hulp met overclocken van 3770K

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 14:51
Hallo,

Ik heb sinds gister een 3770K met een corsair h60 2013 edition water cooling. mijn moederbord is de Z77 extreme4-M.

Ik heb eerst geprobeerd 0.025 toe te voegen en de multiplier op 45 gezet dit veroorzaakte in windows meteen een bsod toen heb ik de multiplier op 43 gezet en het voltage naar +0.015 gezet dit lijkt goed te gaan ik heb er de hele avond mee zitten gamen en snahcts aangelaten om wat te downloaden.

Echter wil ik graag toch die 4,5 ghz gaan halen en denk ik dat dat ook moet kunnen, maar als dit veel risico's met zich meebrengt dan vind ik die 4,3 ghz ook wel best.

Welk voltage zou goed zijn voor 4,5 ghz? en is mijn moederbord goed genoeg voor overclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TehHermit
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 18:33
Hoeveel voltage heeft die nu, wat zijn de temperaturen?
Overclock je in Windows of in je BIOS?
Overigens denk ik niet dat het aan je moederbord ligt en raad ik je ook aan om Prime95 te downloaden om je CPU te testen of hij stabiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivov
ik overclock in mijn bios de de voltage nu is +0.015 ik weet eigenlijk niet wat de basis voltage is.....

de temperaturen schieten bij volle usage naar rond de 70 graden.

Ik zal vanavond prime95 is runnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TehHermit
Met de programma CPU-Z kun je de core voltage die je nu hebt gewoon lezen. Overigens kun je dat ook in h/w monitor in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivov
ok, ik ben nu niet thuis dus ik zal dit vanavond proberen:)
wat is een verantwoorde voltage voor 4,5 ghz of verschilt dat per chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:40
ik draai 24/7 een 3770k op 1,21v @ load op 4.5ghz

[ Voor 5% gewijzigd door Lekiame op 12-02-2014 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TehHermit
Mijn i5 2500k draaide 4.6ghz op 1.33v dus het verschilt per chip.

Rond de 1.2v-1.35v range zit je goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 07:06
voordat je ook maar begint met overclocken kun je je beter eerst eens inlezen in je chip http://www.overclock.net/t/1247413/ivy-bridge-overclocking-guide-with-ln2-guide-at-the-end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivov
ok bedankt wat ik ff niet snap is dat ik overal comments zie waar het over bijv. +0.25 voltage gaat terwijl in mijn bios de stappen 0.005, 0.010, 0.015 zijn, ik zie in dat artikel dat je een voltage van 1.25 goed is bij een clock speed van 4,5 ghz en een load temp van 50 graden......maar als ik nu al een load temp van 70 graden heb bij 4,3 ghz dan kan ik beter niet verder gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
70 graden is eigenlijk al te hoog. Je zal de temps toch naar beneden moeten brengen. Tcase voor een 3770K is 67.4°C. Nu is TJ Max belangrijker maar de temperaturen tussen TJ max en Tcase liggen vaak dicht bij elkaar.

ark.intel.com/products/65523

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 12:36
@ivov: Er is een speciaal overclock topic voor Ivy Bridge processors (Ivy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1)

Heb je dit topic al doorgenomen, er staat veel nuttige informatie voor als je gaat overclocken en daarnaast hebben vele tweakers daar hun resultaten gedeeld.

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Je kan de OC guide in mijn sig gebruiken, maar zal m even quoten, want daar is ie voor bedoeld ;) Verdere vragen kan je stellen in het hierboven genoemde topic, ik vermoed dat dit toipic dan ook gesloten wordt omdat deze niet aan de voorwaarden voldoet van het algemeen beleid.:Het algemeen beleid
Voor we gaan overclocken is het belangrijk een aantal voltages en functies van je moederbord en chip te kennen die we moeten aanpassen. Een aantal voltages kunnen gewoon op 'auto waardes' blijven staan, maar in veel gevallen is het het beste een aantal voltages van auto af te halen en vaste waardes in te stellen.

