Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Haal via WiFi niet de volle abbo snelheid ?

Pagina: 1
Acties:

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:37
Heb een abbo bij Ziggo Alles-in-1 Plus. Met mijn eigen PC rechtstreeks via een UTP kabel aan de EVW 3200

wifi-modem/router van Ziggo haal ik 60 Mbps down en 6 Mbps up dat is oke en conform abbo.

Abbo --> https://www.ziggo.nl/#pro...lus/tabs/4/specificaties/

Dit via UTP kabel --> http://snag.gy/LmNEq.jpg

EVW 3200 --> http://ubeeinteractive.nl/

ECB3500 --> http://www.engeniustech.c...outer-with-poe&Itemid=122 & http://www.wifishop.nl/en...cesspoint-11b-g/pid=13436

Heb dus een Engenius ECB3500. Die zit via een korte UTP kabel op de LAN1 poort van de EVW 3200.

Mijn PC zit rechtstreeks op LAN2 van die EVW 3200.

Zo dus ( en ja onder de sticker zaten 3 UTP poorten verstopt ! ) --> http://snag.gy/fiZaD.jpg

IP van de EVW 3200 is 192.168.1.1 hiervan staat DHCP server op YES.
Screenshot --> http://snag.gy/yjASv.jpg

IP van de ECB3500 is 192.168.1.11 hiervan staat DHCP op Disabled
Screenshot --> http://snag.gy/daYEw.jpg

Bij beide is het SubnetMask 255.255.255.0

WiFi uitzending van de EVW 3200 heb ik uitgezet.
Screenshot --> http://snag.gy/zcDaz.jpg

Alle SmartPhones / Android tablets / laptops / Ipad4 halen maar circa 24 Mbps down en wel 6 Mbps up via

802.11g ( 54Mbps ) ? Zou graag dus overal die 54 Mbps ( volgens mij de max. wat die ECB3500 kan doen ! )

behalen met een goed indoor bereik middels de ECB3500.

( Via WiFi van de EVW 3200 haalden we voorheen wel circa 55 Mbps down echter het WiFi bereik was een drama ! )

Alle hierboven genoemde apparaten krijgen keurig een IP hoger dan 192.168.1.11

En het WiFi bereik dmv de ECB3500 is zelfs op zolder erg goed ;)

Wat doe ik fout ?

Moet ik nu echt Ziggo ( 1200 ) bellen om de EVW 3200 in BRIDGE MODUS te laten zetten ??

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Je doet niks fout, je verwachtingen zijn gewoon verkeerd. Dit is weer een gevalletje van 802.11's theoretische snelheden. 802.11g kan een theoretische half-duplex snelheid aan van 54 Mb/s. Hier zit het hem in het half duplex: Dit betekend dat je niet tegelijk kan zenden en kan ontvangen. Hiermee wordt praktisch gezien je snelheid gehalveerd tot 27 Mb/s. Eigenlijk bedoelen ze met 54 Mb/s half-duplex: 27 Mb/s down + 27 Mb/s up. als je dan 24 Mb/s down haalt heb je voor 802.11g zeer goede snelheden.

Oplossing? Nieuw AP (mag ook router zijn) dat 802.11n en eventueel 802.11ac ondersteund. Qua instellingen doe je zover ik kan zien alles al goed, dus een nieuw AP kan je op dezelfde manier instellingen. Afhankelijk van je budget kan ik je een TP-Link TL-WDR4300 (€60), TP-LINK Archer C7 (€100) of Asus RT-AC68U (€160) aanbevelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Balance op 12-02-2014 18:19 ]

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Al bijna 10 jaar op GoT, maar de zoek-functie heb je nog niet ontdekt? Buiten GoT werkt dat ook trouwens.

Verdere antwoord is gegeven door Balance en meer info vind je via bovenstaande link(s).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Miyamoto schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 18:48:
Al bijna 10 jaar op GoT, maar de zoek-functie heb je nog niet ontdekt? Buiten GoT werkt dat ook trouwens.

