Verwijderd

Topicstarter
We zijn op zoek naar een goede fotocamera die we zullen gaan gebruiken voor vakantie en verjaardagen. Ik houd ook van portretten. Later als we kinderen hebben, zou ik graag foto's willen maken in bloemenparken, strand en bossen. Welke lenzen zijn hierbij te adviseren? Heb nig nooit een Spiegelreflexcamera gehad, maar wil hier me wel graag in verdiepen.

Ik twijfel hierbij tussen de 60d, 700d en 70d. 70d zou top zijn, maar vind ik aan de prijzige kant € 1.200 bij Mediamarkt met 18-135 lens) voordeel is wel dat de videocamera autofocus heeft (en we gaan geen aparte video aanschaffen). 60d ging m'n voorkeur naar uit, maar heeft geen autofocus en is een vrij oud model dat er binnenkort uit gaat. Vind het heel lastig om een keuze te maken! Suggesties zijn zeer welkom!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Waarom spiegelreflex?

spoiler:
Ben zelf van spiegelreflex naar spiegelloze systeemcamera overgestapt en was m'n beste beslissing van 2013 zeg maar. Wellicht het overwegen waard; wel goede sensor, verwisselbare lenzen, geen hele grote logge body en lenzen.

Er zijn inmiddels systeemcamera die alles doen wat je verlangt, dus zeker het overwegen waard.

Zie ook: reviews: Tweakers' koopadvies voor camera's

[ Voor 34% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-02-2014 11:50 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Ik heb eergisteren nog een 60D besteld. Voor naast mijn 5DII voor panoramafotografie (360° x 180°).

De 60d is beter dan de 700d op gebied van kleurbereik en beeldkwaliteit. Ik heb dan ook gekozen voor de 60D vanwege het kwaliteitsverschil (zie http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-700D-vs-Canon_EOS_60D) Bij de 700D staan ook voordelen, maar dat is meer voor de starters. Misschien wel interessant voor jou.

Voor w.b. de keuze 60D 70D was het prijsverschil het mij nog niet waard. Zoals hieronder film ik weinig, en schiet ik altijd op manueel focus. De snellere focus van de 70D zou ik niet gebruiken.

Video is voor mij overbodig en selecteer ik mijn camera's dus niet op. Ik heb een Sony HDR 730 met erg goede beeldstabilisatie voor vakantievideos.

Wat betreft objectieven moet je jezelf leren kennen met een fotokit. Ik zou adviseren om met een standaardzoom je favoriete bereik te 'verkennen'.

Na ± 10 jaar te kopen en verkopen zou ik voor portretten en stranden, portretten een 35 F2 IS USM adviseren voor op je 60D of 700D. Dat is dus geen zoom, maar een vastbrandpunt-objectief.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2014 12:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
We zijn uiteindelijk gegaan voor de Canon 60D met de 18-135 standaard kitlens. De prijs bij de Mediamarkt was hiervoor EUR 709,96. Het prijsverschil met de Canon 70D met de 18-135 standaard kitlens was zo'n EUR 500 en het verschil voor ons op dat moment niet waard. Het bedrag van ongeveer EUR 700 is nog redelijk behapbaar was ons idee en we kunnen op deze manier mooi experimenteren voor een redelijk bedrag.

Om eerlijk te zijn twijfel ik enorm of ik er goed aan heb gedaan om de Canon 60D te kopen in plaats van de Canon 70D. Moet ik er spijt van hebben dat ik bezuinidigd heb op een kwalitatief beter fototoestel met ook autofocus en een touchscreen?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ga eerst eens foto's maken. Vrijwel elke dSLR en systeemcamera produceert in potentie prachtige platen, pas als je je eerste publicaties of fotoopdrachten op je naam hebt staan is nóg betere apparatuur echt een must. Geld uitgeven kan altijd nog, zie veel mensen vooral stof verzamelen met hun cameraspullen, ipv foto's.

