Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killabee.nl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-10 09:50
Matched: E360
ETH0.1 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:25:
[...]

Op dit moment zit de arduino nog op een breadboard, ik moet hem nog even vast solderen op een lege printplaat.
[Afbeelding]

Toen ik begon wilde ik temperaturen meten, daarvoor heb ik een starterskit gekocht, naar verhouding wel iets duurder, maar er zit een aantal dingetjes bij zodat je aan de hobby kan gaan (o.a. een breadboard). als je eenmaal weet wat je wil hebben en je wil alles uitbreiden dan kun je een doosje uit china laten komen, of bv bestellen bij Ben Electronics of iets dergelijks

Je zou bv deze kit kunnen kopen: https://www.bol.com/nl/p/...patible/9200000082970388/

[Afbeelding]

[Afbeelding]
uit mijn RJ11 komen 4 kabeltjes, als je op de connector kijkt (zoals in het bovenste plaatje)
van links naar rechts:
groen: 3v
bruin: GND (wit kabeltje vanaf de arduino, omdat ik even niets anders had)
wit: ongebruikt
geel: D5 data input

[Afbeelding]
Ik lees al even mee in dit forum en kwam deze post tegen. Een zelfde kabel heb ik gemaakt en aangesloten op een Nodemcu. Op de nodemcu heb ik espeasy draaien. Hierin heb ik de p1 wifi gateway ingesteld. Echter krijg ik geen info uit de meter. Het betreft een Landis+Gyr E360. Ik heb in dit geval ook 3.3v gebruikt en geen 5volt. Weet iemand of 3.3volt voldoende is voor de E360 of dat dit perse 5v moet zijn?

Heb al even gezocht naar de specs van de E360 maar kan hierover nog niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-10 14:45
Wij hebben sinds kort een E360 met DSMR 5.0 ontvangen, en ik probeer nu dit uit te lezen met Home Assistant via een Raspberry via ser2net. Ik kan via cu prima de telegrammen uitlezen op de Raspberry, maar het doorsturen naar Home Assistant wil maar niet werken...

Heb al van alles geprobeerd, maar krijg maar niks te zien in Home Assistant.

Heb twee topics aangemaakt dsmr_parser en Home Assistant:

https://github.com/ndokter/dsmr_parser/issues/35
https://community.home-as...t/dsmr-help-needed/102063

Het lijkt ook wel alsof de data over ser2net (als ik raw of telnet gebruik om mee te kijken) helemaal scrambled is, of komt dat juist omdat ik het dus raw bekijk? Via cu is het dus in ieder geval goed voor zover ik kan zien.

Heb ser2net ingesteld zoals de documentatie het aangeeft van HASS.

Iemand een suggestie? Weinig over v5 te vinden over het algemeen hier en op het internet verder!

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-10 14:45
Iemand ervaring met DSMR V5? Ik heb een E360 meter, gekoppeld met een connector aan een oude Raspberry. De data daarvan stuur ik door naar HASS via ser2net. Echter lijkt mijn data niet helemaal jofel. Er zijn een paar tekens zoals de punt die een > worden. Verder lijkt het bijna helemaal goed. Enig idee wat dat kan zijn?

Bijvoorbeeld: 1-0:2.8.2(000000>000*kWh)\r\n
En: 1-0:1.8.1(000072.532:{wx9
0-1:24.2.1(190302112007w)(00028.843:}3)

Ik krijg via cu wel gewoon elke seconde iets binnen, en dat lijkt op het eerste oog goed, en er zijn er een paar die wel goed zijn volgens mij, maar ook een paar niet helemaal dus.

Het rare vind ik ook dat als ik 8N1 selecteer via ser2net dat mijn data dan helemaal onleesbaar is, en als ik 7N1 doe dat het gewoon perfect is, terwijl het volgens de DSMR 5 spec 8N1 zou moeten zijn... 8)7

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKluit
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-10 23:42
Ik zie dat ik een fout heb gemaakt met het zoeken naar info over mijn meter. Ik zat naar de e350 te zoeken. Maar ik heb de e360. Ja, soms ben ik een warhoofd :p
Anyway, de e360 voldoet aan de SMR 5.0 standaard. Wat zou betekenen dat er maximaal 250mA aan stroom geleverd moet worden door de P1 poort. Dat zou meer dan voldoende moeten zijn voor een Pi Zero met wifi aan.

Maar dan heb ik nog steeds wel een goede kabel nodig :p Met 6 pinnen dus. Misschien ontkom ik er niet aan om deze zelf te gaan maken helaas.
DaKluit schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:49:
Ik heb een Landis E350 meter en had de p1 kabel van sossolutiona gekocht om een Pi Zero aan te sluiten op de meter. Helaas gaat de Pi niet aan wanneer ik hem aansluit op de meter.
Na wat uitzoeken blijkt die kabel maar op de middelste 4 pins aangesloten te zijn.
Om de Pi te voeden heb ik pin 1 en 6 ook nodig. Weet iemand waar ik een kabel kan kopen die wel alle 6 pins aangesloten heeft?
EDIT: nog even verder zitten neuzen. Is de serial-usb adapter, die bij die p1-kabels zit , per se nodig? Ik ben niet zo super thuis hierin, maar zou ik de serial niet gewoon aan kunnen sluiten op de PL011 UART van de Pi? Dan hoef ik alleen maar een rj12 telefoonkabel te kopen, welke een stuk makkelijker verkrijgbaar zijn.
Ik lees dat dan de bluetooth niet meer bruikbaar is, wat niet erg is aangezien ik die niet gebruik.

[ Voor 17% gewijzigd door DaKluit op 29-07-2019 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-10 20:03

GerritGekke

Gamechanger

Ik had een slimme meter welke niet communiceerde met de gasmeter, daarop heeft Liander een nieuwe meter geplaatst. De oude meter kon ik met mijn Pi uitlezen via de P1 usb kabel. Maar bij de nieuwe slimmer meter krijg ik het niet aan de praat.

Het gaat om een Landis+Gyr E360 SMR 5.0. Iemand enig idee hoe ik dit via een P1 poort met USB kabel kan uitlezen?

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:54

MsG

Forumzwerver

GerritGekke schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:31:
Ik had een slimme meter welke niet communiceerde met de gasmeter, daarop heeft Liander een nieuwe meter geplaatst. De oude meter kon ik met mijn Pi uitlezen via de P1 usb kabel. Maar bij de nieuwe slimmer meter krijg ik het niet aan de praat.

Het gaat om een Landis+Gyr E360 SMR 5.0. Iemand enig idee hoe ik dit via een P1 poort met USB kabel kan uitlezen?
Definieer "krijg het niet aan de praat"? Waar loop je precies vast?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:22

Signaal moet je nu inverten en op de oude meter niet?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Stedin heeft net de "Landis + Gyr E360"-meter vervangen voor een "Iskra AM 550" omdat de eerstgenoemde de meterstanden niet doorgaf.
Ik had de E360 via een P1-kabel aangesloten op een Raspberry Pi met Domoticz, waar ik het verbruik goed mee kon bijhouden. Gas werkte niet, maar dat lag dus aan de koppeling van die E360 die niet werkte.

Nu heb ik de nieuwe AM550 aangesloten op de zelfde P1 kabel, wat volgens deze info goed zou moeten kunnen. Ze hebben beiden een geïnverteerd signaal.
Ik heb in Domoticz de hardware verwijderd en weer toegevoegd, maar toch gebeurt er iets raars:
Domoticz AM550

Het actuele verbruik klopt, maar die andere waarden kloppen niet. Deze meter begon namelijk weer op 0 te tellen voor zowel hoog als laag verbruik. Waar komen dan die 1937 en 1644 vandaan?
Domoticz AM550 hardware
In de hardware-lijst staan er ook wat onduidelijke getallen achter, hoewel Delivery wel 0 is.

De gasmeter zit rond de 63 kuub en de oude elektrameter stond op 1128kWh.

De hardware is zo ingesteld:
Domoticz AM550 hardware instelling

Wat moeten die getallen voorstellen en wat gaat er mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:56
Ik ben ook aan het kijken naar het monitoren via de P1-poort. Wellicht kan iemand zijn setup met arduino delen? Ik heb zelf de landis gyr e360

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ben geen voorstander van Wifi @Tsurany, vandaar de keus gemaakt voor Arduino Ethernet (en had deze board al liggen).

