Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[bug][fp] trage verbinding + AJAX = vastloper

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
goedemiddag lieve devvers,

toevallig is mijn verbinding vandaag erg traag. nu ben ik zelf ook een ontwikkelaar en heb ik in mijn eigen applicaties ervoor gezorgd dat op het moment dat een AJAX-request start, de pagina laat zien dat hij bezig is. pas wanneer de request klaar is, verdwijnt het 'laad' icoontje en kan ik weer verder.

nu merkte ik op dat jullie dat dit bij jullie niet het geval is wanneer je reageert op een nieuwsbericht. het resultaat hiervan is behoorlijk apart:
  1. je typt je reactie en druk op de knop
  2. de pagina bevriest volledig (scrollen niet mogelijk, klikken niet mogelijk, helemaal noppes)
  3. zodra de request is beëindigd kun je weer verder scrollen
nu is het welliswaar zo dat jullie geen rekening hoeven te houden met trage verbindingen (we leven in 2014, fix je verbinding jongûh) maar is het mogelijk om de JS afhandeling iets soepeler te maken? dus een simpele loader te laten zien dat de reactie wordt verstuurd, de knop en het tekstveld even disablen zodat je alsnog niet als een gek op dat knoppie kan drukken etc. maar wel de rest van de reacties alvast kunt lezen (bijvoorbeeld).

enige bericht wat enigsinds met AJAX en de FP te maken hadden was dit oude topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1366622, vandaar dat ik een nieuwe heb aangemaakt. indien ongewenst/verkeerde tags/onzin, zie ik 'm vanzelf wel naar /dev/null verhuizen ;)

groeten!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:00

crisp

Devver

Pixelated

Op sommige plekken gebruiken we inderdaad nog synchrone ajax calls. Bij een trage verbinding kan dit bij sommige browsers (o.a. Chrome) inderdaad zorgen voor een unresponsive UI. Feitelijk is dat een browser probleem, maar browservendors lijken helaas weinig genegen dit probleem zelf op te lossen en roepen alleen maar dat je beter asynchrone requests kan doen :P

Dat laatste vergt echter wel wat aanpassingen; we zullen dan inderdaad moeten zorgen voor een 'loading'-indicatie en de afhandeling van het request onafhankelijk maken van de initiatie. Voor sommige functionaliteit is dat niet geheel triviaal.

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
ah, typisch zo'n gevalletje 'low prio, komt "volgende" versie wel' dus haha. weet ik voorlopig genoeg, thanks voor je reactie in ieder geval!