Vrij hoge temperaturen i5-2400 icm Corsair H60

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafidel36
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-02 16:12
Hallo dames en heren!

Heb sinds gister een H60 waterkoeler geinstalleerd op mijn i5-2400. Hiervoor had ik er een Scyte mugen Rev.B op zitten, maar had weer zin in iets anders!

Ik merk echter dat de temperaturen vrij hoog liggen. Idle schommelt het tussen de 40 en 50 graden en onder belasting, met heavyload hangt ie rond de 90 en zakt het geleidelijk naar 75 (+- 5 min)

Heb ik iets verkeerds gedaan met de montage? ZIjn er manieren om alle componenten te kunnen testen. De radiator is in push-pull geplaatst aan de voorkant van de computerkast.

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:58

InFamous

excommunicado

Word je radiateur ook warm?

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 06:23
koelpasta misschien niet goed aangebracht?
heb je er wel nieuwe op gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafidel36
Heb de radiateur nog niet gecheckt of ie warm wordt, één van de slangen is wel warmer dan de ander, maar ook niet over de hele lengte van de slang. Ik hoor de pomp wel draaien, maar hoe check ik deze?

Ik heb nieuwe koelpasta aangebracht, evenveel als bij mijn luchtkoeler. Maakt het veel uit op wat voor connector de pomp zit? Ik heb deze nu aan een molex adapter zitten, waar toevallig een 12V fan uitgang op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

je hoort veel over verkeerde montage. Trek m er maar weer af en kijk of het blok wel de cpu goed raakt. Vaak worden dit soort problemen opgelost met een extra busje tussen backplate en koeler.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafidel36
Thnx millman, ik heb wel nog even het blokje eraf gehaald om te kijken of het koelpasta goed werd verspreidt, dit was wel het geval, maar dat garandeert idd niet dat er goed contact is tussen de 2.

Hoe kan je ervoor zorgen dat het blok lager komt te hangen? Want de hoogte wordt bepaald door de "risers" Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image/akg/water_cooling/H60/post_sm.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Hafidel36 op 02-02-2014 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Hafidel36 schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:26:
Thnx millman, ik heb wel nog even het blokje eraf gehaald om te kijken of het koelpasta goed werd verspreidt, dit was wel het geval, maar dat garandeert idd niet dat er goed contact is tussen de 2.

Hoe kan je ervoor zorgen dat het blok lager komt te hangen? Want de hoogte wordt bepaald door de "risers" [afbeelding]
Heb je hierna ook weer de cpu en de koeler ontdaan van de oude pasta en nieuwe erop gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafidel36
LnC schreef op maandag 03 februari 2014 @ 13:04:
[...]

Heb je hierna ook weer de cpu en de koeler ontdaan van de oude pasta en nieuwe erop gedaan?
Nee dat heb ik niet gedaan, is dat nodig? Want de pc is niet aangegaan oid, heb enkel even gekeken of het pasta goed verspreid werd.

Ik heb ook gelezen dat bij veel corsair watercoolers, het wel is wil helpen om het blok een kwartslag te draaien. Ik zal dit even proberen en direct nieuwe koelpasta weer aanbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMinusOne
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-09 20:02
ik zit toevallig met hetzelfde probleem, corsair H60 en i7 930. push-pull maar dan als exhaust boven aan de kast. koeling van de kast lijkt bij mij in orde, komt dus ook koude lucht uit de kast. dit kan je ook even nakijken bij jou, want ook al heb je wc, je airflow moet goed zijn.

mijn processor is natuurlijk al een warmlopertje maar goed, loadtests komen ook boven de 90.

ik heb zelf artic silver 5 koelpasta en ga deze week ff kijken of het goed verspreid is en eventueel kwartslag draaien van het koelblok.

mss kunnen we samen tot een oplossing komen voor ons probleem want ik overweeg nu de h60 weg te doen voor een h100 of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-09 21:25

Nessuno

io sono nessuno

Die h60 vervangen voor een h100 gaat je niet veel helpen.
Je zal toch even moeten kijken of je blok goed zit.(ik denk nl dat daar het probleem in zit)
Ik had hier een 2600K h55 combo en haalde in push pull op lage rpm 45 idle en zat ik stressed rond de 65c
En de 2500k van mn vrouw zat rond de 45c stressed met een H70 (pushpull op lage rpm)
De temps die jullie laten zien liggen veel te hoog zelfs voor een 930.
Draai je blok eens 90c. of post eens een foto van hoe je blok gemonteerd zit
Ben wel benieuwd naar jullie montage kunsten.

