiliging een hot issue was meegewerkt (vingerafdrukken, persoonsgegevens, dat soort werk) dat ik behoorlijk op de hoogte ben van de best practices in dat gebied. Als dev krijg ik danook behoorlijk jeuk van iemand die in de eerste plaats claimt dat het prima is dat passwords in plaintext opgeslagen worden, en zich daarbij ook een enorm arrogante houding aanneemt wat betreft de reacties van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
ppl schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:50:
[...]

Jouw definitie van basic beveiliging:

[afbeelding]
Dat is mijn definitie van beveiliging volgens jou, omdat ik vind dat het plaintekst opslaan van wachtwoorden een fout is die geen enkele programmeur mag maken? In dat geval ben ik erg benieuwd naar jouw definitie van basic beveiliging.
[...]

Omdat 1 van de 3 een zwakteplek is, mogen de andere plekken ook zwak zijn? Dat is nogal een cirkelredenering. Zo kan ik ook alles afdoen als "slecht". Dan is Firefox ook een ultraslecht product, want het gebruikt het http-protocol, wat inherent onveilig is want het is te sniffen. |:(
[...]

Wie ontkent dat?
[...]

Een drive-by is anders een stuk effectiever dan 1 wifi-netwerk sniffen. Het is alleen wel even wat meer werk ja, maar de winst is vele malen groter.
[...]

Op moment dat je passwords opslaat in wat voor file dan ook dan kan deze gejat worden. Menig website die dat al heeft mogen meemaken. Een klein aantal had het onbeveiligd opgeslagen, een aantal met simpele beveiligingen en in beide gevallen is het een eitje om aan de wachtwoorden te komen. Een klein aantal had het redelijk goed beveiligd.

[...]

Het niet opslaan van wachtwoorden is de beste optie, maar daar worden gebruikers niet blij van, dus moet je ze opslaan. En als je een beetje nadenkt doe je dat via een masterkey of een certificate, maar never ever plaintekst. Maar omdat dat volgens jou "valse veiligheid" creeert, ga je maar plaintekst opslaan? Je hele redenatie waarom het niets uitmaakt dat er een bestand is, met adressen en direct leesbare inloggegevens zaag je zelf al volledig onderuit. Je arrogantie is dan ook volledig misplaatst.
Je blijft maar jeremieren over het protocol terwijl het om het programma zelf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Deze topicstart is om de discussie uit het Firefox-topic deel 14 correct voort te zetten in een apart topic.
Het genoemde probleem is:
Filezilla slaat wachtwoorden plaintekst op. Wat voor protocol het stuk software ook gebruikt, plaintekst opslaan van wachtwoorden is not done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Medeauteur? En bedankt :D

Misschien dat de modjes die discussie af zouden kunnen splitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Hydra schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 19:37:
Medeauteur? En bedankt :D

Misschien dat de modjes die discussie af zouden kunnen splitsen?
Verzoek ingedient al bij de mod die FF14 sloot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Hydra schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 09:08:
Dat maakt het nog geen excuus om het "op die andere plekken" niet op te lossen.
Het is ook geen excuus. Het is om aan te tonen dat jullie niet verder denken dan je neus lang is. Wat jullie willen komt neer op het plaatje wat ik heb gepost. Het verschil tussen dat plaatje en geen enkele vorm van beveiliging is 0,0. Beiden zijn insecure als de pest. Als je het veilig wil hebben zul je het op alle plekken moeten oplossen. Er is geen tussenoplossing.
En niemand hier zegt dat het niet OOK daar gefixt moet worden. Maar wat jij zegt, dat OMDAT FTP plaintext is, het prima is dat de password PT opgeslagen worden, is pertinente onzin.
Hier klopt geen meter van. Men maakt hier de domme fout door te denken dat als je het beveiligd opslaat je dan veilig zit en dat is pertinente onzin (om jouw bewoordingen maar even te lenen). Zoals nu voor de zoveelste maal gezegd: op de tweakers.net frontpage vinden we voorbeelden te over van wachtwoorden die buit zijn gemaakt ondanks dat ze beveiligd zijn opgeslagen.

