Boekenplank speakers of Studio monitoren?

Pagina: 1
Acties:

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-12 13:45
Hallo!

Sinds vorig jaar November ben ik in het bezit van het volgende:

Marantz SR 4200
2 x Boston Acoustics A25 wit
Mivoc Hype 10 Active subwoofer

Omdat het zoveel plek in neemt (met name de versterker die op me bureau staat van L x B = 2M x 40cm)
Ben ik is gaan kijken voor studio monitoren!

Ik had ook ergens gelezen dat Studio monitoren vaak gedetailleerder geluid geven dan boekenplank speakers en dat het voor close range is (voor computer gebruik dus)

Ik zelf heb de speakers aangesloten via cross-over met de subwoofer maar hoe verder ik van me bureau zit hoe beter het geluid wordt..

De speakers staan nu namelijk 2 meter links en 2 meter rechts van mij vandaan.

Is het voor mij niet beter om dan studio monitoren aan te schaffen?
En hoe verhoudt dit zich met de geluidskwaliteit?

EDIT: typo

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Knamix schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:36:
...
Omdat het zoveel plek in neemt (met name de versterker die op me bureau staat van L x B = 2M x 40cm)
Als ik dit zo lees lijk je te denken dat studio monitoren een ingebouwde versterker hebben? Dat is niet per se het geval.
Studio monitoren zijn inderdaad om van meer dichtbij te beluisteren.
Die wil je dan ook op je bureau zetten, kan ik inkomen. Er zijn wel luxere speakers met ingebouwde versterker bedoeld voor bij de PC, maar daar zal je niet je subwoofer bij kunnen gebruiken en dan valt het geluid je wellicht weer tegen qua lage tonen.

Denon AVR-X3600H

Verwijderd

Studiomonitoren hebben doorgaans interne versterking. In specifiek heten ze wel actieve monitoren. Let daar wel op want je hebt ze ook absoluut zonder.
Er komt heel erg eerlijk geluid uit inderdaad, maar alleen als je in de de sweetspot van een driehoek zit met speakers op juiste hoogte. Die scherpte is ook zo weg als je niet in die driehoek zit.

Ik heb zelf gekozen voor 2 KRK's (RP6 G2) op een setje schuimblokken maar die staan op mijn bureau direct op me gericht. Het geluid vind ik fantastisch en het gebrek aan een versterker maakt ook dat ik nog gewoon ruimte op mijn bureau heb. Als general purpose hifi thuis zou ik er echter niet voor kiezen. Neem dat wel mee in je overweging. Probleem wat je nu hebt met je speakers heb je dus omgekeerd met monitors.

Ook moet je actieve monitoren niet versterkt aansturen, dus je moet dan wel je audio setup aanpassen en je kan dan je sub niet meer gebruiken. Ikzelf heb die van mij direct op een V-DAC. Wat heb je nu als "geluidskaart" in/aan je pc? Naast je speakers is dat ook wel een factor die de kwaliteit van het geluid gaat beinvloeren. Belabberde input is immers belabberde output.

Die subwoofer heb je met een goed formaat monitors niet nodig ook overigens.

Afbeeldingslocatie: http://thebeatresource.com/wp-content/uploads/2013/08/UnderstandingStudioMonitors_Placement_1_big.gif

Dit is dan echt een studio setup dus die stands en al die basstraps aan de muren enzo heb je niet direct nodig.
De plaatsing is wel belangrijk en bij plaatsing op bureau adviseer ik ook akoestische demping onder de speakers te zetten zodat je bureau zo min mogelijk meedoet. Vooral ook omdat die blokken schuim niet zo veel kosten.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2014 10:34 ]

• Knamix
Zo is mijn opstelling nu wat betreft aansluitingen:

vanaf speakers > subwoofer > versterker > tulp stekkers naar 3,5mm jack naar mijn geluidsbron (computer dus)

Ik gebruik ook gewoon de onboard audio!