Verdere antwoord is gegeven door Balance en meer info vind je via bovenstaande link(s).
aan de andere kant heeft die wel een beetje zijn best gedaan op de startpost he ...

en ja bij G hou je netto ~25mbit over

Iperf

• WiLLoW_TieN
Ik zal als netwerk N00B nog eens wat vragen ;( Zal voortaan in [DAA] blijven :+

( Hier --> http://snag.gy/9tU5E.jpg lees ik toch echt iets over 108 Mbps draadloos...? )

Dus meer zit er niet in ? Heb idd op zolder nu ook 24 Mbps downstream via WiFi dat redde

ik niet met de WiFi via de UVE 3200 *O*

[ Voor 16% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 12-02-2014 19:03 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Er was iets als super-G of turbo-G whatever G, maar dat was half experimenteel en de meeste apparaatjes hebben dat niet

Iperf

• WiLLoW_TieN
fish schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 19:50:
Er was iets als super-G of turbo-G whatever G, maar dat was half experimenteel en de meeste apparaatjes hebben dat niet
Oke dan zie ik het even aan en anders gaat hij weer weg via marktplaats dat ding en neem ik 1 van deze ;

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WDR3500€ 35,-€ 35,-
1TP-Link TL-WDR3600€ 49,-€ 49,-
1TP-Link TL-WDR4300€ 56,04€ 56,04
1TP-Link TL-WDR4900€ 69,04€ 69,04
1TP-Link TL-WR1043ND€ 38,95€ 38,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 248,03

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11 12:42
TP-Link is inderdaad een zeer goed merk als het gaat om netwerken. Ook Netgear is heel goed, ik heb zelf deze: pricewatch: Netgear D6200

Ik heb zelf Glasvezel en heb 100/100 bij KPN. Ik krijg dit ook op mijn laptop via 5Ghz.
Deze is uiteraard veel duurder dan de routers die jij voorstelt, en ook niet elk apparaat
ondersteunt 5Ghz of is dat bij jou anders?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

doe dan deze dan loop je een keertje voor ipv achter
pricewatch: TP-Link Wireless-AC1750 DualBand Router - ArcherC7

Iperf

• WiLLoW_TieN
Ik heb volgens mij geen 1 apparaat in huis wat 5 GHz ondersteund...maar goed.

En ook over UTP-draad trek ik ( meen ik ) zo een TL-WDR3500 niet dicht met mijn abbo 60 Mbps ?

Dit ; http://www.tp-link.com/lk...yid=2268&model=TL-WDR3500 toch ?

Of toch maar dit dan ; pricewatch: TP-Link TL-WDR4300

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja dan loop je een keer voor (ac) ipv achter ;)

Ik heb zelf een 4300 doet 't wel aardig, redelijk, niet super stabiel (1x in de 1-2 maanden resetten)

Iperf

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11 12:42
fish schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 20:57:
Nou ja dan loop je een keer voor (ac) ipv achter ;)

Ik heb zelf een 4300 doet 't wel aardig, redelijk, niet super stabiel (1x in de 1-2 maanden resetten)
Dat valt nog mee, ik reset hem ongeveer 1x per week (niet dat hij onstabiel loopt, maar merk wel een kleine snelheidsverschil). Moest wel 1x per dag resetten met mijn Sitecom, ben meteen van dat merk afgestapt.

• WiLLoW_TieN
En heren wat is nu wijsheid ??

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja we zijn geen dozen schuivenede winkel he, we denken een beetje mee, geven een tip, wat ervaring maar jij moet de knoop zelf doorhakken er zit ook wel prijsverschil tussen

Maar ff terug naar de basis. heb je last van de "langzamere" verbinding dan ?

Iperf

• WiLLoW_TieN
fish schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 21:58:
Maar ff terug naar de basis. heb je last van de "langzamere" verbinding dan ?
Nee v.w.b de SmartPhones en Android Tablets en iPad4 is het zeker geen probleem.

Echter op de laptop van mijn vriendin en de PC van mijn stiefzoon zou ik toch graag de maximale haalbare download snelheid halen van ons Ziggo abbo ( 60 Mbps down.. )

De laptop is deze --> pricewatch: Toshiba Satellite C50-A-19U & http://www.toshiba.nl/lap...c50a/satellite-c50-a-19u/

De PC in kwestie verbindt met dit --> pricewatch: TP-Link TL-WN822N & http://www.tp-link.com/en...=240&model=TL-WN822N#spec

Dus iets wat 2,4 GHz en 300Mbps doet op 802.11n is afdoende toch wat raden jullie dan aan ?

