Garantie defecte laptop bij particuliere verkoop

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn drie dingen van belang:

1) Heeft de laptop het überhaupt gedaan bij de koper?
Er wordt hier namelijk makkelijk geroepen dat bij particulieren geen garantie geldt, maar dat neemt niet weg dat er nog steeds sprake moet zijn van conformiteit. Dat wat je redelijkerwijs had mogen verwachten - een werkende laptop dus. Net zoals je bij verkoop van een nieuwe MacBook Air dan toch maar besluit een Pentium 2 laptop op te sturen niet conform is, is bij het aanbieden van een werkende laptop het ontvangen van een defecte niet conform.
Heeft de laptop het wel gewoon gedaan eerst, dan zou ik dat bezien als conform product. Als het een aantal weken later defect gaat... Dan is dat inderdaad risico van tweedehands - hoe vervelend wellicht ook.
Althans, ervan uitgaande dat verkoper niet wist of behoorde te weten dat er een probleem aan zat te komen.

2) Is de laptop inclusief verzending aangeboden, of is dit op deze manier specifiek verzoek van de koper gedaan?
Als je aflevering aanbiedt, dan is de plaats van afleveren bij koper thuis. Het risico voor de zending is dan voor verkoper tenzij specifiek anders is afgesproken.

3) Een particulier ben je niet enkel als je geen KvK-nummer hebt. Als aannemelijk gemaakt kan worden dat je actief in deze goederen handelt (je hebt aardig wat advertenties gehad...) dan gaan vanzelf dezelfde rechten voor kopers gelden als bij reguliere handelaar (laat staan dat de belastingdienst er van zou willen weten). De vraag is dan ook of je aan te merken bent als handelaar. Zo ja, dan gaan de rechten van koper verder dan enkel conformiteit bij aflevering.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2014 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeschrijfjedit
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06-2015
Ik noteer altijd eerst het serienummer van het product wat ik (nieuw/2e hands) verkoop.
Zodat als er wat aan de hand is ik wel mijn product kan herkennen.

Anders komt iemand zijn kapotte laptop ruilen tegen een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt ook een coulance doen en bijvoorbeeld 25% tot 50% terug storten. Het is aan de andere kant ook wel zuur als je iets overloopt en het blijkt na 2 weken niet meer te gebruiken.
Om er nou gelijk vanuit te gaan dat een van jullie oplichter is vind ik een beetje zuur.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:08
Orion84 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 08:48:
[...]

Kan je me eens aanwijzen in welk artikel van het Burgerlijk Wetboek staat aangegeven dat je wettelijke recht op een deugdelijk product afloopt zodra de fabrieksgarantie afloopt?

Extra garantie en fabrieksgarantie maakt het een stuk makkelijker om reparatie/vervanging te regelen, maar het is klinkklare onzin dat de lengte van je recht op een deugdelijk product (je wettelijke garantie zogezegd) daardoor bepaald wordt.
Klopt, het is inderdaad wettelijk bepaald dat je garantie afhankelijk is van de periode waarover je kunt spreken van een deugdelijk product, mits het product wel normaal gebruikt moet zijn. Alleen in het geval van de TS (of eigenlijk van de koper) gaat het over een laptop waarvan maximaal twee jaar garantie wordt gegeven (uitgaande van de vermelding over de HP notebook). Na die twee jaar hoef je bij HP écht niet meer om garantie aan te kloppen. Ze willen de laptop uiteraard wel repareren, maar dan wel tegen bijkomende kosten...

Wellicht kan de TS (uit naam van de koper) terug gaan naar zijn leverancier ((web)winkel) om te kijken of er iets te regelen is.

[ Voor 12% gewijzigd door nextware op 27-01-2014 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:19

Blokker_1999

Full steam ahead

Datafeest schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:04:
Je kunt ook een coulance doen en bijvoorbeeld 25% tot 50% terug storten. Het is aan de andere kant ook wel zuur als je iets overloopt en het blijkt na 2 weken niet meer te gebruiken.
Om er nou gelijk vanuit te gaan dat een van jullie oplichter is vind ik een beetje zuur.
Alleen is dat altijd het risico van tweedehandsverkoop. Je koopt een product in de staat waarin het zich bevind. Je kan, als je het zelf gaat afhalen, nog nagaan of het naar behoren werkt, maar van dan af aan is het risico toch helemaal voor de koper. Ja het is zuur, heb zo ook al dingen meegemaakt en dan moet je spijtig genoeg door de zure appel heenbijten, eens goed vloeken dat je toch geen nieuw stuk gekocht hebt waar je wel garantie op zou hebben gehad en verder gaan met het leven.

Geen idee hoe het in NL zit, maar in B hebben vele winkels in hun verkoopsvoorwaarden bijvoorbeeld ook opgenomen dat garantie een overeenkomst is tussen de winkel en de originele aankoper van het product en niet overdraagbaar is. Hoewel ik nog nooit een winkel gekend heb die deze regels hard maakt, toont het wel aan dat garantie bij tweedehands verkoop een zeer moeilijk iets is. De enige sector waar het hier wettelijk geregeld is, is bij de verkoop van tweedehandswagens.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27

Phehistyr

De Epische Lurker

Blokker_1999 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:29:
[...]

Geen idee hoe het in NL zit, maar in B hebben vele winkels in hun verkoopsvoorwaarden bijvoorbeeld ook opgenomen dat garantie een overeenkomst is tussen de winkel en de originele aankoper van het product en niet overdraagbaar is.
Het lijkt me sterk dat daar echt op wordt gelet, want dat zou betekenen dat een (verjaardags)cadeau nooit garantie zou hebben. Of hoe toon je het verschil tussen cadeau gegeven en verkocht aan.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
@TS
Schrijf eens het volgende duidelijk neer:

Hoe is de verkoop gebeurd? (ophaling, verzending, ...)
Is de laptop bij een ophaling/persoonlijke aflevering werkend getoond?
Zo ja => pech voor de koper

Hoe lang heeft de koper het product reeds in bezit voor er problemen opdoken?
Als het product al een paar weken in gebruik is ... => pech voor de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:29
chime schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:57:
@TS
Schrijf eens het volgende duidelijk neer:

Hoe is de verkoop gebeurd? (ophaling, verzending, ...)
Is de laptop bij een ophaling/persoonlijke aflevering werkend getoond?
Zo ja => pech voor de koper

Hoe lang heeft de koper het product reeds in bezit voor er problemen opdoken?
Als het product al een paar weken in gebruik is ... => pech voor de koper.
Is allemaal irrelevant aangezien particuliere verkoop = geen garantie. Zo simpel is het gewoon.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Phehistyr schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:57:
[...]

Het lijkt me sterk dat daar echt op wordt gelet, want dat zou betekenen dat een (verjaardags)cadeau nooit garantie zou hebben. Of hoe toon je het verschil tussen cadeau gegeven en verkocht aan.
Garantie moet wettelijk gezien inderdaad niet overdraagbaar zijn ... maar de eerste eigenaar wordt zelden als zo geregistreerd => dus kasticket = "bewijs" eerste eigendom.

Zelfs dan nog kan ik me voorstellen dat een winkelier/fabrikant bij een cadeau ook een zekere coulance ten toon gaat spreiden, het zou PRs-gewijs niet zo verstandig zijn om in het geval van cadeau geen garantie meer te gaan verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Sorry dat ik een beetje laat ben met reageren, ik kon mijn topic niet meer vinden,

De koper heeft de laptop bij mij volledig uit kunnen testen en werkend kunnen aanschouwen, de laptop was gewoon goed en alles zat er bij.

Garantie is niet het geval, het was een originele Dv6000 uit 2008, volledig werkend en nooit mee gerommeld.

Tweaker wil dus geld zien, nieuwe vervangende laptop of dat ik hem maak, geld, is op, vervangende laptop, heb ik niet en maken is ook moeilijk omdat ik mij moet voorbereiden op examens.