RaspberryPi is naar mijn mening echt geen kant en klare oplossing. Linux installeren en alle benodigde software vergt ook tijd en kennis.
Je hebt inderdaad wel alles bij elkaar.

Indien @Lulukai netwerk kabel heeft liggen dan is Arduino Ethernet het meest voorliggende keus.
Is er enkel Wifi dan zou je naar ESP kunnen uitwijken.
manusjevanalles schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:24:
Ik ben ook aan het kijken naar het monitoren via de P1-poort. Wellicht kan iemand zijn setup met arduino delen? Ik heb zelf de landis gyr e360
Wil gerust mijn Arduino code (P1 > MQTT) posten, volgens mij is er in dit topic al wat gepost.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-10 23:45

Is het inmiddels al gelukt? Ik heb exact het zelfde probleem met mijn Landis E360. Vorige meter was ook SMR5 en die werkte met de zelfde hardware wel.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:26
Nickkie55 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:46:
[...]

Is het inmiddels al gelukt? Ik heb exact het zelfde probleem met mijn Landis E360. Vorige meter was ook SMR5 en die werkte met de zelfde hardware wel.
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. In mijn vorige huis werkte de P1 kabel (uiteindelijk) prima op een SMR5 meter (AM550), maar nu krijg ik in het terminalscherm alleen maar rommel-tekens (▒▒▒▒▒▒▒Ὅ▒▒똺▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒Ὅ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒). Met FT prog ook de inversie al een keer omgedraaid, maar heeft geen invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Nickkie55 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:46:
[...]

Ik heb het helaas niet voor elkaar gekregen en ben er dan ook mee gestopt om te proberen.

Het ging mij uiteindelijk enkel om het maandverbruik. Dit kan ik ook via de portal van mijn energieleverancier bekijken.

 Karma

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nickkie55
GerritGekke schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:19:
[...]

Ik heb het helaas niet voor elkaar gekregen en ben er dan ook mee gestopt om te proberen.

Het ging mij uiteindelijk enkel om het maandverbruik. Dit kan ik ook via de portal van mijn energieleverancier bekijken.
Ik heb het opgelost de kabel was niet geschikt voor een Landis E360. Hiervoor had ik een ISKRA AM550.

Dus ik heb hem open gemaakt en een 1K weerstand tussen +5v en RXD geplaatst. Ook zit er een bestaande weerstand (10K) tussen de RTS en RXD.

Nu werkt het als een zonnetje

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• Burn_and_Fire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:26
Nickkie55 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:03:
[...]

Ik heb het opgelost de kabel was niet geschikt voor een Landis E360. Hiervoor had ik een ISKRA AM550.

Dus ik heb hem open gemaakt en een 1K weerstand tussen +5v en RXD geplaatst. Ook zit er een bestaande weerstand (10K) tussen de RTS en RXD.

Yes! Ook die 1k weerstand er bij gesoldeerd. Nu werkt het weer. Ik had de exact dezelfde overstap van een ISKRA AM550 -> Landis E360. Hoe ben je hier achter gekomen dat dit het moest zijn?

• Nickkie55
Burn_and_Fire schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:55:
[...]

Yes! Ook die 1k weerstand er bij gesoldeerd. Nu werkt het weer. Ik had de exact dezelfde overstap van een ISKRA AM550 -> Landis E360. Hoe ben je hier achter gekomen dat dit het moest zijn?
Avondje googelen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:37

vliegnerd

Nintendo fan.

Vandaag DSMR reader (ualex73 docker versie) geinstalleerd op mijn htpc (Intel NUC met N2830) en een raspberry pi in de meterkast gehanden dezelfde image in CLIENT mode. (Althans dat is het plan, ik draai nu even een python script in een screen om de telegrammen door te sturen).

Dat werkt prima. Hulde voor de ontwikkelaars.

MAAR: Mijn Landis Gyr E360 DSMR 5 stuurt orde 1000 telegrammen per uur. Na twee uurtjes testen zijn er al 4400 telegrammen opgeslagen.

Het is nu even leuk dat ik redelijk real-time kan zien wat er gebeurt als ik iets aan/uit zet, maar het zijn ook veel API calls voor mijn HTPC, en veel data om op te slaan.

Zou het helpen om bijvoorbeeld 1 telegram per 10 seconde op te sturen en de rest gewoon weg te gooien???

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:10
vliegnerd schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:41:
Vandaag DSMR reader (ualex73 docker versie) geinstalleerd op mijn htpc (Intel NUC met N2830) en een raspberry pi in de meterkast gehanden dezelfde image in CLIENT mode. (Althans dat is het plan, ik draai nu even een python script in een screen om de telegrammen door te sturen).

MAAR: Mijn Landis Gyr E360 DSMR 5 stuurt orde 1000 telegrammen per uur. Na twee uurtjes testen zijn er al 4400 telegrammen opgeslagen.

Het is nu even leuk dat ik redelijk real-time kan zien wat er gebeurt als ik iets aan/uit zet, maar het zijn ook veel API calls voor mijn HTPC, en veel data om op te slaan.

Zou het helpen om bijvoorbeeld 1 telegram per 10 seconde op te sturen en de rest gewoon weg te gooien???
Als je 1000 datagrammen per uur krijgt, is er iets mis. DSMR5 geeft er 1 per s, dus 3600 per uur. Het lijkt erop dat je systeem er zelf al een aantal weggooit :)

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:51
vliegnerd schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:41:

In dame reader kan je instellen om de hoeveel seconden hij een bericht verwerkt van je slimme meter.

https://dsmr-reader.readt...ings.html#custom-settings

Ik heb ook elke seconde een bericht. Maar zo ingesteld dat hij er maar 1 per 10 seconden verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midget1234
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-10 20:15
Dit is raar; ik heb een raspberry pi aan mijn slimme meter gehangen (met volgens mij een goede kabel) en nu krijg ik in Home Assistant wel alle 'entities' te zien maar geen enkele waarde. Mijn slimme meter is een Landis&Gyr E360 die werkt met dsmr 5.

Het lijkt wel of de koppeling 'half' werkt...

Iemand enig idee ?

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmh1978
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-10 23:34
Na dagen Googlen ga ik hier om hulp vragen. Ik probeer mijn Landis E360 met DSMR 5.0 uit te lezen op een Raspberry Pi Zero W met Python 3.7.

Met cu gaat dit prima.
code:
1
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none

Maar met Python 3.7 en serial gaat dit nog niet. Dan krijg ik onderstaande terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPutETij7pYPDO3y5CcJz0yeCOA=/f/image/2iUzzoH7e7bi9pBrU3C81DC2.jpg

Een uitsnede van de code die ik gebruik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
import serial

ser = serial.Serial()
ser.baudrate = 115200
ser.bytesize=serial.EIGHTBITS
ser.parity=serial.PARITY_NONE
ser.stopbits=serial.STOPBITS_ONE
ser.xonxoff=0
ser.rtscts=0
ser.timeout=20
ser.port="/dev/ttyUSB0"

p1_teller = 0
stack = []

ser.open()

while p1_teller < 26:
    line_raw = ser.readline()
    line = line_raw.decode('utf-8', 'ignore').strip()
    print(line)
    stack.append(p1_line)

print(stack)

ser.close()

Als bronnen heb ik naar de code gekeken van https://github.com/gejanssen/slimmemeter-rpi en https://github.com/nrocco/smeterd

Als iemand mij kan helpen, graag.

[ Voor 7% gewijzigd door hmh1978 op 23-03-2020 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 22:35
hmh1978 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:49:
Na dagen Googlen ga ik hier om hulp vragen. Ik probeer mijn Landis E360 met DSMR 5.0 uit te lezen op een Raspberry Pi Zero W met Python 3.7.

Met cu gaat dit prima.
code:
1
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none

Maar met Python 3.7 en serial gaat dit nog niet. Dan krijg ik onderstaande terug.

