Ik vond het einde eigenlijk
spoiler: Frans taalgebruikvrij kut.
Er waren zoveel hints, zo veel verwijzingen naar meer. Maar die deden er dus helemaal niet toe. Het einde was simpel: "the ugly guy did it". Er waren meer co-conspiritors. Maar die gaan dus allemaal vrijuit. En we weten nog steeds niet wie The King in Yellow nu precies is. Senator Tuttle ? Of toch zijn neef de dominee (die nu dood is). Wat had Marty's schoonvader er mee te maken ? Waarom tekende de ene dochter van Marty die sex-tekeningen ? En de andere speelde met poppen.
"I can see your soul at the edges of your eyes. It's corrosive. Like acid. You got a demon, son". Fantastische scene. Ik had gedacht dat deze scene meer zou betekenen. Dat Rusty echt iets duisters in zich meedroeg. Niet dus. Of het moest het nog steeds onverwerkte verdriet om de dood van zijn dochtertje zijn. Beetje flauwtjes.
Afijn, ik heb zeven en een halve aflevering genoten. Fantastische beelden. Dromerige kleuren. Goede muziek. Fantastisch geluid. Fantastisch acteerwerk. Fantastische dialogen. Het beste wat ik in jaren heb gezien op TV. (Beter dan Breaking Bad, imho. En GoT kun je niet echt vergelijken. Asoiaf is een boek (5 boeken dan. Of 7 straks). GoT telt eigenlijk niet mee). Laten we hopen dat seizoen twee net zo goed wordt, maar met een beter einde.
Ik vraag me af of dat door George Martin (GRRM van Game of Thrones en Song of Ice and Fire) komt. Een paar jaar geleden had ik me nergens druk over gemaakt in deze episode. Het zou duidelijk zijn geweest: de twee helden gaan overleven, en de boef gaat dood. Maar nu was het anders. Ik vroeg me echt af of ze niet beiden zouden sterven, de boef zou winnen, en het recht niet zou zegenvieren. Helaas was het einde weer eens cliche. Nog erger dan cliche eigenlijk, met dat zweverige einde en de blije gezichtjes.