Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-10 12:41

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Beste,

Ik ga binnenkort mijn videokaart koeler vervangen voor een Gelid. Hiervoor moet er natuurlijk nieuwe koelpasta op en daar heb ik een aantal vragen over. Ik heb op internet gezocht maar daar komt ik niet echt uit.

Mijn vragen:
- Kan ik zomaar elke koelpasta gebruiken?
- Welke koelpasta is het beste?
- Ik las iets over thermalpads, moet ik hier nog wat mee doen?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Mvg, Dennis

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 20:14

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Je kan als het goed is gewoon elke koelpasta gebruiken, het zit hem in de manier van aanbrengen. Dit moet correct gebeuren, vooral niet te dik doen want dan gaat het juist tegen je werken. 1 Rijstkorrel is wel voldoende en dan vervolgens uitstrijken met een kaartje ofzo.

Een thermalpad is gewoon een vierkantje met koelpasta dat je er zo op kan plakken lijkt me.

[ Voor 15% gewijzigd door Lawwie op 10-02-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
-Ja, je kan zelfs tandpasta gebruiken als je dat wil (geen grap)
-Dat kan je makkelijk via google vinden.
-Je geheugen moet ook gekoeld worden. Pasta op je geheugen is echter lastig en niet aan te raden. Hiervoor gebruikt men vaak pads. Dus GPU> Pasta, Memory> Pads

Ow, en kijk hier ook even:
Koelpasta topic

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
ChojinZ schreef op maandag 10 februari 2014 @ 14:33:
-Ja, je kan zelfs tandpasta gebruiken als je dat wil (geen grap)
-Dat kan je makkelijk via google vinden.
-Je geheugen moet ook gekoeld worden. Pasta op je geheugen is echter lastig en niet aan te raden. Hiervoor gebruikt men vaak pads. Dus GPU> Pasta, Memory> Pads

Ow, en kijk hier ook even:
Koelpasta topic
Thans voor de info! De reden waarom ik vraag welke het beste is is meer dat iedereen een mening erover heeft. ik wil graag horen waarom iemand die die ene hetbeste vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
of je thermal pads of pasta nodig hebt is afhankelijk van de koeler en kaart. De 2 zijn niet uitwisselbaar.

op de gpu zelf moet pasta, maar vaak zit er nog een halve tot een hele mm ruimte tussen geheugen en koelblok. Daar moet een pad tussen van de juiste dikte. Koelpasta gaat daar waarschijnlijk niet werken.

En welke koelpasta je moet hebben. Tja het internet staat vol van vergelijkingstests. Daar moet je je keuze wel uit kunnen halen. Bovenin het segment is over het algemeen niet heel veel verschil meer. Dan kun je even kijken welke leuk geprijsd is en beschikbaar bij de winkel die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
timberleek schreef op maandag 10 februari 2014 @ 14:40:
of je thermal pads of pasta nodig hebt is afhankelijk van de koeler en kaart. De 2 zijn niet uitwisselbaar.

op de gpu zelf moet pasta, maar vaak zit er nog een halve tot een hele mm ruimte tussen geheugen en koelblok. Daar moet een pad tussen van de juiste dikte. Koelpasta gaat daar waarschijnlijk niet werken.

En welke koelpasta je moet hebben. Tja het internet staat vol van vergelijkingstests. Daar moet je je keuze wel uit kunnen halen. Bovenin het segment is over het algemeen niet heel veel verschil meer. Dan kun je even kijken welke leuk geprijsd is en beschikbaar bij de winkel die je wilt.
Kan ik de oude her gebruiken? Ik heb zelf een hd7850 en dus een gellid : pricewatch: Gelid Solutions ICY VISION REV2. (All VGA Cards)

Waar haal ik die pads vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Laatst online: 22:37
Als het goed is kan je niet zomaar elke soort koelpasta erop smeren. Koelpasta's als Coollaboratory Pro en Ultra zijn elektrisch geleidend en kan je zover ik weet beter niet er voor gebruiken. Ook vreten dit soort pasta's aluminium heatsinks aan en bakt het bijvoorbeeld in koper... alleen lappen kan dan nog wil je het er 100% af krijgen.

Thermal pads kan je bijv. bij Highflow bestellen, die hebben nog aardig wat keus. Aquatuning bijvoorbeeld heeft zelfs nog iets meer keus in high-end thermalpads die meer W/oppervlakte kunnen geleiden. Maar dan heb je wel de verzendkosten vanaf Duitsland en moet je afvragen of zich dat loont.

Mja ik zou het vooral simpel houden. Haal wat MX4 oid en smeer je GPU ermee in (wel eerst de oude netjes verwijderen) en dan de nieuwe koeler erop.