[Afbeelding]

Een uitsnede van de code die ik gebruik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
import serial

ser = serial.Serial()
ser.baudrate = 115200
ser.bytesize=serial.EIGHTBITS
ser.parity=serial.PARITY_NONE
ser.stopbits=serial.STOPBITS_ONE
ser.xonxoff=0
ser.rtscts=0
ser.timeout=20
ser.port="/dev/ttyUSB0"

p1_teller = 0
stack = []

ser.open()

while p1_teller < 26:
    line_raw = ser.readline()
    line = line_raw.decode('utf-8', 'ignore').strip()
    print(line)
    stack.append(p1_line)

print(stack)

ser.close()

Als bronnen heb ik naar de code gekeken van https://github.com/gejanssen/slimmemeter-rpi en https://github.com/nrocco/smeterd

Als iemand mij kan helpen, graag.
Ik heb ook een Landis E360, maar gebruik een ander script, en heb de volgende afwijkende parameters, misschien het proberen waard:

code:
1
2
SER.bytesize = serial.SEVENBITS
SER.parity = serial.PARITY_EVEN

N.B. Script wat ik als basis heb gebruikt:
https://github.com/dschutterop/dsmr/blob/master/dsmr.py

Heb deze als service op een RPi 4B draaien. Zonder MQTT, rechtstreeks naar InfluxDB, met wat data conversies om deze data in de juiste vorm in Influx te krijgen...

[ Voor 8% gewijzigd door DFKT op 25-03-2020 12:12 ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Laatst online: 20:29

The Executer

Lekker belangrijk!

Afgelopen maandag heb ik de nieuwe meter geinstalleerd gekregen! Het is de Landis+Gyr E360 geworden. Nu heb de seriële kabel erbij gepakt, deze lijkt bruikbaar te zijn. De meter heeft een RJ12 aansluiting, stekker is 3-aderig aangesloten op pin 2, 3 en 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRd_rbHBa6SRR-Qx25LUmcmBlx0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xGYygDWpolQPQRq0vcgTcX0.jpg?f=fotoalbum_medium

De andere kant heeft een D-sub 9 connector. Ik heb de thinclient met wat graven ook teruggevonden, en mijn vermoeden is bevestigd: Deze heeft nog een COM-poort. Ik ga eens kijken hoever ik kom met Damn Small Linux (Ding is maar 400Mhz, 256MB RAM).

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan.S
  • Laatst online: 11:06
The Executer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:03:
Afgelopen maandag heb ik de nieuwe meter geinstalleerd gekregen! Het is de Landis+Gyr E360 geworden. Nu heb de seriële kabel erbij gepakt, deze lijkt bruikbaar te zijn. De meter heeft een RJ12 aansluiting, stekker is 3-aderig aangesloten op pin 2, 3 en 5.

[Afbeelding]

De andere kant heeft een D-sub 9 connector. Ik heb de thinclient met wat graven ook teruggevonden, en mijn vermoeden is bevestigd: Deze heeft nog een COM-poort. Ik ga eens kijken hoever ik kom met Damn Small Linux (Ding is maar 400Mhz, 256MB RAM).
Mogelijk moet je nog een 2 kOhm weerstand plaatsen, Bij de E350 tenminste wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfzriZ6VXj34uPQlUS5jne4P-wc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1RHk4SFCtA69igQfQSyYSN3O.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnVBN72LYhlv0_cM-i9jCJoRrNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYEEcFXOcrbCDHvf7JeheULt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 01:24

NBK

Weercam-Avatar

Ik had een Iskra MT 382 slimme meter uit 2012 en die werkte perfect met mijn TTL RS-232 naar ethernet converter en een SN7404.

Maar omdat ze destijds de gasmeter waren vergeten heb ik nu een nieuwe slimme meter gekregen van het type Landis + Gyr E360.

En nu krijg ik de boel niet meer werkend.

Ik heb de instellingen van de com-poort al veranderd naar 115200 8N1.

edit:
Ik heb al geprobeerd met een 10K weerstand tussen CTS en de RTS op de meter. Ik heb de RTS met 10K aan de VCC gehangen. Ik zie wel 30mA stroom gaan lopen.
Ik zat scheef te kijken op m'n meter denk. Met VCC direct aan de RTS loopt er 7mA dus met die 10k ertussen zal het eerder 0,03mA geweest zijn :X

Maar ik zie (nog steeds) geen telegram. Zowel met mijn 7404 er nog tussen als zonder de 7404 maar met RxD met een 1k weerstand naar de VCC.
Wat is in godsnaam het juiste schema voor die klote E360... Ik ben inmiddels in staat om m'n netbeheerder op te bellen en m'n oude meter weer terug te vragen...
Waarom moet die standaard nou weer gewijzigd... alsof die 9600 baud niet genoeg was voor een telegram met 100 karakters. En waarom heb ik dit gekut altijd...

edit:
Op m'n oude scope zie ik wel wat digitale rommel op de lijn dus er lijkt wel wat data verstuurd te worden. Maar moet dit dan nog geinverteerd of juist niet?

edit:
Inmiddels wel ontdekt dat de digitale ruis na de 7404 weg is dus die ruis is niet sterk genoeg om doorgelaten te worden als data. En ik snap niet dat de request volgens de specs 5V als signaal moet hebben maar eigenlijk maximaal 30mA kan hebben. Met een 10K weerstand blijf ik netjes onder die 30mA (28) maar heb ik een spanningsval van 3,8V..

edit:
OK, 10K tussen VCC en TxD en 1k tussen vcc en RTS geeft wel een signaal na de 7404 maar totaal onbegrijpelijke output op telnet... toch niet inverteren dus?

edit:
Ook niet, zonder inverteren ook alleen maar onbegrijpelijke tekst. Is die 7404 niet geschikt voor 115k2?

edit:
Blijkbaar moet de SN7404 70Mbit aan kunnen dus dat is het ook niet :'(
Kan het kloppen dat het er op lijkt dat de nieuwe meter iedere seconde een telegram stuurt?

Inverter er maar weer tussen gezet. Nog steeds onverstaanbare tekst. In rust in de ingang van mijn TTL naar ethernet nu 5 volt en data trekt hem naar 0V. Dat zou moeten kloppen toch?

[ Voor 45% gewijzigd door NBK op 25-05-2020 19:20 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-10 18:12
Vraagje ( als het niet het juiste topic is hoor ik dat uiteraard graag ) , ik heb sinds afgelopen maandag een slimme meter. De slimme meter zelf is een Landis Gyr E360 en de Slimme gasmeter een Flonindan Uniflo G4SRT. Echter zie ik op de slimme gas meter gewoon een actuele verbruiksstand staan, echter op de slimme meter zelf laat hij het nummer van de slimme gasmeter zien, maar hij staat vervolgens nog steeds op meterstand 000000. Ik al geprobeerd de rode knop op de gasmeter een tijd in te drukken, zodat hij opnieuw gaat koppelen, na een paar seconden krijg ik dan de melding: "koppelen geslaagd" te zien, echter veranderd er op mljn slimme meter nog niks. Kan ik hier zelf nog wat mee, of moet ik het bij Stedin ( de netleverancier ) aankaarten? Overigens heb ik P1 Monitor ook aangesloten, maar daar zie ik dan uiteraard ook geen gasverbruik

[ Voor 6% gewijzigd door GertJan2012 op 27-06-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
GertJan2012 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:38:
Vraagje ( als het niet het juiste topic is hoor ik dat uiteraard graag ) , ik heb sinds afgelopen maandag een slimme meter. De slimme meter zelf is een Landis Gyr E360 en de Slimme gasmeter een Flonindan Uniflo G4SRT. Echter zie ik op de slimme gas meter gewoon een actuele verbruiksstand staan, echter op de slimme meter zelf laat hij het nummer van de slimme gasmeter zien, maar hij staat vervolgens nog steeds op meterstand 000000. Ik al geprobeerd de rode knop op de gasmeter een tijd in te drukken, zodat hij opnieuw gaat koppelen, na een paar seconden krijg ik dan de melding: "koppelen geslaagd" te zien, echter veranderd er op mljn slimme meter nog niks. Kan ik hier zelf nog wat mee, of moet ik het bij Stedin ( de netleverancier ) aankaarten? Overigens heb ik P1 Monitor ook aangesloten, maar daar zie ik dan uiteraard ook geen gasverbruik
Ik had gedeeltelijk hetzelfde probleem. De gasmeter koppelde niet met de elektrameter maar ook de standen werden niet doorgegeven.
Er werd aanvankelijk door Stedin gezegd dat ik twee weken moest wachten, maar na een maand hebben ze de elektrameter vervangen en nu werkt het ineens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Is er een P1 kabel voor de Landis+Gyr E360 op de markt?

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

GerritGekke schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:46:
Is er een P1 kabel voor de Landis+Gyr E360 op de markt?
Je hebt niets ondernomen om antwoord te vinden op deze vraag. Zoek maar op met Google. Eerste hit is je antwoord.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Sircuri schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:19:
[...]