Wel heb ik een aparte geluidskaart in me kamer liggen maar de hoge tonen worden erg scherp (ook met equalizers) waardoor ik het beluisteren via het onboard geluids prettiger vind.

Het gaat hier om de "Creative X-FI Titanium fatal1ty gaming series"

Wat ik ook op verschillende forums heb gelezen is dat een geluidskaart niks uitmaakt. Het geluid wordt alleen versterkt maar de kwaliteit blijft eveneens hetzelfde (als je het via een jack aansluit dan, wat in mijn geval is)

[ Voor 16% gewijzigd door Knamix op 21-01-2014 11:51 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

DjVe

Hatsaflats!

Als je nu tevreden bent over het geluid, zou je eens kunnen kijken naar een andere kleinere versterker. Je hebt tegenwoordig erg hoogwaardige kleine versterkers (zelfs met USB geluidskaart intern). Het verhaal over geluidskaarten/onboard, gaat alleen op als je het geheel digitaal aansluit. Als je het analoog aansluit (zoals nu) zit er best veel verschil tussen een goede geluidskaart en een onboard aansluiting. Overigens zijn equalizers/boosters/loundness meestal funest voor goed geluid. Zet het gewoon allemaal uit.

Google eens op de merken:

Kingrex
Trends audio
Firestone audio
NuForce

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een geluidskaart maakt niks uit als je het digitaal aansluit. Jij hebt het gewoon analoog gedaan, dan beinvloed een geluidskaart wel degelijk het geluid. Merk je zelf immers al als je een Creative aansluit.
Je Marantz receiver heeft een optical in dus ik zou eerst eens proberen om digitaal te gaan. Heb je een optische (Toslink) connector op je moederbord?
Tegelijk zou ik eens spelen met de plaatsing van je speakers, zie post van Alpha.

Verder met DjVe, het lijkt mij een betere besteding van je budget als je kijkt naar een wat compactere versterker en eventueel een USB of Toslink DACje.

edit: gelijk maar even wat suggesties erbij:
T ampje uit China:
http://www.ebay.com/itm/M...ier-25WX2-S-/110834717788
USB DAC:
https://hifimediy.com/ind...ct/product&product_id=123

[ Voor 16% gewijzigd door wagenveld op 21-01-2014 12:30 ]

• Knamix
Ik heb geen optical op me moederbord maar wel op de Creative geluidskaart...

Dus ik neem aan dat dan ook gewoon gelijk beter geluid geeft dan zo'n standaard jack?
Of is het beter om een USB Dac aan te schaffen?

En het is dan gewoon een kabel rechtstreeks van me versterker naar de geluidskaart?
Heb nog wel een optical kabel liggen

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Een interne of externe kaart maakt verder niet gigantisch veel uit. Het zou een goede stap zijn om in ieder geval optisch aan te sluiten en alle geluidsbewerkingen op de kaart uit te zetten. De volgende stap zou een kleinere versterker kunnen zijn met eventueel een USB of optische ingang.

Verwijderd

Knamix schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 12:53:
Ik heb geen optical op me moederbord maar wel op de Creative geluidskaart...

Dus ik neem aan dat dan ook gewoon gelijk beter geluid geeft dan zo'n standaard jack?
Of is het beter om een USB Dac aan te schaffen?

En het is dan gewoon een kabel rechtstreeks van me versterker naar de geluidskaart?
Heb nog wel een optical kabel liggen
Ik prefereer zelf optische DAC boven USB, maar dat heeft geen geluidtechnische redenen. Met USB hardware heb je drivers nodig, met optical out niet buiten je standaard audio drivers.
Die exotische USB dac's willen nog wel eens rommelen in bijvoorbeeld games, heeft mijn ervaring me laten weten.