Is dit dan niet de beste ( en goedkoopste ) oplossing voor mij -->

http://azerty.nl/producte...-11n.html?channel_code=40

Heeft alleen maar 2,4 Ghz met externe 3 antennes ! En Gigabit en USB en 802.11n ??

Review --> http://nl.hardware.info/r...e-leven-voor-succesnummer

[ Voor 28% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 12-02-2014 23:16 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Weeral niet realistisch...

Die "300Mbps" is net zo goed als de "54Mbps" een carrier bandbreedte, niet wat je er netto over kunt versturen :o

Wat die "300Mbps" in dit geval wil zeggen is dat er sprake is van 802.11n die in een enkele frequentieband kan werken (in dit geval 2.4GHz), wat per spatial stream 150Mbps carrier bandbreedte kan leveren bij optimaal signaal. En dat de AP in staat is om twee spatial streams naast elkaar te leveren (aka MiMo 2x2:2).

Nu vertalen naar de echte wereld. 45% van die carrier bandbreedte is absolute max die je gaat halen qua throughput. Dat is dus geen 150Mbps maar 67.5Mbps per spatial stream. Nu kan de AP twee van die naast elkaar leveren waarmee je misschien 135Mbps zou kunnen halen - maar dan moet je client het ook aankunnen.

Je mobile devices kunnen dat alvast niet, voor twee spatial streams moet je minimaal twee antennes hebben die minimaal een halve golflengte uit elkaar staan - dat past niet in zo'n klein apparaat. Je laptop zou het mogelijk aankunnen, maar gezien dit een cheap-ass low-end geval is acht ik die kans niet groot. Twee antennes zal hij wel hebben, maar om een paar cent te besparen worden die ws door een enkele radio aangestuurd. En één radio kan max één spatial stream aan.

Edit: weet het wel zeker-
Netwerk ondersteuning : 802.11b/g/n (up to 150Mbps)
http://www.toshiba.nl/lap...c50a/satellite-c50-a-19u/

Dus grote kans dat je niet boven de 67.5Mbps maximaal uit gaat komen. Genoeg voor 60Mbps toch? Niet echt. Die absolute max ga je alleen halen bij:
1) max sterkte signaal. Dus op een meter of twee van de AP. Daarbuiten zakt je signaalsterkte en dus ook je snelheid.
2) geen interferentie. En we hebben het over 2014 en de overbelaste 2.4GHz-band. Tenzij je in een betonnen bunker ver van andere bewoning woont zal er interferentie zijn. Misschien niet veel, maar genoeg om je onder de 60Mbps te laten zakken.

In praktijk mag je blij zijn als je met een enkele physical stream 30Mbps haalt op realistische afstanden van de AP op zelfde verdieping. Ga je eentje hoger of lager, dan is 10Mbps al veel te noemen :o

Wat kun je hieraan doen?
1) vervang de WiFi NIC in laptop in kwestie met eentje die wel twee radio's heeft. Dat verdubbelt in een klap je max haalbare snelheid en maakt 60Mbps realistisch haalbaar op zelfde verdieping, mits er niet teveel interferentie is.
2) als je toch bezig bent, overstappen op 5GHz. Dat betekent minder bereik, maar zolang je wel bereik hebt hogere snelheden.

Gelukking kun je wat NIC betreft twee vliegen in een klap slaan - een 2e hands NIC heb je voor EUR 5-10, nieuw heb je voor EUR 25 al een dualband 802.11ac NIC (de Intel AC-7260). Voor jouw huidige setup overkill, maar gezien het nauwelijks meer kost dan legacy meuk kun je er net zo goed voor gaan.

Ik heb zo'n AC-7260 in m'n laptop gezet en haal op 2.4GHz >90Mbps, op 5GHz >190Mbps en met 802.11ac >290Mbps - en dit is echte gemeten throughput (speedtests), niet theoretische carrier bandbreedte. Dat wil niet zeggen dat ik het overal en altijd haal, maar met m'n 802.11ac router haal ik overal in huis >120Mbps, en overal in de woonkamer >200Mbps (wat de snelheid is van mijn internetverbinding). Het kan dus wel. Maar dan moet je er wel geld en moeite tegenaan gooien en let wel dat we het hier hebben over apparatuur wat als "867Mbps" aangeprezen wordt dat ik nodig heb om >200Mbps te halen IRL.

Oslik blyat! Oslik!