Je hebt niets ondernomen om antwoord te vinden op deze vraag. Zoek maar op met Google. Eerste hit is je antwoord.
Je bent wel snel in je oordelen, niet bepaald een fraaie eigenschap.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben leek op dit gebied. Ik zoek een standaard kabel, niet een waar ik zelf nog een weerstand o.i.d. moet plaatsen. De E360 is afwijkend van de E350.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

GerritGekke schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:59:
[...]

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben leek op dit gebied. Ik zoek een standaard kabel, niet een waar ik zelf nog een weerstand o.i.d. moet plaatsen. De E360 is afwijkend van de E350.
Je hebt een jaar geleden dezelfde vraag in dit topic gesteld. Je hebt toen antwoorden gekregen en blijkbaar weet je niet hoe je daarmee verder moet komen. Als je dat had aangegeven had je al een ander antwoord gehad.
Ik begrijp de reactie van Sircuri wel. Als je wat meer info geeft wat je in het tussenliggende jaar zelf al hebt gevonden en wat je verder geprobeerd hebt, krijg je allicht meer hulp.

Edit:
Je hebt het toch voor elkaar gekregen dat mensen voor je gaan zoeken blijkbaar. Deze verkoper op Ali heeft een kabel die geschikt zou moeten zijn voor de Landis Gyr E360.

[ Voor 12% gewijzigd door JanPedaal op 13-10-2020 09:54 . Reden: Ali toegevoegd ]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

GerritGekke schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:59:
[...]

Je bent dan wellicht een leek op het gebied van de slimme meter en dat neem ik je ook niet kwalijk en wil je daar graag bij helpen. Je bent alleen geen leek hier op Tweakers en je moet ondertussen toch weten dat we een bepaalde maten van eigen inspanning verwachten voordat je een vraag op dit forum zet. DAAR reageerde ik op.
Niets uit je vraag kan ik opmaken of en wat je zelf al gedaan hebt om antwoord te vinden. Dat is dan weer geen fraaie eigenschap van jou (als we toch met modder gaan gooien... iets met pot/ketel en zwart).

edit: Verder ben ik ook even gaan google-en en zie inderdaad op meer plekken staan dat deze meter kennelijk afwijkt van bijvoorbeeld het type E350. Het lijkt er toch op dat je bent aangewezen op enige soldeer skills om zelf iets in elkaar te zetten.

edit2: @rwanrooy Werkt jouw hardware met deze E360 type, want dan is @GerritGekke wellicht ook geholpen?

edit3: @JanPedaal tja, zijn we inderdaad toch aan het zoeken geslagen.....

[ Voor 19% gewijzigd door Sircuri op 13-10-2020 09:59 . Reden: ff wezen google-en ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-10 16:14
Sircuri schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Je bent dan wellicht een leek op het gebied van de slimme meter en dat neem ik je ook niet kwalijk en wil je daar graag bij helpen. Je bent alleen geen leek hier op Tweakers en je moet ondertussen toch weten dat we een bepaalde maten van eigen inspanning verwachten voordat je een vraag op dit forum zet. DAAR reageerde ik op.
Niets uit je vraag kan ik opmaken of en wat je zelf al gedaan hebt om antwoord te vinden. Dat is dan weer geen fraaie eigenschap van jou (als we toch met modder gaan gooien... iets met pot/ketel en zwart).

edit: Verder ben ik ook even gaan google-en en zie inderdaad op meer plekken staan dat deze meter kennelijk afwijkt van bijvoorbeeld het type E350. Het lijkt er toch op dat je bent aangewezen op enige soldeer skills om zelf iets in elkaar te zetten.

edit2: @rwanrooy Werkt jouw hardware met deze E360 type, want dan is @GerritGekke wellicht ook geholpen?

Mijn adapter (met display) werkt op alle E350 en E360 types met DSMR4.2 / 5 en ESMR5. De adapter zonder display werkt ook op de ESMR2.0/2.2 versies omdat dit protocol iets afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Sircuri schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Na wat Googlen en rond bellen ben ik er achter gekomen dat er een pull up weerstand in moet, 1k variant. Als ik dan weer Google op “p1 kabel pull ip 1k”, zie ik dat deze kabels ook te koop zijn. Bedankt voor de snelle reply’s oOo

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remirz
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-08-2021
[~AUijtdehaag

Domoticz heb ik alleen geïnstalleerd om te kijken of de hardware in orde was.
Ik draai mijn domotica op home assistant, het is de bedoeling dat ik daar mijn meter ook mee ga uitlezen.
De vraag is hoe doe ik dat :X

Hardware:
RPI 4
Pi POE hat
P1 kabel:https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel
Meter: Landis+ Gyr e360

[ Voor 4% gewijzigd door Remirz op 21-11-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:13
Ik ben een vriend aan het helpen om zijn P1 meter uit te lezen. Hij heeft deze kabel gekocht https://www.nodo-shop.nl/nl/home/210-p1-meter-usb-kabel.html. Maar kreeg hem niet werkend met zijn pi. Laatste naar hem toe gegaan om te helpen maar ik kan hem ook niet uitlezen met mijn laptop. Voor de zekerheid de weerstand die tussen de datalijn en vcc zit los gehaald dit leverde niks op. Ook weerstand van 2.2k ohm aangepast naar 1k ohm.

Wat ik ook deed ik kreeg geen data uit de meter. Voor de zekerheid de kabel maar mee naar mijn huis genomen en hier blijkt hij het prima te doen. Wij beide hebben een ESMR 5.0 meter dus dat is gelijk.

Zijn meter: Landis + Gyr E360

Mijn meter: Sagemcom T210-D ESMR5

Alles wat ik online vind is dat zijn meter op de zelfde manier uit de lezen is als mijn meter. Heeft iemand een P1 meter werkend met de Gyr E360 ?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bortek
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-02-2021
Good evening!

One can spend hours reading this interesting forum but still having question. :)

I am struggling to get readings from my newly installed E360 meter. I am getting the readings and they are meaningful but CRC checksum is for some reason is not matching.

The cable wiring and software I am using is from this project

https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader

I already have some ideas about tuning the resistors down to 1Kohm. But would like your suggestion if there is anything else I should try? Could it be that the CRC checksum algorithm is different for DSRM5 protocol than for the older ones?

Also another perhaps little off topic question for those having E360 in NL/BG countries. Do you guys get the data all the time from P1? We here in Sweden are having a buggy firmware in E360 which stops the data sending after several hours and only a hard restart of the meter (and the whole household) fixes the issue. I wonder if you have the same buggy firmware or is it only country specific.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:36
Hoi allemaal,

Ik heb net een hoop gelezen hier. maar ik weet nu nog niet goed wat nu de oplossing voor mij is.
Als ik mag gokken. Een stekkertje gewoon niet geschikt, of weerstandje niet goed (kort door de bocht), of geinverteerd... wat mij betreft kan het allemaal.

Ik heb een P1 usb kabel tijden gebruikt voor de Landis Gyr E350. Geen issue. Uitlezen via Home Assistant ging prima.
Vorige week is deze meter omgewisseld voor een Landis Gyr E360. Je raad het al. geen goede metingen meer. allemaal CRC fouten (zegt home assistant)

P1 chip = FTDI PT232RL

De P1 kabel heeft een 4 aderige telefoonstekker aan het einde, waarvan er 3 aangesloten zijn.
Ik lees hier en daar dat dit 6 polig moet zijn voor de E360. Klopt dit?

Ik heb de USB P1 kabel open gemaakt. Er zit een weerstand tussen de 5V en RXD. Ik denk 1K (ben geen wonder hierin, maar de web-tool zei dat het 1K was. Zie afbeelding) Br-Zw-Zw-Br-Br
Van wat ik heb gelezen hier, is dit al juist. Of moet er nog een 10K bij?. Geen idee. Als iemand mij dit kan bevestigen of kunnen uitleggen, dan soldeer ik dat spul er wel in... Of wat ik ook goed vind is iets wat lichte sturing waar ik een geschikte P1 kabel kan vinden. gevonden op ali via een link in dit forum :)
Maar, ik wacht nog wel even de reacties af voor ik iets koop. Als het simpel is als een weerstandje. Ik moet toch nog wat bestellen bij conrad.