Je on-board audio analogue out zou ik sowieso niet toepassen i.c.m. monitors want daar komt niet het schoonste signaal uit. Omwille van het uitsluiten van electromagnetische storingsbronnen (bijvoorbeeld de gehele binnenkant van je PC case) heb ik zelf altijd de voorkeur gehad de conversie van digitaal naar analoog buiten mijn pc kast plaats te laten vinden.

In je huidige scenario zou je dus gewoon inderdaad een optisch kabeltje tussen je versterker en Creative kunnen trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2014 13:35 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb enkele USB DAC's (Firestone Audio Fubar4+, Kingrex T20U, Trends Audio UD10) gehad en nog nooit problemen ondervonden qua games. Ze worden ook door elke pc direct herkend en hebben verder geen enkele software nodig.

Verwijderd

Ik heb een Behringer DAC gehad op een blauw maandag maar die ging toch echt over zijn zuiger in Battlefield 3 terwijl andere audiobronnen geen enkel probleem vormden.
Het is maar een ervaring die ik deel.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2014 14:21 ]

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:12

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Knamix schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:36:
Hallo!

Sinds vorig jaar November ben ik in het bezit van het volgende:

Marantz SR 4200
2 x Boston Acoustics A25 wit
Mivoc Hype 10 Active subwoofer

Ik had ook ergens gelezen dat Studio monitoren vaak gedetailleerder geluid geven dan boekenplank speakers en dat het voor close range is (voor computer gebruik dus)

Ik zelf heb de speakers aangesloten via cross-over met de subwoofer maar hoe verder ik van me bureau zit hoe beter het geluid wordt..

De speakers staan nu namelijk 2 meter links en 2 meter rechts van mij vandaan.

Is het voor mij niet beter om dan studio monitoren aan te schaffen?
En hoe verhoudt dit zich met de geluidskwaliteit?

EDIT: typo
Ik vraag me af waarom iedereen opeens studio montoren wilt hebben tegenwoordig, die dingen zijn helemaal niet ontworpen om prettig te klinken maar om alle foutjes in je opname te tonen. Die Bostons die je nu hebt staan zijn prima hi-fi speakers om gewoon mee naar muziek te luisteren. Lekker laten staan dus.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Boekenplank speakers zijn er vaak niet voor gemaakt om er op zeer korte afstand een goed evenwichtig geluid te produceren. Nu maakt dat voor de TS niet uit, want ze staan ongeveer 2 meter verder, maar staan ze 60 cm van je oren af dan klinkt de gemiddelde monitor beter dan een normale boekenplanker. En dan laten de plaatsing ivm ademruimte/reflexpoorten en de rest maar even achterwege :)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Die Kingrex ziet er leuk uit DjVe, heb je die ook kunnen vergelijken met een TA2021 T amp?
Hoe is de DAC die erin zit?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

wagenveld schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 15:29:
Die Kingrex ziet er leuk uit DjVe, heb je die ook kunnen vergelijken met een TA2021 T amp?
Hoe is de DAC die erin zit?
Die Kingrex is fantastisch. Veel en veel beter dan elke T-amp die ik eerder heb gehoord. Ik heb er overigens wel de optionele PSU voeding bij.

[ Voor 12% gewijzigd door DjVe op 21-01-2014 17:04 ]

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

DjVe schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 15:25:
Boekenplank speakers zijn er vaak niet voor gemaakt om er op zeer korte afstand een goed evenwichtig geluid te produceren. Nu maakt dat voor de TS niet uit, want ze staan ongeveer 2 meter verder, maar staan ze 60 cm van je oren af dan klinkt de gemiddelde monitor beter dan een normale boekenplanker. En dan laten de plaatsing ivm ademruimte/reflexpoorten en de rest maar even achterwege :)
Waarom zou dat niet gaan? Ik zit thuis op vrij korte afstand van een stel DM12's van B&W, gaat fantastisch. Je moet het juiste gereedschap voor de juiste taak gebruiken en muziek luister je niet op studiomonitoren. ;)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

mentalmadnizz schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 17:21:
[...]