Kl0te situatie dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Speakerfreak95 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:14:
Tweaker wil dus geld zien, nieuwe vervangende laptop of dat ik hem maak, geld, is op, vervangende laptop, heb ik niet en maken is ook moeilijk omdat ik mij moet voorbereiden op examens.
Hij kan zoveel eisen, maar in veel gevallen gaat het puur om coulance van jouw kant. Je zult toch wat meer informatie moeten geven. Heeft hij de laptop meegenomen na het tonen dat deze werkte?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-08 08:54

Coehinator

Hocus Pocus!

Ik zou me in jouw situatie niet zo'n zorgen maken.
Dat is nou eenmaal het risico van tweedehands kopen, en daar heeft de koper mee te leven.
Snap dat je er van baalt, maar jij hebt gewoon een werkende laptop geleverd, jij kon niet weten dat hij stuk ging, en jij weet ook niet wat de koper er mee uitgespookt heeft.
Voor hetzelfde geld heeft hij hem op zijn dekbed geparkeerd en lekker zitten gamen, dan kunnen de temperaturen ook flink oplopen, vooral bij die HP's :+

Gewoon lekker focussen op je examens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:35

Shunt

Boe

Niets klote situatie. Het is heel simpel het kopen van een tweedehands product is altijd een risico. Helemaal als het elektronica betreft van meer dan 3 jaar oud. Nu gaat het hier om een product dat bijna 6 jaar oud is dat defect is gegaan een aantal maanden na overname. Dit is simpelweg gewoon jammer voor de tweaker, je kunt je zelf rot gaan voelen en dat mag is niets mis mee maar je hebt gewoonweg geen verplichting naar de koper.

TLDR: koper heeft gewoon pech, jij moet geen schuld gevoel krijgen om iets waar jij gewoon geen invloed op hebt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
De Tweaker schrijft het volgende:

(tweaker) Ik wil gewoon dat jij met een ander voorstel komt.

Ik: Sorry dat ik je niks kan bieden, ik ben druk met mijn schoolwerk.

(tweaker) Ik geloof dat je leert maar daar heb ik op het moment weinig aan.
Geld terug, heb je niet, andere laptop, heb je niet, fixen geen tijd.
Ga anders maar even verder leren, kom morgen maar met een voorstel, waar ik ook wat aan heb.

Ik: Kijk, ik heb nog 3 euro, geen laptops en gewoon geen tijd, ik heb namelijk net zelf een nieuwe machine aangeschaft.
Ik kan daar weinig aan doen, dat ik het zo druk heb weet ik pas sinds enkele weken.

(tweaker) Je werkt toch bij Apple?

Ik: Zaterdag ja, en als we het over salaris gaan hebben, dat gaat automatisch naar een aparte spaarrekening.

(tweaker) Dus conclusie, goedkoop is duurkoop blijkt maar weer.
Ook Tweakers dus niet te vertrouwen, onvoorstelbaar.
Bij verkoop gaf je nog aan dat je wou kijken als er wat aan mankeert.
Gister wou je nog omruilen.

Ik: Ik heb gezegd dat ik zou gaan kijken of iemand die ik ken wellicht wat heeft liggen, ik kan en ga je niks garanderen.

(tweaker) En vandaag piep je anders.
Tuurlijk heeft het met vertrouwen te maken, je staat niet achter je woord.

Ik: Omruilen heb ik nooit gezegd, alleen dat ik kan KIJKEN, niet dat ik kan garanderen dat ik wat kan vinden voor je.

(tweaker) Wees een kerel en neem je verlies in dit geval.
Prima, zullen we het volgende afspreken dan: Jij kijkt naar een vergelijkbare laptop en dan ruilen we deze om, wel zo eerlijk denk ik.
Jep, staat in mijn chat van gister, wie is nu aan het draaien, jij of ik?
Duidelijker kan niet denk ik.
Dus wat gaan we doen?

Lekker hoor......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je zult toch moeten leren wat sterker in je schoenen te staan en je niet zo makkelijk omver te laten l*llen. Er staat in dit topic genoeg informatie om een zakelijk antwoord terug te kunnen geven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
gambieter schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:30:
Je zult toch moeten leren wat sterker in je schoenen te staan en je niet zo makkelijk omver te laten l*llen. Er staat in dit topic genoeg informatie om een zakelijk antwoord terug te kunnen geven.
Daar heb jij helemaal gelijk ik, alleen ben ik 16 jaar, werkend als technici bij Apple, en nu word ik als een naaier neergezet, als dat zo was, waarom heb ik dan alleen maar goede feedback, en op Marktplaats een erkende verkoper logo?

Beetje kromme wereld zo, ik kan gewoon geen kant op met deze kerel, hij wil een nieuwe, of geld terug (wat ik dus gewoon mooi niet ga doen)

Ik heb ook al gezegd dat 2e hands echt 2e hands is, als ik een winkel was dat snap ik zijn punt wel maar wat een gezeik geeft dit toch weer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Refereer hem naar dit topic misschien dat het dan wat duidelijker is voor hem.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 20:09
Gewoon netjes zakelijk antwoord geven, hij heeft hem kunnen testen, het is balen dat hij defect is maar is ZIJN risico.

Als hij geen risico wil dan moet hij maar nieuw in de winkel kopen

[ Voor 22% gewijzigd door eBoR op 27-01-2014 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33

InFamous

excommunicado

Laten we even beginnen bij het begin,

Hoe heb je de laptop verkocht? Werkend, defect, semi-defect?
Wat heb je aangeboden aan garanties?
Hoe zag de levering eruit? Ophalen, versturen.
Na welke termijn kwam de persoon aankloppen voor garantie? 1 dag, 2 dagen, 2 weken?

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

(tweaker) Wees een kerel en neem je verlies in dit geval.
Wie moet hier zijn verlies nou nemen, hij koopt een laptop van 6 jaar oud, mag jou niet verplichten dat jij het gaat oplossen zeg, kom nou.

Ik snap best dat je hem wil helpen, maar op de manier zoals de koper met jou omgaat, had ik hem allang laten stikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
InFamous schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:35:
Laten we even beginnen bij het begin,

Hoe heb je de laptop verkocht? Werkend, defect, semi-defect? Volledig werkend en hij kon alles testen.
Wat heb je aangeboden aan garanties? Alleen als er misschien een toets stuk gaat dat ik wel een toetsenbord heb liggen of een knopje dat stuk gaat.
Hoe zag de levering eruit? Ophalen, versturen. Ophalen.
Na welke termijn kwam de persoon aankloppen voor garantie? 1 dag, 2 dagen, 2 weken? Na 2 weken en 4 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Speakerfreak95 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:32:
Daar heb jij helemaal gelijk ik, alleen ben ik 16 jaar, werkend als technici bij Apple
Dat is niet relevant :)
Beetje kromme wereld zo, ik kan gewoon geen kant op met deze kerel, hij wil een nieuwe, of geld terug (wat ik dus gewoon mooi niet ga doen)
Zoals gezegd: hij kan zoveel zeggen. Geef hem een zakelijk antwoord, en ga niet Whatsappen of chatten erover. Laat een volwassene met wat meer ervaring je emails lezen voor je ze verstuurt, en verwijs de ander ook naar dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33

InFamous

excommunicado

Dan lijkt het mij redelijk duidelijk en het risico van een tweedehands aankoop.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Update, hij heeft weer gepraat.

(tweaker) Dus, wat gaan we doen?

Ik: Ik kan weinig bieden, als particulier zijnde hoef ik geen omruilgarantie te hanteren, en met hulp bedoelde ik als er een toetsje afbrak.
Geen moederbord dat stuk is, misschien heeft je zus er wat mee gedaan, dat weet ik niet.

(tweaker) Natuurlijk beste Gideon, garantie tot aan de deur dus (Alsof ik een winkel ben)
En bedankt he, ik gooi de laptop wel weg.
Aan jou heb ik ook niks, meer vertel mensen geen dingen die je niet waar kunt maken.

