• kerst.man
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04-2024
Hallo,

Ik loop al maanden met het idee om een eigen NAS te bouwen en deze bij mijn ouders te plaatsen omdat zij glas thuis hebben (150/150). Nu ben ik nooit met computer hardware bezig geweest maar het lijkt me leuk om nu eindelijk eens een eigen project te starten. Echter zoek ik wat hulp bij het uitzoeken van de benodigde hardware die ik daar voor nodig heb.

Ik heb reeds een oude kast waar alles ingebouwd kan worden. Nu zoek ik nog de overige componenten die daar in kunnen. Wie kan mij de componenten aanraden die hier voor het relatief goedkoopst en zuinigst zijn en toch betrouwbaar. Ik wil in ieder geval twee of drie 4 TB schijven in raid 0. Verder heb ik denk ik nog een processor nodig, raid controller, (stille) fans, elektriciteit etc.

Ik wil op de nas FreeNAS laten draaien, daarop torrents downloaden / uploaden en mijn macbook laten back-uppen dmv time machine.

Ik ben hier niet in thuis, dus sorry voor mijn taalgebruik (ik wil niemand kwetsen:))

Elk advies is welkom!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:35
Als je dat ding zelf gaat bouwen, dus eigenlijk gewoon een computer met daarin veel schijven en daarop FreeNAS.
Moet je er wel rekening mee houden dat dit meer verbruikt dan een standaard gekochte NAS.
Ook maakt een Computer (vaak) meer geluid.

Als je een beetje een degelijk moederbord koopt, heb je bij dat lage aantal schijven niet echt een RAID controller nodig. dit kan ook met het moederbord.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 08:05
Ik denk dat je je beter kan inlezen op Het grote DIY RAID NAS topic deel 3. Dat topic is 4 jaar geleden gestart, maar wordt nog steeds actueel gebruikt.

Je zal zeker verwijzingen krijgen naar ZFS, details daarover kan je lezen in Het grote ZFS topic.

In het eerste forum kan je daarna je vragen kwijt. Professional Networking en Servers is niet de goede plaats voor jouw vragen.

[ Voor 9% gewijzigd door pablo_p op 19-01-2014 22:38 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:13
Pablo_p zegt het eigenlijk al.

PNS is meer bedoeld voor de uitgebreidere server/netwerk vragen. Je kan beter in de door hem genoemde topics eens rondkijken voor ideeen.

Daarnaast kan Het grote zuinige server topic ook een hoop zinnige info bevatten omdat je ook terecht aangeeft 'zuinig'.

Dit topic is gesloten.