Waarom zou dat niet gaan? Ik zit thuis op vrij korte afstand van een stel DM12's van B&W, gaat fantastisch. Je moet het juiste gereedschap voor de juiste taak gebruiken en muziek luister je niet op studiomonitoren. ;)
Dat zeg ik toch ook? Het gros van de boekenplankers klinken nergens naar als je ze op een bureau naast je oren zet. Daar zijn ze simpelweg niet voor ontworpen. Ze hebben ruimte nodig om een evenwichtig geluidsbeeld neer te zetten. Natuurlijk zijn er speakers die ook op korte afstand gewoon goed klinken. Meestal zijn dat systemen met wat kleinere woofers en een gesloten behuizing (of een reflex behuizing aan de voorzijde). Het feit blijft dat een studio monitor op korte afstand klinkt zoals die ontworpen is. Dat de klankkleur (of het ontbreken daarvan) niet past bij de gemiddelde consument is een tweede ;) Daarnaast zijn er ook "monitoren" die juist meer klankkleur hebben meegekregen om die groep toch te bedienen (Adam artist serie, AudioEngine A5 etc)

• Knamix
Heb nu mijn geluidskaart geinstalleerd (creative X-fi titanium fatal1ty pro)
Wat een naam...

Optie om Optical aan te zetten is greyed out, geen idee waarom..
Drivers zijn correct geinstalleerd maar ach.

Geluid is hetzelfde als mijn onboard en de hoge tonen zijn scheller (speakers kraken een beetje bij sommige hoge tonen)

Ik weet niet of ik een kwaliteitsversterker heb? (gekocht voor 30 euro toendertijd) maar anders ga ik even kijken voor een andere versterker of zoals DjVe al heeft gezegd.. Een DAC USB

Verwijderd

mentalmadnizz schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 17:21:
[...]

Dit lees ik vaker.
Waarom niet?
Volgens mij is dat gewoon een hardnekkig indianenverhaal. Muziek klinkt prima door mijn KRK's. Enige issue dat je met Monitors hebt is dat ze near field zijn en dus minder geschikt zijn voor het vullen van een kamer dan een full-fledged hi-fi set.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2014 19:44 ]

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-12 09:58
Studio monitors hebben zo hun voor- en nadelen, zoals ik het zie:

+ robuust gebouwd
+ eerlijke weergave
+ kunnen de nodige SPL leveren
+ Geïntegreerde (optimale) versterking

- beperkte sweet spot, echt near field meestal

De eerlijke weergave, ja soms genadeloos, vind ik geen nadeel. Heerlijk juist. Verder ben ik van mening dat je voor echt goed basweergave toch een sub nodig hebt. Ik had dit eerst niet, maar toen ik mijn set heb uitgebreid met een sub - wow. Verder is het net als bij hifi, dat het betere spul vaak behoorlijk wat geld kost.

Ik gebruik nu een jaar of twee een set Focal CMS65 met de CMS sub, zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/Focal%20CMS%20SUB%20Focal%20CMS%2065%20Studio%20Monitor%202012/DSC02628.jpg~original

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:46
Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 19:36:

Dit lees ik vaker.
Waarom niet?
Volgens mij is dat gewoon een hardnekkig indianenverhaal. Muziek klinkt prima door mijn KRK's. Enige issue dat je met Monitors hebt is dat ze near field zijn en dus minder geschikt zijn voor het vullen van een kamer dan een full-fledged hi-fi set.
Dat is inderdaad een hardnekkig verhaal, het wordt altijd opgepikt door mensen zonder studio ervaring (no offence). Het zijn ook geen speakers die bedoeld zijn om fouten te laten horen en verder kut klinken, dat zou een speaker meteen onbruikbaar maken.

Studio monitoren zijn bedoeld als referentie. Niet een speaker met sterke gain in het hoog of laag. Ook geen speaker met een complexe bassreflex constructie. Maar een speaker die goed in balans is.

