Marktplaats-verkoop, geld van 3 aparte rekeningen. Scam?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ATS schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 16:15:
Voor zover ik weet, is geld terughalen van een overschrijving vanaf een Nederlands rekening nummer niet mogelijk.
Bij fraude wel, en daar ga ik vanuit. Op z'n best is dit een "driehoeksscam" (persoon 3 denkt iets van de Nigeriaan te kopen, maar heeft de bankrekening van TS gekregen, waardoor TS denkt dat-ie z'n geld heeft maar persoon 3 naar z'n bestelling kan fluiten).

Dit is te dubieus, genoeg alarmbellen, ik zou het geld terugstorten naar de afzenders met de mededeling: "terugstorting" o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00

paQ

(jarig!)
in dat geval... wel 'slim'

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 16:35
Ik zou het geld terug storten.
Per bedrag en rekening waar het vandaan kwam.

Wil je het pakket toch gaan versturen zou ik op zijn minst aangetekend verzenden kost je €2,- extra maar dan krijg je nooit het gedoe dat het pakketje niet aangekomen is.

Nogmaals er gaan genoeg alarmbellen rinkelen dus ik adviseer je niet te verzenden en het geld terug te storten.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Neem anders eens contact op met de bank van dat meisje en leg het verhaal uit.
Dat de bank dan snel contact opneemt met dat haar klant en vraagt of die betaling juist is.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Marktplaats + Nigeria == altijd scam.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Maar als het een scam is en het geld dan teruggevorderd wordt door de bank ben je je geld ook kwijt !
1* terugbetaling (wat niet van jou is) 1*de terugvordering van de bank

Eerst de bank bellen en vragen of er manieren zijn om het terug te laten halen door de tegenpartij.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
fish schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 16:40:
1* terugbetaling (wat niet van jou is) 1*de terugvordering van de bank
Waarom zou de bank iets terugvorderen als het al teruggestort is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:46
Dank voor jullie snelle reacties. De money-mule had ik bedacht, en ik heb ook maatregelen genomen tegen een claim dat de telefoon niet zou zijn aangekomen, maar de driehoeksscam kende ik nog niet, en klinkt plausibel gezien alle alarmbellen. Genoeg reden om inderdaad de 3 bedragen terug te storten naar de respectievelijke afzenders en op zoek te gaan naar een andere koper.

Overigens, die driehoeksscam kan natuurlijk ook met maar 1 andere rekening: zij zeggen 'ik zorg dat het overgemaakt wordt', scammen iemand anders en geven mijn rekeningnummer op, vragen me 2 dagen later of het geld binnen is, ik zeg 'ja' en verstuur het product, en kassa. Zeker als ze de rest er omheen wat cleaner doen zodat er ook geen alarmbellen gaan rinkelen over Nigeria etc., is het volgens mij vrijwel onmogelijk om dat van te voren te bedenken. Of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:23
Let overigens ook op dat je zelf niet gescamd word. Laatst ontving ik van een gebrekkig Engels sprekende man via marktplaats een e-mail dat hij akkoord gaat met mijn aangeboden product. Daarop antwoordde ik met de vraag welke producten hij exact wilt (konden ze zelf samenstellen). Hierop weer de reactie dat hij akkoord gaat en mijn bankgegevens wilde ontvangen. Vooral dat laatste heeft in de conversatie meerdere malen gevraagd.

Totdat ik van Marktplaats de volgende e-mail ontving:
Marktplaats heeft wegens veiligheidsredenen besloten om het account van deze gebruiker te blokkeren. Daarmee zijn tevens alle advertenties en/of biedingen van deze gebruiker verwijderd. De berichten van en/of aan deze gebruiker die in de afgelopen 24 uur zijn verzonden, zijn mogelijk niet aangekomen. We raden u aan extra alert te zijn in uw verdere contact met deze gebruiker.
Ik heb de beste man geen gegevens verstrekt, omdat ik het al niet koosjer vond. Ik vond het al op een vorm van scam lijken. Met de volledige bankgegevens kunnen ze volgens mij al heel wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Ja, al heel wat.... naar overmaken... meer niet.
Opzich niet, maar het blijft natuurlijk een beetje goochelen met de bedragen. Wat jij overeen gekomen bent met de verkoper moeten ze ook bij elkaar zien te sprokkelen met hun verkopen (die over het algemeen vaak ook 'to good to be true' zijn).

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 04-02-2014 16:57 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 01:05

faust2016

You yes have my shirt

Just smile schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 16:50:
Met de volledige bankgegevens kunnen ze volgens mij al heel wat...
Zoals wat?

Ik heb gisteren ook contact gehad met een engels sprekend persoon en mijn rekeninggegevens overhandigd.
Deed in eerste instantie geen alarmbellen rinkelen (duidelijk/verstaanbaar Engels, specifiek over wat ie wou kopen, onderhandelen over de prijs) maar na het sturen van mn naam en rekeningnummer vraagt ie bij welke bank ik zit..
Vond ik een beetje raar, dus vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:36

DDX

Klinkt idd alsof de koper idd 3 dingen heeft verkocht en jouw rekening nummer heeft doorgegeven.
Heb je al een adres gehad waarheen het opgestuurd moet worden ? (kraakpand oid?)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
faust2016 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 17:04:
[...]

Zoals wat?

Ik heb gisteren ook contact gehad met een engels sprekend persoon en mijn rekeninggegevens overhandigd.
Deed in eerste instantie geen alarmbellen rinkelen (duidelijk/verstaanbaar Engels, specifiek over wat ie wou kopen, onderhandelen over de prijs) maar na het sturen van mn naam en rekeningnummer vraagt ie bij welke bank ik zit..
Vond ik een beetje raar, dus vandaar de vraag.
Aaan IBAN en BIC moet hij genoeg hebben.

In je IBAN zit al je banknaam (de BIC).

Met een rekeningnummer en banknaam kan een scammer niet veel.

