[LBBG] Businesslaptop februari 2014

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Businesslaptop februari 2014

Het is alweer een half jaar geleden dat we een businesslaptop in de bbg hadden, dus tijd voor een nieuwe ronde voor de zakelijke notebooks.

De businesslaptop moet een aantal eigenschappen hebben:
- Goede bouwkaliteit
- Redelijke accuduur (hoeft geen 12 uur te zijn, maar 2 of 3 is te weinig)
- Zakelijke features
- Liefst een schermresolutie van >1366*768
- Prijs van niet meer dan 900 euro
Kandidaten
- pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6003VMH) Intel Core i5 4200M (Haswell, 37W tdp), GeForce GT 740M, Full hd-scherm en valt met 760eu ruim binnen het budget. Nadelen: 4GB geheugen en een mechanische 500GB harde schijf. Wat voor accu wordt bijgeleverd is onduidelijk, sommige webshops spreken van 48Wh, andere van 62Wh. Volgens Lenovo is de 48Wh-optie goed voor zes uur accuduur, hoewel dat in de praktijk nog maar afwachten is natuurlijk.

- pricewatch: Dell Latitude E5540-5122 Net als bovenstaande Lenovo 15,6" en full hd, maar wel een tragere processors in de vorm van de Core i5 4300U (Haswell, 15W tdp). Ook de videokaart is wat minder (GeForce 720M) en werkgeheugen en harde schijf zijn met 4GB en 500GB even groot. De accu is standaard 65Wh en in combinatie met de ulv-processor zal je waarschijnlijk langer op een acculading kunnen werken dan bij de Lenovo. Nadeel is dat er nog weinig reviews over dit model te vinden zijn.

Wat betreft zakelijke notebooks met een 1080p-scherm voor minder dan 900 euro houdt het wel zo'n beetje op bij deze Dell en Lenovo's. Er is een HP Probook (pricewatch: HP ProBook 655 G1 (H5G83EA)) met full hd-scherm en een 128GB ssd voor minder dan 900 euro, maar dan zit je vast aan een AMD A4-4300M, wat wel erg krap bemeten is voor een businessnotebook.

Opties met 1600x900-schermen zijn er ook, en dan kom je wederom bij Dell en Lenovo uit:
- pricewatch: Lenovo Thinkpad L440 (20AT0038MH) (Haswell, 14", 4GB/500GB)
- pricewatch: Dell Latitude E5440-9721 (Haswell ulv, 14", 4GB/500GB)

Lenovo of Dell? Of liever een ssd en een trage cpu? Of heel iets anders? Laat het weten! :)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:10
Ik ben zelf ook al een paar dagen op zoek naar een laptop voor een verkoper en ben op dezelfde shortlist uitgekomen.

Ben nu alleen nog aan het twijfelen tussen een E540 of L540.
Via de website van Lenovo heb je voor €739.45 een E540 met i3-4000M, 4GB ram, Windows 7/8 pro, FHD scherm en een 128GB ssd: http://shop.lenovo.com/nl...hinkpad/edge-series/e540/
Voor een L540 met dezelfde specs ben je €200,- meer kwijt.
Weet iemand waar de de verschillen in zitten? De L540 heeft een betere behuizing neem ik aan, maar zijn het toetsenbord en het touchpad ook beter?
En is de bouwkwaliteit van de E540 vergelijkbaar met de E530.

Wat meer ontopic:
Een E540 met i5-4200M, 8GB ram, Windows 7/8 pro, FHD scherm, 128GB ssd, en een grotere 62Wh accu kost bij Lenovo ook nog altijd minder dan €900,-
Voor meer opslagruimte, is een hdd i.c.m. een 16GB caching ssd ook nog mogelijk.