Alvast hartelijk bedankt mocht iemand reageren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTQfPWy7VSK5HZrfpn2uXLLn-hk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSLbLVZXPE0aBwNmhrd0DcCo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTR1Mv9yZMGSkrFPMWK0jIGnkss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxDhXQkCf2bXEj9GtPj0fUXx.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 16-02-2021 01:15 ]

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:36
edterbak schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:51:
Hoi allemaal,

Ik heb net een hoop gelezen hier. maar ik weet nu nog niet goed wat nu de oplossing voor mij is.
Als ik mag gokken. Een stekkertje gewoon niet geschikt, of weerstandje niet goed (kort door de bocht), of geinverteerd... wat mij betreft kan het allemaal.

Ik heb een P1 usb kabel tijden gebruikt voor de Landis Gyr E350. Geen issue. Uitlezen via Home Assistant ging prima.
Vorige week is deze meter omgewisseld voor een Landis Gyr E360. Je raad het al. geen goede metingen meer. allemaal CRC fouten (zegt home assistant)

P1 chip = FTDI PT232RL

De P1 kabel heeft een 4 aderige telefoonstekker aan het einde, waarvan er 3 aangesloten zijn.
Ik lees hier en daar dat dit 6 polig moet zijn voor de E360. Klopt dit?

Ik heb de USB P1 kabel open gemaakt. Er zit een weerstand tussen de 5V en RXD. Ik denk 1K (ben geen wonder hierin, maar de web-tool zei dat het 1K was. Zie afbeelding) Br-Zw-Zw-Br-Br
Van wat ik heb gelezen hier, is dit al juist. Of moet er nog een 10K bij?. Geen idee. Als iemand mij dit kan bevestigen of kunnen uitleggen, dan soldeer ik dat spul er wel in... Of wat ik ook goed vind is iets wat lichte sturing waar ik een geschikte P1 kabel kan vinden. gevonden op ali via een link in dit forum :)
Maar, ik wacht nog wel even de reacties af voor ik iets koop. Als het simpel is als een weerstandje. Ik moet toch nog wat bestellen bij conrad.

Alvast hartelijk bedankt mocht iemand reageren.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb net via mijn laptop > putty de usb P1 uitgelezen. Ik zie fouten in de telegram denk ik. Regels die ineens verspringen, karakter die niet klopt. Als voorbeeld, zie regel 27, 86, 137. Ik denk dat zo ieder telegram een foutje bevat.

Dit is wat ik zie.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(210218144950W)
0-0:96.!.1(4530303637303035353739383436313230)
1-0:1.8.1(000172.758*kWh)
1-0:1.8.2(000155.666*kWh)
0:2.8.1(000000.476*kWh)
1-0:2.8.2(000002.749*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(00.000*kW)
1-0:2.7.0(00.260*kW)
0-0:96.7.21(00009)
0-0:96.7.9(00002)
1-0:99.97.0(1)(0-0:96.7.19)(000101010000W)(0000059511*s)
1-0:32.32.0(00006)
1-0:52.32.0(00008)
1-0:72.32.0(00008)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.0()
1-0:32.7.0(233.1*V)
1-0:52.7.0(231.0*V)
1-0:72.7.0(232.6*V)
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:51.7.0(003*A)
1-0:71.7.0(000*A)
                        1-0:21.7.0(00.155*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.189*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.604*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303339303031373636373635313137)
0-1:24.2.1(210218144503W)(03181.015*m3)
!9CA0
/XMX5LGF0010455798461

0-0:1.0.0(210218144951W)
0-0:96.1.1(4530303637303035353739383436313230)
1-0:1.8.1(000172.758"kWh)
1-0:2.8.1(000000.476*kWh)
1-0:2.7.0(00.262*kW)
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19)(000101010000W)(0000059511*s)
1-0:32.7.0(233.1*V)
1-0:72.7.0(232.7*V)
1-0:21.7.0(00.155*kW)
1-0:61.7.0(00.188*kW)
1-0:42.7.0(00.605*kW)
!9B22
/XMX5LGF001055798461

0-0:1.0.0(210218144952W)
1-0:1.8.2(000155,666*kWh)
1%0:2.7.0(00.260*kW)
1-0:99.97.0(1)(0-0:96.7.19)(000101010000W)(0000059511*s)
1-052.36.0(00000)
0-0:86.13.0()
1-0:32.7.0(233.0*V)
1-0:52.7.0(230.9*V)
1-0:72.7.0(232.6*V)
1-0:31.7.0(00*A)
1-0:21.7.0(00155*k)
1-0:42.7.0(00.604*kW)
0-1:24.2.1(21021814450;W)(03181.015*m3)
!65C3
/XMX5LGF0010455798461

0-0:1.0.0(210218144953W)
0-0:9614.0(0002)
1-0:2.7.0(00.259*kW)
1-0:99.97.0(1)(0-0:96.7.19)(00010101000W)(0000059511*s)
1-0:72.32.0(00008!
1-0z32.36.0(00080)
1-0:32.7.0(233.0*V)
1-0:72.7▒0(232.6*V)
1-0:21.7.0(00.156*kW)
1-0:42.7.0(0.603*kW)
!DB85
/XMX5LGF0010455798461

Dit is met deze instelling.
Baudrate = 115200
Data bits = 8
Parity = None
Stop bits = 1
RTS/DTR

Iemand een idee? Defecte kabel? Of user error ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:26
Vandaag mijn P1 hulpje binnen gekregen van EPS8266Thingies maar ik krijg geen data in Domoticz. De ESP heeft het IP adres 192.168.68.129 en ik heb poort 8088 ingevuld bij TCP port onder devices. Daarnaast bij config het IP adres van mijn domoticz server 192.168.68.105 met poort 8080. Bij unitnr het IDX nummer van de hardware p1 smart meter met lan interface uit domoticz.

Betreft trouwens een Landis Gyr+ E360 meter.

Domoticz geeft netjes aan dat er verbinding is:
2021-03-16 19:40:46.107 Status: P1MeterTCP: attempt connect to 192.168.68.129:8088
2021-03-16 19:40:46.118 Status: P1MeterTCP: connected to: 192.168.68.129:8088

En de log van de P1 meter geeft netjes oplopende data weer:
13496859 : T1: 2337.532 - T2: 2028.214 - Huidig: 0.759 - G: 1138.299

Ik krijg geen nieuwe devices zichtbaar in mijn devicestab in domoticz. Loop nu dus vast.. Iemand die mij verder kan helpen?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:27

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Kan iemand mij verder helpen. Ik heb via cu gewoon leesbare data op een E360 met deze twee commando's.
code:
1
2
cu -l /dev/ttyUSB_P1 -s 115200 --parity=none
cu -l /dev/ttyUSB_P1 -s 115200 --parity=even

Maar domoticz kan er geen chocola van maken en zit constant foutmeldingen uit te spugen. Moet ik toch de kabel openmaken en kijken naar de weestandjes?

Domoticz
code:
1
2
3
4
2021-07-05 19:46:14.509 P1: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.2(001686.׷9*뗨)" is not a number
2021-07-05 19:46:18.787 P1: Dismiss incoming - value in line "1-0:61.7.0(00ΰ24*뗩" is not a number
2021-07-05 19:46:22.459 Status: P1: Meter reports as ESMR 5.0
2021-07-05 19:46:24.995 P1: Dismiss incoming - message oversized

cu
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
1-0:22.7.0(00.000*kw)
1-0:42.7.0(00>000:{w9
0-1:96.1.0(4xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
0-1:24.2.1(210705213503S)(06166.111*m3)
!6097
/XMX5LgF0010443212986

0-0:1.0.0(210705213637S)
0-0:96.1.1(xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx)
1-0:1.8.1(006266.031*kWh)
1-0:1.8.2(006774.323*kWh)
1-0:2.8.1(000827.061*kWh)
1-0:2.8.2(001686.779*kWh)
1-0:1.7.0(00.490:kW)
1-0:2.7.0(00.000*kw)
0-0:96.7.21(00008)
0-0:96.7.9(00003)
1-0:99.97.0(2)(0-0:96.7.19)(000101010000W)(0000000444*s)(181023070600S)(0000000257*s)
1-0:32.32.0(00029)
1-0:52.32.0(00054)
1-0:72.32.0(00027)
1-0:32.7.0(231.9*V)
1-0:52.7.0(235.2*V9
1-0:72.7.0(232.9*V)
1-0:31>7.0(001*A9
1-0:51.7.0(001*a)
1-0:21.7.0(00.090*kW)
1-0:41.7.0(00.368*{W)
1-0:61.7.0(00.033*kW)
1-0:22.7.0(00.000:kW)
1-0:42.7.0(00.000*{W)
0-1:96.1.0(xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx)
0-1:24.2.1(210705213503S9(06166.111:}3)
!0ABA
/XMX5LgF0010443212986

P.S. even mijn EAN eruit gestript.
PS.2 De data met parity=none ziet er beter uit. Maar heb de verkeerde geplakt zie ik.
P.S.3 Ik draai domoticz in een docker container op IOTStack, maar heb wel de juiste poort doorgegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door imdos op 05-07-2021 21:54 . Reden: edits ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:27

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

iMars schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 01:49:
[...]