Ik: Tja, ik weet gewoon niet wat er in de tussentijd met de machine is gebeurt.

(tweaker) Of wees een vent en durf dingen te accepteren (Hij zal het moeten accepteren)

Ik: Ik accepteer het probleem maar geld terug is gewoon een no-go.

(tweaker) Ik heb er mee gevoetbald en tegen de muur gesmeten (Kleuter)

Ik: een vervangende laptop heb ik niet, en ik ken ook niet iemand in mijn directe omgeving die wat heeft.

(tweaker) Dat is er gebeurs, je accepteert helemaal niets.

Ik: Oke, wat jij wil.

(tweaker) Maargoed, ik verdoe mijn tijd hier niet langer aan met je.
Heb wel wat beters te doen.
Het enige wat ik jammer vind is dat ik genaaid ben door een puber van 16.
Van die 60 euro word ik niet rijk of arm van, maar leer ik wel mensen kennen. Leerzame les voor mij.

Wat een kleuter zoals hij het oppakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Edit: Tussenhaakjes zijn mijn gedachtes op zijn reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zoals gezegd: NIET chatten hierover. Je zult echt aan je communicatie moeten werken.

Verder: het is niet erg netjes om hier chatlogs neer te zetten zonder toestemming van de andere partij.

[ Voor 38% gewijzigd door gambieter op 27-01-2014 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
gambieter schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:44:
[...]

Dat is niet relevant :)

[...]

Zoals gezegd: hij kan zoveel zeggen. Geef hem een zakelijk antwoord, en ga niet Whatsappen of chatten erover. Laat een volwassene met wat meer ervaring je emails lezen voor je ze verstuurt, en verwijs de ander ook naar dit topic :)
Bedoel je de Tweaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
gambieter schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:50:
Zoals gezegd: NIET chatten hierover. Je zult echt aan je communicatie moeten werken.
Eerlijk gezegd begon hij te chatten met mij, ik ben nooit de conversatie gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ai vervelend inderdaad.
Zo te lezen is het klaar, negeren vanaf nu.

Klagen over een laptop van 60 Euro.
Jammer maar helaas en zoals aangegeven niet gaan chatten over dit soort zaken.
Geeft alleen maar frustraties.

Als hij is begonnen met chatten een formeel antwoord geven met beste verhaaltje vriendelijke groet.
Je hoeft niet mee te doen aan een chat.

Maar zoals ik al zei het lijkt klaar te zijn nu, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Speakerfreak95 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:50:
Eerlijk gezegd begon hij te chatten met mij, ik ben nooit de conversatie gestart.
En sinds wanneer ben je verplicht te antwoorden als iemand wil chatten? Dit is echt serieus bedoeld, en je kunt hiervan leren. Je zult dit zakelijk moeten afhandelen. En zakelijk betekent geen chatlogs kopieren, geen meningen geven over de ander maar gewoon netjes communiceren dat je het jammer vind dat de ander ontevreden is, maar dat dit niet jouw verantwoordelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

tja, hij walst lekker over je heen, is ook best aantrekkelijk om te doen bij iemand van 16 [hij zal vast ouder zijn namelijk] die blijkbaar niet zo sterk in z'n schoenen staat [geen verwijt overigens, wat jaartjes terug was ik precies zo namelijk]

De tweaker heeft pech, en met zo'n instelling hoop ik dat ie tweakers ook verlaat. Wellicht een mooie negatieve V&A review plaatsen [ik neem aan dat dat nu wel geoorloofd is] en daarna lekker in zijn eigen sop gaarkoken.

Als je tweedehands koopt, en het gaat stuk, heb je als koper 99% van de tijd geen poot om op te staan [en wellicht wel 100% van de tijd]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Ik ben het helemaal met jullie allemaal eens, echter heb ik op mijn V&A alles positief en met alle Tweakers met wie ik tot nu contact heb gehad zijn ze allemaal dik tevreden, sommige Tweakers komen hier al vaker, door het nette ontvangst en duidelijke uitleg en zo wil ik het houden.
Ik ben geen azijnpisser en ga ook niets op zijn V&A feedback schrijven, hij is toch maar een paar maanden actief en ik heb mijn tijd beter te besteden, namelijk aan mijn examens, die zijn vele malen belangrijker dan een kerel die gewoon (waarschijnlijk) heeft lopen rotzooien met de laptop of gewoon pech heeft.
Echter snap ik nog steeds niet waarom hij dan zo moet reageren, al vond ik hem bij de koop al een gure kerel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
"Je geeft ze 1 vinger, en ze pakken je hele hand". Dat risico heb je vermoed ik met "ik kan wel even kijken als er iets stuk gaat"-opmerking en de verkeerde persoon.

Wat ik vanaf die leeftijd her-en-der (school, stage, werk e.d.) geleerd heb - sta je mannetje. Je kan best mensen helpen, maar wees wel bereid om een keer "HO STOP" te zeggen als het jouw onevenredig veel moeite kost. Waar dat ligt, ligt aan je zelf. Ik ben zelf nog best (teveel) bereid iemand te helpen, maar zodra ik merk dat het moeite in een diepe put voor mij is, houd ik d'r ook mee op. In geval zo'n marktplaats verkoop betekent het dat je er sowieso weinig/niets voor terug krijgt, en hij geen enkele reden of poot heeft om op te staan.

Het lijntje aanhouden door te chatten lijkt mij niet erg effectief. Houd zulke zaken op de e-mail of telefoon. Chatten doe ik met mensen uit mijn dagelijkse omgeving, veelal niet met vreemden.
Al zou iemand mij op de chat aanspreken (waar misschien ook "contact toevoegen" tussen zit...), zou ik daar niet op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Hans1990 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:59:
"Je geeft ze 1 vinger, en ze pakken je hele hand". Dat risico heb je vermoed ik met "ik kan wel even kijken als er iets stuk gaat"-opmerking en de verkeerde persoon.

Wat ik vanaf die leeftijd her-en-der (school, stage, werk e.d.) geleerd heb - sta je mannetje. Je kan best mensen helpen, maar wees wel bereid om een keer "HO STOP" te zeggen als het jouw onevenredig veel moeite kost. Waar dat ligt, ligt aan je zelf. Ik ben zelf nog best (teveel) bereid iemand te helpen, maar zodra ik merk dat het moeite in een diepe put voor mij is, houd ik d'r ook mee op. In geval zo'n marktplaats verkoop betekent het dat je er sowieso weinig/niets voor terug krijgt, en hij geen enkele reden of poot heeft om op te staan.

Het lijntje aanhouden door te chatten lijkt mij niet erg effectief. Houd zulke zaken op de e-mail of telefoon. Chatten doe ik met mensen uit mijn dagelijkse omgeving, veelal niet met vreemden.
Al zou iemand mij op de chat aanspreken (waar misschien ook "contact toevoegen" tussen zit...), zou ik daar niet op reageren.
Mee eens, ik vind het gewoon jammer dat het zo gegaan is, had op iets leukers gehoopt maar dat gaat tegenwoordig ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:13

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik ben de zoveelste die het zegt: als je wat wil doen is het jij eigen coulance je bent tot niks verplicht. Koper heeft het apparaat gezien en getest is akkoord gegaan met de koop klaar einde basta jammer dan.

Dat is het risico wat je loopt als je een laptop koopt uit 2008 voor 60 euro, koper negeren valt die je lastig verwijs hem naar dit topic dan snapt die ook wel dat die geen poot heeft om op te staan.

