Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-09 22:31
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar de juiste internet verbinding in mijn net opgeleverde appartementje. KPN heeft de installatie gedaan van het complex/huis waar ik een appartement in huur. Graag heb ik goedkoop internet dat er niet telkens uit ligt. Gezien de wirwar van maatschappijen kom ik er zelf niet echt goed uit, helemaal niet als je reviews gaat lezen...

Het volgende is van toepassing

- Ik ga zeer binnenkort in mijn appartement en wil niet maanden zonder internet zitten
- Glasvezel is (momenteel) niet beschikbaar
- Niet een al te groot budget beschikbaar
- Moet geschikt zijn om te gamen zonder (/met zeer weinig) wegvallen van het internet (gebruik kabel en evt wifi voor telefoon maar dat is optioneel) en ik zou graag met redelijke snelheid downloaden (20mbit minimaal)
- Telefonie is niet nodig
- TV is optioneel (alleen als ik geen coax kabel hoef te gebruiken, dus TV kaart only, en ik het om de prijs niet hoef te laten)
- De vergelijkingssite van de consumentenbond geeft op mijn adres de volgende beschikbare providers: Telfort, KPN, Scarlet en Online.nl

Mijn vragen zijn:
  1. Is het mogelijk internet van bijvoorbeeld Ziggo aan te vragen als KPN de aansluitingen heeft gedaan?
  2. Ik game en download veel. Nou red ik mij eigenlijk prima met 20mbit (gewoon snachts aan laten staan) maar de prijs van b.v. een KPN is het dubbele van Telfort met dezelfde gemeten snelheden. Zie ik iets over het hoofd of is KPN gewoon erg duur en kan ik die beter links laten liggen?
  3. Gezien ervaringen in mijn vorige huis met verschrikkelijk slechte modems van Telfort, zie ik het als optie om een eigen modem aan te schaffen als de modem van een provider slecht is. Iedereen in het appartementencomplexje heeft zijn eigen internet aansluiting dus ik hoef het met niemand te delen verder. Is hier een geschikte modem voor mocht ik deze aanschaffen?
  4. Wat is de beste internet oplossing voor mij?
Ik hoop dat jullie mij op de goede weg kunnen helpen.

Alvast bedankt :) !

[ Voor 16% gewijzigd door Slickzor op 04-02-2014 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slickzor schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 23:43:
[...]

Mijn vragen zijn:

• Is het mogelijk internet van bijvoorbeeld Ziggo aan te vragen als KPN de aansluitingen heeft gedaan?
Staat geheel los van elkaar. Ziggo is kabelinternet dat over televisiekabel gaat. Heb je televisiekabel en woon je in Ziggo-gebied, dan kan dat. Zo niet niet. KPN's koperdraadjes hebben daar niets mee te maken.
[q]• Ik game en download veel. Nou red ik mij eigenlijk prima met 20mbit (gewoon snachts aan laten staan) maar de prijs van b.v. een KPN is het dubbele van Telfort met dezelfde gemeten snelheden. Zie ik iets over het hoofd of is KPN gewoon erg duur en kan ik die beter links laten liggen?
Telfort = KPN. Zelfde bedrijf, zelfde internet over zelfde verbinding, maar KPN heeft iets exclusievere naam en naar verluid beter helpdesk.
[q]• Gezien ervaringen in mijn vorige huis met verschrikkelijk slechte modems van Telfort, zie ik het als optie om een eigen modem aan te schaffen als de modem van een provider slecht is. Iedereen in het appartementencomplexje heeft zijn eigen internet aansluiting dus ik hoef het met niemand te delen verder. Is hier een geschikte modem voor mocht ik deze aanschaffen?
Ben niet zo helemaal thuis in DSL-wereld, maar niet alle providers staan toe dat je eigen modesm gebruikt (Tele2 iig niet). Check dat voordat je een abo aangaat (en doe dat ergens onafhankelijks, niet bij de verkoopafdeling die op iedere vraag wel 'ja' zal antwoorden als ze iets kunnen verkopen)
[q]• Wat is de beste internet oplossing voor mij?
Ik mis kabel in je lijstje. Als je dat hebt kun je daar meestal voor minder geld meer snelheid krijgen dan met DSL, en sowieso hogere maximumsnelheden.

Verder is DSL allemaal één pot nat, het gaat over zelfde kabels, en muv modem, helpdesk en kleur/logo van contract verschilt het niets. Als je ook nog eigen modem wilt gebruiken is het puur onderscheid tussen providers die dat mogelijk maken en providers die het niet doen.

