Nieuw systeem ter vervanging van laptop.

Pagina: 1
Acties:

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Omdat ik na een indelingswijziging in mijn kamer eindelijk de ruimte vrij heb kunnen maken voor een bureau, heb ik besloten mijn laptop te verkopen en met de opbrengst een nieuw systeem samen te stellen.

De voornaamste reden om te switchen naar een vaste computer is de flexibiliteit van een desktop computer. In de nabije toekomst wil ik stap voor stap upgrades maken, om games en videobewerking mogelijk te maken.

Daarnaast is een reden van overstap comfort. Momenteel kan ik niet langer dan een uur achter mijn laptop zitten alvorens ik mij in een onmogelijke positie wring om een comfortabele houding aan te nemen.

•Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allround gebruik. Zelf ga ik er in de nabije toekomst mee gamen, maar nu nog niet. Eerst bouw ik het systeem op zonder deticated grafische kaart. Daarnaast wordt het systeem mogelijk gebruikt voor videobewerking. Mijn ouders en broertje zijn hiermee bezig, maar hebben niet de meest geschikte hardware. Ik wil daar mijn pc voor beschikbaar stellen.

•Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet meer dan 550,- euro.

•Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb een Samsung 120GB 840 EVO SSD die ik wil gebruiken voor mijn 2 OS'en (Windows 8.1 en OSX Mavericks). Daarnaast heb ik een set Logitech speakers die ik blijf gebruiken, een monitor, toetsenboard en muis. Met harddisks kan ik ondertussen de vloer betegelen, dus dat komt ook wel goed.

•Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederboard, cpu, intern geheugen, voeding en kast.

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb een lichte voorkeur naar een Gigabyte of Asus moederboard, omdat veel daarvan OSX ''goedgekeurd'' zijn door tonymacx86.

•Ga je overklokken?

Ik ga zeker overklocken. Niet heel spannend. Allereerst gewoon op de meegeleverde stock koeler, daarna op water, in de vorm van een 80i of 100i. Ik hoef geen records te verbreken en ik ben absoluut niet benchmark geil. Ik hoef dus niet de allerlaatste hertzjes uit de cpu te persen.

Na tig overwegingen ben ik tot de volgende hardware gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 284,50€ 284,50
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 83,-€ 83,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,04€ 84,04
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,90€ 65,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,44

Geheugen wordt uitgebreid naar 16GB zodra ik merk dat ik te kort schiet. Een deticated grafische kaart (of 2) wordt in een later stadium aangeschaft. Dat vind ik dus het voordeel van een desktop ;)

Iemand ideeën, tips, suggesties? :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:29
Overklokken op een stock koeler met Haswell? Begin er maar niet aan.

Ik zou er gewoon een koelertje van 3 tientjes bij doen, Haswell produceert weinig warmte(maar wordt door de on die VRM en slecht IHS contact)waardoor een h100i niet veel beter is

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een H100i vind ik sowieso geen goede koeler. Een Silver Arrow is heel wat goedkoper en stiller, en koelt nauwlijks slechter. CLWC setjes zuigen vrij hard.

Overigens moet ik er niet aan denken familieleden mijn pc te laten gebruiken als [en al helemaal niet als die op mijn kamer staat]. Ik zie alleen maar manieren waarop dat fout zal gaan "ik wil gamen!" "maar ik wil mijn foto bewerken!" of natuurlijk "yo broer, de tetten van je vriendin zijn wel nice"

Enfin, voor wat je wilt doen is dit een prima setup.

People as things, that’s where it starts.

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-04 09:10
Je zou eventueel al een goede luchtkoeler kunnen kopen zodat je toch voor de komende tijd kan overclocken. Je komt er al erg ver mee.

Deze staat bekend als beste luchtkoeler, maar is wel aan de prijzige kant:
pricewatch: Noctua NH-D14

Met deze kom je ook heel ver, heeft ook veel goede reviews:
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Verwijderd

Waarom zou je waterkoeling gaan nemen als je niet van plan bent om heel hoge overclocks te gaan halen? Waterkoeling en een moederbord met maar 4 stroomfasen lijkt mij ook geen logische combo.