[ Voor 17% gewijzigd door 42dpi op 27-01-2014 22:02 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

auto660

1991 240 GL Brick

Die hp dv6000 laptops hebben een soldeer probleem. Hierdoor kan de laptop van de ene op de andere dag de pijp uit gaan zonder enige voortekens, zelfs als je hem regelmatig onderhoudt. De koper had hier ook wel onderzoek naar kunnen doen (althans, ik ga altijd eerst even googelen over het product dat ik op het oog heb voordat ik ga reageren) maar ik kan mij ook voorstellen dat je iets koopt met de instelling; als de verkoper zegt dat hij werkt zal hij nog wel 2 jaar extra werken.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het ook wel zeer onvolwassen dat een de koper zoveel moeite doet voor een laptop van 60euro, hij heeft totaal geen gelijk maar toch blijft hij drijgen en onvolwassen doen, toch wel een spijtige zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Brad Pitt schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:00:
[...]

Is allemaal irrelevant aangezien particuliere verkoop = geen garantie. Zo simpel is het gewoon.
Ook dat is niet 100% waar.

Als jij als verkoper een werkende laptop aanbiedt (incl. verzending) en dat ding komt bij mij aan en dat werkt niet.
Dan kan je je echt niet verschuilen achter particuliere verkoop = geen garantie.

Dan zit je gewoon bij non-conformiteit.
(of bij oplichting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

chime schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:02:
[...]

Ook dat is niet 100% waar.

Als jij als verkoper een werkende laptop aanbiedt (incl. verzending) en dat ding komt bij mij aan en dat werkt niet.
Dan kan je je echt niet verschuilen achter particuliere verkoop = geen garantie.

Dan zit je gewoon bij non-conformiteit.
(of bij oplichting)
hoho dan roep je niet meteen oplichting er kan van alles tussen de verkoper en kopen zijn gebeurd als het verzonden is, meteen moord en brand schreeuwen dat het oplichting is doen zoveel mensen te vaak.

Als ik DOA hardware uit de doos haal bel ik de leverancier ook niet meteen op en roep ''OPLICHTER!''

Daarom doe ik verzekerd verzenden foto's maken voor dat ik iets opstuur.

[ Voor 7% gewijzigd door 42dpi op 27-01-2014 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Bij verkopen met verzending maak ik altijd foto's, en een filmpje als ik hem inpak.

Gewoon om er zeker van te zijn dat alles goed verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Speakerfreak95 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:05:
Bij verkopen met verzending maak ik altijd foto's, en een filmpje als ik hem inpak.

Maar met deze koop heeft de koper het opgehaald dus akkoord gegaan met de huidige staat van de laptop, dus koop is rond. conclusie koper heeft geen garantie of recht op iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:57
Ik zou hier verder ook geen moeite aan besteden. Die DV6000 GPU's sterven allemaal zonder uitzondering. Reflowen en een koperen shim ertussen is een paardemiddel, houdt hij het wel weer een paar maandjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Voor de beeldvorming, hoe oud is de koper ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Speakerfreak95 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:50:
[...]

Wie de conversatie start maakt geen drol uit.

1) het is lastiger om emoties onder controle te houden in een chatsessie
2) je kan daardoor wel eens een uitspraak doen die nadelig is voor jou

3) de chat logs kunnen mogelijk aangevoerd worden voor een rechter ... tel 2 en 3 bij elkaar op en je zit met een mogelijk probleem.

Bij zo een problemen hou je de communicatie best gewoon zakelijk en strikt.
Ook kan je best niet aarzelen om wat juridische advies in te roepen alvorens je reageert (want een foute reactie kan je positie wel ondermijnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
42dpi schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:04:
[...]
Daarom doe ik verzekerd verzenden foto's maken voor dat ik iets opstuur.
Speakerfreak95 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:05:

Bij verzending op jouw initiatief (als verkoper) maakt het geen ene barst uit dat jij foto's / filmpjes oid hebt hoor. Op het moment dat het goed non-conform bij de koper aankomt heb jij (als verkoper) het maar te fixen.

Als jij de verzending oplegt dan is het jouw verantwoordelijkheid dat het goed conform bij de koper aankomt, dat wellicht ptt ermee heeft zitten voetballen en dat jij foto's hebt waarop het conform is dat is totaal niet relevant vanuit de koper gezien, jij mag het dan met ptt gaan uitvechten.

Gewoon even ter info, heeft niets met deze case te maken maar voordat je denkt dat je in de toekomst sterk staat...

De koper kan vragen om verzending en dan zal ik nog aangeven dat hij het as-is aanvaard, op het moment dat het bij mij de deur uitgaat heb ik er niets meer mee te maken. Maar ik ga niet uit mezelf verzending aanbieden... En natuurlijk gaat het 99 vd 100 keer goed zonder enige vraag, maar net die ene keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
rty schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:17:
Voor de beeldvorming, hoe oud is de koper ongeveer?
Rond de 24 / 25 *knip*

Modbreak:Waarschuwing: ook jij zult je aan de regels moeten houden. Kappen met dergelijke opmerkingen die totaal niet terzake doen.

[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 27-01-2014 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Gomez12 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:25:
[...]

[...]

Bij verzending op jouw initiatief (als verkoper) maakt het geen ene barst uit dat jij foto's / filmpjes oid hebt hoor. Op het moment dat het goed non-conform bij de koper aankomt heb jij (als verkoper) het maar te fixen.

Als jij de verzending oplegt dan is het jouw verantwoordelijkheid dat het goed conform bij de koper aankomt, dat wellicht ptt ermee heeft zitten voetballen en dat jij foto's hebt waarop het conform is dat is totaal niet relevant vanuit de koper gezien, jij mag het dan met ptt gaan uitvechten.

Gewoon even ter info, heeft niets met deze case te maken maar voordat je denkt dat je in de toekomst sterk staat...

De koper kan vragen om verzending en dan zal ik nog aangeven dat hij het as-is aanvaard, op het moment dat het bij mij de deur uitgaat heb ik er niets meer mee te maken. Maar ik ga niet uit mezelf verzending aanbieden... En natuurlijk gaat het 99 vd 100 keer goed zonder enige vraag, maar net die ene keer...
Agree, echter doe ik altijd verzekerd en aangetekend versturen, je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nextware schreef op maandag 27 januari 2014 @ 07:50:

Dat kan alleen als er op de laptop een extra garantie is afgesloten óf als de laptop vanaf de fabrikant 3 jaar garantie heeft gekregen. Meestal is het maar één of twee jaar.
Dat is dus niet waar. Verdiep je eens in de wet. :) De EU richtlijn is minimaal 2 jaar garantie op electronische apparatuur. In NL is het zo geregeld, dat een winkelier (en dus niet de fabrikant!) garantie dient te geven zolang de economische levensduur van de laptop niet verstreken is. Dat veel winkels jou afschepen met 'Neem maar contact op met de fabrikant', dat is voor hun goedkoper (ze hoeven zelf niets te doen en kosten maken ze niet) en omzeilen daarmee dus eigenlijk gewoon de wet. Dat de fabrikant vervolgens wel de laptop of wat dan ook repareert, is gewoon coulance, want je hebt een (koop)overeenkomst met de winkelier, niet de fabrikant. In theorie mag een fabrikant dus ook weigeren.

Voor de TS: Al zou je een negatieve beoordeling krijgen, dan nog is er geen groot probleem, bedoel, het is niet dat je vooral negatieve beoordelingen hebt toch? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 27-01-2014 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Speakerfreak95 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:38:
[...]

Agree, echter doe ik altijd verzekerd en aangetekend versturen, je weet maar nooit.
Op het moment dat je de verkeerde tegenover je hebt maakt dat geen ene barst uit.

Verzekerd is enkel een zaak tussen jou en ptt als het zoek raakt (of je moet echt overduidelijk kunnen aantonen dat het stuk is gegaan tijdens transport maar dat is moeilijk, helemaal als de koper het aangenomen heeft), aangetekend betekent enkel dat er getekend moet worden voor een verpakking, niet voor de inhoud.

