• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 15:37
Momenteel heb ik de Canon EOS 1000d met daarop een Sigma 18-200mm OS zoomlens. Ik heb deze combi 4jaar geleden aangeschaft om in de wereld van spiegelreflex in te stappen en te kijken hoever ik deze hobby ga uitvoeren.

Inmiddels 4 jaar later ben ik erachter dat ik deze vooral voor reizen gebruik en zo af en toe eens meeneem om leuke foto's te maken (vooral natuur en stad).

Wat ik nu merk is dat de Sigma lens nogal wat details in foto's weglaat. Uiteraard is het een compromis met en zoomlens tussen geen lenzen wisselen en minder kwaliteit.

Nu wil ik toch wat meer kwaliteit en zit met een klein dilemma.

Aan de ene kant wil ik de dSLR vervangen door wellicht een EOS 1200d of 100d en dan daar de Sigma weer opschroeven. Dit zodat ik weer een modernere camera heb, waarbij ik het fijn vind dat er een film optie in Full HD erop zit. Tevens verwacht ik dat de kwaliteit in foto's ten opzichte van mijn 1000d ook omhoog zal gaan.

Anderzijds zit ik te denken om mijn alleen Sigma lens te vervangen door een Canon 17-85mm f/4-5.6 IS lens. Ik verwacht hier betere foto's mee te maken doordat het bereik kleiner is en deze lens wellicht beter is dan de Sigma. Boven de 85mm gebruik ik zelden en vaak zijn dat geen bijzondere foto's die ik daarmee gemaakt heb.

Verder zit ik nog te denken om als kleine aanvullig de goedkope Canon 50mm F/1.8 lens erbij te halen om wat creatieve foto's mee te maken.

Over 2 maanden ga ik een rondreis door Indonesië maken en volgend jaar naar Cuba en Machu Pichu. Dit bepaald hoofdzakelijk de keuze in hardware.

Wat denken jullie hiervan?

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ligt aan je budget, maar ik zou gaan voor bijvoorbeeld een 700D met de 2 lenzen die je noemt. Maar afhankelijk van of je de tijd wilt nemen om een foto te nemen en dus te wisselen naar de 50mm, zou ik die niet eens meenemen voor een vakantie..
Ik gebruik zelf trouwens een 18-135mm als vakantie lens (op een 60D). Heb daarnaast een 100mm macro die ik veel gebruik en een 70-300mm. Ik heb ook een 17-50 F2.8 lens voor binnen.

• Marsman83
Mijn budget is echt beperkt vanwege die 2 grote reizen. Die 50mm is maar 100euro, ik weet ook niet of ik die dit jaar nog aanschaf en meeneem op vakantie. Die leuk me leuk voor erbij voor dat geld.
Die 18-135mm had ik ook gezien idd, voor die paar tientjes extra is dat ook een mooie lens. Vraag me alleen af of die betere kwaliteit geeft dan de Sigma gezien dat bereik.

Ik weet alleen niet of de huidige mindere kwaliteit nu komt door de EOS 1000d of door de Sigma 18-200mm lens. Het wordt iig de body of de lens die ik vervang, beide wordt helaas te duur.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

In dat geval: de lens is waarschijnlijk de beperkende factor. Er zijn genoeg lenzen met (weliswaar een beperkter bereik maar) een betere beeldkwaliteit: de nieuwe superzooms van Tamron, Canon z'n 18-135 (de STM-variant is scherper dan de non-STM), Canon z'n 17-85mm (niet slecht maar ook niet geweldig) en de 15-85 van Canon (de beste van allemaal en mijn keuze in jouw geval).

Body upgraden geeft je beperkte winst in ISO en resolutie. Mijn ervaring met de 1000D is dat je die prima overdag kunt gebruiken, pas bij ISO 800 en daarboven wordt het ruizig. Gebruik je 'm vooral in de avonduren, dan is een nieuwe body wellicht een goede investering. Je krijgt er echter geen "scherpere foto's" mee.

