Staat mijn NAS op de juiste plek in het netwerk aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:13
Mijn situatie is als volgt:

Ik woon in een huis met 3 etages. Op de begane grond staan mijn modem/router en de HD ontvanger/mediaspeler (Humax 5100 C).

Mijn PC staat op zolder, middels powerlineadapters is de verbinding tussen de modem/router en de PC in stand gebracht.

Aangezien ik van de baas des huizes ;-) geen gaten in vloeren en plafonds mag boren, is dit voor mij de beste oplossing. (Mijn internetabonnement is 60 MB met een daadwerkelijke snelheid van ca. 40 MB, dus ik ben best tevreden).

Sinds kort heb ik een NAS, met als voornamelijk doel om op de HD ontvanger/mediaspeler media af te spelen.

Op zolder staat de powerlineadapter op een gigabitswitch aangesloten, samen met de PC, printer en NAS.

De NAS heb ik op de gigabit switch aangesloten omdat ik denk dat daarmee de beste snelheden tussen PC en NAS bereikt kunnen worden.

Staat mijn NAS hiermee op de juiste plek in het netwerk aangesloten? Of kan ik de NAS beter op op de begane grond op de modem/router aansluiten?

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:20
Lijkt mij dat je zo kort mogelijk je NAS bij je streamer wil hebben. Dus op de zelfde groep, met minimale 220v kabellengte.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 15:17

lier

MikroTik nerd

Als de throughput naar je mediaspeler geen probleem is dan staat hij goed.

Dit kan je testen door je pc maximaal te laten downloaden en dan een film vanaf je NAS op de mediaplayer af te laten spelen. Als dat goed gaat...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:54

DukeBox

loves wheat smoothies

utbone schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 10:54:
Lijkt mij dat je zo kort mogelijk je NAS bij je streamer wil hebben. Dus op de zelfde groep, met minimale 220v kabellengte.
Ik denk juist andersom (mits je genoeg bandbreedte hebt om te streamen). Nu kun je met je PC een stuk sneller werken.
Je moet de bottlenecks in de verschillende situaties bekijken, zoals het nu staat heb je er waarschijnlijk geen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:14

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Meten is weten natuurlijk. Zeker met Powerline maakt het soms nogal uit op welke groep je zit en hoe de afstand tussen de powerline adapters is.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:20
DukeBox schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:07:
[...]

Ik denk juist andersom (mits je genoeg bandbreedte hebt om te streamen). Nu kun je met je PC een stuk sneller werken.
Je moet de bottlenecks in de verschillende situaties bekijken, zoals het nu staat heb je er waarschijnlijk geen.
Ik kwam met diverse PowerLine Adapters (ook de 500mbit) nooit hoger dan +120mbit. Voor de PC naar NAS prima (voor opslaan documenten etc), maar om een film te streamen ergelijk traag (vooral met doorspoelen)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 17:33
Van PC naar NAS is niet tijd-kritisch, of je daar 10 of 100 mbit haalt is, afgezien van de wachttijd, niet van belang. Van de NAS naar de TV echter, als dat vertraging oploopt of hikt, dan zie en hoor je dat direct. Om die reden zou ik in dit geval de NAS bij de mediaspeler neerzetten.

Als vervolgens blijkt dat je (veel) meer met de PC naar de NAS gaat dan dat je media naar je TV streamt en je er best mee kan leven je downloads te pauzeren wanneer je een film gaat kijken dan kun je de NAS altijd nog verplaatsen, maar met de info die we nu hebben zeg ik: NAS naast TV :)

'baas des huizes ;-) ' klinkt als vrouw / vriendin. Heeft die nog een goede reden? Het is namelijk heel netjes weg te werken en hoeft absoluut niet duur te zijn :) Vaak kun je overigens al langs verwarmingspijpen af of lopen er nog loze buizen vanuit de meterkast.

Mijn vrouw wilde ook absoluut niets aan het plafond. Ondertussen hangt er een beamerscherm midden in de kamer, bij de muur een beamer, inclusief kabels door een kabelgoot, en is de woonkamertafel voorzien van spanning vanaf het plafond (in verband met bureaustoelen etc die anders op de kabel zouden stroppen). Met goed overleg, de juiste argumenten en dingen netjes afwerken is er heel veel mogelijk :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:13
Bedankt voor alle adviezen.

In de opstelling zoals in de OP omschreven, blijkt mijn NAS prima te werken. Tot nu toe ben ik geen enkel probleem tegengekomen in de ontvangst van de content op mijn mediaspeler.

Voorlopig laat ik het dus lekker zo.

Verwijderd

Paul schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 12:38:
en is de woonkamertafel voorzien van spanning vanaf het plafond (in verband met bureaustoelen etc die anders op de kabel zouden stroppen).
Kan je hiervan een betere uitleg of foto posten? Dat klint namelijk heel interessant, maar onmogelijk te combineren met een kritische vrouw in huis

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hamvraag hier is wat belangrijker is: downloadsnelheid, IO richting PC (voor streaming, opslag en openen van bestanden), of serveren van streaming content richting mediaplayer.
In het eerste of het laatste geval moet je beneden een router met Gbit switch neerzetten en daar je NAS en je humax ophangen. In het tweede geval wil je hem zo dicht mogelijk bij je PC hebben staan.

Gezien je opmerking over je vriendin stel ik dus een move naar beneden voor voor die NAS.
Evenals een knevel en een stel handboeien overigens, want als ze er zelf niks van snapt moet ze zich er ook niet mee bemoeien.
Zoals een wijs man ooit zei: "als je het spelletje zelf niet speelt, moet je je niet met de spelregels bemoeien". Nou ging dat toen over de paus en geboortebeperking / bescherming tegen SOA's, maar je snapt mijn punt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:54

DukeBox

loves wheat smoothies

The Eagle schreef op maandag 03 februari 2014 @ 21:58:
Hamvraag hier is wat belangrijker is: downloadsnelheid, IO richting PC (voor streaming, opslag en openen van bestanden), of serveren van streaming content richting mediaplayer.e snapt mijn punt ;)
Nee, zoals ik al eerder schreef, de hamvraag is loop je nu tegen een bottleneck aan ?

Zo Nee, dan lekker zo laten en het voordeel halen van snelle access naar de NAS vanaf je PC. Met je media player ga je er nooit voordeel uit halen.

Sterker nog, ik weet niet of je flow control gberuikt in je netwerk (staat bij Gbit vaak aan).. zo ja, dan is je NAS beneden helemaal de slechtste oplossing als je nu geen bottleneck hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 03-02-2014 22:15 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 17:33
Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 21:40:
[...]

Kan je hiervan een betere uitleg of foto posten? Dat klint namelijk heel interessant, maar onmogelijk te combineren met een kritische vrouw in huis
Ja hoor. We hadden het geluk dat we naast de standaard schakeldraad + nul ook nog een fase en aarde in de verlichtingsdoos hadden zitten en dat het model lamp zich leende er een snoer langs te laten lopen zonder dit te doen smelten.

De tiewraps waren in eerste instantie niet nodig maar na een paar keer per ongeluk aan de kabel trekken, in combinatie met het gewicht en dat het doosje nu toch eigenlijk wel erg vol zit liet het deksel los.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qpMaUr5fFZG8ivq9dq2rnNVB/thumb.jpg

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Thanks, ik ga eens kijken wat ik hier kan doen. Moet even zien, had wel een aftakking, maar die gaat naar een brandmelder die op stroom zit en er past denk ik niet nog een aftakking in de doos voor een kabel, maar ik ga er naar kijken, mis ook een stroompunt voor bijv. de laptop op de tafel.
Pagina: 1