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMinusOne
ik ga er vanmiddag mee aan de slag, ga idd het blok draaien. heb zowiezo naar wat filmpjes gekeken voor het monteren van het blok. ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Heel eerlijk? Een goede luchtkoeler is beter dan die H60. Pas vanaf een Dual-Fan (240mm) vind ik het pas waard om naar een WC opstelling over te stappen.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Haal de ringetjes tussen riser en mobo eens weg, dan komt het blok lager te liggen met beter contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafidel36
Hello gents!

Ik heb mn airflow gecheckt en de luchtstroom is ook gewoon goed, maar de hoge temperaturen beginnen al vrij gauw, dan is de rad nog nauwelijks heel warm, dus ik zoek het probleem echt bij de blok.

Hierbij een foto van hoe het gemonteerd zit, heb niet echt iets gedetailleerder.
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/811/xmnd.jpg

Ik heb een WC ook niet echt voor de prestaties hoor, doe er geen gekke dingen mee en game niet eens zo heeeel veel. Ik vind het leuk om dingen te leren en in praktijk uit te voeren :), maar dan wil ik het wel goed gedaan hebben natuurlijk haha.

Ik heb trouwens geen ringen tussen de risers en mijn mb, millman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Geen witte tussen-ringen zoals bij deze post?: Hafidel36 in "Vrij hoge temperaturen i5-2400 icm Corsair H60"

[ Voor 5% gewijzigd door millman op 04-02-2014 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafidel36
Nee dat zijn volgens mij markeringen ofzo (zie witte lijntjes op mb). Ik heb bij mij geen ringen ertussen gevonden. Ik zal het nog wel een keer checken voor de zekerheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Hafidel36 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 10:44:
Hello gents!

Ik heb mn airflow gecheckt en de luchtstroom is ook gewoon goed, maar de hoge temperaturen beginnen al vrij gauw, dan is de rad nog nauwelijks heel warm, dus ik zoek het probleem echt bij de blok.

Hierbij een foto van hoe het gemonteerd zit, heb niet echt iets gedetailleerder.
[afbeelding]

Ik heb een WC ook niet echt voor de prestaties hoor, doe er geen gekke dingen mee en game niet eens zo heeeel veel. Ik vind het leuk om dingen te leren en in praktijk uit te voeren :), maar dan wil ik het wel goed gedaan hebben natuurlijk haha.

Ik heb trouwens geen ringen tussen de risers en mijn mb, millman.
Draai ten eerste je rad eens om zo dat de slangen aan de boven kant zitten.
Dit zorgt er nl voor dat je meer ruimte krijgt en het allemaal niet zo strak zit.
De Corsair setjes zijn meestal aardig goed af gevuld dus je pomp zal niet droog lopen.

Tevens is er wel weinig ruimte om de warmte af te voeren.
Het word nu volgens mij zo je kast in geblazen en boven afgevoerd.
Kan je die radiator niet aan de achterkant plaatsen ?
Hafidel36 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 11:22:
Nee dat zijn volgens mij markeringen ofzo (zie witte lijntjes op mb). Ik heb bij mij geen ringen ertussen gevonden. Ik zal het nog wel een keer checken voor de zekerheid!
Klopt zijn gewoon markeringen op het bord.

[ Voor 11% gewijzigd door Nessuno op 04-02-2014 12:11 ]

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Stom, dat t markeringen waren had ik echt niet gezien. Wel worden er extra busjes aan de achterkant gebruikt om extra strak het blok te kunnen aandraaien. Op welke header heb je je pomp aangesloten trouwens?