Gouden tip: elke dag tenminste 1 foto maken. Elke week een nieuwe instelling proberen (iso waarde zelf instellen, focuspunten, witbalans, helderheid compensatie, etc), elke maand een nieuw programma leren (p/tv/m/a/s, hoe ze ook heten op jouw toestel), nieuwe composities uitproberen, etc. Kiekjes maken kan iedereen, foto's maken niet :+ Veel plezier!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:50
Het ligt er maar aan wat je gewend bent. Een touchscreen is zeker handig maar je bereikt hetzelfde met de knoppen die op je toestel zitten. Het nadeel is dat je scherm vol komt te zitten met vegen en vingerafdrukken.

Zoals hier ook al aangeven wordt: het gaat om de foto's die je maakt. Als je ervaring hebt dan kom je er vanzelf erachter wat je belangrijk vindt en dan kun je er nog altijd een berg geld tegenaan gooien.
Slechter camera's maken ze toch al niet meer. Als je nu de 60D hebt dan zul je in de toekomst eerder een andere lens willen dan een nieuwe body.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Voor een beginner is elk van de drie modellen een goede keus, ik loop zelf nog steeds rond met een Olympus E-300 van 9 jaar oud en heb niet het idee dat ik hier heel veel mee tekort schiet. Heb er ondertussen een stel leuke objectieven en een goede flitser bij en kom hier prima mee uit de voeten.

(enige nadeel is de kleine zoeker, vooral bij MF. dat zou nog de eerste reden zijn om wat anders aan te schaffen)

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor het huidige prijsverschil zou ik zelf ook een 60D boven een 70D hebben verkozen, ondanks dat de 70D toch best een mooi toestel is met een aantal verbeteringen die ik zelf ook wel graag zou hebben. Gewoon veel proberen en een beetje spelen met de instellingen om jezelf vertrouwd met de camera en lens te maken, daar win je denk ik meer mee dan met een nieuwere camera.

• FireFly3k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:56
Voor het touchscreen hoef je volgens mij geen spijt te hebben. Het is een leuke feature en kan misschien handig zijn, maar voor mij gaat de voorkeur toch uit naar de knoppen.
Het is een hele mooie en uitgebreide camera om mee te beginnen ;-)
En als je nog extra features zoekt kan je altijd een keer kijken naar magiclantern, http://www.magiclantern.fm/.

Ik zou ook erg graag de 70D willen hebben, maar hij is nog steeds erg duur.

Met de 500 euro die je nu nog hebt kan je straks weer een mooie extra lens halen als je wilt.

PSN - 500px - Flickr

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-11 10:16
Die €500 die je bespaard hebt gewoon op de bank zetten. Tegen de tijd dat je tegen de beperkingen van de 60D aanloopt kun je voor dat bedrag een 70D (of tegen die tijd misschien al een 80D) kopen :).

Of beter nog: alvast opzij zetten voor de volgende lens...

De 60D is nog steeds een hele leuke camera, ik denk niet dat je het verschil in de foto's gaat zien.

