Help externe harde schijf werkt niet meer!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 574467

Topicstarter
Mijn "WD My passport for mac" externe harde schijf werkt onlangs niet meer, maak me grote zorgen omdat al mijn belangrijke bestanden daar op staan. Als ik disk utility open, staat er dat de harde schijf niet is geactiveerd. Optie "herstel schijf" werkt niet en verder staat er ook niks vermeld. Research op google gedaan en heb daarna DiskWarrior ingeinstalleerd, wat mij de volgende melding geeft;

"Invalid node structure, Directory cannot be rebuilt due to disk hardware failure (-36,2747)"

Ben zelf totaal geen IT-expert, zou erg dankbaar zijn voor enige advies of hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik heb geen oplossing voor je. Maar als je belangrijke bestanden alleen daar op staan heb je dus eigenlijk geen backup gemaakt. Wel als ze ook nog op je mac staan. Van een backup is sprake als de bestanden minstens op 2 datahouders staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:46
Dat klinkt toch wel heel erg als een fysiek defecte schijf, je zou eens kunnen proberen een andere PC (ander OS) te gebruiken en kijken wat er dan gebeurt, maar ik vrees dat je schijf overleden. Als het echt kritische data is zou je kunnen overwegen een data-herstel bedrijf in te schakelen. Besef daarbij wel dat zo'n firma duur kan zijn, en dat de kans van slagen afneemt met hoe meer je de schijf probeert te benaderen / repareren.

Misschien een beetje lullig om te zeggen maar, altijd backups maken van belangrijke data, al is het maar 1 keer in de maand. Data van een maand oud is nog altijd beter dan helemaal geen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:34
Ik zou nog even een andere kabel proberen. Als dat niet werkt afblijven en wachten totdat iemand iets zinnigs komt zeggen hier :) Maar hoop dat je een backup hebt. Anders zou je de schijf nog uit de behuizing kunnen halen en rechtstreeks in een PC duwen, maar dat lijkt me de een-na-laatste redding.

Heb je nog garantie? Je zou parallel ook even een mailtje naar WD kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja klopt er stom van mij, maar heb inderdaad geen back-up van mijn bestanden gemaakt. Maar ik kan mij niet voorstellen had de hardware zelf kapot is? Als ik de harde schijf aansluit brand de led lichtje gewoon en ik hoor de schijf draaien. In disk utility staat de schijf gewoon weergegeven, alleen kan ik er helemaal niks mee doen, en bij activeringspunt staat er "niet geactiveerd". Voordat de schijf niet meer werkte, zat ik trouwens een filmpje te bewerken met Final Cut Pro (bestanden op hdd), eject duurde erg langs en was onderweg, dus had mn laptop dichtgeklapt, omdat ik met spoed weg moest. Kan dit misschien de oorzaak zijn van mijn probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:53
Anoniem: 574467 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:18:
Mijn "WD My passport for mac" externe harde schijf werkt onlangs niet meer, maak me grote zorgen omdat al mijn belangrijke bestanden daar op staan. Als ik disk utility open, staat er dat de harde schijf niet is geactiveerd. Optie "herstel schijf" werkt niet en verder staat er ook niks vermeld. Research op google gedaan en heb daarna DiskWarrior ingeinstalleerd, wat mij de volgende melding geeft;

"Invalid node structure, Directory cannot be rebuilt due to disk hardware failure (-36,2747)"

[...]
Allereerst, welkom hier op GoT :w

Nooit geweten dat WD ook speciale versies van haar disken maakt voor Mac. Kan me niet helemaal voorstellen dat dit Mac only is... maar goed.

Je haalt wat door elkaar denk ik: als de data belangrijk voor je was, dan heb je er een backup van. Of de externe schijf is de backup schijf. Hoe dan ook, ik hoop dat je je data terugkrijgt, maar laat dit iig een goede lering voor je zijn. :)

Tips om het op te lossen? Ga bij iemand langs die meer verstand heeft van computers en/of een Mac heeft. Probeer niet zelf met diverse programma's je data te redden - de kans dat er wat mis gaat is hierbij erg groot.
[...]

Wat doe je dan hier op Tweakers? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jolke schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:35:
[...]

Allereerst, welkom hier op GoT :w

Nooit geweten dat WD ook speciale versies van haar disken maakt voor Mac. Kan me niet helemaal voorstellen dat dit Mac only is... maar goed.

