Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:33
Hallo,

Op dit moment ben ik wat aan het rondneuzen voor een NAS systeem voor in huis. Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat er een Synology gaat komen, maar ik twijfel nog even tussen twee uitvoeringen.
Namelijk:
pricewatch: Synology DiskStation DS213j
en:
pricewatch: Synology DiskStation DS214se

Daar moet om mee te beginnen een 2TB schijf in komen, maar óók daar zit ik te dubben tussen deze:
pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB
en:
pricewatch: WD Green WD20EZRX, 2TB
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn situatie:

Op dit moment staan er 2 pc's in huis. Voor deze twee is geen goede back-up mogelijkheid, meer omdat een back-up op het eigen systeem niet als back-up geldt.

Daarnaast is mijn vader veel bezig met zijn foto collectie (vakantie kiekjes), en wilt nieuwe toevoegingen graag laten zien aan bezoek.
Beneden staat een Mede8er met externe HDD. Dingetje werkt perfect, maar een film overzetten is een drama, omdat deze niet altijd aanstaat, en de overdrachtsnelheid is standaard 2-3MB/ps.

Nu komt er in de toekomst een Xbox One op mijn kamer te staan, wat ik wil gaan gebruiken om films/series e.d. op mijn kamer te gaan kijken.

Nu kwam ik dus op het idee om een NAS als tussenweg neer te zetten, zodat iedereen overal en altijd bij de bestanden kan.

Nu twijfel ik dus tussen 2 modellen en 2 schijven.
De ds213j is het prijzigst van beiden, maar heeft een Marvell 6281 1,2 ghz processor en 512 mb werkgeheugen.
De ds214se is 40 euro goedkoper en heeft Marvell Armada 370 800mhz processor en 256 mb werkgeheugen.
Ik neem ook aan; hoe minder snel/krachtig hoe zuiniger het apparaatje is?

Is voor wat ik wil bereiken de 214se qua specificaties voldoende? Of zijn er zaken die ik over het hoofd zie naast de processor en werkgeheugen?

Daarnaast twijfel ik tussen de soort schijven.
De Red en Green schelen ongeveer 13 euro. Nu dacht ik altijd dat Red de beste optie was, maar ik las net in deze post dat het niet uitmaakt of je nou wel of geen Red schijf neemt.
Misterpc schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 16:30:
inderdaa is de wd red voor nassen gemaakt beweerd de fabrikant ,

als je even in het artikelen van backblaze verder leest ,
dan komt men daar tot een iets genuanceerder beeld over betrouwbaarheid ...

want daar merkt men op dat hitachi global storage behoordlijk betrouwbaar is in tegenstelling tot seagate en wd schijven hebben ze nog niet zoveel ,
Enig antwoord op mijn vragen zou welkom wezen.

[ Voor 9% gewijzigd door CuBras op 07-02-2014 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:11
Pak de DS213j vanwege de resources én het feit dat de DS214se geen Power Schedule mogelijkheid heeft. Ik gebruik zelf de WD Green series, volgens mij maakt het niet veel uit. Je zou daar dus evt 26 euro kunnen besparen.

DS213j: Over 100MB/sec Reading, 70MB/sec Writing
DS214se: 102 MB/s Reading, 58 MB/s Writing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red en Green zijn fysiek hetzelfde. Het verschil zit hem in de firmware (Red ondersteunt TLER) en in het jaar extra garantie. RE4 zijn wel fysiek verschillend van WD Green. De WD40EZRX is tot nu toe de beste schijf in mijn bezit; uitstekende schijf voor massaopslag.

Had je in het [Synology] Vraag en antwoord topic al gekeken of je daar antwoord op je vragen kon vinden? Normaliter behoren vragen als die van jou in dit topic. Een eigen topic is wel toegestaan mits daar reden voor is, zoals een uitgebreide situatie die je liever in een eigen topic wilt bespreken. Tot nu toe krijg ik de indruk dat jouw vragen ook prima in het genoemde topic passen. In dat geval zou ik je graag naar dit topic willen doorverwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:33
Miyamoto schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 17:11:
Pak de DS213j vanwege de resources én het feit dat de DS214se geen Power Schedule mogelijkheid heeft. Ik gebruik zelf de WD Green series, volgens mij maakt het niet veel uit. Je zou daar dus evt 26 euro kunnen besparen.

DS213j: Over 100MB/sec Reading, 70MB/sec Writing
DS214se: 102 MB/s Reading, 58 MB/s Writing
De vraag was meer; ga je het verschil qua resources echt merken? Want in feite is het een pure opslag locatie waar alleen heen en weer wordt geschreven, toch?
Daarnaast qua Power Schedule, een NAS is toch zo zuinig, dat hij altijd aan blijft staan en niet uit hoeft?

Qua snelheid ligt het erg dicht bij elkaar. Dit heeft mij nog niet over de streep getrokken
Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 17:14:
Red en Green zijn fysiek hetzelfde. Het verschil zit hem in de firmware (Red ondersteunt TLER) en in het jaar extra garantie. RE4 zijn wel fysiek verschillend van WD Green. De WD40EZRX is tot nu toe de beste schijf in mijn bezit; uitstekende schijf voor massaopslag.

Had je in het [Synology] Vraag en antwoord topic al gekeken of je daar antwoord op je vragen kon vinden? Normaliter behoren vragen als die van jou in dit topic. Een eigen topic is wel toegestaan mits daar reden voor is, zoals een uitgebreide situatie die je liever in een eigen topic wilt bespreken. Tot nu toe krijg ik de indruk dat jouw vragen ook prima in het genoemde topic passen. In dat geval zou ik je graag naar dit topic willen doorverwijzen.
Bedankt voor je toelichting!

Ik had inderdaad het Vraag en Antwoord topic gevonden, maar dat was meer algemene informatie en niet zozeer 'echt' over advies, meer over 'hoe moet ik .pat bestand daar krijgen'.

Nu ik het zo bekijk kon ik dit topic zelfs beter neerzetten bij Aankoop advies... Mijn excuses daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:11
CuBras schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 17:22:
[...]

De vraag was meer; ga je het verschil qua resources echt merken? Want in feite is het een pure opslag locatie waar alleen heen en weer wordt geschreven, toch?
Daarnaast qua Power Schedule, een NAS is toch zo zuinig, dat hij altijd aan blijft staan en niet uit hoeft?

Qua snelheid ligt het erg dicht bij elkaar. Dit heeft mij nog niet over de streep getrokken
Als je 'm alleen als backup gebruikt gebruikt ie idle <10% RAM. Gebruik je wat meer packages gaat het richting 40% (op een DS213j). Het mooie van een Synology is dat je 'm koopt als enkel backup-beest, maar daarna al de features ontdekt en 'm voor veel meer dingen inzet. _/-\o_ Verder idem met geheugen in je PC/telefoon/whatever: Iedere update voegt meer funcitonaliteit toe, maar gebruikt vaak ook meer resources.

Ik zet mijn NAS zelf uit 's nachts mede als extra beveiliging om de Chinezen buiten de deur te houden. Het idle verbruik is inderdaad maar ~3,5W van de DS213j/DS214se.

Wil je 40 euro besparen pak je de DS214se, wil je iets toekomstgerichter kopen, koop je de DS213j.

Edit: CPU zie je naar 100% schieten bij virus scan, indexeren etc. Dan is een krachterige processor evt. fijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Miyamoto op 07-02-2014 19:22 ]