Daarnaast claim ik ook helemaal niet dat het plaintext van wachtwoorden opslaan omdat FTP plaintext is als "prima" te definiëren is. Ik probeer je erop te wijzen dat het wel of niet beveiligd opslaan van FTP credentials simpelweg geen moer boeit omdat alles plaintext over de lijn gaat. Iets waar velen niet bij stilstaan. Wat men vaak ook vergeet is dat je nu je credentials toevertrouwd aan een wildvreemde. Dat doe je in het echte leven ook niet dus waarom nou ineens wel bij een stuk software?
Nogmaals; het doet er niet toe. Je weet van te voren niet waar het gevaar vandaan komt. Password niet in plaintext opslaan is een simpele fix en gewoon een must; het gaat tegen alle best-practices in om passwords plaintext op te slaan.
Fout, wachtwoorden opslaan gaat tegen alle best practices in. Er behoort dan ook geen functie in te zitten waarmee je een wachtwoord kunt opslaan.
Dat is nog beter: alleen is het een wens van gebruikers om passwords op te slaan. Tegen je gebruikers zeggen "dat doen we niet" is geen optie.
De grootste fout die je maar kunt maken. Denken dat je iedereen tevreden kunt houden en ook moet houden. Complete onzin. Gebruikers kunnen wel tegen een stootje en het niet opslaan van wachtwoorden is ook uitstekend te verkopen. Dit is gewoon een kwestie van een beetje ballen hebben.
Dat weerlegt niemand.

8<

Niemand beweert dat het opslaan van passwords sowieso issues met zich meebrengt.
Omdat men hier niet verder dan hun neus denkt. Er werden heel wat onzin dingen geroepen en Filezilla werd ten onrechte van iets beschuldigd. Dit ging zelfs zo ver dat men op het randje van de wet aan het balanceren is (denk even aan termen als smaad en laster). Het lijkt allemaal een heel ernstig probleem te zijn maar als je goed kijkt naar de materie dan valt het allemaal wel mee. Het is handig om te weten dat FTP plaintext is en het is handig om te weten dat je geen wachtwoorden moet opslaan. En daarmee is eigenlijk ook alles gezegd.
Jij verdraait nu de discussie van het opslaan van plaintext naar het uberhaupt opslaan van passwords. Ja, je wil liever geen passwords opslaan. Ja, passwords encrypted opslaan met een publiek bekende sleutel lost niks op. Maar dat is de discussie uberhaupt niet; het ging erom dat FileZille passwords in PT opslaat, en dat is gewoon hoe dan ook een slecht idee.
Nee, dit is een cruciaal onderdeel van de discussie. Mensen plaatsen dit niet in de juiste context terwijl dat wel moet.
Daarbij mag je je "als je een beetje weet waar je mee bezig weet" achterwege laten, je stelt hier practisch gezien expliciet dat ik niet weet waar ik mee bezig ben.
Zoals ik al zei: als je niet wil dat men je op deze wijze aanspreekt dan doen je anderen ook niet op die wijze aan te spreken. Of zoals een vijfjarige het zou zeggen: jij begon.
Als dev krijg ik danook behoorlijk jeuk van iemand die in de eerste plaats claimt dat het prima is dat passwords in plaintext opgeslagen worden, en zich daarbij ook een enorm arrogante houding aanneemt wat betreft de reacties van anderen.
Er is hier alleen niemand die dat claimt en de enige die hier een uiterst arrogante houding vertoont ben jezelf. Je had het al verloren toen je begon met "ik ben een dev". Vraag een systeembeheerder eens wat ie van een dev vindt... Nogmaals, de manier waarop men hier aan het reageren was ging richting een strafbaar feit.
Firesphere schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:38:
Dat is mijn definitie van beveiliging volgens jou, omdat ik vind dat het plaintekst opslaan van wachtwoorden een fout is die geen enkele programmeur mag maken? In dat geval ben ik erg benieuwd naar jouw definitie van basic beveiliging.
Nee, dat is niet volgens mij, dat is volgens het security wereldje. Jij bent in de veronderstelling dat het wachtwoord veilig opslaan alles oplost. Niet dus. Het protocol blijft nog altijd het probleem en het feit dat je het wachtwoord überhaupt opslaat is al een security issue an sich. Nogmaals, wil je echt dat Filezilla secure wordt dan zal er heel wat meer moeten gebeuren dan alleen het beveiligd opslaan van een wachtwoord.
Omdat 1 van de 3 een zwakteplek is, mogen de andere plekken ook zwak zijn? Dat is nogal een cirkelredenering. Zo kan ik ook alles afdoen als "slecht". Dan is Firefox ook een ultraslecht product, want het gebruikt het http-protocol, wat inherent onveilig is want het is te sniffen. |:(
Dat is ook gewoon zo. Welkom op het internet anno 2014 waar de NSA, AIVD, MIVD, enz. massaal de bevolking aan het afluisteren is "by any means necessary". Dat is ook niet het punt. Het gaat erom dat je hiervan bewust bent en je daar maatregelen tegen kunt treffen. Bijv. door een goed wachtwoord te kiezen, door software te gebruiken die goede beveiliging gebruikt als je het wachtwoord tegen beter weten in wil opslaan, door juist niet het wachtwoord op te slaan, door een protocol te gebruiken die wel beveiliging met zich meebrengt, enz. enz.
Wie ontkent dat?
Iedereen die heeft gereageerd op het Filezilla verhaal behalve ik. Jullie blijven maar hameren op dat onbeveiligd opslaan terwijl er diverse andere items zijn die ook onbeveiligd zijn zoals het gebruikte protocol.
Een drive-by is anders een stuk effectiever dan 1 wifi-netwerk sniffen. Het is alleen wel even wat meer werk ja, maar de winst is vele malen groter.
Efficiënter bedoel je hier denk ik omdat je gerichter bezig bent. Een sleepnet is efficiënter maar levert je dusdanig veel op dat je aan het filteren moet. Het ligt er maar net aan waar je voor gaat: veel gegevens of een gerichte aanval.
Het niet opslaan van wachtwoorden is de beste optie, maar daar worden gebruikers niet blij van, dus moet je ze opslaan. En als je een beetje nadenkt doe je dat via een masterkey of een certificate, maar never ever plaintekst. Maar omdat dat volgens jou "valse veiligheid" creeert, ga je maar plaintekst opslaan? Je hele redenatie waarom het niets uitmaakt dat er een bestand is, met adressen en direct leesbare inloggegevens zaag je zelf al volledig onderuit. Je arrogantie is dan ook volledig misplaatst.
Je blijft maar jeremieren over het protocol terwijl het om het programma zelf gaat.
En met die laatste zin toon je wederom aan dat je er geen moer van begrijpt. Nogmaals: het ligt aan 3 dingen: het programma, het gebruikte protocol en de gebruiker. Het is alle 3. Niet 1 of 2, nee alle 3 de punten. Je arrogantie en flame is dan ook volledig misplaatst.