Verder om op de originele post terug te komen:

In NL is het onmogelijk om geld dat is overgemaakt van een NL rekening naar een andere NL rekening terug te laten storten. Zelfs al doe je aangifte van fraude en zelfs al zijn er 300 mensen opgelicht. De bank doet niets.

Dit weet ik omdat er mensen in mijn omgeving wel eens zijn opgelicht via marktplaats en die hebben echt wel moeite gestoken om het geld terug te krijgen. Is gewoon onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
DDX schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 17:05:
Klinkt idd alsof de koper idd 3 dingen heeft verkocht en jouw rekening nummer heeft doorgegeven.
Heb je al een adres gehad waarheen het opgestuurd moet worden ? (kraakpand oid?)
Dit denk ik dus ook.

Gewoon de bedragen naar de 3 rekeningen terugstorten en vragen of zij het bedrag van een rekening met haar naam in 1 keer wil overschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Misschien heeft de Nigeriaan zelfs jouw advertentie wel gekopieerd, maar dan voor een aanzienlijk lager bedrag de telefoon aangeboden? Staat natuurlijk wel betrouwbaar, een advertentie in goed Nederlands, met een bijbehorend rekeningnummer op naam van Piet-Jan Klaaszoon uit Broek op lange Dijk. Dat werkt ongetwijfeld beter voor de Nigerianen dan mensen hun geld laten overmaken naar het buitenland; daar trapt niemand meer in tegenwoordig.

Het geld van de Nigeriaanse rekeninghouders zal ongetwijfeld snel doorgestort zijn van hun eerdere scams die succesvol waren, maar waarbij ze kennelijk het geld niet probleemloos kunnen doorsluizen naar Nigeria en daarom maar in Nederland producten aanschaffen.

Ik zou inderdaad het geld terugstorten naar de 3 rekeningen waar het vandaan kwam; straks staan er nog boze mensen voor je deur om te vragen waar hun telefoon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:16
zero_cool89 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 17:08:
[...]

Dit denk ik dus ook.

Gewoon de bedragen naar de 3 rekeningen terugstorten en vragen of zij het bedrag van een rekening met haar naam in 1 keer wil overschrijven.
Of geld geleend van broer en vriend. En in plaats van wachten tot het geld naar haar rekening is overgeschreven het direct naar de TS overgemaakt.

Zolang het geld van Nederlandse rekeningen komt (IBAN begint met NL) kan niemand het geld meer afpakken.
Ongedekte cheques werken niet omdat je die alleen kan storten op je eigen rekening.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 00:30
Luister: Maak direct al het geld terug over met een duidelijke omschrijven naar de juiste rekening nummers. Als hier fraude aan het spel is wel je niet graag betrokken zijn, geloof me.

Stappenplan voor TS( 100% SUCCES):
1. Maak de juiste bedragen terug over.
2. Relax en heb de zekerheid dat je geen problemen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Wat stond er in de omschrijvingen van de 3 overboekingen die je hebt ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Terugstorten niet het risico lopen, dat jij straks de sjaak bent je vindt vast wel een andere koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Sc0rPi0N schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 16:18:
Check de rekeningen eens via : https://www.mijnpolitie.nl/miocheck.shtml en kijk wat daar uit komt.

Best kans dat ze geld geleend heeft en die persoon maakt het over maar ik vind het allemaal erg vreemd. Als ik Nigeria hoor en nu versturen want hij vertrek naar ... dan zou ik niet zo happig zijn de telefoon op te sturen.

Waarom niet gewoon geld terug storten en een andere verkoper zoeken ?

Mocht het echt legitiem zijn dan handel je zulke bedragen persoonlijk af. Kans is best groot dat het meisje met NL achternaam gescamd is en de bank het geld snel weer van jouw rekening haalt.

Weg telefoon en weg geld....

Noem me gek maar sinds al die scam praktijken vertrouw geen enkele online Nigeriaan :+

Even want van Autoscout

[...]

Trek je conclusie...
Heb scam deze zelf keer meegemaakt en doorlopen, gewoon voor de gezelligheid.. :9

Ze sturen dan een cheque die niet geldig is maar meestal checked de bank dat blijkbaar een paar dagen later. Ik had daartegen nooit een saldo op mijn rekening gezien. Pin anders gewoon het bedrag van je rekening pas als je het in je handen heb het product overmaken.
Geld is geld, weet namelijk niet hoe ze het dan nog kunnen terugvorderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:16

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

caanova1984 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 17:47:
[...]

Heb scam deze zelf keer meegemaakt en doorlopen, gewoon voor de gezelligheid.. :9

Ze sturen dan een cheque die niet geldig is maar meestal checked de bank dat blijkbaar een paar dagen later. Ik had daartegen nooit een saldo op mijn rekening gezien. Pin anders gewoon het bedrag van je rekening pas als je het in je handen heb het product overmaken.
Geld is geld, weet namelijk niet hoe ze het dan nog kunnen terugvorderen ?
De bank kan je ook gewoon in de min schrijven, ook al heb je de optie niet aan staan banken doen soms eens per 3 maand dat je dan wel in de min kan staan door automatische incasso.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 23:07
Een bank kan sowieso in de min schrijven. Als ik bijvoorbeeld niet genoeg geld op mijn betaalrekening heb staan voor een afschrift van een creditcard (maandelijks) dan komt er gewoon een negatief bedrag te staan, ook al kan ik normaliter niet rood staan.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:23
ATS schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 16:15:
[..]
IMaak het geld terug over naar waar het vandaan kwam, en zeg dat je je terugtrekt als verkoper.
[..]
Dit.

En telefoon gewoon aanbieden hier in V&A ipv Marktplaats. Stukken veiliger. :)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2014 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
zero_cool89 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 17:07:

In NL is het onmogelijk om geld dat is overgemaakt van een NL rekening naar een andere NL rekening terug te laten storten. Zelfs al doe je aangifte van fraude en zelfs al zijn er 300 mensen opgelicht. De bank doet niets.