Als de koper claimt dat de laptop in 2'en gebroken is (en dit kan bewijzen) dan kan jij leuk aankomen met je verzekerd, maar ptt keert niet zomaar uit. En aangetekend betekent enkel dat de doos is aangenomen (je mag niet in de verpakking kijken voor tekenen)

Verzekerd / aangetekend betekent nog steeds dat jij de boel mag fixxen als de klant claimt dat het niet conform aangekomen is, het enige wat je er mogelijk mee kan is nadat je de klant geholpen hebt de claim doorzetten bij ptt (maar daar heeft de klant niets mee te maken) en ptt gaat zich dan beroepen op het feit dat ze verpakkingen vervoeren en niet verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Hij praat weer jongens, hij komt wel een keer langs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:07

-tom-562

Oliesjeik

Waar maak je je druk om? Je hebt een werkende laptop verkocht uit 2008, en nu is 'ie stuk? Jammer dan, dat is het risico voor de koper.
Email adres blokkeren en verder gaan met je leven

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Speakerfreak95 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 23:02:
Hij praat weer jongens, hij komt wel een keer langs..
En dan? Je kan hem nu toch ook niets bieden? Wat zou het verschil maken als hij langskomt? Het heeft gewoon geen nut. Sterker nog; hij heeft twee weken met de laptop kunnen werken ná het ophalen van de laptop bij jou. Hij heeft hem werkend gezien bij je ook nog eens, dus hij wist dat hij een werkende laptop mee zou krijgen. Dat hij nu zeurt om die laptop, is gewoon zeuren om zelf geen kosten te hoeven maken en jou daarvoor op te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Hij zegt, niet goedschiks, dan maar kwaadschiks, ik kom wel even een keertje langs om het op te lossen met jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat een crybaby, terwijl hij zelf een risico als deze zelf ook had kunnen bedenken of opzoeken.

[ Voor 71% gewijzigd door CH4OS op 27-01-2014 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Niet online

rty

Geeft ook zo'n leuk veilig gevoel. :+

Ik zou ik elk geval tegen je ouders zeggen dat er een kans is dat er een gek langs de deur komt.

[ Voor 11% gewijzigd door rty op 27-01-2014 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

auto660

1991 240 GL Brick

*auto660 pakt de popcorn erbij

Nee, even zonder dollen, weet je ook waar die persoon woont? Want als hij aan de andere kant van het land woont dan zou hij gewoon bluffen, maar als hij om de hoek woont zou ik persoonlijk wel een oogje open houden met wie er voor de deur staat.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Speakerfreak95 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 23:04:
Hij zegt, niet goedschiks, dan maar kwaadschiks, ik kom wel even een keertje langs om het op te lossen met jou.
Simpel zijn. Hem negeren, chatlogs oppakken, mailen richting politie en voor de rest laten gaan. Dit is simpelweg bedreiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
  • Laatst online: 14:53
Je moet gewoon duidelijk zijn in dit soort gevallen, helemaal bij dit soort personen die blijkbaar bij een 6 jaar oude laptop van 5 tientjes de verwachting hebben dat die nog garantie heeft bij een tweedehandsaankoop. Dat betekent duidelijk reageren, duidelijk zijn in wat je standpunt is en duidelijk zijn dat daar niks aan te veranderen is. Door in te gaan op die chat of wat het ook is (ik hoop toch geen whatsapp?) geef je hem in een vinger, nu pakt hij de hele hand. Daarbij komt dat je "onzekere" manier van communiceren zijn gedrag alleen maar versterkt. Ik zou hem nogmaals voor een laatste keer duidelijk maken dat het een laptop van 6 jaar oud en een aankoop van 6 tientjes betreft, dat hij het prima deed toen hij hem kon testen toen hij hem kocht. We zijn nu bijna 3 weken verder en bij een dergelijke verkoop met een dergelijk product is er gewoon niks meer wat jij als verkoper redelijkerwijs kan of laat staan moet doen. Dat is simpelweg het risico wat de koper heeft bij een gebruikt (en voor laptops qua levensduur oud) product. Hij kan niet verwachten dat er garantie oid op zit, want hij heeft hem tweedehands gekocht voor 60€ en die laptop is 6 jaar oud ondertussen. Dan moet hij maar een nieuwe kopen voor 1200€, dan heeft ie garantie. Kijk was dit nu gebeurd gelijk nadat hij thuis was, of een dag later dan is het nog wat anders (moreel gezien dan, want je bent dan nog steeds tot niks verplicht). Maar in deze zaak is met een reactie als deze naar de verkoper de kous gewoon af, punt!

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:07

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou 'm helemaal niks duidelijk maken maar blokkeren en negeren

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Jantje88 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 23:16:
Je moet gewoon duidelijk zijn in dit soort gevallen
...
Maar in deze zaak is met een reactie als deze naar de verkoper de kous gewoon af, punt!
Het enige bericht wat je met dit soort reacties geeft is : Ik communiceer nog en daar gaat hij weer op doorcommuniceren.

Gewoon negeren, alles is gezegd en gedaan. Bedreiging naar de politie sturen en dat was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Hij komt u Amsterdam (zei die)
Ik maak mij er niet druk om hoor, kom maar, moet die eerst door een groot hek komen, vervolgens 2 grote weimaraner honden van zich af zien te krijgen, dan nog mijn huis in zien te komen en dan ook nog even langs mijn vader komen.
Als hem dat gelukt is dan krijgt die een MacBook Pro van mij :)
Nee zonder dollen, die gast is naar mijn mening niet echt wat, ik heb gewoon de boel gelaten voor wat het is, er lopen momenteel meerdere zaken bij de politie waar ik bij betrokken ben, zo was ik getuige van een treinongeluk, een woninginbraak en heb ik aangifte gedaan tegen mensen die met vuurwapens en teasers door school liepen, niet echt zuivere koffie allemaal.
Al met al, een wijze les voor mij alleen met Tweakers die lang actief zijn en alleen goede feedbacks hebben in zee gaan, heb je die niet, sorry maar dit is puur preventief.
Voorkomen is beter dan genezen denk ik altijd maar.

Cheers,
Speakerfreak95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Speakerfreak95 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:27:

(tweaker) Dus conclusie, goedkoop is duurkoop blijkt maar weer.
Ook Tweakers dus niet te vertrouwen, onvoorstelbaar.
Bij verkoop gaf je nog aan dat je wou kijken als er wat aan mankeert.
Gister wou je nog omruilen.
Dus je hebt tijdens de verkoop van de laptop aan de koper verteld dat jij er altijd even naar wilt kijken als er wat aan mankeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Speakerfreak95 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 00:51:
Hij komt u Amsterdam (zei die)
Ik maak mij er niet druk om hoor, kom maar, moet die eerst door een groot hek komen, vervolgens 2 grote weimaraner honden van zich af zien te krijgen, dan nog mijn huis in zien te komen en dan ook nog even langs mijn vader komen.
Als hem dat gelukt is dan krijgt die een MacBook Pro van mij :)
Nee zonder dollen, die gast is naar mijn mening niet echt wat, ik heb gewoon de boel gelaten voor wat het is, er lopen momenteel meerdere zaken bij de politie waar ik bij betrokken ben, zo was ik getuige van een treinongeluk, een woninginbraak en heb ik aangifte gedaan tegen mensen die met vuurwapens en teasers door school liepen, niet echt zuivere koffie allemaal.
Al met al, een wijze les voor mij alleen met Tweakers die lang actief zijn en alleen goede feedbacks hebben in zee gaan, heb je die niet, sorry maar dit is puur preventief.
Voorkomen is beter dan genezen denk ik altijd maar.