Een goede luchtkoeler zal voldoen, zoals pricewatch: Thermalright True Spirit 140. Als je nog steeds van plan bent om waterkoeling te nemen, neem dan ook gelijk een beter moederbord, zoals pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H.

Verwijderd

ik zou er ook nog een voeding bij doen dat is wel handig, en ik weet niet wat voor voeding je wilt nemen voor 35 euro die een goede game videokaart en een een i7 trekt dus ben je wel wat over je budget heen, maar bijvoorbeeld zoiets moet al genoeg vermogen leveren denk ik bij een 280x:
pricewatch: Corsair Builder CX500 Bronze

• Barry|IA
Thanks voor de reacties :)

Ik ben uitgegaan van de 100i zonder zinnige reden. Ik heb geen enkele ervaring met waterkoeling en wilde mijn horizon wat verbreden door de h100i een kans te geven. Maar nogmaals; zonder gegronde reden dus.

Koeling is dan ook niet het grootste punt op 't moment. Ik hoop dat ik in basis een goede keus heb gemaakt met de combinatie moederboard / CPU / geheugen. De Gigabyte die Honta bijvoorbeeld noemt, geeft mij meer voordeel met overclocken. Maar gaat het mij buiten overclocken nog meer voordelen bieden t.o.v. mijn gekozen board?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Hij is wat mooier en lijkt wat extra USB-3 poortjes te hebben. Oh, en een extra pcie 3.0 x16 slot, maar ik betwijfel of die ook als x16 bedraad is.

• Dunta
Barry|IA schreef op maandag 10 februari 2014 @ 23:42:
Thanks voor de reacties :)

Ik ben uitgegaan van de 100i zonder zinnige reden. Ik heb geen enkele ervaring met waterkoeling en wilde mijn horizon wat verbreden door de h100i een kans te geven. Maar nogmaals; zonder gegronde reden dus.

Koeling is dan ook niet het grootste punt op 't moment. Ik hoop dat ik in basis een goede keus heb gemaakt met de combinatie moederboard / CPU / geheugen. De Gigabyte die Honta bijvoorbeeld noemt, geeft mij meer voordeel met overclocken. Maar gaat het mij buiten overclocken nog meer voordelen bieden t.o.v. mijn gekozen board?
Hij heeft SLI ondersteuning, maar aangezien de meeste nieuwe AMD gpu's beter zijn dan de vergelijkbare Nvidia's zal je dat niet nodig hebben

Ik zou gewoon voor jouw huidige systeem gaan, eventueel een luchtkoeler maar verder is hij perfect ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Dunta op 10-02-2014 23:48 ]

• Barry|IA
Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 23:42:
ik zou er ook nog een voeding bij doen dat is wel handig, en ik weet niet wat voor voeding je wilt nemen voor 35 euro die een goede game videokaart en een een i7 trekt dus ben je wel wat over je budget heen, maar bijvoorbeeld zoiets moet al genoeg vermogen leveren denk ik bij een 280x:
pricewatch: Corsair Builder CX500 Bronze
Bedankt voor je suggestie. Ik zie dat ik de voeding inderdaad vergeten ben.
Ik heb er nog een paar liggen, wat doorgaans allemaal Trust rommel is.. Maar er ligt ook een Zalman ZM600-HP die volgens mij nog 100% goed is.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zalman voedingen zijn volgens mij ook niet echt geweldig.

• Dunta
Barry|IA schreef op maandag 10 februari 2014 @ 23:47:
[...]

Bedankt voor je suggestie. Ik zie dat ik de voeding inderdaad vergeten ben.
Ik heb er nog een paar liggen, wat doorgaans allemaal Trust rommel is.. Maar er ligt ook een Zalman ZM600-HP die volgens mij nog 100% goed is.
Die Zalmal lijkt nog prima in orde, ik zou deze gewoon in jouw nieuwe systeem zetten.