• WiLLoW_TieN
Ik ga aan de laptop en de externe USB WiFi kaart van de 2de PC niks doen.
Wat raadt je dan aan ? Die ik koos of een ander uit mijn eerder geposte lijst ?
De router komt in de woonkamer en wordt via een 10 mtr. UTP kabel aangesloten op de Ziggo EVW 3200.
Mijn PC komt dan ook op de nieuw te kopen TP-Link WiFi router middels een UTP kabel.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je niets aan de laptop gaat doen ga je gewoon in praktijk geen 60Mbps halen over WiFi. Punt. Op dit moment is de laptop al de bottleneck, een willekeurige nieuwe AP/router gaat daar niets aan veranderen. Ik zou daar dus ook geen geld over de balk gooien.

Om in DAA termen te spreken: als je een GeForce GT210 in je systeem hebt zitten en wilt gamen, maakt het echt niets uit wat voor CPU je erin hebt hangen, en is de upgrade van een Core i5 naar Core i7 zonder aanpag van GPU volstekt weggegooid geld :z

Oslik blyat! Oslik!

• WiLLoW_TieN
Ik waardeer je hulp erg. Maar in de nieuwe situatie komt de TP-Link WiFi router in de woonkamer.

( De huidige EVW 3200 staat in de meterkast achter een houten deur circa 8 mtr. van de woonkamer.
Deze kan o.a door de telefoonaansluiting en het alarm van het huis NIET worden verplaatst. )

Met welke TP-Link die intern dezelfde specs. en capaciteiten heeft als de EVW 3200 ( of iets beter.. ) ben ik dan het beste af ?

Ik begreep dat er modellen zijn van TP-Link die 5 GHz zijn maar dat de antennes voor 2,4 Ghz dan intern zitten en de 2 externe antennes dan uitsluitend voor 5 GHz zijn wat ik niet zal gebruiken.

Dus welke ( only ) 2,4 GHz router met Gigabit LAN en 802.11n is dan de beste ( en vwb centjes ) de wijste aankoop in mijn geval ? Komen we dan toch weer terug op die TL-WR1043ND V2 ?

Dit --> http://azerty.nl/producte...-11n.html?channel_code=40 met ik meen 3 externe antennes uitsluitend tbv 2,4 GHz ?

Of een andere uit mijn eerder geposte lijst ? Of 1 die nog niet is genoemd ?

Mijn PC komt dan op 1 van de Gigabit LAN poorten middels een UTP kabel van de TP-Link. En de TP-Link wordt middels een Cat6 UTP kabel van 10 mtr. ( door de kruipruimte ) aangesloten op de reeds aanwezige ( Ziggo ) EVW 3200.

Haal ik dan ( theoretisch ) in ieder geval op de 2de PC ( TL-WN822N ) en maybe ook op de
laptop die 67,5 Mbps...?

( Met de EVW 3200 ( wifi ) haalde we wel circa 55 Mbps op de 2de PC aangesloten middels die TL-WN822N namelijk... )

• Miyamoto
  • Nu online
Ivm gast-netwerk en toch 5GHz ondersteuning zou ik voor 15 euro meer voor de WDR4300 gaan. De Archer is inderdaad zoals je aangeeft een stap te vroeg.

• WiLLoW_TieN
De WDR4300 kan ik via Wehkamp kopen ( middels een coupon ) voor € 54,49 incl. porto ?

Maar de 3 antennes van die WDR4300 zijn daarvan 2 tbv 5 GHz en 1 tbv 2,4GHz ? ?

Wat ik terugvind in een review hier op GoT van 3DDude bij de comments is dat de externe antennes alle 3 tbv 5 GHz zijn en de antennes tbv 2,4GHz intern zitten....?

Want zo een 5 GHz "gast"-netwerk is wel grappig en maybe ook wel handig tbv mijzelf in de toekomst.....maar nu eigenlijk overbodig !

En het gaat mij nu juist om goed bereik ( middels externe antennes ) op 2,4GHz ;)

De WR1043ND ( versie1 ) kost mij via Wehkamp ( incl. coupon ) € 38,45 incl. porto !