De Probook 655 had ik inderdaad ook al af laten vallen vanwege de trage cpu, Daarnaast is het toetsenbord ook minder goed dan die van de E540: http://www.notebookcheck....4E-Notebook.108634.0.html
(de Probook 650 is volgens mij dezelfde laptop, maar dan met intel cpu)

De Latitude E5440 kan ik ook niks over vinden. Het model daarboven (E6540) heeft flinke koelingsproblemen en het model daaronder (E3540) heeft alleen een vga uitgang.
De harde schijf is volgens mij wel een hssd. Dus wel iets sneller dan een normale hdd

[ Voor 6% gewijzigd door wappiewappie op 22-01-2014 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Het verschil tussen die Lenovo L540 en E540 is mij ook een beetje onduidelijk.
De E540 is een 'small business laptop', terwijl de L540 onder 'mainstream performance' valt volgens Lenovo.

Maar: bij de L540 adverteren ze wel met dingen als vPro, tpm en encrypted hard drive, wat wat mij betreft meer bij een businesslaptop hoort, terwijl ze dat bij de E540 weer niet doen. Dus: wat mij betreft past de L540 eigenlijk beter dan de E540 in deze bbg..nadeel is dat 'ie vrij nieuw is en er nog weinig reviews over te vinden zijn.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-07 14:06
waarom alleen maar 15.6" modellen, zijn 13 en 14" niet beter geschikt als zakelijke laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
PiweD schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:15:
...Maar: bij de L540 adverteren ze wel met dingen als vPro, tpm en encrypted hard drive...
Allemaal zut wat wij niet nodig hebben. Dus maar gewoon een E540 besteld. Had ik ook nog een kortingscode voor en dan wordt het prijsverschil wel erg groot.

Opvallend ook dat Windows pro, 128 ssd en fhd scherm bij de L540 veel duurder zijn dan bij de E540. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-09 11:14
Windows is idd vreemd, maar bij de rest kan de kwaliteit beter zijn. Het full-hd scherm van de E540 is namelijk niet van geweldige kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
lucash schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 21:58:
Windows is idd vreemd, maar bij de rest kan de kwaliteit beter zijn. Het full-hd scherm van de E540 is namelijk niet van geweldige kwaliteit.
Als je naar de onderdelen van de E540 en de L540 kijkt http://support.lenovo.com...parts/partsDBLookup.page? zitten er idd andere schermen en andere ssd's in.
Je hebt dus ervaringen met het E540 scherm? Zit er nou een tn paneleel in?

Verder wil ik de Thinkpad Edge lijn wil ik niet echt als zakelijk bestempelen.
Nu ook een review te vinden van de E540 op Notebookcheck.

[ Voor 50% gewijzigd door job89 op 26-01-2014 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
In deze prijsklasse vind je helaas alleen maar tn schermen. Dus ook in de E540.
job89 schreef op zondag 26 januari 2014 @ 13:52:
Wat versta je onder 'zakelijk'?

Sowieso een beetje wazige term. Een verkoper heeft bijvoorbeeld heel andere eisen dan een tekenaar, terwijl het toch allebei zakelijk gebruikers zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door wappiewappie op 26-01-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-08 11:31
[...]

Als je naar de onderdelen van de E540 en de L540 kijkt http://support.lenovo.com...parts/partsDBLookup.page? zitten er idd andere schermen en andere ssd's in.
Ja, er zit inderdaad een tn paneel in. Dit lijkt me niet heel vreemd gezien de prijs.
Wat ervaring met het paneel betreft, als ik de lijstjes vergelijk die ik gevonden heb via jouw link zie ik dat de e540 en zijn voorganger, de e531, waarschijnlijk hetzelfde full hd paneel hebben (CMI 15.6"FHD AG en 15.6"FHD Slim AG CMI). Voor de vorige LBBG is iemand zo vriendelijk geweest om even wat foto's van het scherm van de e531 te maken: [NBBG] basisnotebook December 2013
Bedankt voor de link, volgens mij zijn ze toch wel erg positief over de laptop. Goed toetsenbord en het touchpad wordt gepresen. Alleen het hd scherm (dus een ander paneel dan het full hd scherm dat wij zouden kiezen) valt erg tegen en de laptop mist security features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
Ik vind het budget vrij mager voor een zakelijke laptop? Maar misschien is het handiger om inderdaad de zakelijke gebruiker beter te definieren? Ik zie een zakelijke gebruiker als een consultant of developer die langs klanten gaat en daar op zijn laptop moet werken. Dus een laptop met een goed scherm en goede accuduur. SSD en 8gb geheugen zijn een pre. CPU is in 90% van de tijd snel genoeg, dus een i5 is al voldoende. En de bouw moet gewoon stevig zijn omdat de laptop veel van hot en her gaat.