Misschien is het handig om een budget te noemen?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:30
De Canon 15-85 is niet beter dan de 18-135 STM, enkel wijder.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:54
Ik zou mijn geld steken in betere lenzen, zo heb ik bijvoorbeeld jaren gedaan met een 350D, grootste gedeelte van de fotovakschool eigenlijk. En met de juiste lenzen deden mijn resultaten echt niet onder voor diegenen met een fancy full frame body bijvoorbeeld. Zodoende verwacht ik ook niet veel verschil tussen de 1000D en genoemde 1200D/100D/700D.. Het grootste verschil zit 'm in de features (al weet ik die niet zo snel te noemen) en ergonomie.

Overigens heb ik veel reizen gedaan met de 17-40mm f4 L (5 a €600 2e hands 3 a €400, weliswaar niet zo denderende scherpte) en een EFS 55-200 4-5.6(?) en idd de 50mm 1.8. Waarbij ik zelf het meest gebruik heb gemaakt van de tele lens. (let wel op stof bij het wisselen van lenzen)

Voor mij is een bereik van wijd naar tele echt onmisbaar op reis. Met de tele kan je zulke heerlijke portretten maken, of makkelijker dichterbij komen. In die zin vind ik bruikbaarheid (c.q. bereik) zoveel belangrijker dan het mierenneuken op deze lens is ietsiepietsie scherper dan de andere. En zou ik dus voor een lekkere combinatie gaan waar je mee uit de voeten kunt.

Dat gezegd hebbende, hoeveel wil je uitgeven? Wellicht dat er een paar goede 2e hands deals te vinden zijn. Kijk voor 2e hands aanschaf wel even dit filmpje om te zien waar je op moet letten.

• Universal Creations
Van een 1000D naar een moderne body is wel een flink verschil in megapixels en dat zie je dus echt wel. Natuurlijk maakt de apparatuur niet de foto, maar zijn er dingen wel mogelijk die anders niet mogelijk zijn. Ik kan met mijn fancy full frame body dingen die jij met je 350D never nooit voor elkaar krijgt. En dan heb ik het niet eens over filmen.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:54
Universal Creations schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 13:36:
Van een 1000D naar een moderne body is wel een flink verschil in megapixels en dat zie je dus echt wel. Natuurlijk maakt de apparatuur niet de foto, maar zijn er dingen wel mogelijk die anders niet mogelijk zijn. Ik kan met mijn fancy full frame body dingen die jij met je 350D never nooit voor elkaar krijgt. En dan heb ik het niet eens over filmen.
Tuurlijk er zit wel degelijk verschil tussen FF en mijn über 350D (welk overigens allang niet voor niets met pensioen is). Dat wil ik ook niet betwisten, laten we dan ook niet in de FF versus (oude) Crop discussie vervallen. Maar mijn insteek/gedachte, is meer dat je veel meer bang for buck krijgt als je een prettige set lenzen hebt. Zeker ook niet onbelangrijk als je ook nog een budget voor je vakantie over wilt houden O-)

De vergelijking die ik dan ook maakte was: Moderne Body met een enkele (crappy) lens vs een oudere body met fijne lenzen en goed bereik. Dan heb ik liever de oudere body combo.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-12 18:54

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik zou ook voor lenzen gaan, 1000D naar 1200D is echt zonde van het geld. Spaar dan voor een body met meer mogelijkheden, de xxxxD serie is echt instap :)

www.maartendeboer.net

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Ik zou voor een Canon G16 gaan. De 1200d is een echte instapper en zal nooit echt hele mooie fotos afleveren. De G16 daarentegen doet dat met zijn Digic 6 processor wel.

• Universal Creations
pj schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 19:55:
Ik zou voor een Canon G16 gaan. De 1200d is een echte instapper en zal nooit echt hele mooie fotos afleveren. De G16 daarentegen doet dat met zijn Digic 6 processor wel.
Sorry, maar je praat nu echt onzin.

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:34
pj schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 19:55:
:F

@Marcello83: Ik zou voor een 18-135mm STM gaan. Ga je veel op vooruit ten opzichte van de sigma 18-200mm.