Even een uiteenzetting wat wat is en welke voltages je in moet stellen en waarop, we beginnen met:

- Vcore: Duh... voltage van de processor. Onder air/closed waterset houden wij max 1,35v of een maximale temp van ~80c met Prime95 AVX

vDram: Voltage van het geheugen zelf, die we vaak voor 24/7 op stock clocks en voltages houden (check je sticks voor info, of XMP activeren in Bios= automatisch juist profiel voor je ram)

- CPUIO* vele benamingen, allemaal hetzelfde: Het voltage van de input/output tussen je Ram en geheugen controller op je CPU zolang we geen geheugen gaan overclocken of 2400Mhz + reepjes hebben, blijft deze op stock: 1,05v

- vSA:System Agent, dit is het voltage van de geheugen controller zelf, die sinds 1156/1366 op de cpu zit in plaats van het moederbord. Zolang we geen geheugen gaan overclocken of 2400Mhz + reepjes hebben, blijft deze op stock: 0,95v

- vCPU pll : Voltage van de clock generator. Soms kan deze iets lager dan het standaard voltage, maar ik en vele met mij houden gewoon 1,8v aan. Hoger is zinloos, lager (~1,7v) kan een paar graden schelen. Goed testen bij gebruik!

- Internal PLL overvoltage: Deze functie is nodig vaak alleen boven de 4,5~47 Ghz. Zit je daar onder: Auto/disabled. MEER INFO: http://forums.anandtech.c...5d&p=33505354&postcount=2

- C1/2/6/10 (whatever) De C-states dus, zijn de verschillende interne "Powerplan instellingen" en gekoppelde voltages om verbruik te besparen voor de CPU, bijvoorbeeld in slaapmodus. Bij het zoeken naar een stabiele OC kunnen we de voltage fluctuatie niet goed gebruiken, dus deze gaan op 'Disabled'**

- Eist: Enhanced Intel Speedstep Technology; Deze functie controleert de clocks en voltages naar gelang de vraag naar performance terwijl je de PC gebruikt. Dus als je bijvoorbeeld een film zit te kijken clockt je PC terug naar 1600Mhz met bijpassend voltage. Ga je gamen zal je CPU weer op de door jou ingestelde (over-) clock draaien. ook deze functie zetten wij op disabled.**

** na het vinden van een stabiele OC mogen deze uiteindelijk weer aan. Goed natesten, werkt op ieder mobo anders!

BCLK of baseclock: De naam zegt het al, de basis clock waar je hele systeem mee werkt (al dan niet met een multiplier). Deze staat voor een 24/7 clock gewoon op 100Mhz, aangezien deze ook je satapoorten, pci-e bussen en andere devices aanstuurt.

CPU multi: in te stellen op een waarde tussen de 16-67. Vermenigvuldig deze met de BCLK voor je uiteindelijke clock: (ie: 43x100 = 4300Mhz)

De rest van de voltages/instellingen kunnen op "auto" blijven staan. en zijn iig tot 4,5~4,7Ghz niet belangrijk.

Het overclock proces!

Lees je voldoende in op het overklok proces (tuts) en de hardware die je hebt (reviews).

Zet pll overvoltage aan Haal de basis voltages (zie hierboven) van auto af en stel ze in op de waardes die voor standaard staan en ga eens beginnen op 4200Mhz (100x42) 1,15v-1,20v en werk langzaam met multi omhoog totdat t niet meer stabiel is, dan doe je er weer wat Vcore bij tot ie wel weer stabiel is. Dit uiteindelijk tot je cpu max 80c word na 8 uurtjes prime95 small FTT of minimaal 5 uur linX, met AVX.

mocht je toch bsod's krijgen ondanks 8 uur prime small ftt 8uur of 3 uur linx:

Voor de zekerheid nog het geheugen testen, met prime95 small fft en linx word het geheugen en de memorycontroller niet voldoende belast om sporadische fouten te ontdekken. Dus een prime of linx kan wel stabiel zijn en toch bsod's geven als je de memory + controller niet voldoende hebt gestrest.

Het geheugen en de memcontroller test je met Memtest86 voor boot (dus in dos omgeving) en met prime95 blend. Mocht er dan fouten onstaan kan het zijn dat je QPI vtt, Vsystem agent, Vram of een combi daarvan te laag zijn, in stapjes verhogen en opnieuw testen.

Als je uiteidelijk je clock binnen deze waardes hebt gehaald kan je kijken of de energiebesparende instellingen weer aan kunnen en de boel nog steeds stabiel blijft.

