Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik ben van plan volgende week bij de MediaMarkt een Apple 13" MBPr te halen.

Met deze configuratie:
Gegevens
2,4-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 2,9 GHz
8 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
256 GB PCIe-flashopslag
Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)

Dit is de 1529,- versie op apple.nl

Ik vroeg mij af of iemand hier deze exacte configuratie heeft en wat de SSD snelheid is?
Wat ongeveer de boot tijd / accuduur is?
Hoe de i5 omgaat met "veel" tegelijk aan?

Ik heb op dit moment I7-quad core windows laptop, dus klein beetje bang om terug te gaan kwa cores...

Ik wil deze voor school gebruiken. Hierbij zal ik ook visual studio nodig hebben dus windows moeten virtualiseren/dual booten.

Bedankt voor de hulp,
Jochem

[ Voor 13% gewijzigd door jochem4207 op 25-01-2014 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Hier meer info over de SSD snelheid
Hier een filmpje van de boot tijd
Hier een mooie review waarin de prestaties van de Macbook goed besproken worden

Uit bovenstaande linkjes kun je dus concluderen dat er een enorme snelle SSD in de rMBP zit. Booten doet die in 15 seconden. Battery life is ongeveer een uurtje of 11 bij niet al te intensieve taken.

"Veel" tegelijk is een abstract begrip. Met deze configuratie zal het absoluut geen probleem zijn veel taken tegelijk uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed dat je 'm volgende week koopt, dan begint ook de media markt weg ermee 21% korting actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02:32
Ik heb de 2,6Ghz i5 - 512GB SSD versie met 8GB ram, werkt als een zonnetje. Start binnen 15 seconde op.

Waar ik alleen wel voor oplet is de batterij, overal staat 10-12 uur maar in de praktijk (IRC, skype + interneten over wifi) gaat hij maar 6-8 uur mee, terwijl dit helemaal niet echt veel cpu gebruikt. Dit is trouwens wel nog steeds beter dan een gemiddelde laptop accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:34
jochem4207 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 16:43:
Beste tweakers,

Ik ben van plan volgende week bij de MediaMarkt een Apple 13" MBPr te halen.

Met deze configuratie:
Gegevens
2,4-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 2,9 GHz
8 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
256 GB PCIe-flashopslag
Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)

Dit is de 1529,- versie op apple.nl

Ik vroeg mij af of iemand hier deze exacte configuratie heeft en wat de SSD snelheid is?
Wat ongeveer de boot tijd / accuduur is?
Hoe de i5 omgaat met "veel" tegelijk aan?

Ik heb op dit moment I7-quad core windows laptop, dus klein beetje bang om terug te gaan kwa cores...

Ik wil deze voor school gebruiken. Hierbij zal ik ook visual studio nodig hebben dus windows moeten virtualiseren/dual booten.

Bedankt voor de hulp,
Jochem
ik heb exact dezelfde gisteren bij de MM gehaald (en meteen de korting gekregen!!). Heb er vandaag enigszins al mee gespeeld, beetje alles in gesteld en parallels icm win ultimate geïnstalleerd. Heb dat nodig ivm software voor in de branche waarin ik ook werkzaam ben. Parallels en windows werkte meteen, het programma niet! Heb daar echt effe voor moeten google-en , pielen en vloeken. Maar ook dat draait nu super soepel. Moet zeggen dat ik tevreden ben, ondanks dat ik in eerste instantie toch een beetje het gevoel kreeg dat het toetsenbord en het scherm toch te klein zou zijn. Misschien had ik toch maar voor de 15" moeten gaan. Nu ik het type, ben ik er al redelijk aan gewend en denk ik toch dat het formaat en gewicht een groot pluspunt zal zijn ivm het vele reizen.

Check de eerder geposte links en als je zeker wilt weten, ga naar de apple store (of een APR) en vraag of je de programma's die je wilt draaien mag installeren om te kijken of het voldoende voor je is. Doen ze , zeker als het rustig is, vaak niet moeilijk over.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Niet online
Brm-G schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 16:57:
Hier meer info over de SSD snelheid
Hier een filmpje van de boot tijd
Hier een mooie review waarin de prestaties van de Macbook goed besproken worden

Uit bovenstaande linkjes kun je dus concluderen dat er een enorme snelle SSD in de rMBP zit. Booten doet die in 15 seconden. Battery life is ongeveer een uurtje of 11 bij niet al te intensieve taken.