Allicht nuttig voor de beeldvorming om te weten waar je woont.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Ik woon in Groningen (dacht dat ik dat vermeld had, excuus), dus dat Ziggo gebied zal het wel goed mee zitten. Bij de postcode check geeft hij het volgende aan:

Op dit adres is nog geen aansluiting van Ziggo aanwezig. Vul het formulier in dan nemen we contact met u op zodra u gebruik kunt maken van onze diensten. Bij het formulier staat ook meer informatie over de aanvraag van een aansluiting.

Volgens de makelaar van mijn appartement wilde Ziggo geen aansluiting maken om 1 of andere reden en deed KPN het daarom. Oftewel ik heb sowieso een DSL aansluiting. Ik weet dat KPN en Telfort hetzelfde bedrijf zijn, maar dat prijsverschil voor een beetje klantenservice is wel heel extreem. Maarja, blijkbaar wordt het er voor betaald.

Had zeer graag glasvezel gehad of zou graag kabel willen als dat kan maar ik weet dus niet of dit daadwerkelijk aangelegd kan worden na wat ik van de makelaar heb gehoord. Ook weet ik niet of het zinvol is dit aan te schaffen, gezien je bij Ziggo geen Internet Only aboo kan afsluiten (minimaal 40eu TV + Internet) en je bij Telfort al klaar bent voor 21 euro met 30mbit down en 3mbit up en 50mbit down en 3mbit up voor 26 euro. Maar gezien ze 6 maanden voor 30 euro leveren en daarna 60 euro voor 150mbit ben ik toch wel redelijk nieuwsgierig naar de abonnementen.

Det Telfort check geeft: - Internet Instap en Standaard (met een maximale snelheid op uw adres van 12 Mb/s) . Dat is vrij laag en ik zou dit graag een stukje hoger zien, heb ik opties of moet ik alle providers bij langsgaan? Als er geen andere optie voor mij is om de snelheid hoger te krijgen, wat kan ik dan het beste doen?

Ik zal Ziggo eens bellen of ze überhaupt kabel kunnen aansluiten en wat dat gaat kosten. Vind het verhaal van het niet willen aansluiten maar vreemd.

[ Voor 3% gewijzigd door Slickzor op 05-02-2014 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
Telfort, vind ik erg concurrerend qua prijs. Geheel buiten beschouwing laat ik dan bijv. kwaliteit van hun apparatuur, geen ervaring mee. Je wilt goedkoop? Zet dan Kpn maar uit je hoofd.

Je haalt 12 Mbit bij Telfort? Telfort test is IMO wel DE test die eerlijk is, dus je bent de pineut, 12 Mbit gaat het worden, nou vooruit laat het 13 zijn.

Maar Kpn gaat de wijkkast upgraden in vele plaatsen , misschien heb jij ook wel die mazzel, dan mag je opeens genieten van 40Mbit/30 bij Telfort (?)

nieuws: Veel KPN-klanten krijgen binnen anderhalf jaar hogere vdsl-snelheden

[ Voor 62% gewijzigd door Sjah op 05-02-2014 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht is er een mogelijk om te kijken wat je afstand is tot de wijkcentrale? Deze is van meeste invloed op je snelheid via DSL die je uiteindelijk behaald (+ binnen 1000 meter vaak de mogelijkheid tot gebruik van hierboven genoemde VDSL). Met geluk haal je een redelijke snelheid, maar ga er inderdaad vanuit dat je max 15mbit haalt via DSL (en dat is ruim).

Ziggo zou inderdaad een optie kunnen zijn, afhankelijk van de ligging van je groene kabel kunnen ze ervoor zorgen dat deze naar je huis getrokken wordt. Soms is het gratis, meestal kost het een X bedrag wat ze gewoon voor je kunnen opstellen via een offerte (niet gebonden dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Dank voor de informatie, ziet er niet echt veelbelovend uit. Het probleem is dat het complex omringt is door een blok met huizen, het ligt dus niet op een echt makkelijke locatie. Denk dat Ziggo daarom zei: 'bekijk het'. Ga ze vandaag of morgen even bellen in ieder geval, wat de opties zijn. Want 12mbit vind ik toch behoorlijk laag, helemaal als dat een maximum is.

KPN gaat geen kast upgraden bij mij in Groningen. Zijn maar twee locaties die ze gedaan hebben in het verleden en er staat niets gepland voor de toekomst.