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:30
Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 12:48:
Ik heb eergisteren nog een 60D besteld. Voor naast mijn 5DII voor panoramafotografie (360° x 180°).
Want dat kan de 5D2 niet?
De 60d is beter dan de 700d op gebied van kleurbereik en beeldkwaliteit. Ik heb dan ook gekozen voor de 60D vanwege het kwaliteitsverschil (zie http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-700D-vs-Canon_EOS_60D) Bij de 700D staan ook voordelen, maar dat is meer voor de starters. Misschien wel interessant voor jou.
Snapsort is echt een waardeloze site met verkeerde informatie en het is een vergelijking op basis van specificaties.... Daarnaast mag je mij laten zien met daadwerkelijk voorbeelden waaruit blijkt dat de 60D betere beeldkwaliteit levert dan de 700D. In bepaalde opzichten is de 60D een betere camera, maar niet op dat vlak.
Na ± 10 jaar te kopen en verkopen zou ik voor portretten en stranden, portretten een 35 F2 IS USM adviseren voor op je 60D of 700D. Dat is dus geen zoom, maar een vastbrandpunt-objectief.
Voor portretten lijkt mij een 50mm lens toch wat geschikter.
Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:50:
We zijn uiteindelijk gegaan voor de Canon 60D met de 18-135 standaard kitlens. De prijs bij de Mediamarkt was hiervoor EUR 709,96. Het prijsverschil met de Canon 70D met de 18-135 standaard kitlens was zo'n EUR 500 en het verschil voor ons op dat moment niet waard. Het bedrag van ongeveer EUR 700 is nog redelijk behapbaar was ons idee en we kunnen op deze manier mooi experimenteren voor een redelijk bedrag.
€500 is natuurlijk een heel flink verschil en ik zou het ook zo gedaan hebben (mits AF met filmen een must is), maar die 18-135 is hoogstwaarschijnlijk niet de nieuwe STM versie maar de gewoon IS versie. De nieuwe STM is echt een heel stuk beter.
Om eerlijk te zijn twijfel ik enorm of ik er goed aan heb gedaan om de Canon 60D te kopen in plaats van de Canon 70D. Moet ik er spijt van hebben dat ik bezuinidigd heb op een kwalitatief beter fototoestel met ook autofocus en een touchscreen?
Qua camera is de 60D echt een hele capabele camera en op veel vlakken mis je niets t.o.v. de 70D. De autofocus met foto's maken is met de 60D net zo goed. In plaats van touchscreen is losse knoppen gebruiken veel fijner terwijl je met je oog door de zoeker kijkt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• paulus_01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 23:20
Zelf heb ik ook erg getwijfeld over welke camera ik zou kopen, de 70D is nooit een optie geweest vanwege het bedrag en heb heel lang getwijfeld over de 700d (vs D5200 van Nikon).
Uiteindelijk toch voor de Canon 700d gekozen. Touchscreen leek me wel fijn bij filmen en voor mijn vrouw en ook had ik begrepen dat de 18-135 IS STM lens die er bij zit, een vrij aardige kitlens (en beter dan die van bijv Nikon) is.
Voor mij heeft de 700D genoeg opties om mezelf een hele tijd niet te vervelen en te kunnen blijven leren.

Wel heb ik de canon 50mm f1.8 er bij gekocht. Een lichtsterke lens is echt wel fijn en deze is echt supergoedkoop. 81,- bij de mediamarkt btw weg ermee dagen.

De 60d lijkt me ook een hele mooie aankoop en daar zul je vast veel plezier aan gaan beleven.
Ik zou zeker eens naar die 50mm lens kijken, maar er zijn hier veel meer mensen die daar veel beter over kunnen adviseren dan ik :)

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Even bumpje, als je nu zou moeten kiezen tussen de 60D en de 600/700D, is dan de 60D nog altijd de voorkeur?

Ikzelf ben een beginner, maar twijfel welke van deze camera's goed zou zijn voor mij. Wil er ook even mee verder kunnen.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:39

Fiber

Beaches are for storming.

Gewoon lekker voor de 700D gaan: pricewatch: Canon EOS 700D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart

Of nog iets meer uitgeven voor wat meer bereik met de erg goede 18-135 STM lens: pricewatch: Canon EOS 700D + EF-S 18-135mm 3.5-5.6 IS STM Zwart

[ Voor 20% gewijzigd door Fiber op 09-06-2014 14:39 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Geforce660
vrienden van me, die al langer met fotografie bezig zijn, zeiden me dat die STM lenzen eigenlijk brak waren en dat ik beter voor deze lens zou gaan: canon ef-s 17-85mm f/4-5.6 is usm?