Dit weet ik omdat er mensen in mijn omgeving wel eens zijn opgelicht via marktplaats en die hebben echt wel moeite gestoken om het geld terug te krijgen. Is gewoon onmogelijk.
Dat is niet waar. De bank kan het wel in bepaalde situaties. Dat dat die anderen dat niet gelukt is zegt niet alles.
Wietsee. schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 18:01:
Een bank kan sowieso in de min schrijven. Als ik bijvoorbeeld niet genoeg geld op mijn betaalrekening heb staan voor een afschrift van een creditcard (maandelijks) dan komt er gewoon een negatief bedrag te staan, ook al kan ik normaliter niet rood staan.
Klopt. Elke rekening courant heeft in het algemeen een kredietlimiet.
Er zijn zelfs bepaalde incasso's die ongeacht saldo worden doorgevoerd. Ook niet alle incasso's kunnen worden teruggedraaid.

[ Voor 30% gewijzigd door jobr op 04-02-2014 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:19
Een bank mag geen geld terugvorderen, een rechter wel.

Als jij geld naar een verkeerd rekeningnummer overmaakt mag een bank alleen bemiddelen, deze mag nooit het gold storneren of iets dergelijks.

Wat een verhalen in dit topic 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
frickY schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 17:32:
In de eerste 'ESN', in de tweede 'for the Xperia Z from [naam]', in de derde niets. De naam in de tweede klopte. Die tweede betaling lijkt helemaal oké, ook qua afzender enzo. Van die eerste zou ik willen weten wat ESN betekent, ik kan dat niet linken aan de advertentie. Het zijn overigens allemaal Nederlandse banken waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:19

SomerenV

It's something!

Misschien morgen even binnenlopen met de Politie met je verhaal? Dan zijn zij in ieder geval op de hoogte, in het geval er inderdaad iets gaande is in de trant van witwassen over een 3-personen-scam. Zij zullen ook wel kunnen vertellen wat je het beste kunt doen om alles netjes op te lossen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

SomerenV schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 19:18:
Misschien morgen even binnenlopen bij de politie met je verhaal? Dan zijn zij in ieder geval op de hoogte, in het geval er inderdaad iets gaande is in de trant van witwassen over een 3-personen-scam. Zij zullen ook wel kunnen vertellen wat je het beste kunt doen om alles netjes op te lossen.
Dit is tot nog toe het beste advies dat ik hier gelezen heb.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:19
Anakha schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 19:11:
Die tweede betaling lijkt helemaal oké, ook qua afzender enzo.
Mogelijk ten overvloede; een slimme oplichter gebruikt natuurlijk voor het contact met de houder van het object de identiteit van een van de 'geldschieters'.

Daarmee is de enige lead het adres waar je het pakketje heen zou moeten sturen.
RedHat schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 19:05:
Als jij geld naar een verkeerd rekeningnummer overmaakt mag een bank alleen bemiddelen, deze mag nooit het gold storneren of iets dergelijks.
Deze discussie lijkt me vrij zinloos; de houder van het object komt er op een gegeven moment achter dat de personen die geld naar zijn rekening hebben overgemaakt ook slachtoffer zijn van oplichting. En jij hebt hun geld op je rekening. Dan kun je roepen: "ja maar HIJ/ZIJ heeft ons allemaal opgelicht!!11!", maar het lijkt me (IANAL) dat er dan sprake is van driemaal een onverschuldigde betaling.

Succes bij de politie. Lijkt me wel zo netjes om het even te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00

paQ

(jarig!)
er was zojuist een katvanger verhaal op TROS opgelicht.
Dat geld wat dat meisje op haar ING rekening had ontvangen moest retour, zo maakte ik op uit het verhaal. (gezien ze nu een schuld had bij ING)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Slim systeem. Ik maak zelf altijd over onder advertentienummer+ productomschrijving. Zou in dergelijke gevallen kunnen helpen.

Ook verzend ik alle pakketten aangetekend. Altijd. Scheelt nog geen 2 euro maar ook veel gezeik.

[ Voor 40% gewijzigd door bombadil op 04-02-2014 22:19 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:13
is die 400 euro een normaal bedrag of een vrij hoog bedrag? De reden waarom ik dit vraag is: deze mensen doen erg veel moeite voor waars 100-200 euro winst. Kost veel tijd en geld om het uit te voeren.

Kijk heel simpel: Verschillende rekeningen, op jouw rekening. Hun zeggen ik heb het niet overgemaakt stort maar terug. Bank vordert bedrag( ook al kan je niet in de min staan, dan wel, zelfde als met credit card) Vervolgens zijn hun een telefoon rijker. Dus ik ben benieuwd voor hoeveel geld ze zoveel moeite doen. Want geef toe dit is geen scam van. Ongedekte cheques of Eat da poo poo meneertjes... Dit is uitgekookt en best slim.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar de politie gaan met dit verhaal. Maar veel vertrouwen heb ik niet in de Politie eerlijk gezegd.
Ik zou alle drie de afzonderlijke bedragen terugstorten naar de respectievelijke rekeningen, en geen zaken meer doen met die persoon. Ook niet als deze alles in één stort vanaf een NL-rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou persoonlijk even wachten met terugstorten, en eerst kijken aan wie je terugstort. Als deze mensen ter goeder trouw geld hebben overgemaakt en een telefoon verwachten zullen ze dat vroeg of laat wel bij je melden denk ik zo?

Niet dat ik wil impliceren dat je het geld niet moet teruggeven, maar ik vertrouw geen bedragen die zomaar op mijn rekening verschijnen. Wie weet welke trucs ze allemaal kunnen uithalen met ongedekte cheques en weet ik veel wat allemaal, voor je het weet maak jij 400 euro 'retour' over, en wordt het originele bedrag ook nog weer afgeschreven. Dan heb je mooi een probleem. Ik zou het eerst even een maandje in bewaring houden als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Maar als dit allemaal te goeder trouw is. Dan houdt je ten onrechte de mobiel vast. Want je hebt al geld gekregen. En geld lenen is best common.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Het geld kan altijd nog "teruggehaald" worden ...