[ Voor 10% gewijzigd door Aardwolf op 10-02-2014 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Dat zou je moeten kijken als de koeler eraf is. Als de pads niet soepel meer zijn maar uit elkaar vallen/uitgedroogd zijn is het sowieso over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
marcel87 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 14:46:

Mja ik zou het vooral simpel houden. Haal wat MX4 oid en smeer je GPU ermee in (wel eerst de oude netjes verwijderen) en dan de nieuwe koeler erop.
Dus zonder die pads? Maakt dat verder erg veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

koelingspads kun je beter wel gebruiken voor geheugen, geheugen wilt op videokaarten nogal eens erg warm worden, en dan gaat het ook wat sneller storingen geven, of gewoon stuk.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
D3nnisd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 14:54:
[...]

Dus zonder die pads? Maakt dat verder erg veel uit?
Pads moet je juist wel gebruiken. Zie rede boven mij. ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
is er een manier om erachter te komen hoe groot ze zijn? Want anders heb ik straks 1 a 2 dagen niks :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Misschien hoef je ze niet te vervangen. Maar dan moet je je koeler eraf halen. Als ze nog gewoon soepel/rubberachtig zijn kun je ze afaik gewoon hergebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Misschien kijken of iemand het al eerder gedaan heeft op de interwebs, Wss kun je ook naar de kaarten kijken die erop lijken, zoals de HD7870, R9 270 etc etc.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
ChojinZ schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:05:
[...]

Pads moet je juist wel gebruiken. Zie rede boven mij. ;)
Ja hoezo? Dat ligt toch gewoon er aan wat er nu al op zit en of TS ook mem heatsinks heeft bij de koeler die hij er op wil zetten. Of wou je hem aanraden een thermalpad tussen de koeler en core te proppen? :/

Ik had het gewoon over de core in mijn bericht. Beetje pasta ertussen en gaan. Die thermal pads kan je gebruiken als er een schroefbare heatplate/heatsink al op zit. En anders kan je zo'n kitje kopen en erop lijmen (met thermische lijm uiteraard, niet Prit ofzo :+ hahaha ).

Dus het ligt er gewoon aan wat je al op die kaart hebt zitten en wat er bij de koeler bij zit.

[ Voor 37% gewijzigd door Aardwolf op 10-02-2014 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
marcel87 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 21:12:
[...]

Ja hoezo? Dat ligt toch gewoon er aan wat er nu al op zit en of TS ook mem heatsinks heeft bij de koeler die hij er op wil zetten. Of wou je hem aanraden een thermalpad tussen de koeler en core te proppen? :/

Ik had het gewoon over de core in mijn bericht. Beetje pasta ertussen en gaan. Die thermal pads kan je gebruiken als er een schroefbare heatplate/heatsink al op zit. En anders kan je zo'n kitje kopen en erop lijmen (met thermische lijm uiteraard, niet Prit ofzo :+ hahaha ).

Dus het ligt er gewoon aan wat je al op die kaart hebt zitten en wat er bij de koeler bij zit.
Memory en VRM's wil je ten alle tijden gekoeld hebben. De rede daarvan gaf VasZaitsev al aan.
Nu krijg je bij de Gelid memory koelblokjes geleverd die je zal moeten bevestigen via thermalpads. Het koelblok zelf koelt namelijk alleen de GPU.

Het spreekt voor zich dat je voor de GPU pasta moet gebruiken. Dat staat namelijk ook in de link die ik plaatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interlude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 13:22
Ik heb van alle type soorten koelpasta op mijn 3570k gesmeerd en het type merk maakt echt niks uit!!.
Het is leuk om mooie koelpasta uit te zoeken maar ik zal er niet teveel aan uit geven.

[ Voor 30% gewijzigd door interlude op 11-02-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
ChojinZ schreef op maandag 10 februari 2014 @ 21:44:
[...]
Memory en VRM's wil je ten alle tijden gekoeld hebben. De rede daarvan gaf VasZaitsev al aan.
Nu krijg je bij de Gelid memory koelblokjes geleverd die je zal moeten bevestigen via thermalpads. Het koelblok zelf koelt namelijk alleen de GPU.
Ja oké dan wel. Mgoed, ik bedoel er zijn zat kaarten die out-of-the-box zonder mem heatsinks komen en altijd fatsoenlijk werken. Vanuit die gedachte geredeneerd is het niet altijd nodig dus, wel beter maar niet perse nodig.

Zoals die HAWK die ik linkte uit mijn eigen review daar OC-de men vrôgah gewoon mee zonder mem heatsinks... ik heb er extra een kit voor gekocht en op maat gemaakt omdat ik dat beter vond, maar in principe hoefde dat niet per se. Daarom ligt het gewoon eraan wat er bij je koeler en/of kaart zit.

Wat betreft VRM's heb je absoluut gelijk, maar daarvan is er denk ik ook geen één kaart te vinden die dit standaard niet heeft (waardoor je het of kunt hergebruiken of vervangen door nieuwe spullen).
Het spreekt voor zich dat je voor de GPU pasta moet gebruiken. Dat staat namelijk ook in de link die ik plaatste.
Ja ja... I know, mgoed... ik heb al wel eens gezien dat iemand een pad er tussen stopte. Niet fijn hoor... werd een beetje warm onder load. >:) :> Dus ik dacht, ik zeg het maar ff. haha :+
Pagina: 1