@Sjah, zijn ze zeker. En heb ook een aantal jaren internet gehad van hen wat redelijk stabiel was. Probleem was echter uiteindelijk de modems (ja inderdaad, met een S erachter). Heb er 3 gehad op een gegeven moment (nadat de eerste het na 4 jaar begaf), elk had een defect. Daarom zat ik ook te denken aan een andere modem mocht ik voor Telfort gaan. Is er 1 die jullie me aanraden? Hij zal alleen op mijn PC zijn aangesloten en optioneel nog wireless voor mijn telefoon. Heb helaas geen verstand van modems dus graag hoor ik wat een goede optie voor mij is :). Overigens zou het ook zonde zijn om voor 30mbit te betalen als je maar 12 kan halen, dus ik sta open voor andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:32
Je hebt maar twee opties: ADSL of kabel. (aangezien je geen glasvezel hebt).
Ziggo zal echt wel bereid geweest zijn een nieuw appartementencomplex aan te sluiten, maar mogelijk moest de projectontwikkelaar wel deels meebetalen en stak ie de winst liever in eigen zak. (speculatie ;))
Even achterhalen waarom dit niet gebeurd is en of het alsnog kan. Eventueel meerdere bewoners zoeken die een aansluiting willen, dan kun je ze iig gegarandeerd klanten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Miyamoto schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 12:48:
Je hebt maar twee opties: ADSL of kabel. (aangezien je geen glasvezel hebt).
Ziggo zal echt wel bereid geweest zijn een nieuw appartementencomplex aan te sluiten, maar mogelijk moest de projectontwikkelaar wel deels meebetalen en stak ie de winst liever in eigen zak. (speculatie ;))
Even achterhalen waarom dit niet gebeurd is en of het alsnog kan. Eventueel meerdere bewoners zoeken die een aansluiting willen, dan kun je ze iig gegarandeerd klanten leveren.
Strak plan, ga eens overleggen met mijn medebewoners morgen, kijken of zij er baat bij hebben dat er kabel komt. Eventueel trekken we dan kabels door en nemen we gewoon met zijn 3en een kabelverbinding af van 150mbit ;).

Als dit geen optie blijkt te zijn, waar moet ik naar kijken bij een goede eigen modem? Hoe weet ik of hij voldoende voor mij is en ook van goede kwaliteit met een fatsoenlijke prijs? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slickzor schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:41:
[...]

Strak plan, ga eens overleggen met mijn medebewoners morgen, kijken of zij er baat bij hebben dat er kabel komt. Eventueel trekken we dan kabels door en nemen we gewoon met zijn 3en een kabelverbinding af van 150mbit ;).

Als dit geen optie blijkt te zijn, waar moet ik naar kijken bij een goede eigen modem? Hoe weet ik of hij voldoende voor mij is en ook van goede kwaliteit met een fatsoenlijke prijs? :)
Even inhakend op het eerste deel van je post. Iedere buur moet voorzien zijn van zijn eigen groene kabel om in aanmerking te komen voor ondersteuning vanuit Ziggo. Trek je een witte coax door dan kan dit voor problemen gaan zorgen, zeker als dit meerdere malen gesplit wordt (dB verlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:32
Slickzor schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:41:
[...]

Heb niet zoveel ervaring met ADSL modems, maar volgens mij zijn de Draytek modems populair. In de PW vind je vast ook wat reviews.

Het delen van een internetverbinding gaat wel lukken, TV etc wordt lastiger ivm afstand/verlies. Vraag is wel hoe je die kabels netjes weg gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Slickzor schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 12:43:

KPN gaat geen kast upgraden bij mij in Groningen. Zijn maar twee locaties die ze gedaan hebben in het verleden en er staat niets gepland voor de toekomst.
Heb je in de link die ik gaf wel straatnaam gedaan, NIET zoeken op postcode..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Sjah schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 17:20:
[...]

Heb je in de link die ik gaf wel straatnaam gedaan, NIET zoeken op postcode..
Ik heb Groningen, <Straatnaam> en Postcode allemaal geprobeerd (los van elkaar). Geen van allen werkt. Maar ik zal hem nog eens goed doorspitten, misschien heb ik mazzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Of je woont in klein straatje, en staat de verdeelkast in straatje naast je straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
@Rooot, denk dat de buurjongens gewoon wireless willen. Dan neem ik een verbinding met internet kabel zodat internet kabels verder niet echt nodig zijn voor hen. Ik heb totaal geen ervaring met digitale tv en kabel internet dus weet niet of ze ook allemaal de coax kabel bij mij moeten aansluiten voor de TV of dat het met een wireless TV kaart kan? Ik zit tussen hen in namelijk met mijn appartement en ze zouden het dus in principe makkelijk moeten kunnen ontvangen.

