chime schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 12:04:
[...]
Jou voorbeeld is pas bedrog wanneer aantoonbaar gemaakt kan worden dat jij wist dat die VGA poort ruk was en je dat niet hebt meegedeeld.
Mocht het voorkomen dan is de kans groot dat de rechter aan de andere gaat vragen: waarom heb je het ding eerst niet getest met die VGA poort?
Vergeet niet dat een koper ook een onderzoekingsplicht heeft en dat gaat bij een aankoop van een 2e hands goed (zeker via een particulier) harder doorwegen als bij de aankoop van iets nieuws.
Goed, er is ook een onderzoeksplicht waar ik voor het voorbeeld gemakshalve even overheen stapte, maar ik wilde er mee aangeven dat er spraken van dwaling en/of bedrog kan zijn als je moedwillig een defect verzwijgt of verbergt, en dat deze regels dus wel van toepassing zijn bij particuliere verkoop.
Het was maar een voorbeeld, maar mijn post ging er vooral om dat het inderdaad niet in een wetboek staat dat je maar pech hebt als je tweede hands product er na een week mee ophoudt, maar dat
ook nergens staat dat je recht hebt op een conform product, zoals bij consumentenkoop wel expliciet is geregeld.