Veel hangt af of er in de omschrijving duidelijk staat dat het over de verkoop van dat toestel gaat.

Reden waarom ik dat zo stel: die andere partijen kunnen op het einde van de rit gaan stellen dat ze een foutje hebben gemaakt - het geld moest niet naar jou, maar naar iemand anders.
Gezien het feit dat jij geen overeenkomst van verkoop hebt met de rekeninghouders gaan die effectief in hun recht staan.
De bank gaat dat wel niet automatisch terugstorten, dat is iets voor jou - maar men kan wel naar de rechter stappen - nogal vergezocht, maar kom - een optie O-)

Uiteindelijk moet dat geld van die dame komen en niet van 3 andere personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:47

-tom-562

Oliesjeik

Wat een gedoe, als je het niet vertrouwd boek je het geld toch gewoon terug? Loop je verder ook geen risico. Als dit mij zou overkomen had ik zonder pardon het geld terug geboekt.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:44
Inderdaad, als ik TS was zou ik ook eens zijn eigen rekeningnummer gaan googlen.

Straks staat zijn rekening nummer ter boek als oplichting en zal hij waarschijnlijk nooit meer eenvoudig via marktplaats kunnen verkopen.

Dus terugstorten nu het nog kan en waar mogelijk contact opnemen met de andere 3 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:05
frickY schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 17:32:
Dat vroeg ik me ook direct af. Is het drie keer dezelfde beschrijving? Wordt er überhaupt verwezen naar je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 18:53
Waarom boek je niet een cent over naar de rekeningen met "neem contact op met xx 06-" in de omschrijving. Dan schiet je er hooguit een paar centen bij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
Lan Mandragoran schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 09:58:
[...]
Dat vroeg ik me ook direct af. Is het drie keer dezelfde beschrijving? Wordt er überhaupt verwezen naar je telefoon?
Die vraag had ik al beantwoord:
Anakha schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 19:11:
[...]
In de eerste 'ESN', in de tweede 'for the Xperia Z from [naam]', in de derde niets. De naam in de tweede klopte. Die tweede betaling lijkt helemaal oké, ook qua afzender enzo. Van die eerste zou ik willen weten wat ESN betekent, ik kan dat niet linken aan de advertentie. Het zijn overigens allemaal Nederlandse banken waar het vandaan komt.
En als toevoeging: ik heb contact via Whatsapp met het Nigeriaanse meisje en ze heeft me op verzoek een foto van zichzelf gestuurd (met datum) die overeenkomt met de persoon op de foto die ik via Google bij haar opgegeven naam vind, en die achternaam is hetzelfde als dat tweede rekeningnummer. Als dat een scam is, dan moet ze dus die persoon ook alweer zo gek hebben gekregen om die foto van zichzelf te maken en op te sturen (binnen enkele minuten). Dat is niet onmogelijk, maar niet heel plausibel. De derde (en grootste) overboeking is van een andere Nigeriaanse naam, wat je ook niet zou verwachten bij de driehoeks-scam.

Geen van de rekeningnummers is bekend bij politie en ook mijn eigen rekeningnummer is via de politie of Google (nog) niet vindbaar. Inmiddels contact gehad met de bank, die laat me terugbellen door iemand met meer verstand hiervan. Ik houd jullie op de hoogte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:00
Waarom zou een koper zoveel moeite doen om foto's te gaan sturen? Ik had dan als koper ook gezegd: M'n geld terug en hou je *** maar. Jammer voor het meisje als het legaal is, maar ze heeft haar Nigeriaanse vrienden in dit geval tegen. Een foto van "zichzelf" trouwens... Die staan er van mij ook op internet. Zoek maar eens op H. Hefner. ;)

En d'r broer zit al in Nigeria nu, dus aan de telefoon heeft ie niets meer. En waarom zouden andere familieleden geld overmaken naar jou en niet eerst naar haar? Het ruikt. Ofnee, het stinkt!

Goed dat je iig melding hebt gedaan bij de bank. Ik zou eieren voor m'n geld kiezen en de telefoon op een andere manier verkopen. De kans dat je nu genaaid wordt is aanwezig, waarom zou je überhaupt dat risico willen lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
Miyamoto schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:42:
Een foto van "zichzelf" trouwens... Die staan er van mij ook op internet. Zoek maar eens op H. Hefner. ;)
Inclusief datum van vandaag? Binnen een paar minuten zodanig netjes gephotoshopt dat ik er niets raars aan ontdek?
Nogmaals: niet onmogelijk, maar weinig plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:33
Anakha schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:46:
[...]

Inclusief datum van vandaag? Binnen een paar minuten zodanig netjes gephotoshopt dat ik er niets raars aan ontdek?
Nogmaals: niet onmogelijk, maar weinig plausibel.
Eerlijk gezegd vind ik het ook eerder iets voor een scammer om zo veel moeite te doen, dan een normale koper. Zie bijvoorbeeld http://www.419eater.com/. Waar ze sommige scammers zo gek krijgen om naakt op de kop met een vis in hun mond te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
Dat het geen 'normale koper' is, was al duidelijk. Dat betekent niet automatisch dat het daarbij om een scam gaat, maar doet wel alarmbellen rinkelen. Vandaar het aanmaken van dit topic en vervolgens mijn voornemen om het geld terug te storten naar de respectievelijke rekeningen, zoals al eerder gemeld (maar daar lijken mensen overheen te lezen).

Desondanks vind ik het wel een interessante case, dus wil ik er best nog even wat moeite in steken om te kijken hoe het nou zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:25
Verdiep je eens in alle scam methodes -> conclusie: telefoon NIET opsturen en geld terugboeken naar de juiste rekeningen. Liefst met een omschrijving van de situatie of contact mogelijkheid zodat de personen je evt. vragen kunnen stellen.