Cheers,
Speakerfreak95
En waar slaat dit allemaal op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Wat een larie is dit hele verhaal geworden, en dat voor een lachwekkende €60 :')
Partijen hadden tactvoller moeten zijn en hem direct €30 terug moeten geven en daarmee basta. Niet omdat hij daar recht op had, maar als gebaar omdat het toch zo'n klein bedrag is. Wat een gedoe wordt het nu zeg :')

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Datafeest schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 07:17:
Wat een larie is dit hele verhaal geworden, en dat voor een lachwekkende €60 :')
Partijen hadden tactvoller moeten zijn en hem direct €30 terug moeten geven en daarmee basta. Niet omdat hij daar recht op had, maar als gebaar omdat het toch zo'n klein bedrag is. Wat een gedoe wordt het nu zeg :')
Dus jij vind het normaal dat je geld terug krijgt als je er geen recht op hebt? kom op zeg dat het voor jou geen geld is betekent nog niet dat dit voor iedereen zo is.Met een 16 jarig minimum loon is dat toch al snel 10 uur werken die 30 euro.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik merk dat je in je communicatie er structureel heel veel zaken bij haalt die absoluut niet relevant zijn voor het onderwerp. Probeer je posts (en wellicht ook je mails naar deze koper) eens na te lezen en alle informatie die niet direct ter zake doet eruit te laten. Dat jij voor 4 andere zaken contact hebt met de politie, twee honden en een vader hebt is hier echt niet boeiend.
Dat je aangifte zult doen van bedreiging, dat is wel relevant naar de koper toe. Dat je het heel vervelend voor hem vind maar er niets aan kunt en gaat doen, dat is ook relevant. Als dat je negatieve feedback oplevert van zo'n schreeuwer als dit, dan is dat maar zo. Daar prikken bonafide kopers gewoon doorheen als het goed is.

Overigens, mat 0 feedback kun je ook prima iets verkopen, heb deze week nog wat fotospullen op V&A verkocht, en ik krijg gewoon reacties en verkoop gewoon mijn spullen. De kopers weten mijn echte naam, 06 nummer en adres, en zullen hopelijk aan mijn omgangsvormen merken dat ik niet de typische oplichter ben. Zo kan het ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Hebben jullie gelijk in.
Zoals Oyster al schreef, ik bedoelde met ''als er wat aan mankeert'' heb ik het eerder over een probleem met het scherm, of een toets dat niet lekker zit.
Niet een defect moederbord.

Aangifte kan ik altijd nog doen maar is naar mijn mening niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:36
pas maar op met je loze beloftes dalijk ben je ook nog een macbook pro armer :')

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Het ad een hoog sarcasme gehalte hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Shunt schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:50:
[...]

Dus jij vind het normaal dat je geld terug krijgt als je er geen recht op hebt? kom op zeg dat het voor jou geen geld is betekent nog niet dat dit voor iedereen zo is.Met een 16 jarig minimum loon is dat toch al snel 10 uur werken die 30 euro.
Ik verdien wel vele malen meer hoor, 200 euro in de maand, alleen op zaterdag.
Tevens doe ik ook reparaties in de buurt waar ik woon, daar haal ik meestal ook wel 100 euro in de week uit, daarbij zeg ik wel, meestal.
De laatste tijd heeft bijna iedereen in mijn woonomgeving een pc die ik voor die mensen gemaakt heb, in 3 jaar tijd is er nog nooit iemand terug gekomen met een probleem, alhoewel, 1 keer maar dat was omdat de beste man een toolbar er op had gezet die allemaal spam gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Again, relevantie! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Er moet echt aan de communicatie gewerkt worden denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Coehinator schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:56:
Er moet echt aan de communicatie gewerkt worden denk ik...
Als je mij uit kan leggen hoe, dan luister ik graag naar je. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Speakerfreak95 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 10:01:
[...]

Als je mij uit kan leggen hoe, dan luister ik graag naar je. ;)
In eerste instantie niet zoveel onnodige persoinlijke info geven zoals hoeveel je verdient, dat je honden hebt, dat je nog 3 euro hebt, daar pakken mensen je op. Dan stel je je zwak op en is het voor zon iemand toch nog te proberen om je te kleineren zodat je toch gaat betalen of dergelijke. Ook zijn dingen hoe oud hij of jij bent of welke komaf totaal niet relevant.

Ook kunnen dingen die je sarcastisch bedoelt zoals dat met je macbook pro, verkeerd worden opgevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Coehinator schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 10:17:
[...]

In eerste instantie niet zoveel onnodige persoinlijke info geven zoals hoeveel je verdient, dat je honden hebt, dat je nog 3 euro hebt, daar pakken mensen je op. Dan stel je je zwak op en is het voor zon iemand toch nog te proberen om je te kleineren zodat je toch gaat betalen of dergelijke. Ook zijn dingen hoe oud hij of jij bent of welke komaf totaal niet relevant.

Ook kunnen dingen die je sarcastisch bedoelt zoals dat met je macbook pro, verkeerd worden opgevat.
Laten we eerlijk zijn, hij is nog maar 16 jaar.
Dus verwachten dat de communicatie dan perfect zakelijk gaat lopen is gewoon een utopie.

Iets met levenservaring, hormonen, jong zijn, ...

En leeftijd is wel een belangrijk punt, zeker als je het hebt over zaken tussen een minder - en een meerderjarige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surr1e
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-09 19:40
chime schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 10:34:
[...]

Laten we eerlijk zijn, hij is nog maar 16 jaar.
Dus verwachten dat de communicatie dan perfect zakelijk gaat lopen is gewoon een utopie.

Iets met levenservaring, hormonen, jong zijn, ...

En leeftijd is wel een belangrijk punt, zeker als je het hebt over zaken tussen een minder - en een meerderjarige.
Het 'probleem' is dan wel dat het medium (V&A) dat onderscheid niet maakt. In die zin in het dan misschien verstandig om als jongere niet zelf te corresponderen, maar dit te doen met behulp van ouders/ broer/ zus etc. Maar misschien ben ik overdreven voorzichtig, het zal ongetwijfeld vaker goed dan fout gaan; los van het leerproces dat iemand hiermee opdoet. Mijn tip: in eerste instantie zelf de zaak proberen af te handelen en dit (bij dit soort problemen) over te dragen naar ouder of verzorger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:36
Ik zou hem nog 1x duidelijk uitleggen dat.

-hij het product werkend heeft gezien, en is ingestemd met de koop van het product.
-er nergens expliciet werd verwezen naar "binnen x weken defect, geld terug"
-het een 6jaar oud product is waarvan de economische levensduur meestal wordt geschat op +/-3 jaar (als je een hond van 15 jaar koopt houd je er ook rekening mee dat die er elke dag mee op kan houden ;))
-en dat wat jou kan betreft de discussie gesloten is, en mocht hij problemen hebben met de gang van zaken laat hem dan aangifte van oplichting doen bij de politie.

en hem er even bij vertellen dat dit het laatste contact is wat je met hem opneemt

en dan verder gewoon nergens meer op reageren

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Laatst online: 10:29
MaD_co schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 12:22:
Bij iemand die dreigt langs te komen? Zou gewoon nergens meer op reageren. Malloten allemaal.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Brad Pitt schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 12:27:
[...]

Bij iemand die dreigt langs te komen? Zou gewoon nergens meer op reageren. Malloten allemaal.
Eigenlijk kan TS idd beter niet meer reageren op die persoon.

Iemand die garantie verwacht op een laptop van 60 euro met > 4-5 jaar op te teller is gewoon een idioot/profiteur.
Dat is zo een klant waar van de verhalen op http://notalwaysright.com/ horen.

Mocht die persoon te TS een negatieve evaluatie geven op V&A - stuur dan een berichtje naar de moderators en verwijs naar dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Shunt schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:50:
[...]

Ik zou er ook van balen. Maar als ik iets zou kopen wat binnen no-time stuk gaat zou ik ook balen. Op Tweakers lijkt het alsof iedereen een juridische studie heeft gedaan, iedereen weet binnen no-time wat alle regeltjes wel en niet zijn (heel toevallig altijd in het voordeel van de TS). Ik vind de regeltjes niet altijd even interessant, op die manier kom je op Rijdende Rechter niveau terecht. Ja, ik zou dan 100x liever een beetje flexibiliteit tonen en daarmee basta.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Datafeest schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 12:51:
[...]