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 23-12 18:49

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik heb hier een hele stapel lenzen liggen. De enige die ik het etiket brak zou geven is juist die 17-85. Dat is ook de enige lens die de geest gegeven heeft. Ook de vervorming en CA zijn extreem bij die lens.
STMs zijn juist lekker stille moderne lenzen.

This footer is intentionally left blank

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:39
Geforce660 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 16:28:
vrienden van me, die al langer met fotografie bezig zijn, zeiden me dat die STM lenzen eigenlijk brak waren en dat ik beter voor deze lens zou gaan: canon ef-s 17-85mm f/4-5.6 is usm?
Zie ook: Fotogear upgrade.

Dat de STM lenzen minder goed zijn dan niet andere lenzen is gewoon een fabeltje en niet waar. Vaak wordt wel zo geredeneerd omdat ze als kitlenzen geleverd worden en dan denken mensen al snel "oh dat zal wel brak zijn". Er zijn een heleboel bovengemiddelde, en zelfs hele goede STM lenzen uitgebracht die vaak beter waren/zijn dan hun non STM variant.

40mm f2.8 STM
18-135 f/3.5-56 STM
10-18 f/4.5/5.6 STM

Zijn stuk voor stuk hele goede lenzen, en worden ook als zodanig gereviewed. Ik zou dan ook zeggen dat de 18-135mm zeker beter is dan de 17-85 mm welke opties niet zo geweldig is en vooral op 17mm nogal wat problemen heeft. De kwaliteit van de 18-135 is meer te vergelijken met de 15-85 die ook nog eens duurder is. Dit was eigenlijk ook al de conclusie van het topic dat ik aanhaalde, en zoals UC al zegt hieronder vindt hij de 15-85 net zo goed als de 18-135 STM, dus ik zou voor dat prijsverschil lekker de 2e halen, mocht je dan toch nog wijder willen dan kan je voor het verschil in prijs tussen die twee er ook nog een 10-18 STM bijhalen. ;)
Universal Creations schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 12:50:
De Canon 15-85 is niet beter dan de 18-135 STM, enkel wijder.

HD4Life @ Full-HD

Verwijderd

Zo ook niet weten waarom STM brak zou moeten betekenen. STM gaat alleen maar over de gebruikte focusmotor, laat die nou juist prima en stil zijn werk doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2014 16:38 ]

• Geforce660
Mmh, geeft weer stof om na te denken. Jullie zijn ook van mening om voor de 700D te gaan?

• henkie196
  • Niet online
Ga eens naar de winkel en houdt ze eens vast. Het verschil tussen de 60D en 700D is vooral ergonomisch. Ik vind persoonlijk een 700D niet lekker in de hand liggen, de 60D is net een tikje groter en ligt daarmee voor mij lekkerder in de hand. Maar dat verschilt per persoon. Daarnaast heeft de 60D een schermpje en wat knoppen bovenop om de meest gebruikelijke instellingen direct te kunnen wijzigen. Bij de 700D moet je daarvoor meteen het menu in duiken.

Qua sensor en AF systeem zijn ze zo goed als hetzelfde, geloof wel dat de 60D wat meer fps heeft.

Verwijderd

henkie196 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 08:01:
Qua sensor en AF systeem zijn ze zo goed als hetzelfde, geloof wel dat de 60D wat meer fps heeft.
Dat is wel 0.3 fps meer dus dat valt wel mee en is bijna verwaarloosbaar. Het is 5 fps vs 5.3 fps.

Maar zou ze inderdaad gewoon eens in de winkel gaan vasthouden. De sensor en AF zijn gewoon zo goed als gelijk en verwacht daar niet veel verschil. Het zit hem vooral in de ergonomie en in de bediening. Ook heb je van die kleine puntjes dat je tot 1/8000ste kunt bij de 60D in plaats van 1/4000ste en kun je ISO in 1/3 stops regelen wat bij de 700D alleen in hele stops gaat als ik me niet vergis. Aan jou om dan te bepalen of je daar meer dan 100 euro extra voor over hebt.