Zie het meer als een fatsoenlijk gekalibreerd plasma scherm. In de winkel gaat de aandacht misschien naar het scherm met extra sharpness of extra verzadigde kleuren en zou je het gekalibreerde scherm "saai" of "neutraal" kunnen noemen (veel gehoorde omschrijvingen in dit soort topics)

Liever koopt men dan een twee keer zo dure hifi speaker en wordt de boel gekalibreerd met een dsp van 2 euro in de versterker.

Ja je hoort meer detail, een bijkomend voordeel als je het als referentie monitor gebruikt. Het zou soms een nadeel kunnen zijn voor thuisgebruik. Maar je gaat toch ook geen films op een jaren '80 beeldbuis kijken omdat je anders ziet dat het decor nep is?

/edit
Overigens studio monitoren onderling klinken ook weer heel verschillend. Met name bij het instap segment kon je nog wel eens wat tegen wat geen haar beter is dan een vergelijkbare hifi speaker.

[ Voor 6% gewijzigd door ShittyOldMan op 21-01-2014 22:18 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Knamix
Wat ik kan doen is studio monitoren wisselen voor mijn BA A25 (als ik iemand kan vinden) maar kan ik dan wel mijn subwoofer erop gebruiken of...?

Het betreft een active subwoofer

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

ShittyOldMan schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 22:16:
[...]

Dat is inderdaad een hardnekkig verhaal, het wordt altijd opgepikt door mensen zonder studio ervaring (no offence). Het zijn ook geen speakers die bedoeld zijn om fouten te laten horen en verder kut klinken, dat zou een speaker meteen onbruikbaar maken.
Ik begrijp je verhaal, en ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat studiomonitoren per definitie shit klinken. Heb genoeg studioervaring (vooral Genelec gebruikt) en die klinken gewoon goed. Ik merk alleen dat (vooral lowbudget) studiomonitortjes praktisch standaard aangeraden worden alsof het een soort heilige graal betreft. Bevalt iets niet aan het geluid? Neem studiomonitoren! Het waarom en hoe blijft altijd een beetje achterwege.

De Boston A25 is gewoon een goede luidspreker die in deze situatie helemaal prima zou moeten voldoen, of ze nu op een bureau staan of niet. Het probleem lijkt me hier de plaatsing van de speakers, niet het soort of de kwaliteit ervan.

Waarom zou je goede spullen vervangen voor iets wat niet per definitie beter hoeft te klinken?

Verwijderd

mentalmadnizz schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 23:27:
[...]

...

Waarom zou je goede spullen vervangen voor iets wat niet per definitie beter hoeft te klinken?
En hier heb je een conundrum. Produceer je voor de massa, heb je gewoon speakers nodig met meh klankkleur meh gevoeligheid en meh spl, zie Yamaha NS 10 of $random consumentenspeakers.

Ze klinken kut, maar in de gemiddelde huiskamer zijn ze prima. Waar ze voor bedoeld zijn om op af te mixen.

Puur qua opnemen wil je dan wel weer studiomonitoren, dan moet je ook de droge afluisterruimte hebben en dan zijn de near fields, of mid fields een stuk fijner om te hebben, gewoon om nare/rare reflecties niet te hebben- ze zijn in your ear.

Verwijderd

mentalmadnizz schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 23:27:
[...]

Ik begrijp je verhaal, en ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat studiomonitoren per definitie shit klinken. Heb genoeg studioervaring (vooral Genelec gebruikt) en die klinken gewoon goed. Ik merk alleen dat (vooral lowbudget) studiomonitortjes praktisch standaard aangeraden worden alsof het een soort heilige graal betreft. Bevalt iets niet aan het geluid? Neem studiomonitoren! Het waarom en hoe blijft altijd een beetje achterwege.

De Boston A25 is gewoon een goede luidspreker die in deze situatie helemaal prima zou moeten voldoen, of ze nu op een bureau staan of niet. Het probleem lijkt me hier de plaatsing van de speakers, niet het soort of de kwaliteit ervan.