Heb je het als device doorgegeven, of als volume? Ik had in het verleden ook dit soort issues met het doorgeven van een usb-serial device. In plaats van als device te mappen, had ik de /dev folder als ro gemapt waarna ik de /dev/tty-whatever wel kon uitlezen.

(een van de vele redenen dat ik overgestapt ben naar netwerk readers ;) )
Als device. Ik heb voor de zekerheid nog mijn P1 kabel ook omgeprikt, zodat die rechtstreeks naar de Pi3B gaat ipv via een powered USB-hub.

Maar het gaat ook fout als ik met python of ser2net de data via TCP aanbied. Echt raar.

Update; ik ben wat gaan snuffelen en vond dit topic. Lijkt een probleem met de E360 te zijn. Moet ik toch morgen even de kabel gaan openmaken en gaan pielen met wat (extra) weerstanden of condensatoren.

Update 2: De E360 is een lastiger meter en had inderdaad een extra weerstandje nodig.
Source: Burn_and_Fire in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

[ Voor 26% gewijzigd door imdos op 21-07-2021 07:22 . Reden: E360 update ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:15

iMars

Full time prutser

imdos schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:18:
[...]

Als device. Ik heb voor de zekerheid nog mijn P1 kabel ook omgeprikt, zodat die rechtstreeks naar de Pi3B gaat ipv via een powered USB-hub.

Maar het gaat ook fout als ik met python of ser2net de data via TCP aanbied. Echt raar.

Update; ik ben wat gaan snuffelen en vond dit topic. Lijkt een probleem met de E360 te zijn. Moet ik toch morgen even de kabel gaan openmaken en gaan pielen met wat (extra) weerstanden of condensatoren.

Update 2: De E360 is een lastiger meter en had inderdaad een extra weerstandje nodig.
Source: Burn_and_Fire in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"
Voor mij de reden geweest om van USB af te stappen (nu helemaal nu mijn server op zolder staat ;) )

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-07 17:04
Nickkie55 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:03:
[...]

Ik heb nu het zelfde probleem na mijn verhuizing ook van iskra am550 naar een Landis Gyr E360 meter gegaan.

nu heb ik wel wat verstand van elektronica maar solderen nog nooit gedaan. hoe en waar precies moet de weerstand nu komen.

ik zal een nieuwe kabel bestellen waar ik mee aan de slag ga.

al vast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
klaaspiet schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:27:
[...]

Ik heb nu het zelfde probleem na mijn verhuizing ook van iskra am550 naar een Landis Gyr E360 meter gegaan.

nu heb ik wel wat verstand van elektronica maar solderen nog nooit gedaan. hoe en waar precies moet de weerstand nu komen.

al vast bedankt.
Ik heb zo geen foto van de binnenkant maar als je de bestaande kabel even demonteert en hiervan een foto maakt, dan kan ik wel aangeven waar je de weerstand moet solderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:17
Net van Stedin een nieuwe slimmer meter gekregen en het is de Landis+Gyr E360 SMR5.0. Zoals al meer besproken in dit topic heeft deze slimme meter een afwijking waardoor een "gewone" P1-USB kabel niet werkt. Er dient een 1k pull-up weerstand gesoldeerd te zitten tussen de +5v en RXD. Voor de mensen die dezelfde meter hebben (of gaan krijgen) heb ik de resultaten van mijn zoektocht bij elkaar gezet:

eijlander.nl zegt een P1-USB kabel te verkopen met een 1k pull-up weerstand en inverted RXD. Heb ik niet getest maar zou moeten werken met een E360 SMR5.0.

Onze vrienden bij Ali Express claimen een kabel te hebben die compatible is met de E360 maar er word niks gerept over een 1k pull-up weerstand. YMMV.

Onze eigen @rwanrooy heeft slimme wifi gateways te koop in de versies zonder display en met display. Deze staan ook in de V&A.

En natuurlijk @iMars welke samen met Home Assistant de SlimmeLezer+ heeft ontwikkeld. De levering van nieuwe slimmelezer+ is op dit moment wat lastig.

Voor zover mijn onderzoek google-fu uitwijst, werken deze producten met de E360 SMR5.0 en kunnen zelf parasitair aangesloten worden op je P1 poort. Geen gedoe met extra USB-C stroomkabeltjes of iets dergelijks.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.S
  • Laatst online: 11:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGis3IEbaYZiQVC9rsuiCBH8Qx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBz1ytkNOTunNBIMtpV9kQv4.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zonder solderen is een weerstand te plaatsen.
klaaspiet schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:27:
[...]

al vast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Warbringer schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:18:

Onze vrienden bij Ali Express claimen een kabel te hebben die compatible is met de E360 maar er word niks gerept over een 1k pull-up weerstand. YMMV..
Ik heb voor zowel mijzelf als voor familie en vrienden voor verschillende meters een kabeltje bij Aliexpress gekocht en tot nu toe hebben ze allemaal nog gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Ik heb gesproken met Robbshop; De kabel die zij aanbieden werkt niet samen met de Landis+Gyr E360 SMR 5.0 (en ook niet met de Sagemcom XS210) en dat staat ook netjes aangegeven bij de productomschrijving. Ze kunnen via hun leverancier geen kabels inkopen die wel geschikt zijn helaas. Misschien in de toekomst.

Ook heb ik Cedel gesproken die deze kabel aanbieden. In de omschrijving staat dat deze DSMR3, 4 en 5, SMR en ESMR meters ondersteund in zowel Nederland als België. Ik heb de vraag gesteld of deze kabel inderdaad een pull-up weerstand heeft tussen de +5V en RXD lijn. De reactie van hun hardware engineers was als volgt
Het toevoegen van een extra weerstand is niet de oplossing; het probleem is dat er storing optreedt bij het uitlezen van de E360. Dit zou bijvoorbeeld kunnen komen door de RF zender die interfereert met de P1 poort. We kunnen dit echter hardware matig oplossen en gaan hier ook een speciale P1 USB kabel voor maken (specifiek voor de E360). Deze nieuwe P1 USB kabel zal 24,95 euro gaan kosten.
Ik heb nog niemand in dit topic een woord horen reppen over RF-interferentie bij de E360. Misschien dat iemand met een E360 en een (zelfgemaakte?) kabel hier een uitspraak over wil doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Warbringer schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:20:
Ik heb gesproken met Robbshop; De kabel die zij aanbieden werkt niet samen met de Landis+Gyr E360 SMR 5.0 (en ook niet met de Sagemcom XS210) en dat staat ook netjes aangegeven bij de productomschrijving. Ze kunnen via hun leverancier geen kabels inkopen die wel geschikt zijn helaas. Misschien in de toekomst.

Ook heb ik Cedel gesproken die deze kabel aanbieden. In de omschrijving staat dat deze DSMR3, 4 en 5, SMR en ESMR meters ondersteund in zowel Nederland als België. Ik heb de vraag gesteld of deze kabel inderdaad een pull-up weerstand heeft tussen de +5V en RXD lijn. De reactie van hun hardware engineers was als volgt

[...]