[ Voor 14% gewijzigd door millman op 04-02-2014 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Laatst online: 03-10 12:41

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik heb zelf ook de h60 sinds kort. Mijn fx8150 koelt ie tot 10 ~15 graden IDLE. Welke kant staat de fan op ? misschien daardoor?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafidel36
Hoi millman, Ik heb zoiets eerder gelezen, maar de risers staan koud op het moederbord. Hoe kan ik er aan de achterkant dan voor zorgen dat de risers lager komen te liggen zonder dat deze zich in het moederbord vreten?
Ik heb de pomp trouwens op een extra uitgang aangesloten van een molex-->8pins PCI-e adapter. Hier zat een extra 12V aansluiting waar ik de pomp op heb gezet.

Ik heb echter ook een case fan aansluiting gebruikt, maar dit was nog erger qua temps.
@Nessuno bedankt voor de reactie. Ik zal het blok idd naar boven kantelen, maar dan haalde ik het niet tot de rad. Deze zal ik ook even kantelen dan zodat het past. (blok wou ik sowieso al 90 graden draaien om te kijken of dat helpt.)

@Nessuno en D3nnisd. De rad is aan de voorkant geplaatst met push-pull de kast in. Hij zuigt dus verse lucht aan aan de voorkant. Blaast uit aan de achterkant. Ik kan de rad niet achter plaatsen omdat ik daar enkel ruimte heb voor een 80 mm fan. (mATX icm mini-tower)

Ik heb voorlopig trouwens met een open pc kast gewerkt. Durfde het allemaal niet af te sluiten met deze temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMinusOne
ok, dus heb ff me blok kwart gedraaid en natuurlijk de thermal paste vervangen. ( gebruik trouwens arctic mx4, niet silver 5 zoals ik eerder zei)

Verder heb ik HT aan via de bios, dit kan natuurlijk ook nog in temp schelen of niet?
Heb nu idle rond de 48 graden, met 5 min prime95 torture test, in-place large FFTs krijg ik het volgende
core0 80 max
core1 78 max
core2 77 max
core3 76 max

vind dit toch nog wel hoog aangezien me cpu gewoon nog stock is, niet oc. idle komt me lucht koel uit de kast maar onder load merk ik dat het een stuk warmer is, ben bang dat de h60 in mijn geval gewoon niet genoeg kan koelen, wat denken jullie??

voor topicstarter, kan ik niet anders zeggen dat het wel ook aan je kast en airflow ligt, je hebt nu een corsair 120mm fan voor de rad, daarachter nog een andere 120mm fan waarvan ik niet echt kan zien wat het is. en dan heb je als exhaust alleen een 80 mm fan + de fan van je psu.

naar mijn mening zou ik zeggen om niet te veel ermee te spelen aangezien je het niet doet voor de prestaties. zorg dan eerst dat je een betere kast hebt waar je meer opties qua airflow hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 07:06
dat is ook een corsair fan zo te zien, is prima voor een radiator. 50 graden idle is in elk geval waanzin, dat zou veel lager moeten zijn. Denk dat je loadtemps eerder rond de 50/60 zouden moeten zitten. Ik heb lange tijd op een simpelere antec 620 gedraaid met een amd 1090t. Tdp daarvan ligt een stuk hoger dan die 2400, en even hoog als die 930. En die werd uitstekend gekoeld met de antec met 1 fan, dus de h60 zou helemaal prima moeten presteren met zo een cpu.
Heb je wel de juiste schroeven gebruikt? Bij mij was in de handleiding de afstandsbussen (of risers) verwisseld tussen 1150 socket en 2011 socket. Enige andere wat ik kan verzinnen is zoals al gezegd dat het koelblok er een beetje scheef op zit. Heb je thumbscrews ook het laatste beetje met een schroevendraaier gedaan? En dan steeds kruislings aandraaien.
Verder zou je de fan headers af kunnen gaan met een fan om te kijken of die op max draait of niet. Misschien zit je pomp toevallig op een header die niet genoeg prik levert. En pomp, en fans allemaal apart aansluiten proberen.

edit: zelfde verhaal eigenlijk als wat hier al gezegd is http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=90160