Zoals ik het zie/zag bij kabel:
- 3 TV kaarten (wireless)
- 1 internet/signaal ingang (bij mij in het appartement)
- Buurjongens komen wireless op de modem in mijn kamer
- Buurjongens ontvangen signaal van de modem in mijn kamer

Dit is dus niet mogelijk als ik de post van sakekeeper lees?

@Sjah, mijn straat is lang en groot. Het huis staat in een zijstraat midden in een blok met huizen, maar is nog steeds onderdeel van de grote straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ok, houdt het op

Heb wel ervaring met digitTv, kabelTv wil in principe niet wireless, ik weet dat het met Kpn adsl digitTV wel "kan". Zou ik je buurjongen zijn, zou ik persee kabel aangelegd willen hebben, zoveel betrouwbaarder. Maar het kan dus wel ja.

Even iets anders, zou je niet eerst Telfort en Online en Scarlet aanschrijven of een eigen modem wel tot het pakket mogelijkheden behoort. Betwijfel dat nml. heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Sjah schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:49:
Even iets anders, zou je niet eerst Telfort en Online en Scarlet aanschrijven of een eigen modem wel tot het pakket mogelijkheden behoort. Betwijfel dat nml. heel erg.
Rally, gebruiker in dit topic, schreef dat het wel kan:
Maar je kunt toch een eigen modem/router gebruiken?

Ik gebruik mijn Telfort verbinding i.c.m. een Draytek Vigor 2860n+ en dat gaat prima.

Dan heb je volledige controle.
Dus dat lijkt me dan geen probleem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:52

Speedmaster

Make my day...

Bij KPN zal een eigen modem niet werken in combinatie met telefonie.
Bij Telfort kan je wel een eigen modem gebruiken in combinatie met telefonie.

Mocht je ook ITV willen dan is een modem van je provider een beter alternatief dan een eigen modem tenzij je goed met VLAN's overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Speedmaster schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:55:
Bij KPN zal een eigen modem niet werken in combinatie met telefonie.
Bij Telfort kan je wel een eigen modem gebruiken in combinatie met telefonie.

Mocht je ook ITV willen dan is een modem van je provider een beter alternatief dan een eigen modem tenzij je goed met VLAN's overweg kan.
ik neem die eigen modem alleen als ik een Telfort abo neem. Scarlet en KPN hebben voor mij weinig zin omdat ze te duur zijn in verhouding tot Telfort. Maar ik wil graag weten of ik dan alsnog Ziggo kan krijgen en gezien ik maar 12mbit over mijn lijntje kan hebben (volgens Telfort) dan hoop ik dat dat lukt. Ik ga zo eerst nog eens dat topic doorspitten met alle wijken die ze gaan upgraden en dan z.s.m. Ziggo bellen over hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Toch zou ik online.nl ook niet uitvlakken, vriendin van me had dat, nooit problemen met de modem. Qua prijs doen ze met Telfort mee, of schat ik dat verkeerd in...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:52

Speedmaster

Make my day...

En leer eens het verschil tussen een kabelboer = Ziggo = Coax en KPN/Telfort/Scarlet = xDSL= Telefoonkabel
Dit zijn fysiek 2 verschillende kabels die naast elkaar makkelijk in je huis gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
@Speedmaster: ik ken het verschil tussen een coax kabel en een telefoon kabel. Maar had er niet bij stil gestaan verder, omdat ik nooit kabel heb gehad waarover het internet gaat (altijd verschillende DSL (telefoon)lijntjes). Wel ga ik opzoeken wat nou het uiteindelijke verschil in performance is met Kabel en DSL. Ik weet dat Kabel een stuk sneller is/kan zijn, maar verder geen verstand van inderdaad. Ik ga het eens opzoeken en kom hier later op terug :). Qua prijs zijn telfort en online.nl redelijk gelijk inderdaad.

De klantenservice van Telfort was bij mij ook niet slecht, beetje lange wachtrij maar de hulp was prima. Het lag aan de modems die het niet zonder spanningsregelaar overleefden in mijn oude huis, terwijl modems van andere bedrijven dit wel deden (vandaar dat ik de modems van Telfort slecht vind). Ook lag de verbinding er in notime uit als je flink aan het downloaden bent op maximale snelheid, maar dat kan ook een oud DSL kwaaltje zijn waar ik mij niet van bewust ben.