Ik heb nog niemand in dit topic een woord horen reppen over RF-interferentie bij de E360. Misschien dat iemand met een E360 en een (zelfgemaakte?) kabel hier een uitspraak over wil doen?
Ik heb dezelfde slimme meter (Landis+Gyr E360 SMR 5.0) en ben hier ook tijdje naar op zoek geweest.
Uiteindelijk heb ik de P1 kabel van SOS solutions besteld: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel

Werkt prima icm home assistant (direct inpluggen op de raspberry pi), nog geen problemen mee gehad 👍 Later heb ik er nog de P1 splitter van iungo tussen gezet: https://www.robbshop.nl/p1-splitter-slimme-meter-iungo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
E360 heb ik ook al verschillende keren voorbij zien komen (ook uit Zweden overigens) en met een pull-up weerstand werkt het gewoon.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-07 17:04
Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.2(000289&772*kWh)" is not a number
2021-11-04 19:39:59.364 P1-Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:61.7.0(00.94*kW)" is not a number
2021-11-04 19:40:01.067 P1-Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.1(000431.28"*kWh)" is not a number

ik krijg deze foutmeldingen met een kabel van

eijlander.nl zegt een P1-USB kabel te verkopen met een 1k pull-up weerstand en inverted RXD. Heb ik niet getest maar zou moeten werken met een E360 SMR5.0.

wat gaat hier nog fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
tarlitz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:36:
[...]

Ik heb dezelfde slimme meter (Landis+Gyr E360 SMR 5.0) en ben hier ook tijdje naar op zoek geweest.
Uiteindelijk heb ik de P1 kabel van SOS solutions besteld: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel

Werkt prima icm home assistant (direct inpluggen op de raspberry pi), nog geen problemen mee gehad 👍 Later heb ik er nog de P1 splitter van iungo tussen gezet: https://www.robbshop.nl/p1-splitter-slimme-meter-iungo
Ik heb dezelfde kabel gekocht en ingeprikt op mijn home assistant blue (Odroid N2+). Bij integrations zoek ik de DSMR slimme lezer integratie op en dan zie ik daar een USB device welke ik met versie 5S kan connecten. Ik krijg daarna een aantal power sensors in Home Assistant maar ze blijven na een half uur en een reboot op Unknown staan. Heb jij nog iets bijzonders gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

klaaspiet schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:42:
Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.2(000289&772*kWh)" is not a number
2021-11-04 19:39:59.364 P1-Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:61.7.0(00.94*kW)" is not a number
2021-11-04 19:40:01.067 P1-Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.1(000431.28"*kWh)" is not a number

ik krijg deze foutmeldingen met een kabel van

wat gaat hier nog fout?
Als je kabel niet goed is krijg je onleesbare rommel en dat is niet het geval.

Lijkt me dat de oplossing zit in de configuratie van de software die de waarden moet verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warbringer
tarlitz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:37:
[...]

Nee, niks bijzonders, het werkte zoals je zou verwachten. Je zou een andere usb poort kunnen proberen.
Hmm, heb alle USB poorten geprobeerd maar ik krijg een oneindigende stroom van dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2021-11-05 10:53:26 ERROR (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] failed to parse telegram
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py", line 134, in handle_telegram
    parsed_telegram = self.telegram_parser.parse(telegram)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 48, in parse
    self.validate_checksum(telegram_data)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 82, in validate_checksum
    raise ParseError(
dsmr_parser.exceptions.ParseError: Failed to perform CRC validation because the telegram is incomplete. The checksum and/or content values are missing.
2021-11-05 10:53:28 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '17588' does not match the expected '52382'

Toch maar eens een mailtje naar SOSsolutions en bellen met Stedin dan. Ik ben in ieder geval niet de enige met problemen met deze meter icm. Home assistant (zie hier). De meeste mensen hier zijn gewisseld naar een ISKRA AM550.

edit: gebeld met Stedin en blijkt dat mijn gasmeter niet (goed) gekoppeld is met de slimme meter waardoor deze geen metingen doorgeeft. Hiervoor komen ze beide meters weer vervangen. Heb gevraagd of ze niet toevallig een ISKRA AM-550 mee kunnen nemen. Ik lees namelijk dat meer mensen die problemen hebben met de E360 uiteindelijk een AM-550 krijgen en dat dat het P1-probleem voor ze oploste.

[ Voor 11% gewijzigd door Warbringer op 05-11-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Kan natuurlijk best dat de E360 iets kritischer is op de P1 poort en de weerstandswaarde van de kabel van SOS te laag. Weet jij welke waarde dat is? Is het te zien?
Gevolg is dat er bitjes 'omvallen' (een 0 wordt een 1, en een 1 wordt een 0) en zo het telegram niet meer geldig is.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:46

TWKterry

Master Mariner

[gebruikers ervaring]
Ik heb sinde een paar dagen de P1-reader-ethernet van @iMars geen idee of deze ook onder de SlimmeLezers valt. Supersnelle levering nog voordat de meter was gewisseld :-)

Gebruikte meters: Landys & Gyr, E360 dsmr5.0 en G350

In Home Assistant 2021-10.6 heb ik de DSMR integratie geladen (zie verder niets verschijnen van ESPhome) en deze werkt zowel voor elec als gas.
Alleen de IP en poort (23) goed instellen in HA was voldoende en niet vergeten om de meter een vast IP te geven in de router.

Alle 3-fase sensors zijn hidden omdat ik maar 1 fase heb.
Het veld "Energy Consumption (total)" blijft op "unknown" staan bij mij mogelijk omdat ik maar 1 tarief heb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:15

iMars

Full time prutser

TWKterry schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:53:
[gebruikers ervaring]
Ik heb sinde een paar dagen de P1-reader-ethernet van @iMars geen idee of deze ook onder de SlimmeLezers valt. Supersnelle levering nog voordat de meter was gewisseld :-)

Gebruikte meters: Landys & Gyr, E360 dsmr5.0 en G350

In Home Assistant 2021-10.6 heb ik de DSMR integratie geladen (zie verder niets verschijnen van ESPhome) en deze werkt zowel voor elec als gas.
Alleen de IP en poort (23) goed instellen in HA was voldoende en niet vergeten om de meter een vast IP te geven in de router.

Alle 3-fase sensors zijn hidden omdat ik maar 1 fase heb.
Het veld "Energy Consumption (total)" blijft op "unknown" staan bij mij mogelijk omdat ik maar 1 tarief heb ?
Telnet even naar het ip-adres van de ethernet reader (is eigenlijk niks slims aan, is een serial2ethernet doorgeefluik ;) ). Dan zie je wat de meter uitspuugt. Deel dat even, dan kunnen we meekijken (niet vergeten om 0-0:96.1.1 & 0-1:96.1.0 te anoniemiseren (ff serial weg laten).

Als HA sensoren aangemaakt heeft voor fase 1, 2 en 3, en nu alleen maar data ontvangt voor fase 1 (omdat het maar 1 fase meter is) is het logisch dat die niet meer ge-update wordt.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-10 22:54
Warbringer schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:20:

[...]

Goedemiddag, je had met mij gemaild hierover :)
Ik kwam toevallig dit topic tegen en wilde toch even reageren aangezien ons antwoord werd afgedaan als onzin.

Het gaat hier weldegelijk om storing. Wát de reden van deze storing is kunnen we niet zeggen, ik was ook gewoon mogelijke oorzaken aan het benoemen. Wellicht had ik wat duidelijker moeten maken dat de oorzaak niet bekend is, maar dat we wel een oplossing hebben. Ik ben zelf geen hardware techneut, maar het toevoegen van een aantal 'ontstoringscomponenten' zorgt er wel voor dat alle problemen opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Laatst online: 20:29

The Executer

Lekker belangrijk!

jk-5 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:38:
Hebben mensen hier toevallig ervaring met de ISKRA meter van Liander icm. een SlimmeLezer+? Ik krijg helaas geen data binnen. Op de landys&gyr meter van mijn ouders doet hij het wel. Ik probeer even uit te sluiten of het aan de slimmelezer ligt of misschien aan de meter
Toevallig de E360? Schijnt nogal picky te zijn in wat er wel of niet werkt.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:30
The Executer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:33:
[...]

Toevallig de E360? Schijnt nogal picky te zijn in wat er wel of niet werkt.
Oei, ik had niet door dat er een subtype was. Het lijkt op de ME382.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciyyKyjdiT2VtnTmz6sJzv4hFWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wH8HelIkFbXzZq9waoXkvvpe.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het feit dat je dit al zegt betekent dat er misschien iets met die serie is. Eigenlijk zou ik even zeker moeten weten dat er daadwerkelijk data uit die poort komt. Ik heb alleen niet echt een scope om het mee te testen.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-10 10:21
Warbringer schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:56:
[...]