[ Voor 7% gewijzigd door earvaag op 04-02-2014 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMinusOne
tja het gekke is dat in heel de handleiding nergens staat welek standoff screws voor LGA1366 zijn. heb nu die van de LGA 1155/1156 gebruikt.

en nu gaan jullie me zeker zeggen dat ik die van de LGA2011 moest hebben?? iemand?

handleiding

http://www.corsair.com/us...73_rev_AB_H60_QSG_web.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 1155/1156 spacers zouden de goede moeten zijn, zie ook hier: http://forum.corsair.com/Forums/showthread.php?t=113470

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2014 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMinusOne
@ earvaag heb dus wel de juiste schroeven gebruikt, heb vandaag nadat ik het blok kwartslag draaide goed gekeken naar de positie en zit er netjes recht op. inderdaad met schroevendraaier aangedraaid. ook de thermal paste was gewoon op beide oppervlakten goed uit gesmeerd dus contact is er wel. had de paste een kleine drup in het midden gedaan zoals het op oc-forum gedeelte staat.

ik heb het koelblok nu op de 3 pin sysfan1 staan, kan deze nog wel op de powerfan 3 pin zetten. verder heb ik op de rad 2 gentle typhoons van 1450 rpm die op de fancontroller van mijn case zijn aangesloten, case is fractal design arc midi r2. kan dus wisselen tussen 5, 7 en 12V. op 12V draai ik idle 45 graden, maar toch schiet hij onder load dus door naar de 80 graden.

dus ik kan 3 dingen bedenken:
- de h60 kan de hitte niet aan, ik begrijp dat dit geen probleem zou moeten zijn voor de h60, maar dit zeg ik omdat dus de exhaust lucht van mijn push/pull erg warm is onder load en ook me rad voelt wat warm aan.

- mijn pomp is defect, deze h60 heb ik 1.5 week geleden nieuw gekocht dus heb nog garantie, ga weekend nog even verder kijken ernaar maar anders neem ik contact op met corsair erover.

- mijn cpu is niet goed/defect waardoor hij dus erg warm loopt. de cpu heb ik nooit uit het moederbord gehaald en is mij geleverd in een build van alternate toen ik de pc in 2010 daar kocht. zou het kunnen dat hij gwn niet lkkr in zijn socket ligt??

deze pc is de eerste paar jaar meer als internet en htpc gebruikt. pas afgelopen 1.5 jaar ben ik er veel meer op gaan gamen en heb hem dus omgebouwd naar game pc. ik heb dus toen ik hem nieuw had nooit echt getest of gestressed dus dit kan al sinds aankoop aan de orde zijn geweest.

iemand nog tips om dingen uit te sluiten en wat zeggen jullie over mijn 3 conclusies??

trouwens, moet ik hiervoor een nieuwe topic starten want nu ben ik wel heel erg ts post aan het overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Ik heb je even een Dm gestuurd.
Heb div cpu's gehad op div corsair setjes en nog nooit deze temps gezien.

2500k 2600k 4770k etc
En die gaan van h50's tot h100i's
Allemaal idle in de 30c en stressed iets van rond een hoge 40er.
Zelfs met mn 4770k op een oc test 4,8ghz kwam ik niet hoger als een graad of 88.
(overigens overklock ik niet(draai altijd stock)
Dit was gewoon puur ff spelen om te kijken wat mijn cpu doet,met gemak 4,8 dus ^^
OneMinusOne schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 23:44:
@ earvaag heb dus wel de juiste schroeven gebruikt, heb vandaag nadat ik het blok kwartslag draaide goed gekeken naar de positie en zit er netjes recht op. inderdaad met schroevendraaier aangedraaid. ook de thermal paste was gewoon op beide oppervlakten goed uit gesmeerd dus contact is er wel. had de paste een kleine drup in het midden gedaan zoals het op oc-forum gedeelte staat.

ik heb het koelblok nu op de 3 pin sysfan1 staan, kan deze nog wel op de powerfan 3 pin zetten. verder heb ik op de rad 2 gentle typhoons van 1450 rpm die op de fancontroller van mijn case zijn aangesloten, case is fractal design arc midi r2. kan dus wisselen tussen 5, 7 en 12V. op 12V draai ik idle 45 graden, maar toch schiet hij onder load dus door naar de 80 graden.

dus ik kan 3 dingen bedenken:
- de h60 kan de hitte niet aan, ik begrijp dat dit geen probleem zou moeten zijn voor de h60, maar dit zeg ik omdat dus de exhaust lucht van mijn push/pull erg warm is onder load en ook me rad voelt wat warm aan.