• henkie196
  • Niet online
Dan is het verschil in fps kleiner dan ik dacht en inderdaad min of meer verwaarloosbaar. Ik zie dat de buffer wel merkbaar kleiner is dan van de 60D.

ISO stops alleen in hele stops vind ik dan wel weer vrij lomp, of kan de camera bij auto ISO wel gewoon in stappen van 1/3 stops doen?

Uiteindelijk zijn de verschillen in specs niet zo bijzonder. Maar daarom is het juist belangrijk om ze eens vast te houden. Voor mij persoonlijk ligt de 700D niet fijn in de hand, zelfs na een paar minuten in de winkel vast houden drukt het al pijnlijk in m'n palm. Met de 60D heb ik daar geen last van. Maar voor iemand anders kan het juist weer precies andersom zijn, en daarom is het ook goed om de camera eens vast te houden en het zelf te ervaren.

• Geforce660
Bedankt voor het advies, dan zal ik in de loop van de week eens langs de winkel gaan :)

• Universal Creations
Dat van die 1/3 iso lijkt mij niet kloppen. Mijn 450D kon dat volgens mij nog wel.

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:09
De 550D kent inderdaad alleen ISO 100/200/400 etc.

Ik heb begin dit jaar de upgrade naar de 70D gedaan en qua vormgeving is deze camera voor mij veel fijner dan de 550D. Ik heb er geen grip meer bij, en mis die ook nog geen moment.

Touchscreen is een gimmick en ontstijgt dat naar mijn mening ook niet. Ik heb wel de afstandsbediening vervangen door de lokale wifi-optie in combinatie met een telefoon app. Dat werkt verbazingwekkend goed.

• Universal Creations
Hmmm, blijkbaar kan het niet idd.... Verkeerd gedacht. Maar om eerlijk te zijn, gebruik ik het nooit zelf (enkel met auto-iso worden ze gebruikt).

• henkie196
  • Niet online
Universal Creations schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:59:
Dat van die 1/3 iso lijkt mij niet kloppen. Mijn 450D kon dat volgens mij nog wel.
Zou niet de eerste keer zijn dat Canon juist opties verwijderd uit een nieuwe versie in dezelfde reeks (50D -> 60D, anyone?).

Bedacht me ook net dat de 60D een aanzienlijk sterkere batterij heeft dan de xxxD serie. Kan een factor zijn bij reizen of als je veel foto's op een dag schiet. En in kou en bij veel foto's met langere sluitertijden.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:53
Ik heb zelf voor exact dezelfde keuze gestaan afgelopen week en heb toch de 700D gekocht.
Gewicht, nieuwer type en een leuke prijs gaven mij de doorslag.

De 700D is zeker voor starters denk ik een slimmere keuze, het touchscreen geeft ook korte beschrijvingen weer van de functies die je versteld etc.
De voordelen van de 60D (meer AF-punten etc.) gaven mij niet de doorslag omdat ik van een compact camera af kom en de 60D toch meer voor de semi-profs begint te worden en dat niveau heb ik nog lang niet.
Overigens kreeg ik veel als tip dat het objectief in die zin voor amateurs als ik een belangrijkere rol speelt als de body. Vandaar mijn "upgrade" naar de 18-135mm .

Ik heb de eerste 1000 foto's geschoten en als leek vond ik ze er toch al aardig uitzien.
Ik heb de 700D icm een EF-S 18-135mm STM objectief gekocht voor een totaal prijs van 799 euro. (daar gaat de canon cashback nog vanaf!)

Overigens kan de camera in de ISO auto stand wel tussenliggende waardes gebruiken.
(ISO 150 bijvoorbeeld) gek genoeg kan dit manueel niet.

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 16-06-2014 13:34 ]

Pagina: 1