• Marsman83
Ok bedankt voor de reacties! Hier kan je wat mee.
Mijn budget is 300 tot max 400euro.als. Als ik meer uitgeef wordt mijn vriendin boos ;) en hou ik idd te weinig voor mijn vakantie over.
Het wordt waarschijnlijk de Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM Bulk objectief, deze staat voor 339 euro bij cameranu.nl.
Mijn vriendin neemt mijn Ixus 230HS mee, kunnen we daarmee filmen :)

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-12 19:47
€295 bij Keuzekamp.

• Marsman83
Thanks! Ga ik daar kijken ;)

Verwijderd

Als ik je een tip mag geven ga dan niet voor de 50mm 1.8 er is namelijk voor 40 euro meer een veel betere keus. De 40 mm 2.8 de bouw kwaliteit is vele malen beter en de foto's zijn zelfs ragscherp in de volle opening (/f 2.8). 18 - 135 is wel een mega zoom en die presteren meestal niet zo heel erg goed. Ook de body die je hebt is niet helemaal het einde, ik zou doorsparen voor in de eerste instantie betere lenzen en over een paar jaar toch echt een betere body kopen. Als laatste zou ik aanraden om de 40mm 2.8 voor mooie straat fotografie als je dat leuk vindt om te doen

Verwijderd

Vreemde tip, aangezien de 50 1.8 meer dan een stop lichtsterker is en dus meer dan de dubbele hoeveelheid licht kan vangen. Met een beperkt budget kan die €40,- ook prima te veel zijn.
Het is een goede lens hoor, maar ik zou deze niet per se aanraden boven de 50 1.8.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:15
De 50mm op crop vind ik niet echt een reislens; meer portret of voor wat minder alledaagse shots. Maar kan wel een goede aanvulling zijn, al is de 35mm f/2 ook het overwegen waard (~€200 2e hands). Of nog beter de Sigma 30mm 1.4 ART, maar die is 2x zo duur. De non-ART versie gaat op marktplaats wel voor €250 weg.

Een betere standaardzoom is ook een optie, camera zou ik niet zo snel upgraden.

[ Voor 11% gewijzigd door inquestos op 04-06-2014 13:35 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-12 07:23
Het alternatief van de 18-135 bij Keuzekamp voor 295,= is dan een tussenoplossing die binnen je budget past.

Ik vraag me af of je bij je wens om eigenlijk de body en het objectief te vervangen omdat je kennelijk ontevreden bent over het detailverlies (objectief) en de behoorlijk forse ruis (camera) niet de overstap naar een systeemcamera zou moeten overwegen, vooral als je op reis gaat scheelt dat een slok op een borrel aan gewicht/ ruimte en bij de juiste keuze heb je ook minder ruis dan dat je nu hebt. In je uitleg zie ik namelijk geen argumenten waarom je bij een dslr zou willen of moeten blijven. Voor de "normale gebruiker" maakt het namelijk al eigenlijk niets meer uit.

Voor 500,= heb je bijvoorbeeld een Fuji X-A1 met een behoorlijk goede 16-50 en 50-230 mm, maar wel ruzie met je vriendin ;). Je kunt dan altijd nog de overstap naar een duurdere camera maken bij Fuji (X-E1/2 of de T1), want je mist wel de zoeker bij een X-A1 en het is ook geen trans-X sensor.
De Sony A6000 is overigens ook een geweldig apparaat die qua prijs / prestatie erg goed is en een wel een EVF-zoeker heeft, maar die ligt ook zonder objectief al ver buiten je budget. Je oude spul proberen te verkopen kan je budget natuurlijk vergroten.

• Marsman83
Ik weet eerlijk gezegd niet of het nu de lens is of de body die de beperkte kwaliteit leverd vandaar dat ik twijfel welke ik moet upgraden.
Het gewicht en ruimte van een dSLR is voor mij geen probleem, een systeemcamera kan evengoed niet in de broekzak en moet ik alsnog om mijn nek hangen. Ik haal me nog een handige schouderband zodat ik zonder tas met alleen de camera gemakkelijk rond kan lopen. Vandaar dat ik voor reizen ook graag 1 goede zoomlens meeneem.
Opzich vind ik een systeemcamera wel een leuk concept maar vraag me af of het mij voordelen biedt tenopzichte van een dSLR als je gewicht en grootte niet meetelt.
Pagina: 1