Ik zou er ook van balen. Maar als ik iets zou kopen wat binnen no-time stuk gaat zou ik ook balen. Op Tweakers lijkt het alsof iedereen een juridische studie heeft gedaan, iedereen weet binnen no-time wat alle regeltjes wel en niet zijn (heel toevallig altijd in het voordeel van de TS). Ik vind de regeltjes niet altijd even interessant, op die manier kom je op Rijdende Rechter niveau terecht. Ja, ik zou dan 100x liever een beetje flexibiliteit tonen en daarmee basta.
hm, genoeg topics waarvan de starters al snel hoon over zich heen krijgen omdat ze er ver naast zitten, ook tegenover bijvoorbeeld winkels en consumentenrecht.
Die regeltjes zijn juist wel interessant, sterker nog het vormt de basis, en dat er hier genoeg mensen met kennis van zaken zitten is daarbij vaak juist handig. Flexibiliteit en een beetje meedenken is natuurlijk altijd fijn, maar uiteindelijk is die basis wel de leidraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
sambalbaj schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 12:56:
[...]

Die regeltjes zijn juist wel interessant, sterker nog het vormt de basis, en dat er hier genoeg mensen met kennis van zaken zitten is daarbij vaak juist handig. Flexibiliteit en een beetje meedenken is natuurlijk altijd fijn, maar uiteindelijk is die basis wel de leidraad.
Voor mij persoonlijk vormen "relaties" en "redelijkheid" de basis. Dat staat altijd op nr. 1 en ik zie dat dat me meer brengt dan inzoomen op regeltjes en roepen over "rechten" :)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ook tegenover iemand die dreigt zijn gelijk wel even op een kwaadschikse manier te komen halen, zelfs nadat TS heeft aangeboden naar eventuele problemen te willen kijken? Even afgezien van het communicatiegedeelte waar niet altijd even veel tact en zakelijkheid uit blijkt (en dat kan gezien de leeftijd hem misschien niet eens heel erg verweten worden), is TS toch een uitstekende verkoper geweest? Hij biedt iets aan voor 60,00, persoon komt kijken, gaat akkoord, en daarmee is het dan klaar. Als dat ding nu 20 meter van zijn huis in de fik was gevlogen dan snap ik dat je even iets moet regelen samen, maar als hij twee weken later de geest geeft omdat oude laptops nu eenmaal doodgaan, dan moet je niet miepen als koper. Je wist het, en van eventuele redelijkheid en billijkheid is natuurlijk geen sprake als je vervolgens een nieuwe laptop wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zullen we de meningen uit deze discussie houden? Die wordt er namelijk alleen door vertroebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Speakerfreak95 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:22:
Hebben jullie gelijk in.
Zoals Oyster al schreef, ik bedoelde met ''als er wat aan mankeert'' heb ik het eerder over een probleem met het scherm, of een toets dat niet lekker zit.
Niet een defect moederbord.
Misschien kan je daar lering uit halen. Als je als verkoper tegen een tweaker zegt dat je bij mankementen er wel even naar wilt kijken, dan denkt de tweaker 'ja prima oké doei ik red het wel'. Bij kopers die computer-technisch niet zo handig zijn wek je al snel de indruk dat je er een half servicecontract bij verkoopt. De koper lijkt hier ook over te vallen aangezien je weigert om ernaar te kijken wegens examens? Als de deur door de verkoper volledig wordt dicht gegooid terwijl er beloftes zijn gedaan is het wat mij betreft begrijpelijk dat de koper hierover valt. Aan de andere kant begrijp ik ook best dat je als 16 jarige uit enthousiasme per ongeluk meer beloofd dan je waar kan maken. Probeer het zakelijk te houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Als hij de HP mee heeft genomen nadat deze door hem is getest, verliep de garantie op het moment dat hij over jouw voordeur-drempel naar buiten stapte :>

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Oyster schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:07:
[...]

Misschien kan je daar lering uit halen. Als je als verkoper tegen een tweaker zegt dat je bij mankementen er wel even naar wilt kijken, dan denkt de tweaker 'ja prima oké doei ik red het wel'. Bij kopers die computer-technisch niet zo handig zijn wek je al snel de indruk dat je er een half servicecontract bij verkoopt. De koper lijkt hier ook over te vallen aangezien je weigert om ernaar te kijken wegens examens? Als de deur door de verkoper volledig wordt dicht gegooid terwijl er beloftes zijn gedaan is het wat mij betreft begrijpelijk dat de koper hierover valt. Aan de andere kant begrijp ik ook best dat je als 16 jarige uit enthousiasme per ongeluk meer beloofd dan je waar kan maken. Probeer het zakelijk te houden. :)
Ik heb specifiek alleen gezegd dat het om het scherm ging, ik heb zelfs nadrukkelijk gezegd dat een probleem met het MOEDERBORD NIET 8)7 mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
  • Laatst online: 14:53
Speakerfreak95 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 18:12:
[...]

Ik heb specifiek alleen gezegd dat het om het scherm ging, ik heb zelfs nadrukkelijk gezegd dat een probleem met het MOEDERBORD NIET 8)7 mogelijk is.
Voortaan kan je dat soort uitspraken beter helemaal niet meer doen denk ik. Er is een heel verschil tussen wat jij feitelijk gezegd hebt en wat de koper gehoord heeft. Dat je uberhaupt het woord 'reparatie' in de mond hebt genomen kan bij de verkeerde al leiden tot dat ze denken dat ze een soort garantie hebben, wat natuurlijk nooit zo is. En daarom zou ik het voortaan ook helemaal niet noemen, ook niet dat je bij Apple e.d. werkt en dat je dus 'handig' bent met computers.

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets koop je "as is, where is" ofwel: in de staat waarin het goed zich bevindt. Dit is ook wettelijk zo geregeld, tenzij jij zelf besluit garantie te geven. Als jij 100% achter jouw product staat, geef je 2 weken garantie, maar het hoeft niet. Probleem is dat jij zelf geen technische afdeling hebt, dus bij overspanning of te zware belasting is iets van elektronica snel opgeblazen en toon jij dan maar aan dat het product niet normaal gebruikt is…ik vind deze casus enigszins verbazingwekkend, wie verwacht er nou garantie op zo'n oud product? Heel bijzonder. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]
Gewoon even een tussendoor vraag : Heb jij genoeg electrotechnische kennis om een scherm te repareren? Of bedoelde je toch niet het scherm maar toch iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Ik bedoelde dus meer vervangen inverter of de lamp, als je een gewoon scherm bedoelt voor de pc, ja dat is niet heel moeilijk.

Sf95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

[...]

Eerst geef je aan dat je bij mankementen wilt kijken. Dan geef je aan dat je enkel bij problemen met het scherm of een toets wilt kijken, waarbij (je bedoelt dat alleen) het vervangen van een inverter of ccfl onder de opties valt. Zodra de verkoper aangeeft dat er een probleem is zeg je tegen hem dat je hem wilt ruilen en vervolgens spreek je alleen over kijken. Daarna zeg je dat je met ruilen, zonder beloftes kijken naar een vervangend exemplaar bedoelt. En de belofte om naar de defecte laptop zelf te kijken trek je in aangezien je examens hebt. Daarbij spreek je zonder nut meerdere malen slecht over de koper in dit topic.

Het lijkt er sterk op dat je (bewust of onbewust) beloftes hebt gedaan die je niet wilt waarmaken. Enkel kom je op geen enkele manier tegemoet in de verwachtingen die je hebt gemaakt. Daarmee is, ongeacht rechten of plichten, de frustratie van de koper dan ook prima begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Het probleem lag bij het moederbord, dat heeft niks met de rest te maken.
Ik gaf daarom voortaan geen hulp meer, mensen mogen kijken en testen maar meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:34
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 18:41:
Zoiets koop je "as is, where is" ofwel: in de staat waarin het goed zich bevindt. Dit is ook wettelijk zo geregeld, tenzij jij zelf besluit garantie te geven.
Laat mij eens het artikel in ons BW zien waar dit in staat? Niet dat ik het niet met je eens ben, maar het zonder enige kennis roepen dat 'het in de wet staat' begint ontzettend vervelend te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
BlackLabel01 schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 01:42:
[...]