De valse veiligheid in deze zit hem in het niet begrijpen waar het hier over gaat. Als Filezilla wel het wachtwoord beveiligd opslaat zit je nog steeds niet veilig. Je hebt namelijk maar 1 van de 3 punten afgedekt terwijl je alle 3 moet afdekken.

In de topicstart staat een niet geheel juist stukje: "Wat voor protocol het stuk software ook gebruikt, plaintekst opslaan van wachtwoorden is not done."

Dit moet anders worden verwoord: "Het opslaan van wachtwoorden an sich is not done maar als je het doet gebruik dan fatsoenlijke beveiliging. Plaintext behoort daar zeer zeker niet toe."

Een ander punt die men hier totaal lijkt te zijn vergeten: security pas je zinnig toe. Het heeft geen zin om op alle data de meest zware security toe te passen. Niet alles moet je op dezelfde wijze beveiligen. Soms is een beetje beveiliging al voldoende. Credentials voor iets als je bank of DigiD zijn van een hele andere order als je credentials voor bijv. Tweakers.net. De discussie hier lijkt meer op "beveiligen om beveiligen" dan dat er daadwerkelijk doordacht wordt gediscussieerd over wat nou zinnige beveiliging is. Er wordt vooral heel veel en heel erg hard geroepen (reden waarom dit op randje van de wet balanceert).

Btw, ik ben zeker niet de enige die er zo over denkt. Kijk maar eens heel goed naar wat reacties op het volgende meuktracker bericht: meuk: FileZilla 3.7.4.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Good god, serieus? Hoe, FFS, kun je jezelf nog meer tegenspreken?
FTP is een plaintext protocol. Wat betekent dat? Nou dat je gebruikersnaam en wachtwoord zonder enige versleuteling plaintext over de lijn gaat. Sniffertje aan en hoppa. Doet het zeer leuk op wifi netwerken kan ik je vertellen.