Hier zijn we altijd tevreden met de lattitude reeks van Dell, en het gemiddelde budget voor een laptop zit meer rond de 1300/1400 euro voor bovenstaand profiel. Dit inclusief 5 jaar garantie/support, ook een belangrijk punt voor de zakelijke markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
Een goede definitiet van zakelijk is idd wel afhankelijk van de gebruiker. En de Edge zit naar mijn inziens net op het randje, omdat er door Lenovo een aantal consessies zijn gedaan om de prijs te drukken.
Van een zakelijke laptop verwacht naast een stevige behuizing, goede mobiliteit (formaat, gewicht, accuduur), goed scherm, docking mogelijkheden ook eigenlijk wel 3 jaar Next Business Day support.

Als een mogelijke kandidaat wil ik ook nog wel de Dell Latitude 3540 aandragen met: i5-4200U, 15,6" Full HD, AMD Venus Pro 2GB, 65 Wh accu.Voor 756,49 door te kiezen voor geen pro support en Windows 8.
En bij onze zuiderburen met wat extra korting zelfs voor 708,18 te krijgen met 3 jaar Next Business Day en windows 7 of 8 pro naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Die heeft geen digitale video uitgang. Dan vind ik de 5000 serie interessanter.

garantie is inderdaad wel een goed punt.

[ Voor 20% gewijzigd door wappiewappie op 27-01-2014 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben toch benieuwd of iemand mij hier kan adviseren. Heb al 2 jaar een MBP gehad maar deze gaat er nu uit, laptop gebruik ik voornamelijk voor mij bedrijf. Putty, RDP, mail, tekst en soms een filmpje of wat muziek. Niks spannends.
Graag wil ik de prijs wel onder de 700 euro houden. Is er dan een goede 'zakelijke' optie?

Daar is LAA voor; daar kan je persoonlijk advies inwinnen!

[ Voor 10% gewijzigd door Bolletje op 29-01-2014 21:57 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 16:57

Ikk

Ik zou voor de Dell gaan.

Lenovo heeft wat problemen met zijn nieuwe serie laptops.
Daar valt de E540 ook onder zie:
http://forums.lenovo.com/...-power-issue/td-p/1379057

Ook ik heb een Lenovo gekocht in januari. Een E540 20c6004GMH. Model is vergelijkbaar zoals hierboven maar dan zonder NVIDIA GeForce GT 740M maar met SSD.

Na 2 dagen ging de Laptop niet meer aan. Het rode power lampje ging wel branden. Meer niet. Laptop direct teruggebracht naar leverancier.
Nu na ruim 4 weken zit ik nog steeds zonder laptop. Dus lang geen goede service van Lenovo!!

Op het forum kon ik niets vinden over dit probleem. Is er een slechte batch?
Of zijn er meer Tweakers met een Lenovo E540 / W540 met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
De drie E540's die ik vorige maand heb besteld doen het in ieder geval nog prima.
Al houdt de bouwkwaliteit niet over voor een zakelijke laptop. Ongeveer vergelijkbaar met een HP Probook 4000 serie.

[ Voor 42% gewijzigd door wappiewappie op 28-02-2014 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --_--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-12-2022
Ikk schreef op maandag 24 februari 2014 @ 19:47:
Ik zou voor de Dell gaan.