• Dunta
VasZaitsev schreef op maandag 10 februari 2014 @ 23:48:
Zalman voedingen zijn volgens mij ook niet echt geweldig.
Deze heeft toevallig wel 21 goede beoordelingen ;)

Verwijderd

als de voeding aanwezig is zou ik hem er gewoon in zetten maar rommel kopen is iets anders.
als hij zoiets nog heeft liggen en het voor een eigen systeem is maakt het niet uit, je kan hem altijd nog vervangen

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ja, woeptidoe, hoeveel mensen weten ook zowaar wat van voedingen af?

Voor veel mensen [en zo was ik vroeger ook hoor] was een voeding al prima als mijn pc erdoor aanging en hij zijn werk relatief stil deed.

Overigens heb ik een Zalman ZM-750 gehad, en die is relatief snel [4 jaar] overleden, zonder zwaar belast te zijn.

Verwijderd

Barry|IA schreef op maandag 10 februari 2014 @ 23:42:
Maar gaat het mij buiten overclocken nog meer voordelen bieden t.o.v. mijn gekozen board?
Bij zowel SLI en Crossfire heb je er voordelen mee ivm bandbreedte.

• Dunta
Dat kan ook zomaar gebeuren, ongelukjes zitten in een klein hoekje. Ook niet elke voeding van een bepaald merk is meteen slecht als 1 soort niet helemaal goed is (kijk maar naar de modulaire voedingen van Corsair).

Verwijderd

kazuyakevin schreef op maandag 10 februari 2014 @ 23:53:
Dat kan ook zomaar gebeuren, ongelukjes zitten in een klein hoekje. Ook niet elke voeding van een bepaald merk is meteen slecht als 1 soort niet helemaal goed is (kijk maar naar de modulaire voedingen van Corsair).
Als je zegt dat modulaire voedingen van Corsair slecht zijn, heb je het mis, want ze hebben ook uitstekende voedingen die modulair zijn, zoals de AX-serie.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

I know, n=1 is niks, maar, er is vast wel een reden waarom onze voedingsguru The Mask nooit Zalman aanraad....

Verwijderd in "[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29"

Zegt genoeg hoop ik?

Een oude Zalman HP + CapXon onderdeeltjes.

• Dunta
Hij heeft er al een liggen dus kan hij zonder problemen gebruiken. Als hij een keer kapot gaat kan hij altijd een nieuwe kopen.

• !mark
kazuyakevin schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 00:04:
Hij heeft er al een liggen dus kan hij zonder problemen gebruiken. Als hij een keer kapot gaat kan hij altijd een nieuwe kopen.
Wat als die zalman wat meeneemt in zijn ondergang 8)7

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Tja, ik speel ook liever geen russische roulette met mijn desktop.(Een) goede voeding is niet alleen voor de mens belangrijk :+

Een goede voeding waar je later ook een leuk videokaartje aan kan hangen kost de wereld niet [eurootje of 50] en dan kun je er weer jaren tegenaan.

Nogmaals:
Een oudere voeding + slechte caps, wat kan er mogelijk mis gaan?

• Dunta
Dan heb je garantie. Mijn computer is toevallig ook 2 weken geleden kapot gegaan door de voeding. Ook de videokaart was kapot gegaan en XFX heeft mij gewoon een nieuwe videokaart opgestuurd.

Dan weet ik niet zeker of dit alleen XFX zijn goede service is of dat dit altijd zo gebeurt.

[ Voor 20% gewijzigd door Dunta op 11-02-2014 00:11 ]

• !mark
kazuyakevin schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 00:10:
Dan heb je garantie. Mijn computer is toevallig ook 2 weken geleden kapot gegaan door de voeding. Ook de videokaart was kapot gegaan en XFX heeft mij gewoon een nieuwe videokaart opgestuurd.
Als dit al kan met zalman zit je wel een tijd zonder, en je kunt gaan zoeken wat hij precies gekilled heeft :'(

• Dunta
!mark schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 00:11:
[...]

Als dit al kan met zalman zit je wel een tijd zonder, en je kunt gaan zoeken wat hij precies gekilled heeft :'(
Dat eerste.. tsja daar kan je niks mee, maar wie zegt dat de Zalman kapot gaat, het is een kast die er is, maar die is er met elke voeding, kijk maar naar mijn aanbevolen voeding. Dat tweede is niet moeilijk als je een IT'er bent.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Wat nou als die voeding kaploef doet als ie 2 jaar en 2 maanden is? Veel plezier met je garantie. En ik betwijfel of je gefrituurde videokaart wel onder garantie valt als er een slechte voeding aan vast zat. Bij blikseminslag krijg je namelijk ook niet uit garantie een nieuwe videokaart.