- mijn pomp is defect, deze h60 heb ik 1.5 week geleden nieuw gekocht dus heb nog garantie, ga weekend nog even verder kijken ernaar maar anders neem ik contact op met corsair erover.

- mijn cpu is niet goed/defect waardoor hij dus erg warm loopt. de cpu heb ik nooit uit het moederbord gehaald en is mij geleverd in een build van alternate toen ik de pc in 2010 daar kocht. zou het kunnen dat hij gwn niet lkkr in zijn socket ligt??

deze pc is de eerste paar jaar meer als internet en htpc gebruikt. pas afgelopen 1.5 jaar ben ik er veel meer op gaan gamen en heb hem dus omgebouwd naar game pc. ik heb dus toen ik hem nieuw had nooit echt getest of gestressed dus dit kan al sinds aankoop aan de orde zijn geweest.

iemand nog tips om dingen uit te sluiten en wat zeggen jullie over mijn 3 conclusies??

trouwens, moet ik hiervoor een nieuwe topic starten want nu ben ik wel heel erg ts post aan het overnemen.
H60 is meer dan voldoende voor een 2400
Als je pomp defect is haal je de 5min in prime absoluut niet zonder dat je systeem uit gaat.
Cpu lijkt me niets mis mee (hij doet het of hij doet het niet)
de 1 loopt iets warmer als de ander maar dit zal max een graad of 5 zijn.

Wat je even kan proberen (wel goed opletten)
Is je rad los maken van je behuizing en even in de hand houden op een manier dat hij vrij zijn lucht kan aanzuigen / weg blazen buiten de kast terwijl je pc aan staat.
Zijn je temps dan wel goed dan weet je wel waar het probleem ligt (je kast)
blijft het zo belabberd dan zit er toch iets niet goed bij je blok.
Als je temps van 90c ziet langs komen zou ik op zn minst verwachten dat je radiator een graaf of 40 a 50 word en niet hand warm.

Ps pas op voor kortsluiting.
En sluit je pomp gewoon eens op een molex aan. ipv op een fan header.
Je rpm zou volgens mij rond de 1350rpm moeten liggen. met een verschil van 10%

[ Voor 80% gewijzigd door Nessuno op 05-02-2014 01:19 ]

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafidel36
Hallo heren, gister weer een trial-and-error verhaaltje afgespeeld bij mij thuis.

Heb de rad met fan uit de systeemkast gehaald om er in ieder geval voor te zorgen dat de luchtstroom goed is. Maar de temps bleven hetzelfde. Had ik al verwacht omdat deze temperaturen zelfs voorkwamen als ik net mijn pc aan had gezet en alles dus nog helemaal koud was.

Tegelijkertijd met de rad nog uit de kast, het blokje nog op alle manieren opnieuw gemonteerd met elke keer nieuwe pasta, maar wel dezelfde resultaten.

Om erachter te komen of het aan de risers lag, heb ik de beugels eraf gehaald en het koelblok met de hand op de cpu gedrukt. Hier voelde ik de tussenlaag pasta goed zitten.... maar nog steeds hoge temps! 8)7

Wat ik persoonlijk denk dat het is, is dat mijn moederbord niet gemaakt is voor zo'n grote koelblok. Ik heb namelijk wat componenten rondom de CPU liggen welke redelijk hoog komen. Zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/843/9lp3.jpg

Dat zijn de volgende componenten:
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/854/tlrv.jpg

Ik ben inmiddels weer overgegaan naar mijn lieve schattige luchtkoeler en normale temps en dan laat ik dit achterwege tot ik een ander moederbord heb aangeschaft ;(

