Frozen schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:07:
[...]
Naar mijn mening moeten wij tweakers zich eens gaan verenigen en wat druk op bijv. Wilbert uitoefenen in de hoop dat we meer tweakerreviews te zien krijgen. Waar zijn de waterkoeling roundups? De overgeclockte grafische kaarten? De casefan reviews? De custom roms op smartphones?
ro8in schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 18:36:
Er is totaal geen diepgang meer en alles lijkt maximaal binnen het uur geschreven. De tweaker word totaal vergeten en Tweakers is een consumenten site aan het worden. Uiteraard begrijp ik het natuurlijk wel. De tweaker klikt immers geen advertentie aan.
Ik denk dat er in dit topic een paar goede punten worden aangesneden, waar we ons zeker iets van hebben aangetrokken. De kritiek die hier wordt geuit is namelijk verre van nieuw en hoor ik al sinds ik hier werk (wat overigens sinds augustus 2007 is). Een redactie aansturen en een redactionele formule bouwen en uitbouwen betekent keuzes maken, en die keuzes maak ik. Maar die maak ik niet op basis van persoonlijke voorkeuren, maar op input van de community en tal van andere indicatoren, zoals views, kliks in de Pricewatch en bredere marktontwikkelingen.
Ik val in herhaling als ik zeg dat Tweakers Tweakers niet meer is voor sommigen. De vraag is of dat erg is. Ik vind van niet, want doordat we keuzes hebben gemaakt (bijvoorbeeld om te verbreden) zijn we in staat geweest te groeien en te overleven. Verwar andere/extra content echter niet met minder interesse/aandacht voor waar Tweakers vandaan komt.
Toen ik bij Tweakers kwam, schreven we alleen af en een toe een review over opslag. Die waren bizar diepgravend en technisch, maar kostte ook onevenredig veel tijd om te maken. Let wel: in 2007 deed Tweakers dus feitelijk geen reviews en was er ook geen sprake van een echte nieuwsredactie. Tweakers is de afgelopen jaren enorm veel meer gaan doen, waarbij geprobeerd is Core zeker niet te vergeten.
Zowel in de Pricewatch als redactioneel scoren componenten nog altijd enorm goed. Er is dus geen reden om dat gebied minder aandacht te willen geven, maar zoals ACM ook al zei: we moeten onze beschikbare middelen wel goed inzetten, en dat betekent dus keuzes maken.
Een van die keuzes is dat we Core nog steeds aandacht geven, maar blijkbaar niet op een manier die voor iedereen als zodanig herkenbaar is. We reviewen bijvoorbeeld nog steeds grafische kaarten en besteden daarbij wel degelijk aandacht aan overklokken (zie bijvoorbeeld
reviews: GeForce GTX 780 Ti: de kroon heroverd en
reviews: AMD R9 290: het kleine broertje van...), maar proberen jullie ook met achtergronden op de hoogte te houden van ontwikkelingen op dat gebied (zoals met
reviews: Snelle interfaces voor morgen: usb 3.1, nvme en pci-express en
reviews: AMD Mantle: sneller met trage hardware), maar ook op het gebied van wetenschap (zoals met
reviews: Kwantumcomputers: razendsnel rekenen op de kleinste deeltjes).
De afgelopen tijd hebben we op de redactie nagedacht over hoe we inhoudelijk nog beter gehoor kunnen geven aan de roep om 'core-content', en dat is een lastige puzzel. In de praktijk zijn er op het gebied van bijvoorbeeld ssd's, processors, moederborden en videokaarten maar een paar momenten per jaar dat er echt iets interessants gebeurt, en dat zijn de momenten die we niet missen. Redactioneel proberen we nu de 'rustigere' periode te gebruiken om de balans op te maken, zoals we met
reviews: R9 280X: videokaarten strijden in de subtop - update en met
reviews: Msata-ssd's: klein van stuk, groot in prestaties? hebben gedaan.
Willem werkt nu momenteel bijvoorbeeld aan een round-up van processorkoelers en een geheugentest. Dit zijn zaken die tijd kosten en die we met liefde doen, en die we gestructureerder willen gaan doen. Dat betekent niet dat we elke nieuwe koeler meteen zullen gaan testen, maar wel dat we jullie roep om herkenbare componentreviews en -round-ups hebben gehoord - en ons best doen te luisteren.
We zullen het nooit iedereen naar de zin kunnen maken, en dat gaan we ook zeker niet proberen (omdat het simpelweg toch niet kan). Als iemand echt van mening is dat Tweakers de afgelopen jaren 'shit' is geworden, dan hoop ik van harte dat die personen elders wel vinden wat ze zoeken. Ondertussen blijven wij ons best doen om de plek te blijven waar mensen die alle bovenstaande gelinkte content wel waarderen, zich kunnen verenigen. Dat is namelijk nog steeds een wezenlijk doel én onderdeel van Tweakers. En dan zien we eind dit jaar wel of we weer op jullie stem mogen rekenen...
[
Voor 8% gewijzigd door
Wilbert de Vries op 12-02-2014 09:11
]