Je haalt wat door elkaar denk ik: als de data belangrijk voor je was, dan heb je er een backup van. Of de externe schijf is de backup schijf. Hoe dan ook, ik hoop dat je je data terugkrijgt, maar laat dit iig een goede lering voor je zijn. :)

Tips om het op te lossen? Ga bij iemand langs die meer verstand heeft van computers en/of een Mac heeft. Probeer niet zelf met diverse programma's je data te redden - de kans dat er wat mis gaat is hierbij erg groot.

[...]

Ja heb mijn lesje nu wel geleerd,

Lijkt me vrij duidelijk wat ik op Tweakers doe, bedankt voor de tips :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet iemand misschien een goede winkel in Groningen waar ik langs kan gaan met mijn probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

TommieW

Numa numa.

Anoniem: 574467 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:34:
Ja klopt er stom van mij, maar heb inderdaad geen back-up van mijn bestanden gemaakt. Maar ik kan mij niet voorstellen had de hardware zelf kapot is? Als ik de harde schijf aansluit brand de led lichtje gewoon en ik hoor de schijf draaien. In disk utility staat de schijf gewoon weergegeven, alleen kan ik er helemaal niks mee doen, en bij activeringspunt staat er "niet geactiveerd". Voordat de schijf niet meer werkte, zat ik trouwens een filmpje te bewerken met Final Cut Pro (bestanden op hdd), eject duurde erg langs en was onderweg, dus had mn laptop dichtgeklapt, omdat ik met spoed weg moest. Kan dit misschien de oorzaak zijn van mijn probleem?
Welk bestandssysteem had je HDD?
Het zou best zo kunnen zijn dat het bestandssysteem beschadigd is geraakt.
Hoor je de HDD tikken?
Probeer eens of je de SMART informatie kan uitlezen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Anoniem: 574467 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:18:
Er zijn heel wat zaken die je kunt proberen: OM FAQ geeft wat tips, doch soms wat verouderd en gericht op PC-software. Maar ik zou gezien het gebrek aan expertise dat je noemt toch aanraden om het door een bedrijf te laten doen (dat er ervaring mee heeft). Kost een paar centen, maar dan heb je minder kans dat het per ongeluk verkeerd gaat.
edit:
Zeg ik vrij laat...

Als dat het niet waard is: ik heb geen ervaring met recentere Macs dus ken daar geen software voor. Ga in ieder geval NIET schrijven naar de harde schijf, dus ook geen 'herstel schijf'-achtige opties proberen. Immers kan iedere schrijfactie belangrijke data overschrijven. Alle herstelacties doen naar je Mac of een nieuwe externe harde schijf.

Edit:
Anoniem: 574467 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:41:
Weet iemand misschien een goede winkel in Groningen waar ik langs kan gaan met mijn probleem?
Ik ken ze totaal niet en heb geen idee wat er de prijs/kwaliteitsverhouding is, maar Google geeft o.a. www.datarex.nl en www.datarecoverygroningen.nl

En laatste aanvulling ( :+ ) is dat ook 1 backup niet perse genoeg is. Zal je net zien dat
1) er een stroomstoring is tijdens overschrijven van die ene backup: dan ben je beide kwijt, of
2) je origineel sneuvelt, en dan pas merkt dat die ene backup al lang kapot is.

Ik zou dus altijd tenminste 3 locaties adviseren voor belangrijke documenten (van veel docs is het helemaal geen ramp als ze een kans van 1% per maand hebben kwijt te raken): werkversie, backup1 en backup2.

[ Voor 35% gewijzigd door F_J_K op 23-01-2014 11:55 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TommieW schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:41:
[...]

Welk bestandssysteem had je HDD?
Het zou best zo kunnen zijn dat het bestandssysteem beschadigd is geraakt.
Hoor je de HDD tikken?
Probeer eens of je de SMART informatie kan uitlezen.
Bestandssysteem is gewoon Mac OS, het is namelijk een hdd for mac systemen. HDD tikt niet, hij lijkt normaal te functioneren qua geluid en led belichting. Lukt me niet om de smart informatie te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:34
Miyamoto schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:27:
Ik zou nog even een andere kabel proberen.
Edit:
@Jolke: Ja hè. Maar de foutmelding duidt op een hardware fout. Als je die Googled kom je mensen tegen waarbij de USB-kabel het probleem was. Vrij eenvoudige test zonder nadelige consequenties dus. TS is daarnaast vrij zuinig met wat ie precies geprobeerd heeft.