Ik vind het niet zo gek om near-field aan te raden in de setup van de TS met de klacht van de TS.
De heilige graal bestaat niet. Je hebt ook nog legioenen mensen die zweren bij de LP met een buizenversterker ook al hoor je het kraken en klinkt het dof in de oren van vele anderen.

Geluid is hoe dan ook een subjectieve kwestie en de luisteraar zal hoe dan ook met eigen oren moeten oordelen of het inderdaad goed is, maar een bepaalde richting adviseren is niet zo gek. Als PC speakers je te min zijn zijn (actieve) monitors een hele goede uitweg voor op het bureau zonder direct aan hifi vast te zitten maar toch fatsoenlijke speakers neer te kunnen zetten. Dat monitors niet geschikt zijn om muziek vind ik een raar statement gezien muziek notabene gemasterd word op monitors. Als je fouten hoort heeft de mixer zitten prutsen, dat ligt w.m.b. niet aan je setup. Bovendien kan je equalizen. Een monitor geeft gewoon de input weer zoals je het er heen stuurt. Als je een warmer/gekleurd signaal naar monitors stuurt komt dat er ook gewoon uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2014 11:15 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een monitor klinkt uit zichzelf redelijk saai en 'hard' (qua klank). Hij heeft geen dip in de respons bij 2 à 3 kHz voor het laid back geluid + extra bas, wat veel mensen willen. Het klopt dat je hem met een equalizer mooier kan laten klinken, maar dan heb je wel een equalizer nodig + de kennis om hem in te stellen. De doorsnee consument heeft / wil dit niet.

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 22-01-2014 11:51 ]

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 19:37
Voordeel van studio monitoren is dat deze actief zijn waardoor de versterker is afgesteld op de speakers.

Wat betreft het verhaal dat een monitor neutraal is, luister maar eens naar verschillende monitoren en je zal duidelijk verschil merken..wat is de definitie van neutraal ?

Misschien wel rekening om mee te houden, een studio monitor heeft vaak geen volume knop. Dit moet je software matig doen of er een unit tussen plaatsen.

Verwijderd

TBTL schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:37:
Een monitor klinkt uit zichzelf redelijk saai en 'hard' (qua klank). Hij heeft geen dip in de respons bij 2 à 3 kHz voor het laid back geluid + extra bas, wat veel mensen willen. Het klopt dat je hem met een equalizer mooier kan laten klinken, maar dan heb je wel een equalizer nodig + de kennis om hem in te stellen. De doorsnee consument heeft / wil dit niet.
Een doorsnee consument heeft überhaupt geen monitors.
Als je daar naar gaat kijken koop en gebruik je natuurlijk juist wel dat soort zaken.
Voor een softwarematige equalizer zoals die bijvoorbeeld bij ronduit de meeste geluidskaarten geleverd word hoef je echt geen audiotechneut te zijn, vooral niet omdat ze ook bijna allemaal zonder uitzondering presets hebben of een andere extreem versimpelde interface om je geluid te kleuren.

Ik doe dat overigens niet en vind het wel meevallen met het kille. Er komt gewoon strak geluid uit.
descon schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:08:
Voordeel van studio monitoren is dat deze actief zijn waardoor de versterker is afgesteld op de speakers.

Wat betreft het verhaal dat een monitor neutraal is, luister maar eens naar verschillende monitoren en je zal duidelijk verschil merken..wat is de definitie van neutraal ?

Misschien wel rekening om mee te houden, een studio monitor heeft vaak geen volume knop. Dit moet je software matig doen of er een unit tussen plaatsen.
Actieve monitors hebben bijna altijd wel een volumeknop, maar die zit doorgaans op de achterkant en stel je een keer in, per speaker. Dus volume moet je inderdaad op de bron regelen. (ofwel, gewoon met je windows volume control)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2014 10:41 ]

Pagina: 1