Lenovo heeft wat problemen met zijn nieuwe serie laptops.
Daar valt de E540 ook onder zie:
http://forums.lenovo.com/...-power-issue/td-p/1379057

Ook ik heb een Lenovo gekocht in januari. Een E540 20c6004GMH. Model is vergelijkbaar zoals hierboven maar dan zonder NVIDIA GeForce GT 740M maar met SSD.

Na 2 dagen ging de Laptop niet meer aan. Het rode power lampje ging wel branden. Meer niet. Laptop direct teruggebracht naar leverancier.
Nu na ruim 4 weken zit ik nog steeds zonder laptop. Dus lang geen goede service van Lenovo!!

Op het forum kon ik niets vinden over dit probleem. Is er een slechte batch?
Of zijn er meer Tweakers met een Lenovo E540 / W540 met dit probleem?
Ik had exact hetzelfde probleem met de E540. Toen ik de support gebeld had vertelde de man mij dat het moederbord kapot was. Toen heb ik even op internet gezocht en daaruit bleek dat dit vaker voorkwam bij dit model. Het gebeurde toen de laptop 12 dagen oud was (geloof ik) en ik mocht kiezen of een nieuw exemplaar of mijn geld terug. Voor dat laatste heb ik gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Ok, duidelijk. Achteraf gezien is de E540 dus toch geen aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar deze bundle met € 150,- cashback tot en met 30 april 2014:
pricewatch: HP ProBook 650 G1 (H5G75ET) + HP E231 monitor
Dan heb je er een 23 inch monitor bij voor € 900,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

[...]

Ik probeer dit uit te zoeken omdat ik ook tussen deze twee twijfel, als het scherm van de L540 beter is dan is mijn keuze gemaakt, maar tot nu toe heb ik nog niets kunnen vinden dat daar op wijst. De schermen in die parts list lijken het zelfde, behalve dan dat ze in de L540 field replaceable zijn (FRU). Als de L540 hetzelde scherm slechte scherm bevat voor meer geld dan zit ik weer vast in mijn pogingen een laptop te kopen. Nergens is enige specificatie van die dingen te vinden, zelfs de kijkhoeken geven ze niet weg, dit heeft een luchtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
Als je student bent kun je ook nog contact opnemen met lenovo voor betere aanbiedingen.
Bijvoorbeeld voor een s540 of de e540 konden ze me 10% aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
eew schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 21:13:
[...]

Ik probeer dit uit te zoeken omdat ik ook tussen deze twee twijfel, als het scherm van de L540 beter is dan is mijn keuze gemaakt, maar tot nu toe heb ik nog niets kunnen vinden dat daar op wijst. De schermen in die parts list lijken het zelfde, behalve dan dat ze in de L540 field replaceable zijn (FRU). Als de L540 hetzelde scherm slechte scherm bevat voor meer geld dan zit ik weer vast in mijn pogingen een laptop te kopen. Nergens is enige specificatie van die dingen te vinden, zelfs de kijkhoeken geven ze niet weg, dit heeft een luchtje.
Er is in deze review meer te vinden over het FHD scherm van de L540
Verder staat er ook een nieuwe review van de E540 online met een FHD scherm.
Als je kijkt naar de schermen lijken ze toch wel verschillend.

Ook lijken de problemen met de E540 voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De L540 heeft een mini displayport aansluiting. Onmisbaar als je een extern scherm groter dan 1920x1200 wilt aansluiten.

Niet veel laptops onder de 1000 euro hebben die aansluiting. Alleen zo'n beetje de Asus N550 en N750. Bizar eigenlijk, want we zitten al een tijdje in 2014 en op telefoons zit al 2560x1440 en ze hebben het steeds over 4k. Lijkt me handig als je dat dan ook kunt aansturen. ;)
Pagina: 1