Hou je het geld en stuur je de telefoon op dan wordt het geld teruggevorderd via justitie en wordt jij mogelijk compleet gescreened om te kijken of je echt onschuldig bent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klara12
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Niks opsturen, nog geen geld terugsturen. Banken kunnen na maanden nog het geld terugvorderen als het een scam.
En de grootste vraag die ik heb: waarom koopt broertje niet zelf die telefoon? Dit is onnodig ingewikkeld doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 16:35
klara12 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 11:11:
Niks opsturen, nog geen geld terugsturen. Banken kunnen na maanden nog het geld terugvorderen als het een scam.
En de grootste vraag die ik heb: waarom koopt broertje niet zelf die telefoon? Dit is onnodig ingewikkeld doen.
Dit kan niet want dan is de TS fout bezig.
Hij heeft dan wel het geld maar stuurt niets af en geeft ook geen geld terug...

En de grootste vraag die ik heb: waarom koopt broertje niet zelf die telefoon?
Simpel dit is een scam er is geen "broertje die de telefoon wil" maar alleen mensen die geld willen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 16:38:
Dit. Terugstorten, melden dat het geld is geretourneerd en dat je het niet vertrouwd en op die basis verkoop afblaast.
Dit is gewoon een scam. Kan niet anders. Er is gewoon geen enkele manier waarop dit legitiem is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2014 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:14
Bij twijfel niet doen. En er is twijfel.

Alles terug overmaken als onverschuldigd betaald.

En dan hard weglopen van deze ellende.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11
Ik zou je eigen bank contacteren. Daarnaast kan je toch aan de hand van de rekeningnummers waar het geld van afkomstig is de bank(en) achterhalen? Misschien kan je de betreffende bank(en) ook aanschrijven.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil met alle verkopen die ergens over gaan altijd exact weten aan wie ik het heb verkocht, dat is de enige manier om met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te kunnen zeggen dat je er geen gelazer van krijgt. Lijkt me ook een vrij normale gang van zaken met dat soort transacties want elk weldenkend mens wil gewoon weten dat het aan te schaffen object ook klopt. Er zijn niet zo veel mensen die even 400 euro uit hun bankstel vissen bij het schoonmaken en dat vergokken aan een vreemde op marktplaats met een voor hetzelfde geld gejat object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Uitzoeken welke rekening echt van haar is, de andere 2 terugstorten. En dan aangeven je hebt nog niet voldoende betaald. Zo lang blijven volhouden totdat je er niks meer van hoort of de rest van het geld krijgt van haarzelf. Goed terugpakken die oplichters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klara12
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Axewi schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 11:14:
[...]

Dit kan niet want dan is de TS fout bezig.
Hij heeft dan wel het geld maar stuurt niets af en geeft ook geen geld terug...
Je kunt best wel even wachten met geld terug sturen, want misschien is daar ook iets geks mee aan de hand. Dat je het geld terugstuurt en dan alsnog een terugboeking van de bank krijgt. Het kan geen kwaad daar even op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Minus dat jij dan gewoon de oplichter bent. Het geld niet terugsturen en de telefoon niet opsturen = oplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 00:30
Sissors schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 11:59:
Minus dat jij dan gewoon de oplichter bent. Het geld niet terugsturen en de telefoon niet opsturen = oplichting.
Dit is trouwens niet helemaal waar :P , ik ga TS niet adviseren te scammen maar lees dit eens.

Dit komt uit het wetboek:

"Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie."

tl;dr : Zolang TS zijn eigen naam gebruikt en geen trucs gebruikt maar simpelweg niets opstuurt is er sprake van een wanprestatie en is hij niet strafbaar. Dit is mede ook de reden dat MP oplichtertjes zelden gepakt worden.

Andere quote:

"Niet leveren is dus geen oplichting, óók niet als je bij het sluiten van de koop wist dat je nooit zult kunnen gaan leveren. Je moet iets listigs of valsigs doen, bijvoorbeeld vals bewijs dat het product verzonden is aanleveren zodat de klant niet meer weet waar het te zoeken."
http://blog.iusmentis.com...-wanprestatie-oplichting/

Ik vind het maar een raar systeem 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het beste wat je hiermee kunt doen, is voor de zekerheid even contact opnemen met de plaatselijke politie en het verhaal aan hun voorleggen. Leg uit aan de politie, dat je vermoed, dat het volgens jou geen zuivere koffie is en laat dit vastleggen op papier. Vervolgens stort de bedragen terug op de rekeningen en laat de ' zogenaamdee' koper weten, dat je afziet van de verkoop, omdat je het niet geheel vertrouwd. Mocht het achteraf toch blijken, dat dit een vorm van oplichting is, heb je in elk geval een aantal dingen op papier staan en sta je achteraf een stuk sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribo89
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 20:34
maarten0009 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:02:
[...]

Dit is trouwens niet helemaal waar :P , ik ga TS niet adviseren te scammen maar lees dit eens.

Dit komt uit het wetboek:

"Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie."

tl;dr : Zolang TS zijn eigen naam gebruikt en geen trucs gebruikt maar simpelweg niets opstuurt is er sprake van een wanprestatie en is hij niet strafbaar. Dit is mede ook de reden dat MP oplichtertjes zelden gepakt worden.

Andere quote:

"Niet leveren is dus geen oplichting, óók niet als je bij het sluiten van de koop wist dat je nooit zult kunnen gaan leveren. Je moet iets listigs of valsigs doen, bijvoorbeeld vals bewijs dat het product verzonden is aanleveren zodat de klant niet meer weet waar het te zoeken."
http://blog.iusmentis.com...-wanprestatie-oplichting/

Ik vind het maar een raar systeem 8)7
Het is alleen oplichting wanneer TS vanaf het begin al van plan was om nooit te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RikBouman schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:19:
[...]

Het is alleen oplichting wanneer TS vanaf het begin al van plan was om nooit te leveren.
En de winnaar van de niet-lezen-prijs is... :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Dit is een bekende vorm van oplichting, de 'Fraud Triangle'.