Als je gebruikersnaam en wachtwoord je lief is moet je vooral GEEN gebruik maken van FTP.
Of je zegt dat je userbase klootzakken zijn, mensen die dom zijn, kan natuurlijk ook.
Hier klopt geen meter van. Men maakt hier de domme fout door te denken dat als je het beveiligd opslaat je dan veilig zit en dat is pertinente onzin (om jouw bewoordingen maar even te lenen). Zoals nu voor de zoveelste maal gezegd: op de tweakers.net frontpage vinden we voorbeelden te over van wachtwoorden die buit zijn gemaakt ondanks dat ze beveiligd zijn opgeslagen.
Omdat ze zijn buitgemaakt, is het een onzinargument. In dat geval ga ik niet meer in discussie met m'n kat, ok?
Zoals ik al zei: als je niet wil dat men je op deze wijze aanspreekt dan doen je anderen ook niet op die wijze aan te spreken. Of zoals een vijfjarige het zou zeggen: jij begon.
_O-
Sorry, meer kan ik er niet van maken.
Er is hier alleen niemand die dat claimt en de enige die hier een uiterst arrogante houding vertoont ben jezelf. Je had het al verloren toen je begon met "ik ben een dev". Vraag een systeembeheerder eens wat ie van een dev vindt... Nogmaals, de manier waarop men hier aan het reageren was ging richting een strafbaar feit.
Weet je wat een ervaren dev van een systeembeheerder vind?
Nee?
Wees blij dat je het niet weet.
Ja?
Dan zou je beter moeten weten.
Efficiënter bedoel je hier denk ik omdat je gerichter bezig bent. Een sleepnet is efficiënter maar levert je dusdanig veel op dat je aan het filteren moet. Het ligt er maar net aan waar je voor gaat: veel gegevens of een gerichte aanval.
Succes met het kraken van WPA en WPA2. Mijn password is 10 karakters. Again, succes.
En met die laatste zin toon je wederom aan dat je er geen moer van begrijpt. Nogmaals: het ligt aan 3 dingen: het programma, het gebruikte protocol en de gebruiker. Het is alle 3. Niet 1 of 2, nee alle 3 de punten. Je arrogantie en flame is dan ook volledig misplaatst.
Je arrogantie en flame zijn hier volledig misplaatst (jouw woorden, dus dat mag).
Met het fixen van 1 probleem (het protocol, dus gebruik SFTP), is een ander probleem (Plaintekst opslaan van wachtwoorden) niet opgelost. Period.
Even voor het gemak, als ik al zo ver kom dat ik 10 connecties open heb, heb ik nog minstens 90 servers NIET open.
Plaintekst opslaan van de bijbehorende data is in een paar seconden binnen, met dank aan een drive-by, die vele malen lastiger, maar ook vele malen ingewikkelder is. Klopt. Maar goh, wat levert meer inloggegevens op?

Simpele conclusie?
Wachtwoorden in plaintekst opslaan is een uitnodiging voor problemen.
Ingewikkelde conclusie?
Die bespaar ik je. Dat snap je. Nee, Firesphere, je gaat hier niet eerlijk je mening geven, ok?

Ik weet dat ik je niet kan overtuigen. En waarom niet? Omdat je blind bent voor de werkelijkheid. Je blijft terugvallen op een onwaarheid. FZ slaat bijvoorbeeld ook SFTP (ow, ja, dat is jouw baby toch?) inloggegevens plaintekst op.
Dat is een beetje het einde van jouw hele argument, wat al totaal niet gerelateerd was aan waar het om gaat.

TL;DR:
Het maakt geen zak uit waar het programma voor bedoeld is, het opslaan van plaintekst wachtwoorden is de grootste misdaad die een developer kan begaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Firesphere op 13-02-2014 00:02 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 20:02
Wat men zich hier moet realiseren is dat de wachtwoorden die hier plaintext worden opgeslagen niet te vergelijken zijn met wachtwoorden die een website opslaat om ze te verifiëren. Bij een website kun je een hash gebruiken (one-way-encryptie). Bij een ftp-programma moet je op de één-of-andere manier het originele wachtwoord kùnnen achterhalen om het te versturen over je protocol. Hierbij aanhalen of dat protocol wel-of-niet veilig is, is vrij zinloos en versterkt de gemaakte keuze zeker niet. Laat ik dat vooral achterwege laten.

Dus, je bent verplicht te kiezen voor reversible encryptie of geen encryptie. Is reversible encryptie dan beter dan geen encryptie? Alléén als je de user "een" master-password laat invullen dat niet op het systeem staat opgeslagen. Of je maakt gebruik van een keychain. Nou heeft FileZilla beide opties niet. Dus een reversible encryptie is alleen mogelijk door een hardcoded in de software programma, of gegenereerd bij installatie o.i.d. wachtwoord te gebruiken. Deze is dus net zo goed uitleesbaar door een aanvaller.

Dan kun je zeggen, die kan je toch beveiligen? Ja, precies even goed als het plaintext password. Uiteindelijk moet de software er toch bij kunnen met als gevolg dat een aanvaller er op de een-of-andere manier ook bij kan. Hoewel je als aanvaller meer stappen moet doorlopen om het wachtwoord te achterhalen, bieden geen van die stappen daadwerkelijk meer veiligheid, behalve security through obscurity.

Vanuit het oogpunt van een security analyse is hier plaintext opslaan precies even veilig als two-way encrypted opslaan zonder extern wachtwoord. Dat deze conclusie vreemt lijkt kan ik inkomen. Maar juist doordat bekend wordt dat het plaintext wordt opgeslagen geeft niet het valse gevoel van veiligheid dat veel programma's je wel geven. Ik vind de keuze van Filezilla dan ook terecht.