@Thedevilm8me: succes met jouw speurtocht naar het probleem. Had je graag een oplossing aangeboden haha, maar weet het zelf ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMinusOne
ik heb de i7 930, ts heeft de 2400.
zal zo snel mogelijk die rad even buiten de kast testen. en ook pomp op andere header en op een molex testen.
zou wel stom zijn als dit gewoon aan me kast ligt maar dat is dan simpel op te lossen.

even voor de duidelijkheid mijn setup:
Cpu: Intel® Core™ i7-930 Processor
(8M Cache, 2.80 GHz, 4.80 GT/s Intel® QPI
Mb: Gigabyte GA-X58A-UD3R (rev. 1.0)
Mem: 8 GB DDR3-1600 (2x4)
Psu: Tagan Bz 600 (600Watt)
Case: Fractal Design Arc Midi R2
Gpu: Gigabyte ATI Radeon HD7950 3GB DDR5 WindForce 3
SSD: Samsung 840 serie 128gb (voor OS)
Misc: bluray drive, Sata 1TB(games,films), Sata 500GB(progs) HDD, fans….

voorin heb ik dus de stock fan 140mm van de case die lucht aanzuigt, deze zit op een fan header. de drive cage is weg dus geen blokkade, heb alleen de kleine drive cage erin. naast de kleine drive cage heb ik de 120mm corsair fan die bij de koeler kwam. boven in mijn kast de twee 140mm stock fans en dus als laatste de h60 rad met gentle typhoons in push/pull exhaust achter
gelukkig bied mijn kast nog alllerlei opties om de airflow goed te krijgen mocht het daar aan liggen.
kan de rad boven plaatsen in push/pull exhaust of voorin als intake.

@ hafidel36, tnx en ook succes met die van jou, sorry voor stelen van je topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Laatst online: 03-10 12:41

Mimiix

Professioneel Prutser

Hafidel36 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 13:25:
Hoi millman, Ik heb zoiets eerder gelezen, maar de risers staan koud op het moederbord. Hoe kan ik er aan de achterkant dan voor zorgen dat de risers lager komen te liggen zonder dat deze zich in het moederbord vreten?
Ik heb de pomp trouwens op een extra uitgang aangesloten van een molex-->8pins PCI-e adapter. Hier zat een extra 12V aansluiting waar ik de pomp op heb gezet.

Ik heb echter ook een case fan aansluiting gebruikt, maar dit was nog erger qua temps.
@Nessuno bedankt voor de reactie. Ik zal het blok idd naar boven kantelen, maar dan haalde ik het niet tot de rad. Deze zal ik ook even kantelen dan zodat het past. (blok wou ik sowieso al 90 graden draaien om te kijken of dat helpt.)

@Nessuno en D3nnisd. De rad is aan de voorkant geplaatst met push-pull de kast in. Hij zuigt dus verse lucht aan aan de voorkant. Blaast uit aan de achterkant. Ik kan de rad niet achter plaatsen omdat ik daar enkel ruimte heb voor een 80 mm fan. (mATX icm mini-tower)

Ik heb voorlopig trouwens met een open pc kast gewerkt. Durfde het allemaal niet af te sluiten met deze temps.
Haal de radiator er eens uit en hou hem eens boven de kast ( dus dat de slangen naar beneden lopen)?

Werkt het dan wel?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafidel36
Hoi D3nnisd, ik heb het al geprobeerd met de kast op zn zij en de rad dus sowieso boven. Dit komt redelijk op tzelfde neer gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMinusOne
ff snel korte test, heb de pomp nu op de pwr_fan header gezet

in me bios geeft hij aan
cpu 30 graden
mch 39 graden
pwr fan 4623 rpm

opgestart en
cpu allemaal rond 46 graden gemeten met core temp

speed fan geeft aan
temp1 30C
temp2 38C
temp3 46C
hd1 24C
hd0 26C
hd2 23C
gpu 37C
core0 47C
core1 47C
core2 46C
core3 44C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

D3nnisd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 12:41:
Ik heb zelf ook de h60 sinds kort. Mijn fx8150 koelt ie tot 10 ~15 graden IDLE. Welke kant staat de fan op ? misschien daardoor?
Die temperaturen kloppen niet, of je kamer moet koeler zijn dan 10 graden :P

Meet eens met HWmonitor ;)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Axon schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 16:21:
[...]