"Veel" tegelijk is een abstract begrip. Met deze configuratie zal het absoluut geen probleem zijn veel taken tegelijk uit te voeren.
Op dat forum word duidelijk aangegeven wat het verschil is. De SSD sata ~ 500MB/s PCIe haalt 700mb/s. Dan is dat ook weer duidelijk. Bedankt!

De andere filmpjes ga ik straks kijken.
Ik heb de 2,6Ghz i5 - 512GB SSD versie met 8GB ram, werkt als een zonnetje. Start binnen 15 seconde op.

Waar ik alleen wel voor oplet is de batterij, overal staat 10-12 uur maar in de praktijk (IRC, skype + interneten over wifi) gaat hij maar 6-8 uur mee, terwijl dit helemaal niet echt veel cpu gebruikt. Dit is trouwens wel nog steeds beter dan een gemiddelde laptop accu.
15 Seconde! Daar kan ik wel mee leven de komende jaren :9~

Jammer dat die niet de 10-12 uur haalt. Ik begreep dat skype een enorme batterij zuiger kan zijn. Misschien dat die problemen veroorzaakt.
ik heb exact dezelfde gisteren bij de MM gehaald (en meteen de korting gekregen!!). Heb er vandaag enigszins al mee gespeeld, beetje alles in gesteld en parallels icm win ultimate geïnstalleerd. Heb dat nodig ivm software voor in de branche waarin ik ook werkzaam ben. Parallels en windows werkte meteen, het programma niet! Heb daar echt effe voor moeten google-en , pielen en vloeken. Maar ook dat draait nu super soepel. Moet zeggen dat ik tevreden ben, ondanks dat ik in eerste instantie toch een beetje het gevoel kreeg dat het toetsenbord en het scherm toch te klein zou zijn. Misschien had ik toch maar voor de 15" moeten gaan. Nu ik het type, ben ik er al redelijk aan gewend en denk ik toch dat het formaat en gewicht een groot pluspunt zal zijn ivm het vele reizen.
Bedankt voor de reply :)

Bij mijn mediamarkt (Rdam centrum) kreeg ik een boze blik en mag ik niks over zeggen reactie.. (Daarna stilletjes doorgegeven aan andere die stonden te kijken)

Gaat de batterijduur ver naar beneden met gevirtualiseerde windows? Ik denk ook als ik veel in de trein of bus zit dat een 13" zo gepakt is en een 15" wat langer in de tas blijft zitten. Op het 13" scherm past net zo veel :9~

Kan niet wachten op MyFirstApple :9~

[ Voor 96% gewijzigd door jochem4207 op 25-01-2014 21:11 . Reden: Reply ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 13:32
Ik ervaar hetzelfde met mijn rMBP (2.4/8/256), ik kom namelijk ook niet veel verder dan 6 tot 7 uur. Als ik daarnaast nog een negatief punt moet noemen is dat de animaties bij HiDPI 1680 x 1050 en (in mindere mate) 1440 x 900 erg haperen. Bij 1280 x 800 is hij over het algemeen super smooth. Er kan dus gezegd worden dat de GPU de hoge resolutie niet goed aankan, helaas.

De CPU is daarentegen ontzettend snel en vooral heel erg koel voor een MacBook. Bij een HandBrake conversie, waarbij de CPU load constant 100% is, hoor ik de fan niet eens en blijft de temp hangen rond de 55C. Voor mij is dit een ontzettend voordeel: ik kan nu bijvoorbeeld mijn conversies 's nachts terwijl ik slaap queuen zonder dat ik er last van heb. Nu heeft niet iedereen zijn PC in zijn slaapkamer staan, maar ik ben een arme student op kamers. ;) De SSD is daarnaast erg rap, met snelheden tot 700MB/s read/write. Gewicht en formaat zijn ook allebei pluspunten, ik voel hem nauwelijks in mijn rugzak en dat erg fijn bij het reizen van en naar de universiteit. Al met al zijn geld zeker waard, dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 13:09
Gewoon die 13" halen! Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Niet online
Quinoky schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 22:38:
Ik ervaar hetzelfde met mijn rMBP (2.4/8/256), ik kom namelijk ook niet veel verder dan 6 tot 7 uur. Als ik daarnaast nog een negatief punt moet noemen is dat de animaties bij HiDPI 1680 x 1050 en (in mindere mate) 1440 x 900 erg haperen. Bij 1280 x 800 is hij over het algemeen super smooth. Er kan dus gezegd worden dat de GPU de hoge resolutie niet goed aankan, helaas.
Ik had toch wel gehoopt op een wat hogere accu duur. Maar de meeste windows laptops in gebruik halen zo'n 1-2 uur. Dus alsnog ~3x zoveel.