1 Jij biedt iets aan, en de koper accepteert je aanbod.
2 Een andere stort geld op je rekening, echter niet voor jouw aangeboden product, maar voor een product wat hij/zij denkt te hebben gekocht.
3 Jij stuurt het product op (en bent het kwijt)
4 Na een maand of 3 krijg je het verzoek om het geld terug te storten van je bank omdat er een fout is gemaakt door de gene die het onbewust op jouw rekening stortte.
5 Dat hoef je niet te doen, maar dan heb je mogelijk moeite om ooit weer een rekening/hypotheek/credit card/etc. te krijgen.
6 Aan het einde heb je geen product meer en het geld terug gestort.

Er is maar een goede oplossing, geld terug storten naar waar het vandaan kwam.

Succes.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:19
Wow van die uitleg hierboven snap ik vrij weinig.
Punt 4 en 5. Je bank kan geld niet zomaar terug vragen? Je conclusie daarna lijkt me ook heel vreemd. Meteen zou je dan moeite hebben met leningen? Want?
Je doet alsof je bank zich met deze zaak gaat bemoeien, wat (volgens mij!) niet zo is. Tenzij er justitie aan te pas doet je bank niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Los van het feit of de bank er mee gaat bemoeien ja ofte nee, het is dan nog steeds fraude. Want het meisje heeft een telefoon voor niks/weining, 2/3 andere mensen kunnen fluiten naar hun geld en product dat zij denken aangeschaft te hebben. En iedereen wijst naar de TS want dat zou het rekeningnummer van de verkoper zijn geweest terwijl je het meisje niet meer kan bereiken, zoiets denk ik dat kan gebeuren.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
CyBeR schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 16:38:
Precies, iedere moeite die je hier verder voor doet is verspilde energie. Geld terugboeken en de zaak afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
Politie toch maar even inlichten lijkt mij handig.

Overigens een tip als je wat op marktplaats koopt om die driehoeksfraude tegen te gaan: Gebruik de 4 tekstregels die je bij internetbankieren kan gebruiken:

Aankoop [productomschrijving]
[Je naam]
[e-mailadres]
[postcode+huisnummer]

Al die gegevens heeft de verkoper meestal toch al (om het product op te sturen), dus geen reden om het niet te doen.
Het gaat fraude zoals hierboven tegen, en je staat sterker als je per ongeluk naar iemand anders je geld overmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

sjolmers schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 00:04:

2 Een andere stort geld op je rekening, echter niet voor jouw aangeboden product, maar voor een product wat hij/zij denkt te hebben gekocht.
4 Na een maand of 3 krijg je het verzoek om het geld terug te storten van je bank omdat er een fout is gemaakt door de gene die het onbewust op jouw rekening stortte.
Wow, geniaal. Zo had ik het nog niet bekeken. Natuurlijk heeft het meisje twee 'kopers' van iets van haar, gevraagd om geld naar JOU over te maken. Een totale som van 300€ onder een of andere vage omschrijving. Die krijgen nooit hun product en doen wellicht aangifte van oplichting a.h.v. jouw rekeningnummer. Terug overmaken met daarin jouw emailadres en een kort berichtje lijkt mij hier dus het enige juiste!

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:27

vhal

ಠ_ಠ

Ook een wijze les voor iedereen om niet in te gaan op aanbetalingen en dat soort onzin op MP en V&A.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
WWAS schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 00:53:
Punt 4 en 5. Je bank kan geld niet zomaar terug vragen? Je conclusie daarna lijkt me ook heel vreemd. Meteen zou je dan moeite hebben met leningen? Want?
Je doet alsof je bank zich met deze zaak gaat bemoeien, wat (volgens mij!) niet zo is. Tenzij er justitie aan te pas doet je bank niks.
Je bank gaat inderdaad niks doen ... wel worden je gegevens doorgegeven zodat die mensen een burgerlijke zaak tegen je kunnen aanspannen.
Op het einde van die zaak ga je ze waarschijnlijk moeten terugbetalen (het geld was niet voor jou bedoeld), rechtskosten en advocaatkosten kunnen het bedrag ook nog eens opdrijven natuurlijk.

Veel hangt af van wat er in de omschrijving staat: staat daar duidelijk dat het een deelbetaling is ten gunste van x (klant van TS) voor haar telefoon, dan zit de TS safe.
Staat daar iets vaags in rond telefoon ofzo - dan is de TS mogelijk al gescheten.

Ah ja, het opsturen van een foto is geen bewijs.
Er zijn genoeg mensen die scammers voor de zot houden en vragen om foto's. Er zijn ook genoeg scammers die daar in mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

WWAS schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 00:53:
De bank haalt het geld niet terug, de bank verzoekt je om het geld terug te storten. Ga je hier niet op in, dan zullen je gegevens door de bank worden vrijgegeven aan de genen die geld op jouw rekening hebben gestort.
Betaal jij niet terug kunnen de genenen die geld ten onrechte op jouw bankrekening hebben gestort aangifte doen, rechtzaak beginnen, etc.
Tevens zal de je bij de bank 'gemarkeerd' worden als 'verdacht', dit kan gevolgen hebben bij leningen, hypotheek, etc.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:14
sjolmers schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:42:
[...]

De bank haalt het geld niet terug, de bank verzoekt je om het geld terug te storten. Ga je hier niet op in, dan zullen je gegevens door de bank worden vrijgegeven aan de genen die geld op jouw rekening hebben gestort.
Betaal jij niet terug kunnen de genenen die geld ten onrechte op jouw bankrekening hebben gestort aangifte doen, rechtzaak beginnen, etc.
Tevens zal de je bij de bank 'gemarkeerd' worden als 'verdacht', dit kan gevolgen hebben bij leningen, hypotheek, etc.
En waar baseer je dit op?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Laatst online: 16-09 13:58
Laat TS nog weten hoe dit afgelopen is? Ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
Bank en politie hebben volgens eigen zeggen notitie gemaakt, maar konden er verder weinig mee. Zij vonden het wel meevallen met de alarmbellen. Telefoon is verstuurd en Nigeriaanse blijft nog steeds in contact via WA en heeft al laten weten dat de telefoon goed is gearriveerd. Voorlopig dus geen problemen, maar we zullen zien of ik over een maand nog steeds geen klachten heb gekregen en mijn rekeningnummer dan nog steeds niet op Google staat. Als ik hier niets meer laat weten, is het dus goed afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:42
Driehoek scam naar mijn mening, als ik alle aanwijzingen zo lees. Echter geeft de TS aan dat alles nog goed gaat.

