[W7] Installatie W7 lukt niet, BSOD*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:24
Afgelopen week heb ik mijn pc laten upgraden door de kapotte case en HDD te vervangen voor een nieuwe case en SSD + HDD. De oude kapotte HDD heeft de computerzaak er in laten zitten.
Toen ik de computer voor het eerst opstarte, starte hij dus van deze oude HDD op en deed hij het prima.

Toen starte ik hem opnieuw op met de originele installatiedisc van Windows 7 erin om een schone installatie op de SSD uit te voeren. En toen ging eigenlijk alles fout. Sowieso moet ik altijd al tien minuten wachten voordat het installatieprogramma naar voren komt. De installatie draaide voor de rest prima, hij pakt alles uit en installeert deze, maar na de automatische reboot loopt de computer steeds vast, bijvoorbeeld op Windows starten. Na een handmatige reboot komt er deze BSOD naar voren:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BkEpCp0.jpg

Toen heb ik van alles uitgeprobeerd, alle mogelijke opstellingen van de twee HDD's en de SSD geprobeerd. En de twee schijfjes RAM apart uitgeprobeerd. De Windows Memory Diagnostic Tool gedraaid, daar kwamen geen fouten uit. Daarnaast heb ik de BIOS gereset.

Een andere CPU, moederbord of grafische kaart om te testen heb ik zo niet, daarnaast heb ik daar ook weinig ervaring mee (heb de pc dus van de week door een computerbedrijf in elkaar laten zetten)
Daarnaast brandt op m'n moederbord het bovenste ledje rood, die daaronder is oranje en de onderste twee zijn groen.

Het stomme is dat ik mijn oude harde schijf in mijn eerste installatiepoging heb geformatteerd, ik heb nu dus geen werkende Windows meer staan op een harde schijf. Alles wat ik kan proberen, moet ik dus in de opstartomgeving doen.

Ik heb de foutcode van de BSOD van hierboven (MACHINE_CHECK_EXCEPTION en de 0x0000009c) hier gezocht en gegoogled, maar een passende oplossing kan ik niet vinden. Het moet een hardware of driverprobleem zijn, maar ik kan me niet bedenken welke.

Ik draai deze opstelling nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 750 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P55-UD3€ 0,-€ 0,-
1Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,99€ 48,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 74,50€ 74,50
1be quiet! Straight Power BQT E7-CM-480W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 76,36€ 76,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,85

Ik heb echt geen flauw idee meer wat te doen, dus ik hoop dat hier iemand de oplossing weet.

[ Voor 3% gewijzigd door slico op 08-02-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:29
Tja, een BSOD zegt over het algemeen vrij weinig en dus is het raden wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Bij het zoeken, kom ik een melding van overvehitting tegen bij deze foutmelding. Wat doet je CPU temperatuur bij uitlezen in het BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Bedankt voor je antwoord. De CPU-temperatuur is prima in orde!
Er staat een nieuwe processorkoeler op ook en met de twee ingebouwde fans in de kast, wordt het geheel in elk geval niet te heet.

Ik heb trouwens ook nooit iets gemod of overklokt of iets in die trend trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:17
Kapotte hdd? Wat was er kapot aan? Probeer is alleen met je SSD windows te installeren en eventueel later als dat gelukt is je HDD weer aan te sluiten.. Probeer ook even de laatste firmware versie op je SSD te flashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 20:43

SambalBij

We're all MAD here

Start je op via de ouderwetse BIOS boot of gebruik je UEFI? Probeer dat eens te wisselen...
Hoewel ik niet echt verwacht dat dat verschil maakt; als daar iets mis gaat komt ie vaak ook niet zover als dit. Probeer ook eens de SSD (of HDD) helemaal te wissen via diskpart.exe. Ook even kijken of hij MBR of GPT partitietabel heeft. (Dat kan misschien ook weer uitmaken voor de BIOS vs. UEFI boot)

Ik zou niet direct issues met je CPU of geheugen verwachten, aangezien hij het eerder met de oude installatie op de oude schijf wel gewoon deed. (Tenzij dat bijv. 32 bits Windows was terwijl je nu 64 bits aan het installeren bent)

[ Voor 22% gewijzigd door SambalBij op 08-02-2014 23:15 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

slico schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 23:07:
Bedankt voor je antwoord. De CPU-temperatuur is prima in orde!
Er staat een nieuwe processorkoeler op ook en met de twee ingebouwde fans in de kast, wordt het geheel in elk geval niet te heet.