Die temperaturen kloppen niet, of je kamer moet koeler zijn dan 10 graden :P

Meet eens met HWmonitor ;)
Idd, 5 graden boven ambient is het beste wat ik heb gerealiseerd met deftige luchtkoeling. Dus jij gamet in de koelkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Hafidel36 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 08:50:
Hallo heren, gister weer een trial-and-error verhaaltje afgespeeld bij mij thuis.

Heb de rad met fan uit de systeemkast gehaald om er in ieder geval voor te zorgen dat de luchtstroom goed is. Maar de temps bleven hetzelfde. Had ik al verwacht omdat deze temperaturen zelfs voorkwamen als ik net mijn pc aan had gezet en alles dus nog helemaal koud was.

Tegelijkertijd met de rad nog uit de kast, het blokje nog op alle manieren opnieuw gemonteerd met elke keer nieuwe pasta, maar wel dezelfde resultaten.

Om erachter te komen of het aan de risers lag, heb ik de beugels eraf gehaald en het koelblok met de hand op de cpu gedrukt. Hier voelde ik de tussenlaag pasta goed zitten.... maar nog steeds hoge temps! 8)7

Wat ik persoonlijk denk dat het is, is dat mijn moederbord niet gemaakt is voor zo'n grote koelblok. Ik heb namelijk wat componenten rondom de CPU liggen welke redelijk hoog komen. Zie hier:
[afbeelding]

Dat zijn de volgende componenten:
[afbeelding]

Ik ben inmiddels weer overgegaan naar mijn lieve schattige luchtkoeler en normale temps en dan laat ik dit achterwege tot ik een ander moederbord heb aangeschaft ;(

@Thedevilm8me: succes met jouw speurtocht naar het probleem. Had je graag een oplossing aangeboden haha, maar weet het zelf ook niet.
Hoogte is je probleem niet.
Dus er gaat toch iets anders niet helemaal goed.
Heb een Asus maximus hero
En daar zit net zoveel of nog wel meer bagger om de socket heen :X
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1369220868.jpeg
Ik hoor wel van je :D

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMinusOne
tweakers zijn toppers, maar dat wisten jullie al _/-\o_

als eerste heb ik alles helemaal losgehaald, vervolgens weer netjes stap voor stap in elkaar gezet zoals ik voorheen had gedaan. kast helemaal open gelaten, beide zijpannels eraf, voor dustfilter eraf, boven filters eraf
opgestart en weer 47 graden.

dus dan maar de makkelijkste oplossing, pomp op een molex!!!

resultaat idle
core0 36C
core1 34C
core2 36C
core3 31C

stressed 10 min prime95 large ffts en fans op 5V:
core0 63C
core1 59C
core2 63C
core3 55C

stressed 10 min prime95 large ffts en fans op 12V:
core0 57C
core1 53C
core2 57C
core3 49C

lijkt me stuk beter, maar heb dan nog 4 vragen over:

wat vinden jullie van deze temps??
kan hij nog kouder in deze setup??
zal ik met een H100i lagere temps kunnen krijgen
kan ik met een custom waterkoeling lager halen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hehe, eindelijk goede temps.. Je kan toch niet overklokken, dus waarom zou je kouder willen? Zet de fans op 5v en klaar, niets meer aan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OneMinusOne schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 00:57:
dus dan maar de makkelijkste oplossing, pomp op een molex!!!
Betekent dit nu dat de PWN niet goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMinusOne
@ millman wrm zou ik niet kunnen overklokken, kan juist wel met mijn mb en cpu, gasten krijgen hem op 4Ghz stabiel sommige zelfs 4.2Ghz. Mijn mobo heeft al eigen overklok prog maar dat is voor lichte overklok.

@biideru nee mijn fanheaders leveren gwn niet genoeg om me pomp vol te laten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafidel36
Lekker hoor!!! Toch maar even een nieuwe molex adapter aanschaffen één dezer dagen!!