Raid/Backup discussie is een heel andere. Dat is wel degelijk een backup, tegen hardware-matig falen van je disks. (Precies wat hier nu aan de hand is bijv.) Offsite backups zijn ook niet altijd backups, helpt je geen moer bij een landelijke overstroming bijv. Blijft dus altijd kosten/baten en de vraag waartegen wil je backuppen?

@TVH7: Leuke variant op "leek". :P

[ Voor 72% gewijzigd door Miyamoto op 23-01-2014 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-05 18:51

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Als het bedrijf's kritisch is kan je misschien voor de volgende keer een goede NAS met RAID overwegen. De nas verdeeld de data over 2 of soms meer schijven en kan je dus 1 schijf (RAID1) verliezen zonder dat je je data kwijt bent. Hier een 'leuk' kort filmpje over RAID :)
YouTube: RAID 0, RAID 1, RAID 10 - All You Need to Know as Fast As Possible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Pfff.... wat een schandalige zelf-quote, rooot :)

TS, wat heb je geprobeerd om de SMART data uit te lezen? Als ik dit moet geloven wordt er standaard software die in een Mac zit meegeleverd. Heb je die al geprobeerd?

@TVH7... veel gemaakte fout: RAID is geen backup. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-05 18:51

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Juist het is geen backup maar het is veilig voor de lake (niet zo ervaren). Waarom een moeilijk doen als het makkelijker kan? Je kan je nas ook een backup laten maken naar weer een andere externe schijf. We moeten gewoon allemaal niet gaan werken met 1 externe harde schijf omdat het gewoon NIET veilig is.
Volgens mij begrijp je het ook niet als ik een NAS heb en ik 'backup (2 Locaties NAS en Desktop)' mijn data op de NAS dan ben ik veilig. Zonder 2 externe schijven te gaan gebruiken. Je gebruikt dan de schijven in de NAS. Denk ook aan de andere voordelen. OA. Geen kabels moeten inpluggen alleen local internet toegang benodigd. Je zou films kunnen streamen naar je mediabox, een webserver maken als je daar interesse hebt. Files sharen met anderen mensen etc.
Dus voortaan iets verder denken dan alleen RAID..
Misschien beter lezen ;)
Jolke schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:35:
Dit vind ik ook een beetje jammer hoor. Iedereen is welkom. We hebben allemaal support nodig nietwaar? Lake of geen lake. En volgens mij is deze vraag op tweakers helemaal op zijn plek!

[ Voor 133% gewijzigd door TVH7 op 23-01-2014 18:03 . Reden: Kleine uitleg voor Jolke :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben langs een IT winkel geweest en ze hebben het helemaal gefixt. Ze zeiden dat het wel vaker voor kwam met Mac dat de systeem opeens de harde schijf niet herkent. Nieuwe harde schijf gekocht en ze hebben alle materiaal erop gezet. Oude harde schijf geformatteerd en nogmaals daarop gekopieerd. Dus heb ook meteen een Back-up. Ben wel opgelucht moet ik zeggen, bedankt voor alle hulp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
TVH7 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:26:

[...]

Dit vind ik ook een beetje jammer hoor. Iedereen is welkom. We hebben allemaal support nodig nietwaar? Lake of geen lake. En volgens mij is deze vraag op tweakers helemaal op zijn plek!
Fijn dat iemand die vraagaanhaalt... het was helemaal niet beledigend bedoeld, integendeel. Zoals je terecht opmertk is GoT een open forum, waar iedereen is welkom en deze vraag is hier volkomen terecht. Maar wat GoT iig niet is, is een helpdesk en daarop lijkt het hier wel heel erg. :)

Tweakers - what's in the name :X - is voor degene die zelf wil pielen om dingen omtrend computers/electronica voor elkaar willen krijgen. En juist dat mis ik hier... met name omdat TS een probleem voorlegt en de IT-boer op de hoek het op laat lossen. Maar goed, wie ben ik ... wellicht ben ik verkeerd hier O-)

P.S.: Leek vs. lake
Pagina: 1