Ik ga het allemaal even uitzoeken. Hartstikke bedankt voor de hulp in ieder geval, thus far! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even nog twee punten over verschil kabel <-> DSL die je mee kunt/moet nemen:

1) bij DSL bepaalt afstand tot centrale je snelheid. Je zult nagenoeg nooit de beloofde snelheid halen, maar wat je haalt is 24/7 stabiel omdat de verbinding naar jouw huis toe niet gedeeld is met anderen. Bij kabel is afstand niet relevant en kan iedereen in beginsel de beloofde snelheid halen, maar mogelijk kun je in de drukke uren een inzakking in de snelheid hebben omdat het een gedeeld medium is en anderen dan bezig zijn. Daarom kun je de beloofde snelheden nauwelijks 1-op-1 vergelijken. Wel is het zo dat tenzij je echt pech hebt, zelfs op de drukste momenten de snelheid over de kabel hoger is dan wat je over DSL hebt - maar mogelijk zal de ping daarbij hoger zijn.

2) bij kabel moet je altijd analoge televisie erbij betalen. Dat is een wat rare marketingkeuze van de kabelaars. Wat je eigenlijk betaalt is vastrecht voor de kabel, waar toevallig ook analoge televisie overheen gaat. Bij DSL betaal je ook altijd vastrecht (reken op zo'n EUR 10 per maand), maar die is tegenwoordig meestal in de totaalprijs verwerkt. Vroeger was dat verpakt in een KPN BelBasis abo. Het verschil in vastrechtprijs komt puur door verschil in het medium. Coaxkabelnetwerken zijn duurder in aanleg en onderhoud, maar kunnen ook meer leveren. Als je een langzaam abo wilt, is coax vrij onzinnig (tenzij je ook nog TV kijkt enzo), maar als je een snelle wilt loont het ondanks dat hoger vastrecht.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Dank voor de uitleg dion_b! Zeer goed om te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Telfort draait inmiddels en krijg stabiel 21 mbit, ver boven verwachting! Misschien schaffen we nog een kabel aan naar dit huis toe maar met deze verbinding lijkt dat niet nodig te zijn, helemaal niet als er extra kosten overheen komen om de kabel aan te leggen.

In ieder geval bedankt voor alle informatie, heeft veel geholpen met de uiteindelijke keus om Ziggo op de lange baan te zetten! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ok, en te waarderen valt dat je dit nog even meldt, zou iedereen moeten doen. :)

21 Mbit is prima, zeker als je 20 wou, en 12 dacht dat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Ik betaal voor 30 Mbit (21,50 Euro), maar dat haal je überhaupt amper realistisch gezien op een ADSL lijntje op redelijk grote afstand van de wijkkast. Ben er dus erg blij mee dat het zo goed draait en de modem ook een stuk beter is dan diegene die ik eerst had :). Plusje voor Telfort omdat ze het ook nog eens eerder opleverden dan ze hadden gemeld en het eigenlijk niet lang op zich liet wachten. (Y)

• Sjah
Slickzor schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 21:40:
Ik betaal voor 30 Mbit (21,50 Euro)
meer moet het ook niet zijn, maarja een 10 tot 30 mbit vind je niet voor een tientje, zoals sommigen wel beweren (maar die rekenen dan het 1e (half) jaar voor halve prijs als erg belangrijk, onterecht vind ik).

• Slickzor
Ik ben blij met de verbinding, dat eindeloze gezoek naar 'de goedkoopste oplossing' brengt je vaak (mijn ervaring) twee dingen: tijdverspilling en uiteindelijke duurkoop omdat de kwaliteit van b.v. de modem blijkt tegen te vallen.

Heb eerder bij telfort gezeten en ze waren prima, het probleem lag hem destijds aan de modem die bagger was maar die hebben ze bij dit nieuwe abonnement vervangen voor een betere. Daarnaast was de aansluiting in mijn vorige huis ook nog van voor de oorlog dus dat was ook een drama qua verbinding. Hier is alles nieuw en net door de KPN geinstalleerd, het draait als een trein en zal hiermee zeker niets te klagen hebben voor die prijs :).

Eerste halfjaar voor de halve prijs is niet erg belangrijk, vaak betaal je daarna zoveel meer dat het zichzelf opheft na 1 of anderhalf jaar, zit je dan met je te dure abonnement omdat je zo nodig het eerste halfjaar goedkoper wilde.

[ Voor 14% gewijzigd door Slickzor op 27-02-2014 19:18 ]

Pagina: 1