Voor de graphics. Dan halen we er maar een budget game pc bij :)
De CPU is daarentegen ontzettend snel en vooral heel erg koel voor een MacBook. Bij een HandBrake conversie, waarbij de CPU load constant 100% is, hoor ik de fan niet eens en blijft de temp hangen rond de 55C. Voor mij is dit een ontzettend voordeel: ik kan nu bijvoorbeeld mijn conversies 's nachts terwijl ik slaap queuen zonder dat ik er last van heb. Nu heeft niet iedereen zijn PC in zijn slaapkamer staan, maar ik ben een arme student op kamers. ;) De SSD is daarnaast erg rap, met snelheden tot 700MB/s read/write. Gewicht en formaat zijn ook allebei pluspunten, ik voel hem nauwelijks in mijn rugzak en dat erg fijn bij het reizen van en naar de universiteit. Al met al zijn geld zeker waard, dus!
Gelukkig is de cpu/ssd wel goed. Ik ga hem waarschijnlijk ook veel onderweg gebruiken. Dan is het wel fijn dat die bijna niks weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 15:59

JJ93

Error 418

Onderweg is 13,3" ideaal vind ik. In de trein kan je prima werken op één stoel. Met m'n vorige laptop van 15.6" kon ik niet met twee handen typen omdat m'n elleboog dan tegen degene naast me aan stak.

Dit hangt ook van je lichaamsbreedte/arm lengte af natuurlijk.. Ik ben zo'n 1,98m/99kg ter vergelijking dus ik zit sowieso altijd geplet in de trein/bus. Kom met m'n knieen tegen het afvalbakje aan de rechterkant van een vierzits of in het midden van een tweezits aan. Erg irritant.. in de bus pas ik overigens helemaal niet bij de stoel aan de raam kant.

Accuduur haal ik zelf trouwens zo'n 7-8 uur op 1440x900. Heb op de achtergrond niet al te veel draaien. Persoonlijk ben ik nog steeds tevreden met de keuze voor de 13".

Ook nog even terugkomend op de reactie van Quinoky: smoothness heeft ook te maken met Mavericks denk ik. Maarja bij 1440x900 wordt er wel op 2880x1800 gerendert en bij 1680x1050 zelfs op 3360x2100. Ik denk dat het nog wel geoptimaliseerd kan worden door de software zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 13:09
JJ93 schreef op zondag 26 januari 2014 @ 14:48:
Onderweg is 13,3" ideaal vind ik. In de trein kan je prima werken op één stoel. Met m'n vorige laptop van 15.6" kon ik niet met twee handen typen omdat m'n elleboog dan tegen degene naast me aan stak.

Dit hangt ook van je lichaamsbreedte/arm lengte af natuurlijk.. Ik ben zo'n 1,98m/99kg ter vergelijking dus ik zit sowieso altijd geplet in de trein/bus. Kom met m'n knieen tegen het afvalbakje aan de rechterkant van een vierzits of in het midden van een tweezits aan. Erg irritant.. in de bus pas ik overigens helemaal niet bij de stoel aan de raam kant.

Accuduur haal ik zelf trouwens zo'n 7-8 uur op 1440x900. Heb op de achtergrond niet al te veel draaien. Persoonlijk ben ik nog steeds tevreden met de keuze voor de 13".

Ook nog even terugkomend op de reactie van Quinoky: smoothness heeft ook te maken met Mavericks denk ik. Maarja bij 1440x900 wordt er wel op 2880x1800 gerendert en bij 1680x1050 zelfs op 3360x2100. Ik denk dat het nog wel geoptimaliseerd kan worden door de software zelf.
Ik vind zelf anders de 13" best wel smooth. Ik heb geen ernstige lag-spikes ontdekt. Alleen safari soms als je een een bizar zware webpagina zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Er is al een ervaringentopic voor de MacBook Pro, en twee is wat teveel van het goede :) Deze gaat dus op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.