Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Excel functie om cellen te tellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Al geruime tijd ben ik opzoek naar een functie om het volgende te doen:

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/5f26292b946c9fa1a26997f6d293daac.jpg

In cel A1 heb ik een aantal titels staan. Weergeven als: Schrijver: titel van het boek..

En in cel C1 staan het aantal verkochte exemplaren.

Nu zou het fijn zijn als ik "aantal" bij elkaar kan optellen, en 1 titel en dus 1 rij overhoud. Deze titel wijzig ik dan naar de naam van de schrijver en weet ik hoeveel boeken deze schrijver heeft 'verkocht'.

Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan want ik heb bijna alles al geprobeerd.

Mijn dank is groot. :)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2014 12:11 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien mist er een deel van je uitleg / probleem. Kan je een concreet kort voorbeeld gewoon als tekst plaatsen? Als een tabel maken te lastig is: met bijvoorbeeld [pre] bla [/pre] kan je al heel eenvoudig er een simuleren:
Titel                                Aantal
Bla                                  12
Foo                                  3
Bar                                  34

Geef dan ook even de formules die niet de juiste functionaliteit bleken te bieden, dan weten we wat niet de bedoeling is.

Het klinkt met de huidige beschrijving namelijk alsof je gewoon de som-functie (of evt. som.als) wilt gebruiken. En dat lijkt me stug :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11 21:15
Met F_J_K, het lijkt alsof je SUM zoekt. Maar je zoekt denk ik SUMIF. Maak het jezelf makkelijk en splits je eerste kolom naar twee kolommen "schrijver" en "titel", al is dat niet noodzakelijk.

Om hoeveel records gaat het? Moet het volledig automatisch? Dan zul je naar VBA moeten grijpen.

https://www.google.nl/search?q=excel+conditional+sum

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.

Het gaat om 12 sheets met 2500 records each. Allemaal ongestructureerde titels. Hierdoor heb ik in de titel vaak dubbelingen of ongestrucuteerd naamgebruik.

Dit is verder geen probleem, want uiteindelijk tel ik aantal bij elkaar op en houd ik 1 Titel over.

Ik zoek dus een manier om Titel en Aantal bij elkaar op te tellen en zodoende 1 rij overhoud... Het lijkt mij sterk dat ik daar perse VBA voor nodig heb?

Een soort functie "combine" dus.

Dit hoeft niet volledig automatisch. In princiepe selecteer ik het aantal rijen die ik bij elkaar wil optellen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2014 13:23 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik ben bang dat ik niet verder kom dan F_J_K in "Excel functie om cellen te tellen" - waar loop je met welke code vast?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Krishhh
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:06
Denk dat de formule sumproduct hierbij past.

http://exceluser.com/formulas/sumproduct_12.htm

PSN: TheKrish

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dit is wat ik zoek. thanks, laat het weten.

allen, bedankt :)
Pagina: 1