Persoonlijk gebruik ik FileZilla in combinatie met Pageant (SSH public key authentication) en sla ik dus geen wachtwoorden op in FileZilla, maar ben daarmee wel beperkt tot SFTP servers.

P.S.: Sla je je wachtwoorden op in Chrome, Firefox of Internet Explorer en gebruik je geen keychain of eentje zonder wachtwoord o.i.d., dan liggen je wachtwoorden op straat.

[ Voor 7% gewijzigd door OnTracK op 13-02-2014 00:11 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Je hebt een goed punt betreffende dat in theorie een two-way encryptie even goed is als een one-way encryptie.

Hier zit echter een hele grote maar aan. Twee zelfs.
1. Decrypt met wachtwoord.
Dit vereist de gebruiker om een wachtwoord in te geven voordat de opgeslagen wachtwoorden uberhaupt kunnen worden decrypted.
2. Certificate
De echt veilige manier. Het certificate is namelijk op een onbekende plek voor elke hacker. Die kan zelfs op een USB-stick staan.
Optie 3:
Iets als een Ubkey. waarmee er via een externe partij een lokaal systeem wordt vrijgegeven.

Dat alles in acht nemende, blijft er voor de minder veilige mens, slechts 1 punt over. Namelijk het beste doen wat mogelijk is. En dat is masterkey encryption.
En hoe je het ook wend of keert, het is altijd beter dan niets. Dat daarmee andere punten niet zijn opgelost, is inherent aan hoe netwerkverbindingen werken, niet aan de user.

Mag de user een tenminste veilige manier van opslag verwachten?

• OnTracK
Firesphere schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 00:16:
Mag de user een tenminste veilige manier van opslag verwachten?
Schijnveiligheid is geen veiligheid. Dus een veilige manier van opslag is alleen mogelijk met "ingewikkelde" (voor de leek) voorzieningen. En dat dus 95% van de programma's die wachtwoorden opslaat hier een melding bij moet komen dat hun wachtwoorden op straat liggen.

Het hangt het er vanaf vanuit welke oogpunt je je security doet. Als je zegt "doe het goed of doe het niet" kun je alleen de door jou genoemde methoden gebruiken. Maar tegelijkertijd wil je wel dat iedereen van je programma gebruik kan maken. En dat je programma populair wordt. Dat werkt niet zo goed als je verplicht wordt "stomme voorzieningen te gebruiken" (ik noem maar wat, maar je kunt het je vast voorstellen).

Ik zeg dat Filezilla even veilig is als Chrome voor lange tijd was (en voor veel mensen nog steeds als je geen gebruik maakt van een master password). En dat de reactie die veel mensen t.o.v. Fillezilla hebben overtrokken is. Alleen maar omdat ze zich niet realiseren dat zonder extra inzet het precies is even veilig is als hun browser. Maar dat ze ageren op het gebruik van "Plain text opslaan" en daarmee Filezilla bombarderen tot "de slechtste FTP-client die er is".

FileZilla verplicht je niet wachtwoorden te bewaren, het is een hulpmiddel. Daarbij moet men altijd nadenken of dat veilig gebeurd. En als er geen extra wachtwoord/token wordt gevraagd is het simpelweg niet veilig.

[ Voor 7% gewijzigd door OnTracK op 13-02-2014 00:46 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
OnTracK schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 00:44:
[...]

Schijnveiligheid is geen veiligheid. Dus een veilige manier van opslag is alleen mogelijk met "ingewikkelde" (voor de leek) voorzieningen. En dat dus 95% van de programma's die wachtwoorden opslaat hier een melding bij moet komen dat hun wachtwoorden op straat liggen.

Het hangt het er vanaf vanuit welke oogpunt je je security doet. Als je zegt "doe het goed of doe het niet" kun je alleen de door jou genoemde methoden gebruiken. Maar tegelijkertijd wil je wel dat iedereen van je programma gebruik kan maken. En dat je programma populair wordt. Dat werkt niet zo goed als je verplicht wordt "stomme voorzieningen te gebruiken" (ik noem maar wat, maar je kunt het je vast voorstellen).

Ik zeg dat Filezilla even veilig is als Chrome voor lange tijd was (en voor veel mensen nog steeds als je geen gebruik maakt van een master password). En dat de reactie die veel mensen t.o.v. Fillezilla hebben overtrokken is. Alleen maar omdat ze zich niet realiseren dat zonder extra inzet het precies is even veilig is als hun browser. Maar dat ze ageren op het gebruik van "Plain text opslaan" en daarmee Filezilla bombarderen tot "de slechtste FTP-client die er is".

