Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
In het vorige topic heb ik het probleem opgelost om Windows 7 Ultimate 64 bit op een usb stick te krijgen. Dit heb ik via de handleiding op deze website gedaan (met oa behulp van Daemon tools), zie vorig topic.

Nu plug ik de usb in de pc, start op, boot settings goed gezet, wat wil zeggen:
- alleen vanaf de usb stick kan geboot worden.
- er zijn 'twee soorten usb-boots' -> '[uefi] JetTranscend....' en 'JetTranscend....' waarbij ik geprobeerd heb windows te installeren met eerst de uefi en dan de gewone als boot station.

Ik herstart de pc en laat em doorgaan totdat ik het scherm krijg waarbij ik kan kiezen tussen 'Windows Setup' en 'Repare Windows'. Deze laatste melding komt doordat er op de hdd nog een windows staat maar van een andere pc. Ik kies dus voor Windows Setup want repareren heeft geen zin (zo is mijn ervaring).

Ik krijg het normale scherm te zien met welke taal ik wil installeren, English (US) kies ik, daarna krijg ik het volgende scherm met een grote knop met 'Install' erop. Ik klik het aan en kom bij het volgende scherm.

Hier begint het probleem. Ik krijg een melding dat ik een boot station moet selecteren. In het scherm staat geen enkel mogelijk station dus ik klik op 'Browse'. Twee dingen:
1. Ik heb mijn usb stick via cmd Y als volumenaam toegewezen, staat alleen '(X) Boot' in het lijstje van volumes.
2. Als ik deze (X) Boot selecteer om te gaan installeren krijg ik een melding waarop staat dat ik daar vanaf niet kan booten. Als ik dit station verken zie ik dat de bestanden die erop staan dezelfde zijn als die op mijn boot-USB staan.

Ik doe zoveel moeite omdat ik geen dvdtje met Windows 7 heb, maar wel een key. :)

Ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen. Iemand ervaring met deze foutmelding of een manier hoe ik ook Windows op mn pc kan zetten?

Life is too short to drink bad whisky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Specjes! Wat voor systeem heb je?

Volg je deze stappen onder "To install Windows 7 using the Custom option and formatting the hard disk "
http://windows.microsoft....ing-windows#1TC=windows-7

Daarbij het beste alle losse partities even verwijderen bij de stap Drive options (advanced), ik ga er tenminste vanuit dat je de data niet meer nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Niet online
wagenveld schreef op maandag 20 januari 2014 @ 18:02:
Specjes! Wat voor systeem heb je?

Volg je deze stappen onder "To install Windows 7 using the Custom option and formatting the hard disk "
http://windows.microsoft....ing-windows#1TC=windows-7

Daarbij het beste alle losse partities even verwijderen bij de stap Drive options (advanced), ik ga er tenminste vanuit dat je de data niet meer nodig hebt.
Mobo: Foxconn Rattler
CPU: i7 2600k
HDD: samsung 80 gb
Videokaart: Sapphire HD6950
Ram: Corsair 8GB
Meer is denk ik niet relevant.

Hieronder een paar foto's ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/208/ohf3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/138/qa40.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/542/2550.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/10/nxxm.jpg

Na selecteren boot (x) krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/59/vitp.jpg

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is waar ik in de mist ga. :9

[ Voor 16% gewijzigd door Vistiaantje op 20-01-2014 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 20:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je hebt je image waarschijnlijk niet goed op je usb-stick gezet. Hij kan hem niet goed uitlezen en vraagt daarom om drivers. Ik raad je UltraISO aan, die werkt bij mij vaak zonder problemen. Dat is: Bootable -> Write disk image.

Je moet trouwens de drive hebben zonder de UEFI-prefix. Je huidige harde schijf heeft waarschijnlijk een MBR-indeling. Als je het via UEFI doet heb je een GPT-indeling nodig.

[ Voor 55% gewijzigd door Bolletje op 20-01-2014 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Of hij heeft de USB stick in de USB3.0 controller gedrukt die niet ondersteund wordt.
Even USB poortje veranderen eerst?

edit: niet de twee blauwe poortjes dus, dat is een Renesas chipje.

