Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS en PCs in netwerk

Pagina: 1
Acties:

• gdenaux
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-02-2023
Hallo,

Ik heb wat problemen om mijn NAS van plaats in het netwerk te veranderen.

Situatie ervoor:
1. Modem met internet (IP 192.168.1.1) -> aansluiting op Linksys wifi router.
2. Wifi router (IP 192.168.0.1). Hierop heb ik met kabel mijn TV en NAS (IP 192.168.0.4 - vast IP adres ingegeven in Synology NAS) aangesloten. De router geeft IP addressen via DHCP voor mijn laptop en PC op 1ste verdieping.

Ik heb dus via wifi (n) contact tussen mijn PC en mijn NAS.

Wat ik wil (reden van deze verandering: ik wil een gigabit verbinding tusse mijn PC en NAS voor snelle transfer van files, het gaat nu via wireless N en die snelheden bij mij zijn tot 140Mbit/sec, terwijl ik begrijp gigabit zou zijn tot 1000Mbit/sec?)
1. Modem met internet -> aansluiting op Linksys wifi router
2. NAS verhuist naar boven. In principe wil ik indien mogelijk, direct ethernet tussen PC en NAS.
Dus, ik heb nu NAS met ethernet naar PC, en die wordt wel door Synology assistant gevonden, maar helaas, verbinding maken lukt mij niet.

Ik krijg binnenkort een 2de PC die ik ook op internet wil aansluiten, dus mijn vraag is: is het beste om hiervoor dan een netwerk switch/router bij te zetten? Bijvoorbeeld:

modem ->wifi <-- wifi n verbinding- -> PC --> gigabit switch ->PC + NAS op switch?

Kunnen met deze laatste setup alle PCs en NAS op internet?

Dank voor ideeen.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:22
Je kan het best als volgt doen:

Modem -> Router -> (Switch) -> alle devices

Switch is niet noodzakelijk, omdat ik er even van uitga dat je router 4 netwerkpoorten heeft, waarvan je er 3 in gebruik gaat nemen.

• gdenaux
GioStyle schreef op zondag 02 februari 2014 @ 15:25:
Je kan het best als volgt doen:

Modem -> Router -> (Switch) -> alle devices

Switch is niet noodzakelijk, omdat ik er even van uitga dat je router 4 netwerkpoorten heeft, waarvan je er 3 in gebruik gaat nemen.
Dank GioStyle.
Het enige is volgend probleem:
Appartament is duplex.
Modem + wifi = eerste verdieping
PC + NAS = 2de verdieping.
Kan geen kabels trekken tussen modem/wifi en switch. Of kan een switch IP adres verkrijgen via wireless?

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Nope dat kan een switch niet, wel als je nog een goede router koopt kun je hem instellen om verbinding te maken met de router beneden en dan kun je je twee pc's en je NAS op de router boven (die met wifi naar de router beneden connect). Zo heeft alles internet en heb je gigabit tussen je pc en nas.
Dit kan ook met Powerline, ethernet via stopcontact. Beneden een en boven de tweede switch eraan en klaar, nog simpeler dan nog een router instellen want ze kunnen niet allemaal met de originele router software deze klus aan.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:24
inderdaad, in dit geval zou ik ook aanraden om powerline te proberen.

android since G1.

• gdenaux
Bedankt MB113 en coredalae.
Nooit van Powerline gehoord.
Begrijp ik het goed dat ik dan:
Twee powerlines moet kopen + gigabit switch. Dan een powerline beneden op de stekker, en een kabel trekken tussen wifi router en powerline.

Dan boven 2de powerline en kabel trekken tussen powerline en switch. Dan gewoon cat5e van switch naar PC1, PC2 en NAS?

Van wie krijgen dan de PC1, PC2 en NAS de IP adressen? Van wifi beneden via powerline? Betekent het ook dat dan PC1 (die nu een wireless adapter heeft), die niet meer nodig heeft?

(Het lijkt iets ingewikkelder dan ik oorspronkelijk dacht...)

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Dat is correct, je moet het powerline als een soort verlengde draad/switch zien, dus gewoon je router beneden geeft nog altijd ip's uit aan je pc's boven en de nas. Je wireless adapter heb je dan inderdaad niet meer nodig.
Meestal als je powerlines koopt zitten er twee apparaten in, eentje hebben is zinloos, kijk even goed uit voordat je er 4 hebt xD

• gdenaux
Laatste (misschien stomme) vraag voor ik die powerlines koop:
De powerlines hoeven niet op dezelfde "elektriciteitslijn" te zitten? Bij ons zitten alle stekkers beneden bij de verdeelkast onder zelfde groep. Maar stekkers boven zitten in andere groep. Of heeft dat helemaal niets mee te maken?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja en nee

Wel op dezelfde fase. Zolang beide groepen op de zelfde fase zitten is het geen probleem. En bij voorkeur aansluiten op de wcd en niet in een stekkerdoos.
Wanneer het 2 verschillende fases zijn moet je een fasekoppelaar er bij kopen. Meestal heb je maar 1 fase

Iperf

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:58
Leuk dat powerline, maar zo te zien haal je daar geen 1000mbps mee, maar slechts 500mbps en dan is dat nog de max dus geen idee hoe snel dat in de praktijk gaat zijn. Is het echt niet mogelijk om gewoon een UTP-draad te trekken?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Zeker is een draadje trekken sneller, maar als het soms niet anders kan/mag, is powerline meestal een betere optie dan wifi. En daarbij als je 500 Mbps haalt met powerline is nog altijd meer dan je internet snelheid van je abonnement. (bij de meeste abonnementen dan). Boven is er tussen de pc's en nas gewoon gigabit.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:59
Zie ook mijn topic: Staat mijn NAS op de juiste plek in het netwerk aangesloten?

In mijn geval is een verbinding met powerline (500 Mbps) een prima oplossing.

• gdenaux
Hallo Ramon,
Inderdaad, zoals MB113 zegt, het is soms niet echt makkelijk om UTP draad te trekken. Bij ons is plafond naar 1ste verdieping van beton, en onderweg naar boven 3 deuren die ook in de weg staan voor nette afwerking.
Ruftman ik zal zeker kijken naar je topic.

Verwijderd

In beton kan je boren, net als je verwarmingsbuizen past daar prima coax voor de tv en utp voor internet doorheen ;)

Spreek in de winkel even af dat je komt ruilen als de verbinding toch niet fijn werkt of koop online om eenvoudig te ruilen, je weet nooit hoe powerline in jouw huis gaat werken. Kan prima zijn, maar kan ook bedroevend zijn.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:58
Deze tweaker haalt blijkbaar met powerline zelfs maar 120mbps: utbone in "Staat mijn NAS op de juiste plek in het netwerk aangesloten?"

Dus of je daar nou veel mee opschiet tov je huidige WiFi snelheid??

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 21:36:
net als je verwarmingsbuizen past daar prima coax voor de tv en utp voor internet doorheen ;)
Euh, gaat wel een beetje lekken niet ?

Iperf

• gdenaux
Dikkiedik, helaas heeft de architect het appartament in L vorm gebouwd, dus als ik direct boven muur van tv boor, kom ik bij de slaapkamer van de buren boven. :-)

Maar goed, het is opgelost op een andere manier:
boven heb ik wifi range extender met ook UTP uitgang. Dan gewoon een gigabit switch gekocht en daar dus van wifi extender naar switch, en dan van switch naar PC1, PC2 en NAS aangesloten.
Nu volgende week maar kijken hoe die gigabit snelheden gaan...
Pagina: 1