FileZilla verplicht je niet wachtwoorden te bewaren, het is een hulpmiddel. Daarbij moet men altijd nadenken of dat veilig gebeurd. En als er geen extra wachtwoord/token wordt gevraagd is het simpelweg niet veilig.
Je pakt ook 1 klein puntje, uit het geheel.
Als je stap 1 niet beveiligd, is dat geen excuus voor stap 2.

Ik ben het absoluut eens, beveiliging schiet vaak tekort, of is afhankelijk van user input.
Maakt dat beveiliging overbodig? Geenszins. sterker nog, het benadrukt beveiliging.

Omdat A terug kan worden berekend naar B, betekent niet dat we het maar moeten laten zitten. Een vrij simpele entropy die rekening houdt met het systeem, betekend automatisch dat reverse engineering van het wachtwoord moeilijker wordt.
Plug dit in de Windows/OSX/Linux security system, en de kans op fouten wordt verder genihileerd.
Wat er overblijft, is een gebruiker met een wachtwooord "hoi".
Begin bij de basis en genereer entropy, en je bent al een heel eind.
En het is allemaal, welke methode je ook gebruikt, dan een post-it op een monitor.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ow ik gebruik filezilla ook, en ik zie dat de user wachtwoorden zijn gehashed

-<User Name="fish">
<Option Name="Pass">3720f54e919b22cce392b05de57132dd</Option>

Yup filezilla server

Iperf

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
fish schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 01:04:
ow ik gebruik filezilla ook, en ik zie dat de user wachtwoorden zijn gehashed

-<User Name="fish">
<Option Name="Pass">3720f54e919b22cce392b05de57132dd</Option>

Yup filezilla server
Probeer de client eens ;)

• OnTracK
Firesphere schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 01:03:
[...]

Je pakt ook 1 klein puntje, uit het geheel.
Als je stap 1 niet beveiligd, is dat geen excuus voor stap 2.

Ik ben het absoluut eens, beveiliging schiet vaak tekort, of is afhankelijk van user input.
Maakt dat beveiliging overbodig? Geenszins. sterker nog, het benadrukt beveiliging.

Omdat A terug kan worden berekend naar B, betekent niet dat we het maar moeten laten zitten. Een vrij simpele entropy die rekening houdt met het systeem, betekend automatisch dat reverse engineering van het wachtwoord moeilijker wordt.
Plug dit in de Windows/OSX/Linux security system, en de kans op fouten wordt verder genihileerd.
Wat er overblijft, is een gebruiker met een wachtwooord "hoi".
Begin bij de basis en genereer entropy, en je bent al een heel eind.
En het is allemaal, welke methode je ook gebruikt, dan een post-it op een monitor.
Dit wat je hier zegt is dus niet waar. Je entropy die je hebt gegenereerd moet opgeslagen worden. Anders kan je het wachtwoord niet meer decrypten. Dat A kan worden berekend naar B, betekend dat software dat zonder problemen kan, en zal doen. Dit is simpelweg security through obscurity. En door het niet te doen neem je de positie in dat de gebruiker er zelf verantwoordelijk voor is in plaats van te zeggen dat je veilig bent, terwijl je dat niet bent. (en zeker in open-source projecten is security through obscurity vrij zinloos).

Ik lees nog even terug en zie dit:
Firesphere schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 00:16:
Je hebt een goed punt betreffende dat in theorie een two-way encryptie even goed is als een one-way encryptie.
Ook dit is absoluut onwaar. Of je gebruikt te termen verkeerd. one-way encryptie is onbruikbaar in het geval van FileZilla client. Two-Way encryptie is even veilig als geen encryptie als de key op hetzelfde systeem staat.

[ Voor 15% gewijzigd door OnTracK op 13-02-2014 01:17 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
ik zeg alleen dat het kan, niet dat het de oplossing is. ;)

• OnTracK
Ben ik met je eens. Het enige wat ik probeer te zeggen is dat Filezilla niet het slechtste programma ter wereld is omdat ze dit zo doen.

• Hydra
ppl schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 23:41:
Het is ook geen excuus. Het is om aan te tonen dat jullie niet verder denken dan je neus lang is. Wat jullie willen komt neer op het plaatje wat ik heb gepost. Het verschil tussen dat plaatje en geen enkele vorm van beveiliging is 0,0. Beiden zijn insecure als de pest. Als je het veilig wil hebben zul je het op alle plekken moeten oplossen. Er is geen tussenoplossing.
Ik vind "1 beveiligingsgat is net zo slecht als 2 beveiligingsgaten" een enorm bijzondere en unieke denkwijze. En hou eens op met je denigrerende toon; als je een serieuze discussie wil voeren prima, een typische "ik heb hoe dan ook gelijk"-instelling die veel beheerders typisch is, is volkomen nutteloos in een discussie. Ik ga ervanuit dat je een volwassen persoon bent, dat is geen volwassen manier van reageren.