[ Voor 56% gewijzigd door Jumpman op 10-02-2014 18:35 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
[b][message=41752237,noline]
. Als ik hier niets meer laat weten, is het dus goed afgelopen.
Dan mag je meteen ook de krant bellen, want dan ben je de eerste die op marktplaats zaken heeft gedaan met een eerlijke Nigeriaan :+
Het aloude 'If it sounds too good to be true....' zal ook hier weer gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anakha schreef op maandag 10 februari 2014 @ 18:28:
Bank en politie hebben volgens eigen zeggen notitie gemaakt, maar konden er verder weinig mee. Zij vonden het wel meevallen met de alarmbellen. Telefoon is verstuurd en Nigeriaanse blijft nog steeds in contact via WA en heeft al laten weten dat de telefoon goed is gearriveerd. Voorlopig dus geen problemen, maar we zullen zien of ik over een maand nog steeds geen klachten heb gekregen en mijn rekeningnummer dan nog steeds niet op Google staat. Als ik hier niets meer laat weten, is het dus goed afgelopen.
wel mooi kut dat jij dus zo alert bent maar de bank en de politie niet.. Zit jij straks in de shit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:47

-tom-562

Oliesjeik

Het is niet zo dat hij niet gewaarschuwd is, eigen schuld dus :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10

Sick Nick

Drop the top!

Dus je hebt de telefoon opgestuurd? Dan zien we hier vanzelf wel een topic verschijnen met 'telefoon kwijt, geld kwijt, hoe nu verder?'

Succes maar dit gaat je dus geld kosten en veel tijd, aangifte en dergelijke ga je ook niks mee bereiken naar Nigeria...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het is wel fijn als je gewoon laat weten of het goed is afgelopen of niet.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Sick Nick schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:14:
Dus je hebt de telefoon opgestuurd? Dan zien we hier vanzelf wel een topic verschijnen met 'telefoon kwijt, geld kwijt, hoe nu verder?'

Succes maar dit gaat je dus geld kosten en veel tijd, aangifte en dergelijke ga je ook niks mee bereiken naar Nigeria...
Ach, hij heeft al contact gehad met de politie, ik neem aan dat hij hier een aantekening van heeft ontvangen of dossiernummer oid.

Als er problemen komen gewoon weer terug naar de politie, de telefoon is op hun aanraden gewoon verstuurd, ik denk dat hem geen blaam meer treft.

Valt dit trouwens niet onder discriminatie ?
Als een nigeriaan via MP je telefoon wil kopen zegt iedereen niet doen, was het een tweaker geweest dan was het geen probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door Viper® op 12-02-2014 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 16:10

Sick Nick

Drop the top!

Ik denk niet dat de politie heeft gezegd, stuur maar op. Ze zagen alleen geen problemen. Zodra je aangifte komt doen zeggen ze ook dat ze niks kunnen doen ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Sick Nick schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:28:
Ik denk niet dat de politie heeft gezegd, stuur maar op. Ze zagen alleen geen problemen. Zodra je aangifte komt doen zeggen ze ook dat ze niks kunnen doen ben ik bang...
Politie heeft hier inderdaad weinig mee van doen.

Het gaat pas spelen als de personen van de andere rekeningen hun geld gaan terugclaimen.
Maar dat ligt allemaal buiten het strafrecht - dus de politie heeft daar weinig mee te maken.

Enkel bij het regelen met de nigeriaanse heb je "iets" aan de politie.
Hoewel in het geval van oplichting daar waarschijnlijk eerder het spreekwoord: "een kei kan je niet stropen" op van toepassing gaat zijn.

Hetgeen belangrijk is, is of de omschrijving in die 2 overschrijvingen duidelijk omschrijft waarvoor de betaling diende.
Als het duidelijk is dat het een (deel)betaling is voor de telefoon van dame x dan is er geen probleem.
De andere kan dan moeilijk gaan stellen dat het een foutieve opdracht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
fish schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:14:
[...]

Het is wel fijn als je gewoon laat weten of het goed is afgelopen of niet.
En hoe wil je dat ik dat bepaal? Het is voor mij, nu, goed afgelopen. Ik weet alleen niet zeker of het echt 'afgelopen' is. Misschien dat ik over een maand opeens alsnog een probleem heb, maar misschien ook niet. Dan komt het misschien over 2 maanden. Of misschien wel nooit. Daarom: als ik hier niet meer met een update kom, is er blijkbaar niets veranderd, en is er dus tot dat moment geen probleem geweest. Dat sluit niet uit dat het probleem er op een later moment wel nog komt. Als dat zo is, laat ik het weten. Geen nieuws is goed nieuws. :)

En inderdaad: ik ben door jullie gewaarschuwd en als het alsnog fout gaat, is het eigen schuld, dikke bult. Dat besef ik me prima en daar was ik mee akkoord op het moment dat ik besloot de telefoon op te sturen. Het gaat om een leuk bedrag, maar niet iets waar ik echt van wakker lig als het alsnog blijkt foute boel te zijn geweest. Tot dat moment heb ik een leuke testcase: bestaan er eerlijke Nigerianen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anakha schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:51:
[...]
Tot dat moment heb ik een leuke testcase: bestaan er eerlijke Nigerianen? ;)
Ja tot vervelends aan toe zelfs (niveau: ohooooooo!!!! juuuuUUUUUf kijk eens wat fish doet ...! )
Pagina grote binkine reclame is "Sexueel terrorisme" (natuurlijk gelijk aan de deur opgehangen)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Axewi schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 16:34:
Ik zou het geld terug storten.
Per bedrag en rekening waar het vandaan kwam.