[ Voor 91% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 13-02-2014 12:18 ]

• Miyamoto
  • Nu online
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:41:
De WDR4300 kan ik via Wehkamp kopen ( middels een coupon ) voor € 54,49 incl. porto ?
Ok !
Maar de 3 antennes van die WDR4300 zijn daarvan 2 tbv 5 GHz en 1 tbv 2,4GHz ? ?
Nee ! !
Wat ik terugvind in een review hier op GoT van 3DDude bij de comments is dat de externe antennes alle 3 tbv 5 GHz zijn en de antennes tbv 2,4GHz intern zitten....?
Nee !
De WDR4300 heeft dual-band antennes.
In die (comments op de) review wordt gesproken over de WDR4900. Die heeft interne 2.4GHz antennes, net zoals de Archer C7 (vandaar dat ik ook zei dat ik die nu ook nog niet zou aanraden). Dit staat ook allemaal op de website van TP-Link.
Want zo een 5 GHz "gast"-netwerk is wel grappig en maybe ook wel handig tbv mijzelf in de toekomst.....maar nu eigenlijk overbodig !
5GHz en een gastnetwerk zijn twee verschillende dingen. Het gast-netwerk werkt op beide frequenties.
En het gaat mij nu juist om goed bereik ( middels externe antennes ) op 2,4GHz ;)
Ik kan niet in je beurs kijken, maar voor de kleine meerprijs kun je langer met de router doen. Maar wat betreft 2.4GHz only voldoet de 1043ND ook. Maar het zal je snelheid niet doen toenemen met je huidige configuratie, dat was al uitgelegd door dion_b en de links die ik je gaf.
De WR1043ND ( versie1 ) kost mij via Wehkamp ( incl. coupon ) € 38,45 incl. porto !
Echt waar ? ? Gaaf man ! !

€ 54,49 - € 38,45 ≈ 15 euro, dat zei ik al ;)

• WiLLoW_TieN
Vind jou vorm van reageren wel wat ludiek ;) Echter waardeer ik wel je oprechte hulp en je kennis.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiLLoW_TieN schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 08:16:
Ik waardeer je hulp erg. Maar in de nieuwe situatie komt de TP-Link WiFi router in de woonkamer.
Gaat marginaal helpen, maar dan nog, slechts bij perfrect signaal op 2.4GHz ga je 67.5Mbps halen met die laptop. Niet meer. Dus zodra het niet perfect is, om welke reden dan ook, zak je onder de 60Mbps.

Je zit hier niet je primaire probleem aan te pakken.
[...]

Haal ik dan ( theoretisch ) in ieder geval op de 2de PC ( TL-WN822N ) en maybe ook op de
laptop die 67,5 Mbps...?

( Met de EVW 3200 ( wifi ) haalde we wel circa 55 Mbps op de 2de PC aangesloten middels die TL-WN822N namelijk... )
Dan ligt dat in de lijn der verwachtingen. Geen 67.5Mbps, geen 60Mbps dus.

Oslik blyat! Oslik!

• WiLLoW_TieN
Van die TP-Link WR1043ND zijn 2 versies ? Een witte ( v.1 zeg maar... ) en een donkerblauwe V2.

Is 1 van beide nu anders ( intern ) cq beter dan de ander ??

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

De een is hetzelfde en de ander is anders ;)

Ik weet in ieder geval dat voor versie 1 wel een DD-WRT versie is terwijl deze (geloof ik) niet voor versie 2 te vinden is. Maar er is een topic over deze (versie 1) router, misschien kan je daar meer info vinden:

[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND v1

Eerst het probleem, dan de oplossing

• WiLLoW_TieN
lier schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 17:16:
De een is hetzelfde en de ander is anders ;)

Ik weet in ieder geval dat voor versie 1 wel een DD-WRT versie is terwijl deze (geloof ik) niet voor versie 2 te vinden is. Maar er is een topic over deze (versie 1) router, misschien kan je daar meer info vinden:

[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND v1
Thanks ik ga dit vanavond eens bestuderen. En sta nog open voor andere ideeën ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nouja, die NIC in je laptop dus alsnog aanpakken. Kost minder dan een van deze oplossingen, levert gelijk meer op...

Oslik blyat! Oslik!

• WiLLoW_TieN
Deze maar besteld --> https://www.megekko.nl/pr...outer-TL-WR1043ND-Gigabit

( De ECB3500 gaat zo de V&A in ;) )

[ Voor 99% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 15-02-2014 09:03 ]

Pagina: 1