RECAPP:

- inlezen,
- doel stellen
- pll overvolt aan
- eist, cstates en turbo uit
- vcore instellen op 1,15v ~ 1,20v
- overige voltages op stock (niet op auto!!)
- cpu op 4200mhz (100x42)
- testen met prime95 SMALL FFT of linX "all mem" -> stabiel?
- multi omhoog
- niet stabiel? Vcore omhoog
- testen -> Mogen wat kortere test zijn als je je einddoel nog niet hebt gehaald, zeg 30 min linX bijv.
- binnen 80c je max gevonden?
- Eventueel eist en cstates aan voor energie besparing.
- testen 3 uur linX en 8 uur prime95 BLEND -> om na te gaan of je algehele systeem echt stabiel is na het inschakelen energie besparing, turbo en eist.

KLAAR!

ZO SIMPEL IS s1155

**'Mocht u, door compleet onvermogen geschreven instructies op te volgen, eigenwijsheid, dan wel algehele incompetentie schade veroorzaken aan uzelf, naasten of bezittingen; dan kunnen wij hiervoor niet aansprakelijk worden gehouden. Wij raden u dan ook aan bij eerder genoemde symptomen van incompetentie uw PC te verkopen en een andere, minder ingewikkelde hobby te zoeken; bloemschikken, flesdoppen verzamelen of curling bijvoorbeeld.'

Met dank aan en ondersteund door de actieve OC gemeenschap op T.net. :9

[ Voor 97% gewijzigd door millman op 12-02-2014 14:23 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
millman schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:17:
Je kan de OC guide in mijn sig gebruiken, maar zal m even quoten, want daar is ie voor bedoeld ;) Verdere vragen kan je stellen in het hierboven genoemde topic, ik vermoed dat dit toipic dan ook gesloten wordt omdat deze niet aan de voorwaarden voldoet van het algemeen beleid.:Het algemeen beleid

[...]
Goede guide! Vind alleen die 75 graden wel erg hoog (lees: te hoog).

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi man, Ik denk dat je de TJ max en Tcase verhaal niet helemaal goed begrijpt. Voor de ivy serie mag je tot zo'n 80c gaan gemeten met coretemp onder 100% load (prime AVX) zie ook:

LinX Stable Club

Die 80c is wat de gemiddelded overklokker ook aanhoud zoals je ziet en is absoluut geen probleem.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivov
bedankt voor de reacties ik ga vanavond het een en ander proberen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
millman schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:45:
Hoi man, Ik denk dat je de TJ max en Tcase verhaal niet helemaal goed begrijpt. Voor de ivy serie mag je tot zo'n 80c gaan gemeten met coretemp onder 100% load (prime AVX) zie ook:

LinX Stable Club

Die 80c is wat de gemiddelded overklokker ook aanhoud zoals je ziet en is absoluut geen probleem.
Ik heb zelf niets gepost in het topic maar ik volg het wel al een tijdje. Ik weet ook dat jij daar ook regelmatig te vinden bent. :)
Maar in dat topic zie je toch wel vaak dat men voor 24/7 80 graden net te hoog vind. FF een benchmark run is uiteraard geen probleem.

Over het TJmax en Tcase verhaal:

Is opzich niet een heel lastig verhaal. Intel geeft hierover ook hele duidelijke info.
Voor SB is de TJmax 100 graden. Tcase ligt echter op 72.6. *

Nu is TJ.max de maximale temp voor je core. Is deze hoger dan zal de core gaan throttelen. Echter, als jij TJ.max bereikt hebt, zit je al ver over Tcase (de maximale temp van je IHS) heen.

maw. Nog voordat je core zijn maximale temp heeft gehaald, zit je IHS al over zijn maximum heen.
http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-033342.htm

Althans, dat is wat ik lees en haal uit de techsheets van intel en ook op diverse fora lees.
De fout die ik veel tweakers zie maken is dat zij zich enke focussen op TJ.max en niet op Tcase.

Maargoed, kan het fout hebben. Correct me if im wrong.... :)

(ow, en als dit een lange discussie word, misschien dan voortzetten in het LinX topic? Wil namelijk niet dit topic vervuilen of kapen)

*2600K als voorbeeld gepakt. Elke cpu heeft weer iets andere specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Dit soort vragen hebben we een verzameltopic voor. Hierin staat een bak aan informatie en kennis.

Hij staat wat ver naar achter maar hij is er wel. :)

Ivy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

De discussie mag daarin verder en dit topic gaat op slot.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.