Laat mij eens het artikel in ons BW zien waar dit in staat? Niet dat ik het niet met je eens ben, maar het zonder enige kennis roepen dat 'het in de wet staat' begint ontzettend vervelend te worden.
Volgens mij is het meer dat er juist niets over in de wet staat. De consument is door de wet beschermd als hij koopt van een handelaar. Dit staat in allerlei artikelen over conformiteit en dergelijke beschreven in het BW. Die artikelen gelden echter niet voor koop bij particulieren, dus vandaar dat er geen artikel is waar in staat 'als je iets koopt wat niet conform blijkt te zijn na xx dagen, heb je pech'. Dat staat er niet in, want dat is de default situatie. Alleen bij consumentenkoop heb je die bescherming, en koop tussen twee particulieren is nu eenmaal geen consumentenkoop.
Artikelen over dwaling en bedrog en dergelijke zijn wel gewoon van toepassing, dus als ik jou een computer verkoop waarvan ik weet dat de VGA poort stuk is, maar ik demonstreer hem met een monitor aan de HDMI poort en zeg 'kijk, alles werkt prima', dan is dat bedrog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Kurkentrekker schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 10:36:
[...]

Volgens mij is het meer dat er juist niets over in de wet staat. De consument is door de wet beschermd als hij koopt van een handelaar. Dit staat in allerlei artikelen over conformiteit en dergelijke beschreven in het BW. Die artikelen gelden echter niet voor koop bij particulieren, dus vandaar dat er geen artikel is waar in staat 'als je iets koopt wat niet conform blijkt te zijn na xx dagen, heb je pech'. Dat staat er niet in, want dat is de default situatie. Alleen bij consumentenkoop heb je die bescherming, en koop tussen twee particulieren is nu eenmaal geen consumentenkoop.
Artikelen over dwaling en bedrog en dergelijke zijn wel gewoon van toepassing, dus als ik jou een computer verkoop waarvan ik weet dat de VGA poort stuk is, maar ik demonstreer hem met een monitor aan de HDMI poort en zeg 'kijk, alles werkt prima', dan is dat bedrog.
Jou voorbeeld is pas bedrog wanneer aantoonbaar gemaakt kan worden dat jij wist dat die VGA poort ruk was en je dat niet hebt meegedeeld.

Mocht het voorkomen dan is de kans groot dat de rechter aan de andere gaat vragen: waarom heb je het ding eerst niet getest met die VGA poort?
Vergeet niet dat een koper ook een onderzoekingsplicht heeft en dat gaat bij een aankoop van een 2e hands goed (zeker via een particulier) harder doorwegen als bij de aankoop van iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

MaD_co schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 12:22:

-hij het product werkend heeft gezien, en is ingestemd met de koop van het product.
-er nergens expliciet werd verwezen naar "binnen x weken defect, geld terug"
-het een 6jaar oud product is waarvan de economische levensduur meestal wordt geschat op +/-3 jaar (als je een hond van 15 jaar koopt houd je er ook rekening mee dat die er elke dag mee op kan houden ;))
-en dat wat jou kan betreft de discussie gesloten is, en mocht hij problemen hebben met de gang van zaken laat hem dan aangifte van oplichting doen bij de politie.

en hem er even bij vertellen dat dit het laatste contact is wat je met hem opneemt

en dan verder gewoon nergens meer op reageren
Bij deze een (wellicht wat) professioneler antwoord. Ik zou het zo eindigen.

Beste Jan*,

Op d.d. <insert datum> heb je bij mij thuis een werkende laptop uitgetest en gekocht. Voor een redelijke prijs; 60 euro heb je toen een relatief oude laptop gekocht. Ik heb van je vernomen dat de laptop helaas is stukgegaan, de grafische kaart werkt niet meer. Dat vind ik natuurlijk heel vervelend, maar rekening houdend met de oudheid van de laptop is dat er iets aan stukgaat een risico. Ik wilde je eerst graag helpen met reparatie, maar gezien de economische levensduur is repareren niet rendabel. Vervolgens is ons persoonlijke contact helaas ontaard in een welles-nietus disccusie, waar ik achteraf spijt van heb. Via dit laatste berichtje, zou ik je graag willen weten dat ik de gang van zaken betreur, maar dat ik nu de discussie sluit. Ik zal niet overgaan tot een vergoeding of reparatie, omdat ik daar (1) niet toe verplicht ben en (2) gezien de toon in de gesprekken mij niet aanstaat, geen goed gevoel overhoud bij coulance. Mocht je het niet eens zijn met deze beslissing, dan kun je aangifte doen bij de politie.

Met vriendelijke groet,

Bart

* = Gefingeerd.

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
chime schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 12:04:
[...]

Jou voorbeeld is pas bedrog wanneer aantoonbaar gemaakt kan worden dat jij wist dat die VGA poort ruk was en je dat niet hebt meegedeeld.

Mocht het voorkomen dan is de kans groot dat de rechter aan de andere gaat vragen: waarom heb je het ding eerst niet getest met die VGA poort?
Vergeet niet dat een koper ook een onderzoekingsplicht heeft en dat gaat bij een aankoop van een 2e hands goed (zeker via een particulier) harder doorwegen als bij de aankoop van iets nieuws.
Goed, er is ook een onderzoeksplicht waar ik voor het voorbeeld gemakshalve even overheen stapte, maar ik wilde er mee aangeven dat er spraken van dwaling en/of bedrog kan zijn als je moedwillig een defect verzwijgt of verbergt, en dat deze regels dus wel van toepassing zijn bij particuliere verkoop.

Het was maar een voorbeeld, maar mijn post ging er vooral om dat het inderdaad niet in een wetboek staat dat je maar pech hebt als je tweede hands product er na een week mee ophoudt, maar dat ook nergens staat dat je recht hebt op een conform product, zoals bij consumentenkoop wel expliciet is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Laatst online: 17:57
Wat er ook gezegd is, koper heeft er geen opnames van en behalve dat TS het in dit topic bevestigd, is het blijkbaar niet duidelijk afgesproken wat voor 'hulp' er geboden kan worden. Laat staan een vergoeding voor een defect oftewel garantie.

Ik zou het inderdaad bij deze sluiten en de koper wijzen op het feit dat jij hem niet verplicht bent tot nakoming van het defecte artikel daar het particuliere verkoop betreft. Anders blijf je nog eeuwen aan de gang.

[ Voor 190% gewijzigd door Draakje5 op 01-02-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Kurkentrekker schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 14:29:
[...]

Goed, er is ook een onderzoeksplicht waar ik voor het voorbeeld gemakshalve even overheen stapte, maar ik wilde er mee aangeven dat er spraken van dwaling en/of bedrog kan zijn als je moedwillig een defect verzwijgt of verbergt, en dat deze regels dus wel van toepassing zijn bij particuliere verkoop.

Het was maar een voorbeeld, maar mijn post ging er vooral om dat het inderdaad niet in een wetboek staat dat je maar pech hebt als je tweede hands product er na een week mee ophoudt, maar dat ook nergens staat dat je recht hebt op een conform product, zoals bij consumentenkoop wel expliciet is geregeld.
Bij een overeenkomst moet een product/dienst altijd conform zijn ... maar conform wil natuurlijk niet zeggen dat het perfect moet werken of zijn zoals nieuw.

Conform wil gewoon zeggen dat het moet overeenkomen met hetgeen beloofd is door de verkoper.
Pagina: 1 2 Laatste