Maar fijn dat jouw probleem gefixt is! Zien eruit als verdomd fijne veilige temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Verwijderd schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 01:44:
[...]

Betekent dit nu dat de PWN niet goed is?
Pwm / software wat je bij je bordkrijgt / fanheaders.
Ze doen vaak waar ze zelf min of meer zin in hebben.
Resultaat pomp draaid op lagere snelheid waardoor je niet genoeg flow hebt en de boel dus opwarmt.
ik zou zoiezo altijd adviseren om je pomp rechtstreeks aan de 12v via een molex te hangen
Ben zeg maar zelf niet anders gewend dan het zo in te bouwen.
En fan zou je willen kunnen regelen.
een pomp moet je niet mee rommelen imho.
Als dat ding langzamer kon draaien hadden ze dat wel gefixed bij corsair :P

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMinusOne
tja nu ik betere temperaturen heb wil ik gaan kijken wat ik nog uit me cpu kan persen.
mocht het niet al te hoog zijn zou ik dan met een andere watercooler betere koelresultaten kunnen krijgen??
en welke zouden jullie dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

OneMinusOne schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:02:
tja nu ik betere temperaturen heb wil ik gaan kijken wat ik nog uit me cpu kan persen.
mocht het niet al te hoog zijn zou ik dan met een andere watercooler betere koelresultaten kunnen krijgen??
en welke zouden jullie dan aanraden?
millman schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 01:26:
Hehe, eindelijk goede temps.. Je kan toch niet overklokken, dus waarom zou je kouder willen? Zet de fans op 5v en klaar, niets meer aan doen..
Je processor KAN niet overklokken, al zou je de proc onder 0 krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMinusOne
@ millman=> ik heb de i7 930 kan zeker wel overklokken, en goed ook, verwarring is mss met ts die een i5 2400 heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ow, beetje verwarrend ja, ik dacht dat je degene was met de i5 ;) anyway, met een andere waterkoeler kan je er nog zo'n 5c vanaf krijgen, maar niet heel veel meer. Custom waterkoeling kan er dan nog wat vanaf halen, maar totaal max 10c.. Kortom, houd het lekker bij wat je hebt, houd 80c als max aan en verder 1,35v.. qpiVtt moet boven de 170-ish BCLK extra voltage hebben.

Voor verdere OC vragen kan je het beste terecht op [OC] Core I7 9xx (S1366) - Deel 3

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMinusOne
ik had namelijk een vergelijking gezien met een h80 in pull, h80 in push/pull, de h100i en een luchtcooler en die h100i was onder load 10 graden koeler. nou is 10 graden niet zoveel maar voor een overklok kan het toch uitmaken met net iets meer uit je cpu halen.
tot nu toe heb ik met de 17 930 ;) overkloks gezien tot 4.2Ghz.

dus ik wil voordat ik begin met overklokken eerst zorgen dat ik mijn koeling zo laag mogelijk krijg.
waar ik nog niet over uit ben is of ik dus voor de kant en klare kits ga of de customs.

kant en klaar corsair h100i
custom weet ik nog niet wat maar zie ze van 110 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Custom koeling kost je voor alleen een cpu ongeveer 200 euro voor een beetje performance. Met dat budget scheelt het niet zoveel met een h100/h110.. En ja een OC van 4200Mhz is mogelijk, maar dan moet je moederbord wel een hoge BCLK aankunnen. Blijf bij oneven multi's (21-23) voor de beste resultaten. 21x 200 met een qpivtt van 1,25v (max 1,35v) en je vcore tussen de 1,3 en 1,35 als het ene beetje meezit. Houd de uncore speed op 2x ram (dwz: ram 1600Mhz= uncore 3200Mhz) temps onder de 80c en klaar..

Wel goed testen met prime95, 8 uur blend

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 08-02-2014 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMinusOne
de h100i kost 100 euro, ik zie op aquatuning custom sets vanaf 110 euro, denk dat enige toegevoegde waarde daarmee is dat het er leuker uitziet.
overclock ga ik zeker nog wel doen maar ben eerst nog bezig met mijn gpu optimaal krijgen voor het gamen.
tnx voor de info.
Pagina: 1