Gigabyte 7970 oc (1000Mhz) windforce .. Bullshit ?

Pagina: 1
Acties:

• Denzor21
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-03-2025
Koop je een Gigabyte 7970 Windforce Edition die OCed is door Gigabyte hun zelf naar de 1000Mhz.
En natuurlijk de mooie koeling van windforce 3x fans waar je van gaat kwijlen!!

Al in al een droom kaart waar van je zou denken die oc je zelf lekker naar de 1200+/1650+.

Dikke pech want dat was dus een broodje aap verhaal van Gigabyte waar ze hun klanten mee lokten om hun kaarten te kopen, dus bullshit is hier echt van pas.

Kwam er achter dat je niet met de voltages kan spelen, enige wat open is is de Core clocken en de geheugen.

Dat is allemaal fijn als je ook de voltages kon gebruiken, wat Gigabyte dus versleuteld heeft.

Bij de 1200Mhz word het erg onstabiel, benchmarked met Valley loop die vast.
Bij de 1100Mhz loop die wat beter, maar nog steeds onstabiel, en freezen doet die zo nu en dan random.
Bij de 1050 loopt het goed.

Iemand enige ervaring met de Windforce Edition ? Bios flashen ervaringen ? Iemand succes gehad met ocen en wat was de max ?

Bedankt voor het lezen :)

PS: Zo een zonde van de 3x fans, wtf ?

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Overklokken is altijd geluk hebben, soms heb je een goede chip die de 1200MHz haalt en soms een brakke die de 1050 maar net haalt. Je hebt gewoon pech gehad

• Denzor21
Ik zal even mij setup ook der bij zetten.

CPU: FX-8350 4.1+Ghz

GPU: Gigabyte HD7970OC Windforce Edition 1000Mhz

MOBO: Asus Crosshair v Formula z ( Echt een beest van een moederbord <3 )

PSU: XFX 750Whatt

Cooling: Coolermaster + 3x fans van de kast zelf

MEM: 8GB 1333

SSD + HDD Enz

Aan me systeem licht het dus echt niet aan.

Reden van Freezen van benchmarks is omdat me kaart kwa voltages niet OC baar is.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:12
Heb je al gekeken of je er een andere bios op kunt flashen om de voltages aan te passen?
(ik heb zelf geen ervaring met deze kaart, maar dat moet met google te vinden zijn)
Al met al kun je gigabyte niet aanklagen, je draait hem stabiel al 5% hoger dan hoe hij verkocht is.

Verwijderd

Tja als de kaart op de snelheden draait die de fabriekant opgeeft,dan is het goed.Alles daarboven hoeven zij niet garant voor te staan. Overklokken is altijd een gok,en elke chip is anders.

Mijn 1090t krijg ik niet boven de 3,8 stabiel terwijl een kennis van me exact het zelfde systeem-koeler-mobo heeft en die druk ik zo naar 4,1....

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:18
Heb een Gigabyte R9 280x rev 2 met zo'n windforce koeler er op. Voltage via software aanpassen kan niet, maar het bios kun je gewoon uitlezen, aanpassen en terugflashen. Zo heb ik het voltage bij de mijne aangepast. Ik heb het dan wel verlaagd maar volgens mij moet verhogen ook geen probleem zijn.

• Denzor21
@ Mitsimark. Gigabyte maakt volgens mij een "Bullshit" reclame aan als je het mij vraagt. Ik bedoel de windforce fan systeem laat je al denken dat je hard kan ocen, plus het feit dat ze claimden dat je je kaart naar de 1200 makelijk kon gooien.

@Gh45T. Dat klopt precies ja, grappige is dat de stock 7970 kaarten met dual fans en een power van 925mhz geen Voltage lock op zit. Die kaarten kan je veel makelijker ocen dan de windforce edition. Wat een ironie zeg.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-02 19:50
Denzor, waar haal jij de clain van gigabyte vandaan dat deze kaarten goed te overclocken zijn? Want op de windforce page van gigabyte wordt er geen woord gerept over overclocken. Alleen dat de kaart extra koel en stil is. Dat duid dus niet persee op een oc kaart.

Ik snap je frustratie want een gpu met non stock.cooling kopen, om niet mee te overclocken gebeurd weinig

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Thomg

Aww yiss

Inderdaad, je geeft Gigabyte nu shit voor niks.

Als het een Lightning of Matrix was, dan ja, helemaal gelijk.
Maar gigabyte shit geven hierom is een no-no.

De kloksnelheiden zijn een garantie. Je kan en mag er helemaal niks van verwachten.

Buiten dat heb je een 7970 non-ghz kaart. Die OC'en sowieso minder lekker.

• GH45T
Denzor21 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 18:46:
@ Mitsimark. Gigabyte maakt volgens mij een "Bullshit" reclame aan als je het mij vraagt. Ik bedoel de windforce fan systeem laat je al denken dat je hard kan ocen, plus het feit dat ze claimden dat je je kaart naar de 1200 makelijk kon gooien.

@Gh45T. Dat klopt precies ja, grappige is dat de stock 7970 kaarten met dual fans en een power van 925mhz geen Voltage lock op zit. Die kaarten kan je veel makelijker ocen dan de windforce edition. Wat een ironie zeg.
Naast de Gigabyte R9 280x bezit ik ook nog een MSI R9 270x Gaming met Twin Frozr koeler, die is ook voltage locked. Ook bezit ik nog een MSI HD7970 Lightning en dat is dan weer een échte overclockerskaart, met (ik meen) 17 fasen voeding, 2x 8 pin PCIe voeding en dat soort geintjes. Die laatste is dan weer niet voltage locked.