[ Voor 22% gewijzigd door wagenveld op 20-01-2014 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Niet online
wagenveld schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:26:
Of hij heeft de USB stick in de USB3.0 controller gedrukt die niet ondersteund wordt.
Even USB poortje veranderen eerst?

edit: niet de twee blauwe poortjes dus, dat is een Renesas chipje.
|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( Dit was inderdaad het probleem. Voel me nu knap stom dat ik daar niet aan gedacht heb.

Mijn dank is groot, ook voor Bolletje, voor alle informatie en tips! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ah, kijk aan, mooi om te horen. Bedankt voor het melden :)

Jouw moederbord is inderdaad nog net van de generatie waarbij usb 3.0 niet standaard in de chipset zat. Goed gezien wagenveld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:39
Bolletje schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:25:
Je hebt je image waarschijnlijk niet goed op je usb-stick gezet. Hij kan hem niet goed uitlezen en vraagt daarom om drivers. Ik raad je UltraISO aan, die werkt bij mij vaak zonder problemen. Dat is: Bootable -> Write disk image.

Je moet trouwens de drive hebben zonder de UEFI-prefix. Je huidige harde schijf heeft waarschijnlijk een MBR-indeling. Als je het via UEFI doet heb je een GPT-indeling nodig.
Ook al is het probleem opgelost ik moet er toch even op wijzen dat om via UEFI te installeren een FAT32 schijf (waar de Windows Setup op staat) nodig is.

Verder maakt de setup zelf uit of GPT of MBR nodig is (vandaar de problemen met standaard Windows 7 installaties met vooraf geformatteerde SSD's en dan de legacy setup).

(Nu moet ik zeggen dat ik geen idee heb wat er gebeurt als je een UEFI setup start en een MBR schijf selecteert om deze op te installeren maar ik neem aan dat de setup dan vraagt om de MBR schijf te converteren naar GPT, kan ook zijn dat er gewoon echt een diskpart clean disk op gedaan moet worden net als met GPT indelingen en Windows 7 of lager installaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Starke schreef op maandag 20 januari 2014 @ 21:27:
[...]

Ook al is het probleem opgelost ik moet er toch even op wijzen dat om via UEFI te installeren een FAT32 schijf (waar de Windows Setup op staat) nodig is.
De usb-stick in dit geval ja. Die zijn normaliter wel zo geformatteerd.
(Nu moet ik zeggen dat ik geen idee heb wat er gebeurt als je een UEFI setup start en een MBR schijf selecteert om deze op te installeren maar ik neem aan dat de setup dan vraagt om de MBR schijf te converteren naar GPT, kan ook zijn dat er gewoon echt een diskpart clean disk op gedaan moet worden net als met GPT indelingen en Windows 7 of lager installaties).
Niet standaard; als je harde schijf een MBR-indeling heeft en je start met de bootdevice met UEFI-prefix dan krijg je de melding "Windows Cannot Be Installed to This Disk. The Selected Disk Has an MBR Partition Table. On EFI Systems, Windows Can Only Be Installed to GPT." Aangezien de topicstarter een vrij oude 80GB harde schijf gebruikt, ten tijde dat GPT ongebruikelijk was, neem ik aan dat die de MBR-indeling heeft. Geen compleet nieuwe schijf dus.

Na die melding krijg je niet de optie om te converteren naar GPT, enkel de melding. Je kan dan inderdaad diskpart starten en het ook bekijken met 'list disk'. Dan krijg je per schijf te zien of die de GPT-indeling heeft (staat dan een punt bij). Een eventueel clean is dan ook mogelijk om hem naar GPT te converteren. Echter, gezien het niveau, zag ik dat niet snel gebeuren. Dan kan je beter gelijk de opstartoptie met UEFI-prefix nemen, want het verschil is niet merkbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Als je een MBR disk hebt en naar GPT wilt dan is dat vrij eenvoudig tijdens de installatie.

Op het "Select the drive ...." scherm druk je op [Shift]-[F10]. Dan krijg je een Command prompt. Daar type je DISKPART. In diskpart SELECT DISK x (x is disk nummer)[ENTER]. Dan CONVERT GPT[ENTER},

2 x exit en dan [Refresh] en je hebt de GPT disk beschikbaar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1