Ik heb trouwens ook nooit iets gemod of overklokt of iets in die trend trouwens.
zit de koeler er recht op dan ? pasta opnieuw gesmeerd ? pasta op de contacten ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Controleer ook even je moederbord en voeding op foute condensators (open of opgeblazen).
BIOS up to date?
Heeft er altijd W7 op gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
fish schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 23:16:
[...]

zit de koeler er recht op dan ? pasta opnieuw gesmeerd ? pasta op de contacten ?
Precies ook mijn gedachten; er kan wel een goed koelblok op zitten en een wind door de kast waaien, dat wil niet altijd zeggen dat de koeling van je CPU naar het blok goed is. Die werkt zolang de koelpasta ertussen goed zijn werk kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
0Iedereen bedankt voor het meedenken en de antwoorden. Tof!
J.Thermaltaker schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 23:14:
Kapotte hdd? Wat was er kapot aan? Probeer is alleen met je SSD windows te installeren en eventueel later als dat gelukt is je HDD weer aan te sluiten.. Probeer ook even de laatste firmware versie op je SSD te flashen
Van m'n oude harde schijf werd de Read Error Rate te hoog in CrystalDiskInfo, daarnaast gaf Windows ook telkens meldingen dat de schijf kapot was. Zie onder andere dit topic: Harde schijf kapot? (HD103SJ)
Ik heb op elke schijf apart een Windows-installatie geprobeerd, maar geen werkt.
SambalBij schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 23:14:
Start je op via de ouderwetse BIOS boot of gebruik je UEFI? Probeer dat eens te wisselen...
Hoewel ik niet echt verwacht dat dat verschil maakt; als daar iets mis gaat komt ie vaak ook niet zover als dit. Probeer ook eens de SSD (of HDD) helemaal te wissen via diskpart.exe. Ook even kijken of hij MBR of GPT partitietabel heeft. (Dat kan misschien ook weer uitmaken voor de BIOS vs. UEFI boot)

Ik zou niet direct issues met je CPU of geheugen verwachten, aangezien hij het eerder met de oude installatie op de oude schijf wel gewoon deed. (Tenzij dat bijv. 32 bits Windows was terwijl je nu 64 bits aan het installeren bent)
Mijn moederbord (Gigabyte GA-P55-UD3) ondersteunt nog geen UEFI, dus dat kan ik helaas niet proberen.

En ik heb altijd de 64-bits WIndows er op gehad.
fish schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 23:16:
[...]

Daar heb ik weinig verstand van, maar de jongens van Afuture.nl hebben alles opnieuw er op gezet, dus ik neem aan dat er met de montage van de processorkoeler niets fout is gegaan. Hij zit er in elk geval goed recht op.
wagenveld schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 23:25:
Controleer ook even je moederbord en voeding op foute condensators (open of opgeblazen).
BIOS up to date?
Heeft er altijd W7 op gedraaid?
Ik zie geen foute condensatoren op mijn moederbord of voeding.

Zojuist probeerde ik er een nieuwe BIOS op te zetten, maar dat lukte ook niet. Met een geformatteerde USB stick en een externe harde schijf geprobeerd, maar in Q-flash kreeg ik telkens de melding Disk Access Error.

En er heeft altijd Windows 7 op gedraaid ja.

----------------------------------------------------------------------
Ik denk dat ik morgen even een USB stick van 4gb bestel en daar een bootable W7 USB-stick van maak en het daarmee probeer te installeren. Is dat een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Het lijkt dus wel in de hoek van de harde schijf te zitten. Wellicht de controler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Jolke schreef op zondag 09 februari 2014 @ 18:26:
Het lijkt dus wel in de hoek van de harde schijf te zitten. Wellicht de controler?
De controller op het moederbord bedoel je?

In de BIOS worden de harde schijven wel herkend trouwens, heb de CD-rom op 0 Slave staan en de HDD op 3 Master.

Wellicht kan ik nog even nieuwe sata kabels proberen die testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Oké, BIOS goed. Is je installatie DVD niet rot ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Jolke schreef op zondag 09 februari 2014 @ 18:53:
Oké, BIOS goed. Is je installatie DVD niet rot ofzo?
Ik heb er naast de officiele dvd, nog meerdere andere gebruikt, een paar die ik vroeger heb gemaakt met images van internet. Ik zal er morgen nog een nieuwe maken weer, maar ik weet bijna zeker dat daar het probleem niet ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Vandaag een nieuwe USB-stick gekocht en daar de iso op gezet met behulp van het officiele programma van Windows. Ik heb het idee dat ie iets sneller door de installatieprocedure loopt, ik hoef bijvoorveeld geen minuten te wachten voordat ie het programma opstart.
Daarna komt er echter hetzelfde probleem, de computer blijft hangen op Windows Starten of op Updaten register. Elke handmatige reboot daarna geeft hetzelfde resultaat.
Aan de CD-romspeler of de dvd ligt het dus in elk geval ook niet.