Ik snap echt niet waarom je voorstander bent van zo'n risico nemen, maar ach.

Met capxon caps is het namelijk niet de vraag óf ie ploef doet, maar wanneer. En zoals TS al zei: dat ding heeft ie nog liggen, is misschien dus wel al 2-3-4 jaar oud.

50 euro, en dan kun je er weer jaren tegenaan.

• !mark
http://nl.hardware.info/r...edingen-review-capaciteit
HWI is niet bepaald super met voeding reviews, maar die "600" watt zalman knalt er dus gewoon uit bij een 600w belasting, de ripple is met 86.4 ook ronduit slecht

• Barry|IA
Na jullie reacties omtrent de Zalman voeding heb ik besloten heb risico niet te nemen.
Ik zal dus gelijk een goede voeding aansluiten. De voeding zal ik uitzoeken met voldoende reserve voor een deticated videokaart.

Iemand nog alternatieven voor mijn gekozen moederboard? Voelt niet zo lekker in verhouding met de processor, of is dat flauwekul? Kan wel wat geld vrijmaken als dit board een bottleneck zou worden.

Wel had ik begrepen dat de Z87 chipset 'de' chipset is voor socket 1150. Vandaar mijn keuze voor dit Gigabyte board.

[ Voor 12% gewijzigd door Barry|IA op 11-02-2014 16:14 ]

• Barry|IA
Na lang overwegen heb ik besloten om voor het mATX platform te gaan i.p.v. het ATX platform.
Waarom? Omdat hardware tegenwoordig steeds compacter kan worden ingebouwd, kijk maar naar de Mac Pro. Daarnaast heb ik alle flexibiliteit van een ATX kast niet nodig, ook niet in de toekomst.

Ik heb talloze voorlichtingsvideo's bekeken en ben uitgekomen op de volgende behuizing:
De Bitfenix Phenom M.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSKhAHhfJCyjBTTT3cE8rBzgINtHGfFqM5zkzN410J6HrZ4Q5FW

Deze kast biedt alles wat ik nodig heb en dat wat ik niet nodig heb ontbreekt. Minimalistisch design en daar hou ik van.

Bij de overstap van ATX naar mATX moet ik uiteraard de keuze van het moederboard aanpassen op de formfactor. Ik heb in mijn budget zelfs meer keuzevrijheid met mATX dan bij ATX als ik bij de Z87 chipset wil blijven (en dat ben ik van plan).

Als ik een selectie maak tussen borden in de prijsrange 80 ~ 130 euro, dan zie ik dat er eigenlijk weinig verschil is. Het ene bord ondersteund SLI (onbelangrijk) en sommige borden hebben een betere audiochip (onbelangrijk). Is het nu zo dat ik 'gewoon' een goedkoop board kan nemen, omdat de overclock features bij alle Z87 chipsets hetzelfde zijn, of heeft het ene board toch een grote voorsprong op het andere board, vanwege deticated features ofzo?

Verwijderd

Het is niet zo dat je met elk Z87 bord even goed kan overclocken. Er zijn verschillen, zoals stroomfasen en de kwaliteit van onderdelen. De mogelijkheid tot overclocken is er wel bij elk Z87 bord, dus als je lichte overclocks van plan bent, voldoet een goedkoop Z87 moederbord ook.

• Barry|IA
Ik weet dat dit soort vragen bijna onmogelijk zijn om te beantwoorden, omdat het altijd speculeren blijft.

Maar is het zo dat ik met een goedkoop Gigabyte of Asus board nét die laatste paar megahertzen niet stabiel krijg, terwijl dat met de duurdere boarden wel lukt?

De psychische lat leg ik bij 4GHz voor de 4770k. Dat resultaat wil ik graag kunnen halen met het board.