Jij zegt dat wifi sniffen zo makkelijk is. Mag je mij eens uit gaan leggen hoe je m'n WPA-2/PSK beveiligde verkeer precies wil gaan sniffen. Educate me.
Er zijn meer dan genoeg stukken tekst beschikbaar over hoe je om moet gaan met het beveiligen van wachtwoorden JUIST voor het geval dat je beschrijft waar userdatabases op straat komen te liggen. De hele reden dat passwords gehasht + gesalt worden opgeslagen is omdat je uit moet gaan van een scenario waar je hele user DB op straat komt te liggen. Dat is de hele reden dat passwords niet plaintext opgeslagen horen te worden!
Daarnaast claim ik ook helemaal niet dat het plaintext van wachtwoorden opslaan omdat FTP plaintext is als "prima" te definiëren is. Ik probeer je erop te wijzen dat het wel of niet beveiligd opslaan van FTP credentials simpelweg geen moer boeit omdat alles plaintext over de lijn gaat. Iets waar velen niet bij stilstaan. Wat men vaak ook vergeet is dat je nu je credentials toevertrouwd aan een wildvreemde. Dat doe je in het echte leven ook niet dus waarom nou ineens wel bij een stuk software?
Een niet-encrypted wifi netwerk is makkelijk af te luisteren, een WEP-encrypted netwerk ook. Maar vrijwel iedereen gebruikt WPA2 tegenwoordig. Helemaal op een bedrijfsnetwerk neem ik aan dat ze ook hebben voor vunerabilities en deze afgedicht hebben.
Fout, wachtwoorden opslaan gaat tegen alle best practices in. Er behoort dan ook geen functie in te zitten waarmee je een wachtwoord kunt opslaan.
Dat is je mening. De functionaliteit die in de meeste browsers e.d. zit om passwords juist wel op te slaan spreekt je tegen. Het is een terechte wens van gebruikers.
De grootste fout die je maar kunt maken. Denken dat je iedereen tevreden kunt houden en ook moet houden. Complete onzin. Gebruikers kunnen wel tegen een stootje en het niet opslaan van wachtwoorden is ook uitstekend te verkopen. Dit is gewoon een kwestie van een beetje ballen hebben.
Goed. Het typische "ik ben ITer en ik weet het beter"-syndroom.
Omdat men hier niet verder dan hun neus denkt. Er werden heel wat onzin dingen geroepen en Filezilla werd ten onrechte van iets beschuldigd. Dit ging zelfs zo ver dat men op het randje van de wet aan het balanceren is (denk even aan termen als smaad en laster). Het lijkt allemaal een heel ernstig probleem te zijn maar als je goed kijkt naar de materie dan valt het allemaal wel mee. Het is handig om te weten dat FTP plaintext is en het is handig om te weten dat je geen wachtwoorden moet opslaan. En daarmee is eigenlijk ook alles gezegd.
Je zit je nu wel heel erg aan te stellen. Er is niks smaadvols aan een negatieve mening hebben over een programma. Smaad is roepen dat jij in je vrije tijd katten verzuipt. Stellen dat er in Filezilla een enorme fout zit wat betreft het opslaan van passwords is gewoon een mening.
Nee, dit is een cruciaal onderdeel van de discussie. Mensen plaatsen dit niet in de juiste context terwijl dat wel moet.
Nee, jij stelt dat het opslaan van PT passwords een non-issue is omdat FTP passwords plaintext verstuurt. DAT is waar deze discussie over ontstond. Nu kun je gaan draaien wat je wil, maar DAAR ging het om. Je kent de bekende uitdrukking "Two wrongs don't make a right" vast wel; dat is hier ook van toepassing. Daarnaast ga je voor het gemak voorbij aan het feit dat als je FZ voor SFTP gebruikt de passwords ook PT opgeslagen worden.

Niemand is het er mee oneens dat het opslaan van passwords sowieso issues met zich meebrengt; in een ideale wereld zou je dat niet doen. Maar in een ideale wereld leven we niet.
Er is hier alleen niemand die dat claimt en de enige die hier een uiterst arrogante houding vertoont ben jezelf. Je had het al verloren toen je begon met "ik ben een dev". Vraag een systeembeheerder eens wat ie van een dev vindt...
Oh, dit verklaart een hoop :D
Nogmaals, de manier waarop men hier aan het reageren was ging richting een strafbaar feit.
Dit is het laatste wat ik hierop wil zeggen: stel je niet zo ontzettend aan. Dit is gewoon een discussie waar o.a. Firesphere en ik gewoon ingaan op argumenten en jij continue komt met termen als "verder kijken dan je neus lang" is en dat soort denigrerende uitspraken.