Zojuist heb ik ook een officiele Windows 8 iso gedownload en op de USB-stick gezet. Daarmee kom ik ook in het officiele installatieprogramma, het installeren gaat prima en na de reboot loopt ie ook weer vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Heb je al eens de hardware gecontroleerd met een LiveDVD/USB-stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Toch opgelost nu gelukkig!

De oplossing was om de bios te flashen naar de nieuwste versie. Dit kreeg ik eerst niet voor elkaar, maar nadat dat lukte, verliep de hele installatie prima!

Toen ik later probeerde om Windows te herinstalleren om mijn SSD + HDD op AHCI te laten draaien, kreeg ik dezelfde melding weer. Maar toen was m'n geduld op en heb ik alles weer teruggezet en draai ik nu gewoon op IDE...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Hm, wel prettig dat het opgelost lijkt te zijn... maar een SSD in IDE modus draaien is natuurlijk niet handig. Daar heb je juist baat bij AHCI, incl.NCQ... weet niet zeker of de trim-functie onder IDE wel werkt (of is dat een fucntie van de disk zelf?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-10 08:47
slico schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 22:19:
Toch opgelost nu gelukkig!

De oplossing was om de bios te flashen naar de nieuwste versie. Dit kreeg ik eerst niet voor elkaar, maar nadat dat lukte, verliep de hele installatie prima!

Toen ik later probeerde om Windows te herinstalleren om mijn SSD + HDD op AHCI te laten draaien, kreeg ik dezelfde melding weer. Maar toen was m'n geduld op en heb ik alles weer teruggezet en draai ik nu gewoon op IDE...
Je kan ook als je windows op IDE mode hebt geinstalleerd dit omzetten in AHCI, ik heb nu even geen tijd om het op te zoeken, maar als je dat googled vind je misschien wel een goede oplossing. had zelf ook een keer last bij een PC met dit probleem. installeren op AHCI mode lukte gewoon niet -> IDE geinstalleerd -> overgezet naar AHCI na de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Zie hier http://www.everything-mic...enable-ahci-in-windows-7/

Eerst dat aanpassen en dan controllermodus weer terugzetten naar AHCI. Eigenlijk altijd (en vooral bij een SSD) wel aan te raden. Vandaar ook dat we dit in de BIOS na de ombouw zo ingesteld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Precies... ^^ wat The_nv40_man zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Is dat een win7 BSOD?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Okay, nogmaals bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga het nu toch eens proberen met AHCI, hopelijk lukt dit wat sneller...
En ja, dat was een Windows BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Toch niet gelukt via die methode. Ik heb het aangepast in het register en daarna in de BIOS, maar dan start hij weer niet op en blijft hij weer hangen op Windows Starten.

Dus ik houd het hier maar bij voorlopig, al blij zat dat die het eindelijk doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik heb de info nog even wat beter opgezocht,[bron] maar het komt hierop neer:

- een SSD heeft niets aan NCQ, welke alleen een verbetering voor mechanische schijven biedt.
- een SSD heeft TRIM in de firmware gebakken, en dit staat los van AHCI.
- AHCI maakt het mogelijk om je schijven te kunnen hotswappen.

Kortom, TS, ik zou me verder geen zorgen maken en de controller gewoon op IDE laten staan als het zo werkt. :P

• slico
Jolke schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 20:33:
Ik heb de info nog even wat beter opgezocht,[bron] maar het komt hierop neer:

- een SSD heeft niets aan NCQ, welke alleen een verbetering voor mechanische schijven biedt.
- een SSD heeft TRIM in de firmware gebakken, en dit staat los van AHCI.
- AHCI maakt het mogelijk om je schijven te kunnen hotswappen.

Kortom, TS, ik zou me verder geen zorgen maken en de controller gewoon op IDE laten staan als het zo werkt. :P
Jep, dit had ik ook al gelezen. AHCI geeft wat leuke voordelen, maar uiteindelijk vond ik het niet de moeite waard om weer een week te klungelen of zelfs mijn moederbord te vervangen.

Maar bedankt voor al je antwoorden!

• Jolke
slico schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:27:
[...]

Jep, dit had ik ook al gelezen. AHCI geeft wat leuke voordelen, maar uiteindelijk vond ik het niet de moeite waard om weer een week te klungelen of zelfs mijn moederbord te vervangen.

Maar bedankt voor al je antwoorden!
Yep, in de categorie: if it ain't broken, don't fix it :)
Pagina: 1