Verwijderd

Het ligt niet alleen aan het moederbord maar ook aan de koeler. Met een waterkoeler, zou je wel wat hoger kunnen overclocken met een duurder bord. Maar met een goedkopere luchtkoeler heb je niks aan een duurder moederbord, want de processor wordt te heet voordat je de extra mogelijkheden van dat bord volledig kan benutten.

4GHz is overigens wel makkelijk te halen met een luchtkoeler. Ik denk dat je 4,2GHz ook wel makkelijk redt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2014 15:59 ]

• Barry|IA
Plan is weer helemaal gewijzigd, maar dit keer is het te laat om terug te gaan ;) De computer is namelijk al voor 70% geassembleerd :)

Uiteindelijke configuratie:

- Intel Core i7 4770k
- Gigabyte Z87X-DH3
- 32GB Corsair Venegeance DDR1600 (tijdelijk 1x4GB DDR1600)
- Samsung 120GB EVO SSD (komen veel opslag schijven bij)
- Corsair VS350 voeding (opzoek naar betere)
- Antec GX700 'military theme' case (CiP op komst!)
- 2x Noctua NF-A14 FLX, 140mm case fans
- 3x Noctua NF-F12 PWM, 120mm case fans

De reden dat ik toch heb gekozen voor ATX in plaats van mATX is airflow.
Bij de mATX behuizingen zag ik geen directe mogelijkheid voor goede cable management en het kunnen plaatsen van veel grote fans.

Daarbij kwam het feit dat de Gigabyte Z87X-D3H kwalitatief toch een voorsprong heeft op mATX borden in dezelfde prijsklasse. Zo heb ik bij dit board het zogenaamde ''ultra durable 5 plus'' design, terwijl de mATX bordjes in deze prijsklasse niet hoger gaan dan 3 of 4. Op verschillende review sites heb ik gelezen dat het wel tegelijk wat toevoegt aan de kwaliteit van de componenten en de heatsinks.
Daarnaast heeft dit bord een betere stroomvoorziening voor de CPU als eerder genoemde kandidaten.

De keuze voor 16GB is simpel. Ik wil de volle uitbreid potentie van het board benutten en dan is 8GB per module de enige keus. 8GB had al voldoende geweest voor mijn gebruik, maar dan zou ik niet in dual-channel draaien. 16GB, als 2x 8GB, was dus mijn enige 'juiste' beslissing.
Voor nu draai ik echter met één enkele 4GB module om kosten te drukken.
De uitbreiding is gepland en staat vast, maar wanneer is niet zeker. Module prijzen zijn torenhoog op 't moment en ik heb de tijd :)

Installatie van OS'én vind je hier: OSX 10.9 / Windows 8.1 dual-boot - installatie problemen

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 19-02-2014 14:02 ]

Verwijderd

Waarom zou je een i7 nemen voor allround gebruik :?.

• Barry|IA
Games in de toekomst gaan gebruik maken van de extra treads. Daarnaast kan ik nu nog niet helemaal zeker weten wat ik straks met de computer ga doen omdat veel applicaties mijn interesse pas beginnen te wekken wanneer de computer ze goed kan runnen ;)

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
Zoals je zelf wel al zei zal ik idd snel een nieuwe voeding kopen, want die je nu hebt is wel erg budget.

• Barry|IA
Klopt! Gelukkig nog wel een redelijk veilige voeding voor de hardware, maar ik moet echt even de tijd nemen om een goede voeding uit te zoeken :)

Verwijderd

Voeding wordt standaard afgeraden omdat deze niet zo'n goede kwaliteit heeft. Je wilt misschien nog een lichte grafische kaart dacht ik dat je gezegd had dan is dit een betere optie. Sowieso is de kwaliteit van de voeding beter.: pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze Als je echter een zware grafische kaart wilt is het weggegooid geld omdat je tegen die tijd weer een andere zwaardere voeding moet kopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2014 15:08 ]

• Barry|IA
Nieuwe voeding geplaatst :)
Thermaltake Litepower 450.

Levert meer dan opgegeven, is idle en onder load wat efficienter dan 80% en krijgt goede reviews.

De Corsair was wel heel dramatisch. Ging midden in de nacht plots op volle toeren draaien..

Pagina: 1