Dat de Gigabyte HD7970 met Windforce koeler bedoelt is om te overclocken is gewoon een aanname. Daarbij is het gewoon mogelijk om het voltage aan te passen maar alleen gaat dat wat lastiger.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je kan de voltage van de 270X gaming unlocken hé?

Snuffel hier eens even rond.
http://forums.guru3d.com/forumdisplay.php?f=55

• GH45T
Thomg schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:56:
Je kan de voltage van de 270X gaming unlocken hé?

Snuffel hier eens even rond.
http://forums.guru3d.com/forumdisplay.php?f=55
Mwah heb het bios al aangepast. Vind dat ook fijner werken dan software instellingen in het OS.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

OMD

Ik ben ook aan het zoeken naar de claim van Gigabyte over het makkelijk naar 1200mhz kunnen overclocken.

Kan er alleen nergens wat over vinden. Kan je een link geven van Gigabyte ( dus niet een 3rd party website ) die deze claim maakt? Dan kunnen we verder gaan zoeken.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07-2025
OMD schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:47:
Ik ben ook aan het zoeken naar de claim van Gigabyte over het makkelijk naar 1200mhz kunnen overclocken.

Kan er alleen nergens wat over vinden. Kan je een link geven van Gigabyte ( dus niet een 3rd party website ) die deze claim maakt? Dan kunnen we verder gaan zoeken.
Lol natuurlijk zegt Gigabyte niet, sterker nog: dit zijn niet eens overclock kaarten.

Zoals eerder gezegd: dan moet je de lightning kaarten van MSI hebben ofzo (met speciale LN2 bios), en zelfs die geven geen enkele garantie op een bepaald aantal mhz omdat je geluk en pech kan hebben. Het enige wat ze er bij leveren is een certificaat van stabiliteit op de fabrieksclocks.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Denzor21 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 18:14:
PS: Zo een zonde van de 3x fans, wtf ?
Ik begrijp het doel van dit topic niet zo goed. Was dit een betere GPU geweest als er 4 fans op zaten? Denk je werkelijk dat je dan verder kunt OCen?

Je hebt het over een zogenaamde claim van Gigabyte maar dat is niet meer dan een hersenspinsel van jezelf op basis van het feit dat er een 'geweldige' koeler op zit die 'Windforce' heet. Hij had ook 'Stinking Fart' kunnen heten, maar daar koelt ie niet beter door.

Misschien heb je uit deze ervaring een wijze les geleerd: niet teveel geloven in marketing, het hele doel van Gigabyte is jou een kaart verkopen, maar in essentie is elke 7970 hetzelfde. Zoals de rest ook zegt, elke chip is anders en overklokpotentieel heeft nul komma nul te maken met de fabrikant.

Vwb de bios unlock, begin er nou maar niet aan. Als je al in dergelijke marketing trapt voorzie ik een aanstaande reparatie of vervanging van je kaart op die manier.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

OMD

Nightquest77 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 21:13:
[...]

Lol natuurlijk zegt Gigabyte niet, sterker nog: dit zijn niet eens overclock kaarten.

Zoals eerder gezegd: dan moet je de lightning kaarten van MSI hebben ofzo (met speciale LN2 bios), en zelfs die geven geen enkele garantie op een bepaald aantal mhz omdat je geluk en pech kan hebben. Het enige wat ze er bij leveren is een certificaat van stabiliteit op de fabrieksclocks.
Ik bedoelde mijn post sarcastisch O-)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

lol misschien 20% van de HD7970's/280X haalt 1200 stabiel op de core, ik haal 1140 helemaal stabiel, en dat vind ik al best een mooie clock.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Vind je?
Mijn 280Xen royalqeens halen 1150 core op de sloffen in CFx...?

• Kuusj

Kuusj

Thomg schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:47:
Vind je?
Mijn 280Xen royalqeens halen 1150 core op de sloffen in CFx...?
Wat is op de sloffen? Benchmark stabiel is leuk, maar ik laat gewoon een zware game een uur of 4 draaien en kijk of hij het houd.

Ik wil wel eens zien of jij 1200 stabiel haalt zonder al te veel fratsen, en waar mijn kaart misschien geen records haalt op de core, haalt hij wel 1970 op memory, ik wil jou kaart dat wel eens zien doen :)

Btw, bij het minen haal ik 1250 op de core zonder extreme voltages, dus ik acht dat niet relevant, tenminste, je zit ook in de mining wereld dus ik ga ervan uit dat je corespeeds bij minen bedoelt.

[ Voor 16% gewijzigd door Kuusj op 11-02-2014 12:52 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

kuusj98 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:51:
[...]

Wat is op de sloffen? Benchmark stabiel is leuk, maar ik laat gewoon een zware game een uur of 4 draaien en kijk of hij het houd.

Ik wil wel eens zien of jij 1200 stabiel haalt zonder al te veel fratsen, en waar mijn kaart misschien geen records haalt op de core, haalt hij wel 1970 op memory, ik wil jou kaart dat wel eens zien doen :)

Btw, bij het minen haal ik 1250 op de core zonder extreme voltages, dus ik acht dat niet relevant, tenminste, je zit ook in de mining wereld dus ik ga ervan uit dat je corespeeds bij minen bedoelt.
Tuurlijk niet...
BF4.

1200 Hoeft van mij niet, wilde gewoon zien of het dezelfde kloksnelheden kon halen als de lightning. En ja, dat kon het.

• Kuusj

Kuusj

Thomg schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:17:
[...]

Tuurlijk niet...
BF4.

1200 Hoeft van mij niet, wilde gewoon zien of het dezelfde kloksnelheden kon halen als de lightning. En ja, dat kon het.
Haha, ik haal ook 1200 maar dan moet ik uit mijn comfort zone qua voltage.

Pagina: 1