Als je op een volwassen niveau een inhoudelijke discussie wil voeren prima. Gelul over "strafbare feiten" is geen volwassen inhoudelijke discussie.
Nee, dat is niet volgens mij, dat is volgens het security wereldje. Jij bent in de veronderstelling dat het wachtwoord veilig opslaan alles oplost. Niet dus. Het protocol blijft nog altijd het probleem en het feit dat je het wachtwoord überhaupt opslaat is al een security issue an sich. Nogmaals, wil je echt dat Filezilla secure wordt dan zal er heel wat meer moeten gebeuren dan alleen het beveiligd opslaan van een wachtwoord.
En ik ben danook een groot voorstander van nog meer verbeteringen. Je gaat overigens voorbij dat ook als je SFTP gebruikt het password PT opgeslagen wordt.
Bijv. door een goed wachtwoord te kiezen, door software te gebruiken die goede beveiliging gebruikt als je het wachtwoord tegen beter weten in wil opslaan, door juist niet het wachtwoord op te slaan, door een protocol te gebruiken die wel beveiliging met zich meebrengt, enz. enz.
Oh, dus je vindt dat software in principe een methode moet bieden om passwords secure op te slaan. Mooi dat we het eens zijn.
Iedereen die heeft gereageerd op het Filezilla verhaal behalve ik. Jullie blijven maar hameren op dat onbeveiligd opslaan terwijl er diverse andere items zijn die ook onbeveiligd zijn zoals het gebruikte protocol.
"Two wrongs don't make a right". Het FTP protocol kunnen we niet simpel veranderen. Die applicatie wel. Daarnaast; zoals al gezegd, als je SFTP bijvoorbeeld gebruikt worden ze ook PT opgeslagen.
Een ander punt die men hier totaal lijkt te zijn vergeten: security pas je zinnig toe. Het heeft geen zin om op alle data de meest zware security toe te passen. Niet alles moet je op dezelfde wijze beveiligen. Soms is een beetje beveiliging al voldoende. Credentials voor iets als je bank of DigiD zijn van een hele andere order als je credentials voor bijv. Tweakers.net. De discussie hier lijkt meer op "beveiligen om beveiligen" dan dat er daadwerkelijk doordacht wordt gediscussieerd over wat nou zinnige beveiliging is. Er wordt vooral heel veel en heel erg hard geroepen (reden waarom dit op randje van de wet balanceert).
Klassiek stromanargument: niemand zegt dat er geen verschil is in hoe 'veilig' sommige dingen moeten zijn. Maar FTP clients worden vaak gebruikt voor zaken waarvan je niet wil dat anderen achter de passwords komen. Hosting accounts zijn een stuk belangrijker dan een tweakers.net account.

Overigens weet ik vrij zeker dat tweakers z'n user-passwords niet PT in een cookie zet en ze ook niet PT opslaat in de DB.
Btw, ik ben zeker niet de enige die er zo over denkt. Kijk maar eens heel goed naar wat reacties op het volgende meuktracker bericht: meuk: FileZilla 3.7.4.1
Wil je je serieus kwa niveau vergelijken met de mensen op de FP? Waar de gemiddelde eerste reactie "ik zie het nut niet" is?
OnTracK schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 00:07:
P.S.: Sla je je wachtwoorden op in Chrome, Firefox of Internet Explorer en gebruik je geen keychain of eentje zonder wachtwoord o.i.d., dan liggen je wachtwoorden op straat.
Dat is het punt niet, dat snappen Firesphere en ik helemaal prima. Waar het om gaat is dat een programma moet zorgen dat als ze met passwords omgaan de user alle mogelijkheden bieden om dit veilig te doen. Een keychain o.i.d. kan iedere dev bouwen. De houding van de devs, "encrypt je home dir maar", is gewoon bizar.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 13-02-2014 09:23 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Modbreak:*dienstmededeling*

Ik hou wel van een felle discussie...
mits inhoudelijk gevoerd. Vanaf hier zou ik het op prijs stellen als allerlei vormen van persoonlijke aanvallen achterwege blijven, net als retorische vragen met de impliciete suggestie dat de geachte opponent een nitwit is zonder kennis van zaken. Dat blijkt wel uit de argumenten. :) Het wegzetten van hele beroepsgroepen is ook zo'n beroerd argument.

Laat je niet opjuinen en als je je toch persoonlijk aangevallen voelt: zet een TR. ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1