Even terug lezen allicht? 1 keer genoemd, 1 keer geqouteBusmuiZ schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:38:
Ik ben toch benieuwd wat nou de omschrijvingen waren bij de gestorte bedragen.
Verwijderd
Vraag aan de wederpartij of de betalingen zijn gedaan inzake deze overeenkomst, dan zit je goed.
Vraag aan haar of zij kan specificeren wie de de (derden-)betalingen gedaan hebben en zij zegt: "van mijn broer, van mijn vader etc." dan zit het snor- voor jou in elk geval. Dan heb jij aan je algemene onderzoeksplicht voldaan, voor zover daar al sprake van is- gelet op wat betamelijk is volgens het maatschappelijk verkeer. Het is wettelijk namelijk niet verdacht of verboden om een betaling voor een derde te verrichten. Toen ik eens krap zat door een verbouwing etc, heb ik ook weleens mijn vader laten voorschieten voor een betaling, dat is niet verboden of wat dan ook.
Vraag aan haar of zij kan specificeren wie de de (derden-)betalingen gedaan hebben en zij zegt: "van mijn broer, van mijn vader etc." dan zit het snor- voor jou in elk geval. Dan heb jij aan je algemene onderzoeksplicht voldaan, voor zover daar al sprake van is- gelet op wat betamelijk is volgens het maatschappelijk verkeer. Het is wettelijk namelijk niet verdacht of verboden om een betaling voor een derde te verrichten. Toen ik eens krap zat door een verbouwing etc, heb ik ook weleens mijn vader laten voorschieten voor een betaling, dat is niet verboden of wat dan ook.
Ik denk dat ik wel verstuurd had, ik heb tenslotte het geld gekregen. Maar ik zou wel eerst 1 cent hebben overgemaakt naar de drie rekeningen met als omschrijving iets van: "bevestiging deelbetaling telefoon a 400 euro, bel indien incorrect op 074-25x xxxx".
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Regel 1 is altijd: als het te mooi is om waar te zijn is het meestal zo. Nu weet ik niet of je vraagprijs realistisch was, maar ik heb het een tijdje geleden min of meer ook gehad dat iemand (Afrikaanse naam) een mediaspeler voor mijn vraagprijs wilde hebben terwijl ik die bewust wat hoger had gezet dan marktconform, en wilde direct met Paypal betalen. Ik moest heel snel reageren en opsturen want blabla, iets met vakantie enzo, er is altijd tijdsdruk, bij jou ook. Ik zag het Paypal-geschil al dreigen en heb het afgeblazen. Nu heb je al geld op je rekening maar zou het per omgaande terugstorten, anders wordt het straks ongetwijfeld teruggevraagd en blijk jij straks katvanger, dat kan je heel veel problemen gaan opleveren, ook al deed je het onbewust. Bij twijfel altijd afkappen.
[ Voor 4% gewijzigd door coazter op 13-02-2014 12:11 ]
Ja goed idee. Toestel is reeds verstuurd dus ook maar de centjes er achteraan. Prima deal heb je dancoazter schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:09:
Nu heb je al geld op je rekening maar zou het per omgaande terugstorten
Nickname does not reflect reality
Hebben ze jou zwart op wit meegegeven dat je navraag hebt gedaan en ter goede trouw hebt gehandeld?Anakha schreef op maandag 10 februari 2014 @ 18:28:
Bank en politie hebben volgens eigen zeggen notitie gemaakt, maar konden er verder weinig mee. Zij vonden het wel meevallen met de alarmbellen. Telefoon is verstuurd en Nigeriaanse blijft nog steeds in contact via WA en heeft al laten weten dat de telefoon goed is gearriveerd. Voorlopig dus geen problemen, maar we zullen zien of ik over een maand nog steeds geen klachten heb gekregen en mijn rekeningnummer dan nog steeds niet op Google staat. Als ik hier niets meer laat weten, is het dus goed afgelopen.
Zo niet -> kan het alsnog fout gaan.
Whoops mijn fout, overheen gelezen.Nanax schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 18:35:
[...]
Even terug lezen allicht? 1 keer genoemd, 1 keer geqoute
Topic al redelijk oud. Alles nog in orde gebleven?
Ja, nooit meer iets over gehoord. Het kán dus wel, Nigerianen iets verkopen via Marktplaats zonder dat je wordt opgelicht. ;-)
Toch verrassend
had het niet verwacht! Ik vind het wel mooi dat je het hebt gedurfd.
Mooi dat je hier nog even gemeld hebt.
Mooi dat je hier nog even gemeld hebt.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Dus het is ook verstandig om een omschrijving bij de betaling af te spreken? Naam van product + advertentienummer o.i.d.sjolmers schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 00:04:
Dit is een bekende vorm van oplichting, de 'Fraud Triangle'.
1 Jij biedt iets aan, en de koper accepteert je aanbod.
2 Een andere stort geld op je rekening, echter niet voor jouw aangeboden product, maar voor een product wat hij/zij denkt te hebben gekocht.
3 Jij stuurt het product op (en bent het kwijt)
4 Na een maand of 3 krijg je het verzoek om het geld terug te storten van je bank omdat er een fout is gemaakt door de gene die het onbewust op jouw rekening stortte.
5 Dat hoef je niet te doen, maar dan heb je mogelijk moeite om ooit weer een rekening/hypotheek/credit card/etc. te krijgen.
6 Aan het einde heb je geen product meer en het geld terug gestort.
Er is maar een goede oplossing, geld terug storten naar waar het vandaan kwam.