Wil je het pakket toch gaan versturen zou ik op zijn minst aangetekend verzenden kost je €2,- extra maar dan krijg je nooit het gedoe dat het pakketje niet aangekomen is.

Nogmaals er gaan genoeg alarmbellen rinkelen dus ik adviseer je niet te verzenden en het geld terug te storten.
dit.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:12
Anakha schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:51:
[...]
Het gaat om een leuk bedrag, maar niet iets waar ik echt van wakker lig als het alsnog blijkt foute boel te zijn geweest.
Als je van €800,- niet wakker ligt, snap ik het hele topic niet zo goed eigenlijk.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
Dat mag. Als ik het maar snap, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:17

Technomania

Huiskamer verslaafde.

*knip* gaarne serieuze antwoorden, en daar viel deze tekst niet onder.

[ Voor 85% gewijzigd door gambieter op 12-02-2014 15:44 ]

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:38
Het simpele feit dat je nu weken lang met een stemmetje in je hoofd rond loopt dat het je nog gezeik op kan leveren is het al niet waard. Volgende keer lekker hier in de V&A te koop zetten, bijna alleen maar prettige ervaringen.

Op marktplaats heb ik trouwens ook al tientallen transacties gehad, zowel koop als verkoop, nog nooit één klacht. Kwestie van erg selectief omspringen met vermoedelijk afkomst, geselecteerd op achternaam. Beetje twijfelachtig misschien qua ethiek, maar fuck it, nooit gezeik aan m'n hoofd en daar zit ik ook niet op te wachten.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Laatst online: 15:34
Ik ben toch benieuwd wat nou de omschrijvingen waren bij de gestorte bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livecrew011
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
(kraakpand oid?)
Sorry hoor maar dat slaat echt nergens op. Ik woon al 10 jaar in een kraakpand en om te boel zo te stereotyperen is regelrechte onzin, of onwetendheid.

Controleer de controleurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanax
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 08:27

Nanax

Ik ben sjaak niet

BusmuiZ schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:38:
Ik ben toch benieuwd wat nou de omschrijvingen waren bij de gestorte bedragen.
Even terug lezen allicht? 1 keer genoemd, 1 keer geqoute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag aan de wederpartij of de betalingen zijn gedaan inzake deze overeenkomst, dan zit je goed.
Vraag aan haar of zij kan specificeren wie de de (derden-)betalingen gedaan hebben en zij zegt: "van mijn broer, van mijn vader etc." dan zit het snor- voor jou in elk geval. Dan heb jij aan je algemene onderzoeksplicht voldaan, voor zover daar al sprake van is- gelet op wat betamelijk is volgens het maatschappelijk verkeer. Het is wettelijk namelijk niet verdacht of verboden om een betaling voor een derde te verrichten. Toen ik eens krap zat door een verbouwing etc, heb ik ook weleens mijn vader laten voorschieten voor een betaling, dat is niet verboden of wat dan ook.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik denk dat ik wel verstuurd had, ik heb tenslotte het geld gekregen. Maar ik zou wel eerst 1 cent hebben overgemaakt naar de drie rekeningen met als omschrijving iets van: "bevestiging deelbetaling telefoon a 400 euro, bel indien incorrect op 074-25x xxxx".

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Regel 1 is altijd: als het te mooi is om waar te zijn is het meestal zo. Nu weet ik niet of je vraagprijs realistisch was, maar ik heb het een tijdje geleden min of meer ook gehad dat iemand (Afrikaanse naam) een mediaspeler voor mijn vraagprijs wilde hebben terwijl ik die bewust wat hoger had gezet dan marktconform, en wilde direct met Paypal betalen. Ik moest heel snel reageren en opsturen want blabla, iets met vakantie enzo, er is altijd tijdsdruk, bij jou ook. Ik zag het Paypal-geschil al dreigen en heb het afgeblazen. Nu heb je al geld op je rekening maar zou het per omgaande terugstorten, anders wordt het straks ongetwijfeld teruggevraagd en blijk jij straks katvanger, dat kan je heel veel problemen gaan opleveren, ook al deed je het onbewust. Bij twijfel altijd afkappen.

[ Voor 4% gewijzigd door coazter op 13-02-2014 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:45
coazter schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:09:
Nu heb je al geld op je rekening maar zou het per omgaande terugstorten
Ja goed idee. Toestel is reeds verstuurd dus ook maar de centjes er achteraan. Prima deal heb je dan :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:25
Hebben ze jou zwart op wit meegegeven dat je navraag hebt gedaan en ter goede trouw hebt gehandeld?
Zo niet -> kan het alsnog fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Laatst online: 15:34
Nanax schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 18:35:
[...]

Even terug lezen allicht? 1 keer genoemd, 1 keer geqoute
Whoops mijn fout, overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 15:08
Topic al redelijk oud. Alles nog in orde gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
Ja, nooit meer iets over gehoord. Het kán dus wel, Nigerianen iets verkopen via Marktplaats zonder dat je wordt opgelicht. ;-)

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Toch verrassend :) had het niet verwacht! Ik vind het wel mooi dat je het hebt gedurfd.

Mooi dat je hier nog even gemeld hebt.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
sjolmers schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 00:04:

5 Dat hoef je niet te doen, maar dan heb je mogelijk moeite om ooit weer een rekening/hypotheek/credit card/etc. te krijgen.
6 Aan het einde heb je geen product meer en het geld terug gestort.

Er is maar een goede oplossing, geld terug storten naar waar het vandaan kwam.
Dus het is ook verstandig om een omschrijving bij de betaling af te spreken? Naam van product + advertentienummer o.i.d.
Pagina: 1 2 Laatste