Hmm, heb alle USB poorten geprobeerd maar ik krijg een oneindigende stroom van dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2021-11-05 10:53:26 ERROR (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] failed to parse telegram
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py", line 134, in handle_telegram
    parsed_telegram = self.telegram_parser.parse(telegram)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 48, in parse
    self.validate_checksum(telegram_data)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 82, in validate_checksum
    raise ParseError(
dsmr_parser.exceptions.ParseError: Failed to perform CRC validation because the telegram is incomplete. The checksum and/or content values are missing.
2021-11-05 10:53:28 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '17588' does not match the expected '52382'

Toch maar eens een mailtje naar SOSsolutions en bellen met Stedin dan. Ik ben in ieder geval niet de enige met problemen met deze meter icm. Home assistant (zie hier). De meeste mensen hier zijn gewisseld naar een ISKRA AM550.

edit: gebeld met Stedin en blijkt dat mijn gasmeter niet (goed) gekoppeld is met de slimme meter waardoor deze geen metingen doorgeeft. Hiervoor komen ze beide meters weer vervangen. Heb gevraagd of ze niet toevallig een ISKRA AM-550 mee kunnen nemen. Ik lees namelijk dat meer mensen die problemen hebben met de E360 uiteindelijk een AM-550 krijgen en dat dat het P1-probleem voor ze oploste.
Ik zie eenzelfde probleem in mijn meterkast!
Bij mij hebben ze 3 weken geleden ook de meter gewisseld voor een ISKRA AM550. Echter, nu geeft deze nieuwe meter geen gasmetingen meerdoor via de P1. Ook Vattenfall geeft aan geen metingen, op afstand, te ontvangen.
Liander wil niet direct zeggen dat er problemen zijn. Zij kunnen wel de gasmeter uitlezen. Volgende week maar weer eens bellen met Liander en Vattenfall :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:26
Ik gebruik een wemos met esp easy om mijn ISKRA AM550 uit te lezen die sinds een week hier hangt. Voorheen hing hier een Landis E360 maar die was kaput. Ik heb de Wemos een verse installatie gegeven met ESP Easy en wil dmv mqtt de boel in Home Assistant krijgen. Op een of andere manier krijg ik geen data binnen en zie ik slechts in MQTT explorer dat de slimme meter is verbonden maar verder geen informatie. Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fWaElzyf7V8IdGxs8tRfwnQX3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k5AIZbxsZRnwYLYrI1zrx4BA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaQrv3eu4Pt4rhoRVCwCE1t7E6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UKJX4y2yqfoT86lIjNoQwS4L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEcJRV2xRdl_WlBWYFZrJlQVq3M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B0197kFN6WwSdcHbL646prIH.png?f=user_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Bo0bz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:15:
Ik gebruik een wemos met esp easy om mijn ISKRA AM550 uit te lezen die sinds een week hier hangt. Voorheen hing hier een Landis E360 maar die was kaput. Ik heb de Wemos een verse installatie gegeven met ESP Easy en wil dmv mqtt de boel in Home Assistant krijgen. Op een of andere manier krijg ik geen data binnen en zie ik slechts in MQTT explorer dat de slimme meter is verbonden maar verder geen informatie. Wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Espeasy gooit die data niet op mqtt. Alleen op de opgegeven tcp poort wordt de data aangeboden. Zo gebruiken de integraties in domoticz en home assistant het ook.
Met Tasmota kun je wel mqtt doen (en misschien met esphome ook wel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-10 22:46
Ik heb het hier nog niet teruggelezen maar van de week heb ik deze kabel besteld bij Cedel voor mijn Landis+Gyr E360 SMR meter. Het uitlezen gaat prima. Geen hickups gemerkt. ( docker container DSRM-reader xirixiz )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-10 19:21

SPT

Ik heb sinds gisteren de P1 USB lezer voor de Landis+Gyr E360 van Cedel. Deze lost het probleem van vele leesfouten weliswaar op, maar introduceerde bij mij een nieuw probleem, namelijk dat de CRC checksum altijd fout was. Na wat zoekwerk blijkt dat dit komt doordat in de binnenkomende data CR+LF is veranderd in LF+LF. 8)7

Een simpel stukje code vóór de crc-berekening lost dit op:
code:
1
2
3
4
5
6
for (int k=0;k<len;k++){
    if (buf[k] == 0x0a & buf[k+1] == 0x0a) {
        buf[k]=0x0d;
        k++;
    }
}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:31

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

SPT schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:13:
Ik heb sinds gisteren de P1 USB lezer voor de Landis+Gyr E360 van Cedel. Deze lost het probleem van vele leesfouten weliswaar op, maar introduceerde bij mij een nieuw probleem, namelijk dat de CRC checksum altijd fout was. Na wat zoekwerk blijkt dat dit komt doordat in de binnenkomende data CR+LF is veranderd in LF+LF. 8)7
De oorzaak is vrijwel zeker dat op de seriële poort de instelling icrnl aan staat (zie man stty onder het kopje Input Settings). Deze instelling is bedoeld voor interactief terminalgebruik (met nog een zwik andere).

Voor P1-monitoring is raw mode aangewezen (zie eveneens man stty). De eerste NL terugveranderen in CR is symptoombestrijding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-10 17:30
Hoewel ik in dit topic al meerdere keren suggesties zag langs komen voor het aanpassen van een FT232RL kabel voor de Landis & Gyr E360, vond ik niet alle informatie op 1 plek. Sommigen hadden het over een weerstand toevoegen, anderen over een condensator.. Dus ik heb geprobeerd om alles samen te vatten, zodat er een makkelijke, werkende oplossing op 1 plek staat:

Links het schema van de standaard kabel, met de bekende weerstand erin. Rechts het schema voor de Landis & Gyr E360 meter. Je kunt je bestaande kabel dus aanpassen door de huidige 2k weerstand te vervangen en twee nieuwe weerstanden (10k) en condensator (10pF) te plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbmpN0Dc-QBlMWr3GyFrYgwulFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NeYrN4Dhq2rPsfBHFq484fOz.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dit sinds een paar dagen draaien. Met de originele kabel (rechts op het bovenstaande schema), had ik veel CRC fouten en ontbrak er veel data. Sinds 10 januari rond 16.00u (na de aanpassing van de kabel) loopt alles als een zonnetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUFmnya0RX_Yp4qqzuVgI8XSP4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QWDjvBHSYGUM3ddqQOnbcjP4.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat dit anderen kan helpen.
@Kroesss: Misschien ook handig om dit op te nemen in de topic-start?

[ Voor 10% gewijzigd door Philip_Janssen op 12-01-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-10 03:18
@Philip_Janssen Toevoegen aan de topicstart kan geen kwaad. Ik heb mijn P1 kabel pas besteld toen ik in dit topic gelezen had dat de Landis & Gyr E360 een speciaal kabeltje nodig had.
Posts van na augustus 2020

[ Voor 7% gewijzigd door biomass op 13-01-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:57

The Zep Man

🏴‍☠️

Ik moest een Nederlandse Landis+Gyr E360 meter aansluiten via een netwerk op Home Assistant. Bij de elektriciteitsmeter is een bestaande Raspberry Pi met de juiste USB-kabel (specifiek voor de E360). De documentatie van de DSMR-integratie noemt dat ser2net of Smart Meter Bridge gebruikt kan worden om in Linux de seriële verbinding aan te bieden op een TCP port op het netwerk.

Ik probeerde ser2net gebaseerd op de voorbeeldconfiguratie, maar de integratie gaf aan dat die niet kon verbinden met de meter terwijl ser2net geen foutmelding geeft. De problemen lijken op dit issue. Hierna probeerde ik Smart Meter Bridge. Die werkt wel, en Home Assistant ontvangt nu alle data.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 10:36
Gisteren een P1 lezer in elkaar geknutseld op basis van een D1 Mini V4. Gevoed door de 5V van de P1 poort, met een NPN transistor om het TX signaal te inverteren en level shiften en een optocoupler om de RTS pin hoog te trekken. Meter is een Landis + Gyr E360 en op de ESP draait ESPHome met dsmr component die de boel naar Home Assistant stuurt.
Lijkt allemaal prima te werken (hoera voor dingen die meteen werken) :).
Het enige dat me opvalt is dat het gerapporteerde stroomverbruiksterkte niet lijkt te kloppen en voor lange tijd strak op 1.0A blijft hangen. Als ik de waardes zo bekijk lijkt de resolutie maar 1A te zijn. Kan dat kloppen? (En kan dat aangepast worden?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZv1lpeDm8mPMFTgZW5UfdkwFaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FoGLpe3EM2mojE63mFLM8pAU.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1