[NBBG] basisnotebook December 2013
Het is weer basisnotebook tijd. In deze categorie zoeken wij een notebook die all-round inzetbaar is, met leuke GPU en CPU als het even kan. Het budget is €600, het zou fijn zijn als we daarvoor iets kunnen vinden met wat leuke features, zoals een SSD of 1080p scherm. Meestal is dat niet beschikbaar in dit budget, maar wie weet.
kandidaten
• Meestal staat hier iets over een dell notebook welke onmiskenbaar de beste keuze is maar buiten de regels van de NBBG valt. But.. not today. Daarom presenteer ik u, de eerste keer dat een basisnotebook kandidaat bewust* een 1080p scherm bevat: de lenovo ideapad E531.http://shop.lenovo.com/nl...hinkpad/edge-series/e531/
Voor €504.83 heb je hem met i3 en 768p scherm. Beschikbare upgrades:
i5-3230m: € 47
1080p scherm: €57
GT 740m: €76
128GB SSD: €80
Batterij 48Wh ->62Wh: €12
Nadeel van dit model is dat er nog geen reviews zijn, ondanks de tijd dat dit model al op de markt is. De accuduur schijnt goed te zijn, het 1080p scherm schijnt slecht te zijn.
*Fuckup van dell 2 jaar geleden, waar het gekozen model van €599 op dag van publicatie plots een 1080p scherm had, niet meegerekend.
• Dell heeft momenteel maar 1 aardige laptop in dit segment: de inspiron 15R met touchscreen.
http://configure.euro.del...hs1&oc=cn55156&vw=classic
ivy bridge i5 ULV, touchscreen, 4.5 uur accuduur volgens notebookcheck. Budget GPU (~haswell full-voltage).
• pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT3FMH)
• pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX35MH)
Budget lenovo's, altijd populair in de pricewatch.
Verder zie ik in de pricewatch niets. Eigenlijk zit het zo:
• De E531 met schermupgrade is de enige/bijna de enige in het budget met een redelijke schermresolutie. Wat hem naar mijn mening automatisch laat winnen.
• De E531 met GPU upgrade is de enige in het budget met fatsoenlijke GPU.
• De E531 met SSD upgrade is de enige in het budget met SSD. Al is de B590 met aftermarket SSD dan allicht een betere keuze
• De B590 is de goedkoopste laptop met i5 waar ik vertrouwen in heb.
• Een 1080p scherm, GPU, SSD of lagere prijs van de B590 staan bij mij hoger op de wensenlijst dan het touchscreen van de inspiron 15R.
4 lenovo's. Maar ik kan niets anders vinden wat enigszins concurrerend is. Krijgt iemand het voor elkaar de pricewatch filters op een zodanige manier in te stellen dat er iets anders dan de lenovo line-up tevoorschijn komt? /me ziet de 'dit is een verklapte advertorial voor lenovo' reacties al voor zich...